סגור תצוגת כיתה
הפרק

בקשת המלך

פרק ח

שיעור ראשון מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

במהלך ההוראה הראשון נבחן את מצבו המורכב של שמואל, מנהיג הממלכה אך לא מלכהּ. נראה גם את המקום של בני שמואל ואת הביקורת על שמואל שמינה אותם לשופטים. נתמקד ביחידה זו בסוג השלטון הראוי. נראה את אזהרתו של שמואל במשפט המלך, ונחשוב על המשמעויות שלו.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – דיון:
נדון עם התלמידים:

  • האם בני אדם חייבים שלטון? מדוע? (אם אין שלטון יש תוהו ובוהו, אין ביטחון לאנשים שיוכלו להסתמך על מסגרת כלשהי)
  • אילו סוגי שלטון אתם מכירים?

נבקש מהעונים להסביר מה הם יודעים על סוג השלטון שהם מציינים.
נחלק דף הסבר על כמה סוגי שלטון (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:

  • מהו, לדעתכם, סוג השלטון המוצלח ביותר? מדוע?

אפשרות שנייה – משחק:
נשחק את המשחק 'המלך אמר' ונשנה את המשחק על פי סגנונות שלטון שונים:

  • מונרכיה – מלוכה – "המלך אמר" וכולם צריכים לפעול לפי הצו.
  • דמוקרטיה – נעשה סבב שבו כל המשחקים יוכלו להציע את עצמם לנציג הציבור. מתוך המציעים נצביע ונבחר נציג. הנציג יציע הצעות (הרמת ידיים, קפיצה וכד'), והציבור יצביע על כל הצעה. כולם יצטרכו לפעול לפי ההצעות שקיבלו רוב בהצבעה.
  • אריסטוקרטיה – נבחר שלושה תלמידים ונספר להם שהם מהמשפחות השולטות. השלושה יתייעצו יחד ויכריזו לשאר הנוכחים את הפעולה שהם רוצים שכולם יעשו.

נסכם בדיון:

  • מהו, לדעתכם, סוג השלטון המוצלח ביותר?

אפשרות שלישית – תמונות:
נציג את התמונות של שתי מלכות אנגליה, המלכה אליזבת הראשונה מ-1588, והמלכה אליזבת השנייה שמולכת היום.
נדון עם התלמידים:

  • מה דעתכם על קיום בית המלוכה היום? מה תפקידו?
  • האם הייתם רוצים מלוכה היום?
  • מה היתרונות והחסרונות לדעתכם במלוכה?

הזמנה לקריאה

נקרא פסוקים מספר דברים העוסקים במצוות המלכת מלך על עם ישראל.
נשאל את התלמידים:

  • לפי הפסוקים מתי העם יבקשו מלך? (לאחר ההגעה לארץ, ירושתה וההתיישבות בה)
  • מה הסיבה להמלכת המלך? (העם מבקש לשים מלך ככל הגויים)
  • מה תגובת ה' לבקשת העם? (מצווה על המלכת המלך, אך הוא בוחר את המלך)

היום נלמד את פרק ח בספר שמואל א שעוסק בבקשת העם למלך. הפרק הקודם מסיים בתיאור תפקידו של שמואל. נקרא את פסוקים טו-יז בפרק הקודם, פרק ז ונשאל:

  • אילו תפקידים לדעתכם שמואל ממלא? (נביא, שופט, מנהיג)

נקרא את פסוקים א-ו בפרק ח יחד. נפתח בתיאור המצב ונסביר ששמואל היה נביא העם, הוא כיהן כשופט וגם מינה את בניו לשופטים.
נשאל את התלמידים:

  • כיצד בני שמואל מתנהגים? (לא הולכים בדרכיו, נוטים אחר הבצע, לוקחים שוחד ומטים משפט)
  • איך המילים בפסוקים מספרות לנו את נתיב ההתדרדרות?

נעבור לפי הסדר על הפסוקים ונסביר: בתחילה מתואר שבני שמואל אינם הולכים בדרך אביהם, לאחר מכן כתוב שהם רוצים בצע, הבצע מוביל אותם ללקיחת שוחד, והשוחד מוביל אותם לאיבוד האמון הציבורי המוחלט בהם כשופטים – הם מטים משפט.

  • מה ההבדל בין השופטים שלמדנו עליהם בספר שופטים לבין מלך? (השופטים שפטו שבט אחד או כמה שבטים, ובדרך כלל אלוהים מינה את השופט ולא הציבור)
  • מדוע העם מבקש דווקא עכשיו מלך ולא עוד שופט? מה העם מעוניין לשנות במציאות חייו? (העם מבקש מלך שיאחד את העם למלחמות, לאחר תקופה ארוכה שבה כל שבט לחם את מלחמותיו)

נתמקד בפסוקים ד-ה ונשים לב לדרך שבה שוטחים את הבקשה בפני שמואל: כל הזקנים באים לשמואל ואומרים: "אַתָּה זָקַנְתָּ".

  • ממה הם חוששים? (מהמציאות אחרי מותו של שמואל, ואולי הם רוצים שישתמש בסמכותו להמליך מלך כל עוד כולם מקבלים את סמכותו ומעמדו)
  • כיצד לדעתכם שמואל מרגיש?
  • האם שמואל יודע שבניו סטו מדרך הישר?
  • מה מפריע לשמואל בבקשת העם? (ייתכן שהוא מתנגד עקרונית למלוכה, ייתכן שהוא נעלב משום שהעם לא סומך עליו ועל בניו, או שמא שמואל מסתייג מהרצון להיות ככל הגויים)

נעיין בכמה פרשנויות על הסיבות להסתייגותו של שמואל מבקשת הזקנים. נחלק את דף העבודה לעבודה בזוגות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נקרא את פסוקים ז-י ונשאל את התלמידים:

  • כיצד מגיב שמואל? (מתפלל לה')
  • מדוע לדעתכם שמואל מגיב כך?

נקרא את פרשנות מצודת דוד לפסוק ו.
נשאל את התלמידים:

  • על פי מצודת דוד, מדוע שמואל מתפלל? (שמואל אינו יודע מה להשיב לעם, ולכן מתפלל)

הצעה למשימה למעוניינים:
נסו לדמיין את תפילתו של שמואל וכתבו אותה במחברות.
נקרא את פסוקים יא-יט – שמואל מבקש להזהיר את העם מפני המלך במשפט המלך.

  • מהן אזהרותיו?

נערוך עם התלמידים יחד רשימה על הלוח:
המלך עלול לקחת את הבנים והבנות לו לעבדים; המלך יכול לקחת את הרכוש והנחלות ואת העבדים והשפחות וכולם יהפכו לעבדיו (כל אלה היו מיסים שהיה מקובל לתת למלך); שמואל מתאר שבמצב זה העם יצעק אל ה' אך הוא לא יענה להם.

  • כיצד העם מגיב לדבריו? (ישראל ממאנים לשמוע חוזרים על רצונם להיות ככל הגויים)
  • מה שמואל עושה? (שומע ומעביר את תגובתם לה')

מבט לחיים

אפשרות ראשונה – דיקטטורות בעולם:
נשאל את התלמידים:

  • האם אתם מכירים מקומות בעולם שבהם יש מנהיג חזק העושק את הציבור ומשתמש בכוח להגדיל את עוצמת השלטון?

אפשרות שנייה – מלך ככל הגויים:
העם רצה מלך ככל הגויים. נשאל את התלמידים:

  • מה דעתכם על הרצון למנהיגות ככל הגויים?
  • האם העם צריך מנהיגות ייחודית או שמא הם צודקים ברצון במלך ככל הגויים?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על זקנתו של שמואל, על בניו שלא הלכו בדרכיו ועל בקשת העם למלך, קראנו על האכזבה של שמואל ועל סיבות לה, והשווינו בין חוק המלך מספר דברים למשפט המלך שבפסוקים שלנו.
מיומנויות: השוואה, חיפוש מידע עצמאי, קריאת פרשנות וכתיבה יצירתית.
מתודות: עיבוד מידע, משחק, דיון קבוצתי, הוראה פרונטלית, קריאה עצמאית ועבודה בקבוצות.

אפשר עוד...

בקשת העם למלך מול חטא העגל:
אפשר להשוות בין הבקשה של העם למלך לבין חטא העגל – שגם בו רצה העם לפנות לדמות מוחשית, ולא לנביא. נוכל להשוות גם את האכזבה של ה' מהבקשה. בחטא העגל יש אכזבה גדולה, ואילו כאן מצוינת אכזבה אך גם מענה לבקשת העם. נקרא את הפסוקים העוסקים בחטא העגל ונדון בהבדלים ובדמיון.

  • למאמרו של מאיר שפיגלמן 'השלכותיו של חטא העגל' המשווה בין חטא העגל לבקשת העם למלך בספר שמואל, מתוך אתר תנ"ך הרצוג

מינוי מלך בישראל:
אפשר להרחיב על מינוי מלך בישראל דרך פרשנות המאמר 'מלך – צורך או ערך' מאת יובל אלימלך.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
תמונות מלכות אנגליה
תמונות מלכות אנגליה

תמונה של המלכה אליזבת הראשונה, מתוך ויקיפדיה

תמונה של המלכה אליזבת השנייה, מתוך ויקיפדיה

דברים פרק יז פסוקים יד-טו
כִּי תָבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ, וְאָמַרְתָּ: 'אָשִׂימָה עָלַי...
דברים פרק יז פסוקים יד-טו

כִּי תָבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ, וְאָמַרְתָּ: 'אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ כְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי'. שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ. מִקֶּרֶב אַחֶיךָ תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ. לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא אָחִיךָ הוּא.

מצודת דוד על פסוק ו
"וַיִּתְפַּלֵּל" – שיבוא אליו הדיבור לדעת מה ישיב להם.
מצודת דוד על פסוק ו

"וַיִּתְפַּלֵּל" – שיבוא אליו הדיבור לדעת מה ישיב להם.

חטא העגל
שמות פרק לב פסוקים א-ח:א וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם...
חטא העגל

שמות פרק לב פסוקים א-ח:
א וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו: 'קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ, כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ'. ב וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַהֲרֹן: 'פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם, בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם וְהָבִיאוּ אֵלָי'. ג וַיִּתְפָּרְקוּ כָּל הָעָם אֶת נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם וַיָּבִיאוּ אֶל אַהֲרֹן. ד וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה. וַיֹּאמְרוּ: 'אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם'. ה וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ לְפָנָיו וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וַיֹּאמַר: 'חַג לה' מָחָר'. ו וַיַּשְׁכִּימוּ מִמָּחֳרָת וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיַּגִּשׁוּ שְׁלָמִים וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹל וְשָׁתוֹ וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק. ז וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה: 'לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. ח סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ וַיִּזְבְּחוּ לוֹ וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם'.

הבן של קיש
רוב הצדיקים שמם קודם להם, כמו:ושמו קיש (שמואל א ט, א),ושמו שאול (שם ט, ב),ושמו...
הבן של קיש
"וַיְהִי אִישׁ מִבִּנְיָמִין וּשְׁמוֹ קִישׁ
בֶּן אֲבִיאֵל
בֶּן צְרוֹר
בֶּן בְּכוֹרַת
בֶּן אֲפִיחַ
בֶּן אִישׁ יְמִינִי,
גִּבּוֹר חָיִל.
וְלוֹ הָיָה בֵן וּשְׁמוֹ שָׁאוּל..."
(ט, א-ב)

Gustavo Frazao / shutterstock.com

רוב הצדיקים שמם קודם להם, כמו:
ושמו קיש (שמואל א ט, א),
ושמו שאול (שם ט, ב),
ושמו ישי ושמו דוד (שם יז, יב),
ושמו מרדכי (אסתר ב, ה),
ושמו אלקנה (שמואל א א, א),
ושמו בעז (רות ב, א).
אבל הרשעים – הם קודמים לשמם, כמו:
נבל שמו (שמואל א כה, כה),
גלית שמו (שם יז, ד),
שבע בן בכרי שמו (שמואל ב כ, כא).
ואם תמצא להפך, צריך מדרש."
(מעובד. על פי: מדרש לקח טוב על רות ב:א:ג)
  • על פי חז"ל, מדוע שמו של שאול מוזכר רק בפסוק השני של הפרק, אחרי הקדמה ארוכה?
  • מה אפשר ללמוד מפסוקים א-ב על שאול ועל התאמתו למלוך על עם ישראל?
מלך ככל הגויים?
רבי אליעזר אומר: זקנים שבדור – כַּהֹגֶן ביקשו: "תְּנָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ" (שמואל א ח,...
מלך ככל הגויים?
"...שִׂימָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם."
(ח, ה)

איור: shutterstock.com

רבי אליעזר אומר: זקנים שבדור – כַּהֹגֶן ביקשו: "תְּנָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ" (שמואל א ח, ו). אבל עמי הארץ שבהם קלקלו והוסיפו: "וְהָיִינוּ גַם אֲנַחְנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ וְיָצָא לְפָנֵינוּ" (שמואל א ח, כ).

עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף כ עמוד ב

להמשך קריאה

בפרק עולה בפעם הראשונה הדרישה למלך. וכמו שמסופר בפרק, זה לא הולך בקלות. תחילה שמואל מסרב לבקשה, ורק אחרי התעקשות של העם הוא מסכים. המדרש מבחין בהבדל בין הבקשה שבתחילת הפרק לבין הבקשה שבסופו.

  • מצאו הבדלים בין שתי הבקשות למלך בפרק. מה הקלקול שמוצא המדרש בבקשה השנייה?
מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה
מהפסוק ניתן להבין ששאול היה גבוה מכל העם, ואחרים הגיעו עד לכתפיו. אך מדוע עובדה...
מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה
"וְלוֹ הָיָה בֵן וּשְׁמוֹ שָׁאוּל בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה גָּבֹהַּ מִכָּל הָעָם." (פסוק ג)

מד גובה. Andrey_Popov/shutterstock.com –

מהפסוק ניתן להבין ששאול היה גבוה מכל העם, ואחרים הגיעו עד לכתפיו. אך מדוע עובדה זו מצוינת?

להמשך קריאה

מחקרים שונים מצביעים על כך שלאנשים גבוהים (ובייחוד לגברים גבוהים) מיוחסות יותר סמכותיות ויכולות ניהול, גם אם באופן לא מודע. אין סיבה מדעית לכך, וייתכן מאוד שזה הרגל תרבותי, אולם ייתכן כי מסיבות אבולוציוניות הגובה משמש כסמן לחוסן גופני וליכולות צייד טובות, ובעקיפין מלמד כנראה על היכולת להשיג משאבים חומריים שהכרחיים כדי לשרוד.
חשוב לציין שאין הגדרה אבסולוטית מי גבוה ומי נמוך, וכי רמת גובהו של אדם נקבעת יחסית לסובבים אותו. ממש כפי שנאמר בפסוק ג – שאול היה "גבוה מכל עם".
מעניין אם היה נחשב גבוה גם היום.

  • מדוע טורח המספר לציין את גובהו של שאול?
  • האם לדעתכם הכוונה היא ששאול היה גבוה רק מבחינה חיצונית או גם מבחינות אחרות?
  • רוצים לדעת מהו גובה ממוצע היום? היכנסו לאתר המספק נתונים על גבהים ממוצעים, וחפשו מהו הגובה הממוצע על פי מדינה – היכנסו והתרשמו
איזה ביטוי מסתתר בקטע?
אתון היא נקבת החמור. החמור משמש מאז ימי קדם לרכיבה, להובלת משאות ובחקלאות. חמורים מבויתים...
איזה ביטוי מסתתר בקטע?
"ותֹּאבַדְנָה הָאֲתֹנוֹת לְקִישׁ אֲבִי שָׁאוּל וַיֹּאמֶר קִישׁ אֶל שָׁאוּל בְּנוֹ קַח נָא אִתְּךָ אֶת אַחַד מֵהַנְּעָרִים וְקוּם לֵךְ בַּקֵּשׁ אֶת הָאֲתֹנֹת." (פסוק ג)

אתון היא נקבת החמור. החמור משמש מאז ימי קדם לרכיבה, להובלת משאות ובחקלאות.

להמשך קריאה

חמורים מבויתים היו סימן לתרבות של יישובי קבע. האתון והחמור נזכרים פעמים רבות במקרא, ולא פעם יש משמעות נלווית לאזכורים, שאינה נאמרת מפורשות אך מוסיפה תוכן מרומז או סמלי לעלילה. למשל, העובדה שלאביו של שאול היו כמה אתונות, מעידה על עושרו. הסיפור מגולל את עלילות שאול והנער כאילו היו מקריות, אך לנו הקוראים, הרואים את מאחורי הקלעים, ידוע שהמפגש בין האיש שמחפש אתונות לבין האיש שמחפש מלך אינו מקרי, אלא מכוון בידי אלוהים.

בימינו משתמשים בביטוי "הלך לחפש אתונות ומצא מלוכה" כשרוצים לתאר אדם שזכה בדבר יקר ערך בלי שחיפש אותו בכלל.

חשבו על הביטוי, המציב שני קצוות מנוגדים לכאורה – האתון לעומת המלוכה.

  • מה הניגוד זה נועד להבליט? חשבו על כך בזמן שאתם צופים בסרטון.
משיחת שאול
בתחריט של גוסטב דורֶה, האומן הצרפתי בן המאה ה-19, הקומפוזיציה מרמזת על מערכת היחסים בין...
משיחת שאול
"כָּעֵת מָחָר אֶשְׁלַח אֵלֶיךָ אִישׁ מֵאֶרֶץ בִּנְיָמִן וּמְשַׁחְתּוֹ לְנָגִיד עַל עַמִּי יִשְׂרָאֵל וְהוֹשִׁיעַ אֶת עַמִּי מִיַּד פְּלִשְׁתִּים כִּי רָאִיתִי אֶת עַמִּי כִּי בָּאָה צַעֲקָתוֹ אֵלָי." (פסוק טז)

שמואל מברך את שאול, גוסט דורה, מתוך סדרת איורי המקרא

בתחריט של גוסטב דורֶה, האומן הצרפתי בן המאה ה-19, הקומפוזיציה מרמזת על מערכת היחסים בין שמואל לשאול: שמואל מתואר כשהוא עומד ואילו שאול כורע.

להמשך קריאה

שמואל נראה כמי שכמעט נוגע בשמיים, מבטו מופנה אל על וידו מורה על שאול. מבטו של שאול פונה אל שמואל, והוא משלב את ידיו בתנוחה המביעה הסכמה וקבלה.

  • כיצד ממחיש ציורו של גוסטב דורה את משולש היחסים בין אלוהים, נביא ומלך?
הכוח משחית?
בהיסטוריה האנושית דוגמאות רבות לבתי מלוכה אשר "הכתר עלה להם לראש", ובמקום לפעול למען זכויות...
הכוח משחית?
"...אֶת בְּנֵיכֶם יִקָּח וְשָׂם לוֹ בְּמֶרְכַּבְתּוֹ וּבְפָרָשָׁיו וְרָצוּ לִפְנֵי מֶרְכַּבְתּוֹ." (פסוק יא)

לואי ה 16, צייר: ג'וזף דופלסיס 1777

ארמון הטריאנון הקטן, שהעניק לואי ה-16 למארי אנטואנט

בהיסטוריה האנושית דוגמאות רבות לבתי מלוכה אשר "הכתר עלה להם לראש", ובמקום לפעול למען זכויות נתיניהם, פעלו עבור האינטרסים האישיים שלהם וצברו רכוש וכסף רב על חשבון העם.

להמשך קריאה

לואי ה-16 היה מלך צרפת בשנים 1774–1792. בשנותיו האחרונות התמוטטה הממלכה, וניסיונותיו להיחלץ מהמשבר הביאו לפרוץ המהפכה הצרפתית. לואי ה-16 הוא דוגמה מובהקת למלך שחי חיי פאר מוגזמים וראוותניים בשעה שנתיניו רעבוּ ללחם.

לואי ה-16 ומארי אנטואנט עמדו בעין הסערה של מחאה עממית רחבה שהתפתחה לכדי "המהפכה הצרפתית". במהלך המהפכה הם הפכו לאויבי העם. ועכשיו – נחזור לפרק ולניגוד העז ששמואל מציג בין המלך לבין נתיניו.

  • מדוע שמואל משתמש בכינויי שייכות באזהרותיו: "בניכם", "עבדיכם", "כרמיכם"? איזה מסר הוא מחדד כך?
שבט בנימין
  בתנ"ך יש התייחסויות רבות לשבט בנימין. הראשונה שבהן היא ששבט בנימין נקרא על שם...
שבט בנימין
"וַיְהִי אִישׁ מִבִּנְיָמִין וּשְׁמוֹ קִישׁ בֶּן-אֲבִיאֵל בֶּן-צְרוֹר בֶּן-בְּכוֹרַת בֶּן-אֲפִיחַ בֶּן-אִישׁ יְמִינִי גִּבּוֹר חָיִל." (פסוק א)

בול שבט בנימין. עיצוב: ג המורי, תאריך הופעה: 05/06/1956, באדיבות השירות הבולאי - דואר ישראל

מפת שבט בנימין: 1847 - Palmer Richard. אוסף המפות של אמיר כהנוביץ, ACC 594-12, הספרייה הלאומית.

 

בתנ"ך יש התייחסויות רבות לשבט בנימין. הראשונה שבהן היא ששבט בנימין נקרא על שם בן הזקונים של יעקב

להמשך קריאה

והאחרונה שבהן מופיעה במגילת אסתר:
"אִישׁ יְהוּדִי הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי בֶּן יָאִיר בֶּן-שִׁמְעִי בֶּן-קִישׁ אִישׁ יְמִינִי" (אסתר ב, ה).
שימו לב לשמות – ציון אבותיו של מרדכי חוזר על שמות אבותיו של שאול, ועל ידי כך מקשר אותו לשושלת זו.
דימיון אחר בשמות, שקשור גם הוא לשבט בנימין, מופיע בשמו העברי של חוזה המדינה: היזכרו בשמותיו הראשונים של הרצל, וראו כיצד הם מאזכרים את הברכה שנתן יעקב לבנימין בנו לפני מותו, ברכה המאפיינת את השבט כולו: "בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד, וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל" (בראשית מט, כז).

  • מדוע מוסר המספר המקראי בכזה פירוט את שמות אבותיו של שאול?
הרואה מארץ צוף
  כשקוראים את פסוק ה נדמה ששאול ונערו עברו בארצות רבות בחיפוש אחר האתונות, ולא...
הרואה מארץ צוף
"וַיַּעֲבֹר בְּהַר אֶפְרַיִם וַיַּעֲבֹר בְּאֶרֶץ שָׁלִשָׁה וְלֹא מָצָאוּ, וַיַּעַבְרוּ בְאֶרֶץ שַׁעֲלִים וָאַיִן וַיַּעֲבֹר בְּאֶרֶץ יְמִינִי וְלֹא מָצָאוּ. הֵמָּה בָּאוּ בְּאֶרֶץ צוּף…" (פסוקים ד-ה)

מפת הדרך בה הלך שאול בחפשו את האתונות. כרטוגרפיה: סופר מיפוי. מתוך הספר: תנ"ך לחטיבת הביניים: משבטים לממלכה – כיתה ח,עמ' 154, יד יצחק בן-צבי והמרכז לטכנולוגיה חינוכית, 2011

  כשקוראים את פסוק ה נדמה ששאול ונערו עברו בארצות רבות בחיפוש אחר האתונות, ולא ברור כיצד הספיקו לעבור מרחק שכזה בשלושה ימים.

להמשך קריאה

התשובה נמצאת במפה, אך תחילה יש להבין שלמילה "ארץ" יש במקרא כמה משמעויות. על פי אחת מהן, ארץ היא טריטוריה של שבטים, משפחות או ערים, כגון ארץ בנימין, ארץ אפרים, ארץ צוף, ארץ שועל, ארץ שלישה. ואכן, מהתבוננות במפה אפשר לראות שהם אומנם גמאו מרחק מכובד מאוד, אבל לא חצו ארצות. שאול והנער עברו בין חבלי ארץ שונים, עד שהגיעו לארץ צוף שבה נמצא הרואה, הוא שמואל.

  • ראו במפה את המסלול המעגלי של שאול והנער בחיפושם אחר האתונות, ושימו לב למרחק בין נקודת המוצא שלהם לבין הנקודה שבה מצאו את שמואל. איזו משמעות סיפורית יש לעובדה ששני המקומות כל כך קרובים זה לזה?
הרואה מרָמָה והאוֹרַקְל מדֶלְפִי
  כפי שמציין המחבר המקראי, בימים ההם היה מקובל לכנות את הנביא בשם "הרואה". הנביא...
הרואה מרָמָה והאוֹרַקְל מדֶלְפִי
"וַיֹּסֶף הַנַּעַר לַעֲנוֹת אֶת שָׁאוּל וַיֹּאמֶר הִנֵּה נִמְצָא בְיָדִי רֶבַע שֶׁקֶל כָּסֶף וְנָתַתִּי לְאִישׁ הָאֱלֹהִים וְהִגִּיד לָנוּ אֶת דַּרְכֵּנוּ. לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר הָאִישׁ בְּלֶכְתּוֹ לִדְרוֹשׁ אֱלֹהִים לְכוּ וְנֵלְכָה עַד הָרֹאֶה, כִּי לַנָּבִיא הַיּוֹם יִקָּרֵא לְפָנִים הָרֹאֶה." (פסוקים ח-ט)

האורקל מדלפי מאת מיכלאנג'לו, בקפלה הסיסטינית, 1509. הקפלה הסיסטינית, מתוך ויקישיתוף

גלגל המזלות- באמצעותו אנשים רוצים להבין מה טומן העתיד בחובו.

  כפי שמציין המחבר המקראי, בימים ההם היה מקובל לכנות את הנביא בשם "הרואה".

להמשך קריאה

הנביא בעולם הקדום, בישראל ובארצות אחרות, נחשב לאדם בעל יכולת לחזות את העתיד ולראות דברים שנסתרים מן האדם הרגיל. לנביא ייחסו גם יכולת לתקשר עם האלים, ולכן פנו אליו כדי לקבל עצה או לבקש נס, לעיתים עבור תשלום. ביוון העתיקה אנשים היו פונים אל הנביאים כדי לדעת מה הגורל הצפוי להם על פי האלים. כדאי לציין שביוון העתיקה, נשים נחשבו פעמים רבות כבעלות יכולת נבואה, כמו שהיה למשל באורקל מדלפי. המילה היוונית "אוֹרַקְל" מבוססת על פועל לטיני שמשמעותו היא: לשאול, לבקש. אורקל הוא המקום שאליו הגיעו אנשים כדי לשאול על עתידם ולבקש עצות. בעיר דֶלְפִי היה מקדש לאל אפולו, שאליו הגיעו אנשים כדי לשמוע מהכוהנת שהייתה במקום דברי נבואה, מתוך אמונה שהאל מדבר מפיה. לא פעם דברי הנבואה שבפיה היו קצרים וחידתיים, ואפשר היה לפרש אותם בכמה אופנים.

  • מדוע מציע הנער לשאול לפנות לאיש האלוהים?
באר המים – הטוויטר של המקרא
  ארץ ישראל נמצאת באזור חצי מדברי, והמים לא מצויים בה בשפע. היום בפעולה קלילה...
באר המים – הטוויטר של המקרא
"...וְהֵמָּה מָצְאוּ נְעָרוֹת יֹצְאוֹת לִשְׁאֹב מָיִם..." (פסוק יא)

נערות שואבות מים, Eugene de Blaas 1902. מתוך ויקישיתוף.

באר מים במושבה האמריקאית-גרמנית ביפו. צילום: מיכאל יעקובסון, מתוך ויקיפדיה העברית

 

ארץ ישראל נמצאת באזור חצי מדברי, והמים לא מצויים בה בשפע. היום בפעולה קלילה זורמים המים מן הברז, אך פעם היה צורך לשאוב מים מן הבאר כדי לשתות.

להמשך קריאה

לכן יש בתנ"ך הרבה סיפורים על חפירת בְּאֵרוֹת, על סכסוכים הקשורים בבעלות על הבאר, על התגלוּיוֹת אלוהיות ליד באר מים ועל מפגשים והיכרויות בין רועים לרועות ליד הבאר. היום יש לנו טוויטר, פייסבוק ואתרי היכרות שונים, אך פעם לא היו אינטרנט (מרשתת) או טלפון חכם. מזל שהייתה הבאר!

שאול ונערו במסע חיפוש. קודם הם חיפשו בעצמם את האתונות, ועכשיו הם מחפשים את הרואה כדי שיעזור להם לחפש את האתונות. בעודם מחפשים אותו הם פוגשים נערות שהגיעו לבאר לשאוב מים. בתגובה לשאלתם הקצרה על מקום הימצאו של הרואה, משיבות הנערות תשובה מפורטת וארוכה.

  • מה נרמז לנו על דמותו של שאול מרצונן של הנערות להאריך את השיחה עימו? (רמז בפסוק ב)
שאול במצלמה נסתרת
קרדיט: 929 שאול המלך- שמואל א ח- טו/929 תנך ביחד, 2015 שאול יוצא לחפש אתונות ומוצא...
שאול במצלמה נסתרת
"וּשְׁמוּאֵל רָאָה אֶת שָׁאוּל וה' עָנָהוּ הִנֵּה הָאִישׁ אֲשֶׁר אָמַרְתִּי אֵלֶיךָ זֶה יַעְצֹר בְּעַמִּי." (פסוק יז)

קרדיט: 929 שאול המלך- שמואל א ח- טו/929 תנך ביחד, 2015

שאול יוצא לחפש אתונות ומוצא מלוכה. באמת, לא רק בפתגם. ובעצם, המלוכה מוצאת אותו.

  • צפו עד דקה 2:11, איזה מידע מוסיף לנו הסרטון אודות שאול?