בקשת המלך
פרק ח
בכמה מילים
במהלך ההוראה הראשון נבחן את מצבו המורכב של שמואל, מנהיג הממלכה אך לא מלכהּ. נראה גם את המקום של בני שמואל ואת הביקורת על שמואל שמינה אותם לשופטים. נתמקד ביחידה זו בסוג השלטון הראוי. נראה את אזהרתו של שמואל במשפט המלך, ונחשוב על המשמעויות שלו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון:
נדון עם התלמידים:
- האם בני אדם חייבים שלטון? מדוע? (אם אין שלטון יש תוהו ובוהו, אין ביטחון לאנשים שיוכלו להסתמך על מסגרת כלשהי)
- אילו סוגי שלטון אתם מכירים?
נבקש מהעונים להסביר מה הם יודעים על סוג השלטון שהם מציינים.
נחלק דף הסבר על כמה סוגי שלטון (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- מהו, לדעתכם, סוג השלטון המוצלח ביותר? מדוע?
אפשרות שנייה – משחק:
נשחק את המשחק 'המלך אמר' ונשנה את המשחק על פי סגנונות שלטון שונים:
- מונרכיה – מלוכה – "המלך אמר" וכולם צריכים לפעול לפי הצו.
- דמוקרטיה – נעשה סבב שבו כל המשחקים יוכלו להציע את עצמם לנציג הציבור. מתוך המציעים נצביע ונבחר נציג. הנציג יציע הצעות (הרמת ידיים, קפיצה וכד'), והציבור יצביע על כל הצעה. כולם יצטרכו לפעול לפי ההצעות שקיבלו רוב בהצבעה.
- אריסטוקרטיה – נבחר שלושה תלמידים ונספר להם שהם מהמשפחות השולטות. השלושה יתייעצו יחד ויכריזו לשאר הנוכחים את הפעולה שהם רוצים שכולם יעשו.
נסכם בדיון:
- מהו, לדעתכם, סוג השלטון המוצלח ביותר?
אפשרות שלישית – תמונות:
נציג את התמונות של שתי מלכות אנגליה, המלכה אליזבת הראשונה מ-1588, והמלכה אליזבת השנייה שמולכת היום.
נדון עם התלמידים:
- מה דעתכם על קיום בית המלוכה היום? מה תפקידו?
- האם הייתם רוצים מלוכה היום?
- מה היתרונות והחסרונות לדעתכם במלוכה?
הזמנה לקריאה
נקרא פסוקים מספר דברים העוסקים במצוות המלכת מלך על עם ישראל.
נשאל את התלמידים:
- לפי הפסוקים מתי העם יבקשו מלך? (לאחר ההגעה לארץ, ירושתה וההתיישבות בה)
- מה הסיבה להמלכת המלך? (העם מבקש לשים מלך ככל הגויים)
- מה תגובת ה' לבקשת העם? (מצווה על המלכת המלך, אך הוא בוחר את המלך)
היום נלמד את פרק ח בספר שמואל א שעוסק בבקשת העם למלך. הפרק הקודם מסיים בתיאור תפקידו של שמואל. נקרא את פסוקים טו-יז בפרק הקודם, פרק ז ונשאל:
- אילו תפקידים לדעתכם שמואל ממלא? (נביא, שופט, מנהיג)
נקרא את פסוקים א-ו בפרק ח יחד. נפתח בתיאור המצב ונסביר ששמואל היה נביא העם, הוא כיהן כשופט וגם מינה את בניו לשופטים.
נשאל את התלמידים:
- כיצד בני שמואל מתנהגים? (לא הולכים בדרכיו, נוטים אחר הבצע, לוקחים שוחד ומטים משפט)
- איך המילים בפסוקים מספרות לנו את נתיב ההתדרדרות?
נעבור לפי הסדר על הפסוקים ונסביר: בתחילה מתואר שבני שמואל אינם הולכים בדרך אביהם, לאחר מכן כתוב שהם רוצים בצע, הבצע מוביל אותם ללקיחת שוחד, והשוחד מוביל אותם לאיבוד האמון הציבורי המוחלט בהם כשופטים – הם מטים משפט.
- מה ההבדל בין השופטים שלמדנו עליהם בספר שופטים לבין מלך? (השופטים שפטו שבט אחד או כמה שבטים, ובדרך כלל אלוהים מינה את השופט ולא הציבור)
- מדוע העם מבקש דווקא עכשיו מלך ולא עוד שופט? מה העם מעוניין לשנות במציאות חייו? (העם מבקש מלך שיאחד את העם למלחמות, לאחר תקופה ארוכה שבה כל שבט לחם את מלחמותיו)
נתמקד בפסוקים ד-ה ונשים לב לדרך שבה שוטחים את הבקשה בפני שמואל: כל הזקנים באים לשמואל ואומרים: "אַתָּה זָקַנְתָּ".
- ממה הם חוששים? (מהמציאות אחרי מותו של שמואל, ואולי הם רוצים שישתמש בסמכותו להמליך מלך כל עוד כולם מקבלים את סמכותו ומעמדו)
- כיצד לדעתכם שמואל מרגיש?
- האם שמואל יודע שבניו סטו מדרך הישר?
- מה מפריע לשמואל בבקשת העם? (ייתכן שהוא מתנגד עקרונית למלוכה, ייתכן שהוא נעלב משום שהעם לא סומך עליו ועל בניו, או שמא שמואל מסתייג מהרצון להיות ככל הגויים)
נעיין בכמה פרשנויות על הסיבות להסתייגותו של שמואל מבקשת הזקנים. נחלק את דף העבודה לעבודה בזוגות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נקרא את פסוקים ז-י ונשאל את התלמידים:
- כיצד מגיב שמואל? (מתפלל לה')
- מדוע לדעתכם שמואל מגיב כך?
נקרא את פרשנות מצודת דוד לפסוק ו.
נשאל את התלמידים:
- על פי מצודת דוד, מדוע שמואל מתפלל? (שמואל אינו יודע מה להשיב לעם, ולכן מתפלל)
הצעה למשימה למעוניינים:
נסו לדמיין את תפילתו של שמואל וכתבו אותה במחברות.
נקרא את פסוקים יא-יט – שמואל מבקש להזהיר את העם מפני המלך במשפט המלך.
- מהן אזהרותיו?
נערוך עם התלמידים יחד רשימה על הלוח:
המלך עלול לקחת את הבנים והבנות לו לעבדים; המלך יכול לקחת את הרכוש והנחלות ואת העבדים והשפחות וכולם יהפכו לעבדיו (כל אלה היו מיסים שהיה מקובל לתת למלך); שמואל מתאר שבמצב זה העם יצעק אל ה' אך הוא לא יענה להם.
- כיצד העם מגיב לדבריו? (ישראל ממאנים לשמוע חוזרים על רצונם להיות ככל הגויים)
- מה שמואל עושה? (שומע ומעביר את תגובתם לה')
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – דיקטטורות בעולם:
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מכירים מקומות בעולם שבהם יש מנהיג חזק העושק את הציבור ומשתמש בכוח להגדיל את עוצמת השלטון?
אפשרות שנייה – מלך ככל הגויים:
העם רצה מלך ככל הגויים. נשאל את התלמידים:
- מה דעתכם על הרצון למנהיגות ככל הגויים?
- האם העם צריך מנהיגות ייחודית או שמא הם צודקים ברצון במלך ככל הגויים?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על זקנתו של שמואל, על בניו שלא הלכו בדרכיו ועל בקשת העם למלך, קראנו על האכזבה של שמואל ועל סיבות לה, והשווינו בין חוק המלך מספר דברים למשפט המלך שבפסוקים שלנו.
מיומנויות: השוואה, חיפוש מידע עצמאי, קריאת פרשנות וכתיבה יצירתית.
מתודות: עיבוד מידע, משחק, דיון קבוצתי, הוראה פרונטלית, קריאה עצמאית ועבודה בקבוצות.
בקשת העם למלך מול חטא העגל:
אפשר להשוות בין הבקשה של העם למלך לבין חטא העגל – שגם בו רצה העם לפנות לדמות מוחשית, ולא לנביא. נוכל להשוות גם את האכזבה של ה' מהבקשה. בחטא העגל יש אכזבה גדולה, ואילו כאן מצוינת אכזבה אך גם מענה לבקשת העם. נקרא את הפסוקים העוסקים בחטא העגל ונדון בהבדלים ובדמיון.
- למאמרו של מאיר שפיגלמן 'השלכותיו של חטא העגל' המשווה בין חטא העגל לבקשת העם למלך בספר שמואל, מתוך אתר תנ"ך הרצוג
מינוי מלך בישראל:
אפשר להרחיב על מינוי מלך בישראל דרך פרשנות המאמר 'מלך – צורך או ערך' מאת יובל אלימלך.