בריאת האדם – אין עוד כמוך בעולם
פסוק ז
הזמנה ללימוד
נבקש מהתלמידים לצייר ריבוע קטן (5X5 ס"מ), ולצבוע אותו בעיפרון שחור. לאחר שהריבוע יהיה צבוע בשחור, נבקש מהתלמידים להניח עליו את האצבע ולהטביע את טביעת האצבע שלהם על גבי נייר לבן. כל תלמיד יוכל לראות את טביעת האצבע שלו. נזמין את התלמידים להשוות את טביעות האצבע שלהם ולמצוא את נקודות הדמיון ונקודות השוני ביניהן. דרך הפעילות הזאת ניווכח שאין אצבע הזהה לאחרת. נספר לתלמידים שהיום נקרא על בריאת האדם ונסביר כי במהלך הלימוד נעמוד על הייחוד של האדם בתוך הבריאה כולה. משם נעבור לחשיבה על הייחוד של כל אחד ואחת מאיתנו.
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
נבקש מהתלמידים לפתוח את ספר בראשית בפרק ב.
נראה לכיתה כי ציון הפרק מופיע בראש העמוד וכי בין הפסוקים מופיעות, באותיות קטנות יותר, אותיות המציינות את מספר הפסוק. (מומלץ לתרגל את ההתמצאות בתוך הפרק). נעזור לתלמידים לפתוח בבראשית פרק ב, פסוק ז. נוודא שכל התלמידים מניחים אצבע על תחילתו של פסוק ז ועוקבים באצבע אחַר הקריאה של המורה. נקרא את הפסוק:
ז וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה:
מבט שני- הסבר לפסוקים ושאלות הבנה
- מהי משמעות המילה 'וַיִּפַּח'? איזו מילה מזכיר לכם הפועל 'וַיִּפַּח'? (מזכיר את הפועל 'לנפח', וזוהי משמעות המילה: לנפח משהו. להכניס בו אוויר. לנשוף ולמלא אותו באוויר).
- הפסוקים מתארים ממה האדם עשוי. נשאל: ממה אדם עשוי? נבקש מהתלמידים לקרוא שוב את הפסוק בקריאה דמומה ולענות על השאלה.
- על האדם נכתב שהוא "נפש חיה". מהו ההבדל בין האדם לבין החיות? (על פי הפרשנים, הייחוד של האדם הוא ביכולת המחשבה והדיבור).
מבט שלישי- אפשרות להרחבה ולהעמקה
אם ניזכר בפסוקים בפרק א, נראה כי החיות נבראו בקבוצות (בראשית פרק א, פסוקים כא-כו – להקות של עופות, חיות, דגים), וכי רק האדם נברא יחידי. התורה לא כותבת שנבראו בבת אחת מאה (או יותר) בני אדם אלא רק אחד ויחיד! חז"ל (ראשי תיבות של: חכמינו זיכרונם לברכה. כינוי לחכמים מתקופת קדומות) כתבו מספר טעמים לבריאת האדם יחידי.
נחלק את הכיתה לקבוצות בנות 4 תלמידים כל אחת. כל קבוצה תקבל פתק ובו ביאור של החכמים לסיבה לבריאת האדם 'יחידי'. הקבוצה תקרא את הקטע הקצר, תלמד אותו ואחר כך תמחיז את הסיבה ותציג אותה לפני הכיתה או תסביר אותה בדרך כלשהי אחרת. (מובאות 4 סיבות לבריאת האדם יחידי, כך שיש לצלם כל פתק כמה פעמים שכן יהיו בכיתה כמה קבוצות שיקבלו את אותו הפתק.)
מדוע נברא האדם יחידי?
האדם נברא יחידי כדי שיהיה שלום בעולם. שלא יאמר אדם לחברו: "אבא גדול מאביך" (על פי הגמרא – תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, עמוד לח).
- הסבירו את הקטע בלשונכם
- מדוע נברא האדם יחידי?
- הכינו הצגה קצרה שתסביר את הקטע והתכוננו להציג אותה לפני הכיתה.
מדוע נברא האדם יחידי?
כדי ללמד אותנו שכל מי שפוגע בנפש אחת בישראל, כאילו הרס עולם ומלואו. וכל מי שמציל נפש אחת מישראל, כאילו הציל עולם ומלואו (על פי הגמרא – תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, עמוד לח).
- הסבירו את הקטע בלשונכם.
- הסבירו: מדוע נברא האדם יחידי?
- הכינו הצגה קצרה שתסביר את הקטע והתכוננו להציג אותה לפני הכיתה.
מדוע נברא האדם יחידי?
האדם נברא יחידי כדי להביע את גדולתו של ה'. שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד: כולם דומים זה לזה. ואלוהים ברא כל אדם בחותמו של אדם הראשון, ואין אדם אחד דומה לחברו (על פי הגמרא – תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, עמוד לח).
- הסבירו את הקטע בלשונכם.
- הסבירו: מדוע נברא האדם יחידי?
- הכינו הצגה קצרה שתסביר את הקטע והתכוננו להציג אותה לפני הכיתה.
מדוע נברא האדם יחידי?
האדם נברא יחידי כדי שכל אחד ירגיש שבשבילו נברא העולם. העולם נברא רק עבור אדם אחד ויחיד, שהיה אז. אפשר ללמוד מכך שהיה כדאי לברוא עולם עבור כל אחד ואחת מאתנו. (על פי הגמרא – תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, עמוד לח)
- הסבירו את הקטע בלשונכם.
- הסבירו: מדוע האדם נברא יחידי?
- הכינו הצגה קצרה שתסביר את הקטע והתכוננו להציג בפני אותה לפני הכיתה.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה:
אדם וחיה. במה האדם שונה וייחודי, לדעתכם? נזמין את התלמידים לצייר את האדם ואת היִיחודיוּת שלו.
אפשרות שנייה:
כל אחד מאתנו הוא יחיד ומיוחד. אין שתי טביעות אצבע זהות, אין שני פרצופים זהים. לכל אחד ואחת יש גוף מיוחד ונשמה מיוחדת, שכמוה לא הייתה ולא תהיה.
נבקש מהתלמידים לבחור דמות מסביבתם – חבר או חברה, בן או בת משפחה או אפילו את עצמם – ולחשוב במשך כדקה על הייחודיות של הדמות שהם בחרו בה. מה מיוחד במראה שלה או שלו, איזה כישרון מיוחד יש לה או לו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בעריכת היכרות עם טביעת האצבע שלנו. ראינו שכל אחד מאתנו הוא יחיד ומיוחד – בטביעת האצבע, במראה הפנים, בתכונות ובכישרונות. למדנו את הפסוק בספר בראשית וראינו כיצד האדם נברא יחידי והוא עשוי מצד חומרי ומצד נשמתי, רוחני.
מיומנות: קריאה בספר בראשית.
מתודה: הכנת טביעת אצבע בעזרת עפרון עופרת, ציור.