סגור תצוגת כיתה
הפרק

בריאת האדם – אין עוד כמוך בעולם

פסוק ז

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נבקש מהתלמידים לצייר ריבוע קטן (5X5 ס"מ), ולצבוע אותו בעיפרון שחור. לאחר שהריבוע יהיה צבוע בשחור, נבקש מהתלמידים להניח עליו את האצבע ולהטביע את טביעת האצבע שלהם על גבי נייר לבן. כל תלמיד יוכל לראות את טביעת האצבע שלו. נזמין את התלמידים להשוות את טביעות האצבע שלהם ולמצוא את נקודות הדמיון ונקודות השוני ביניהן. דרך הפעילות הזאת ניווכח שאין אצבע הזהה לאחרת. נספר לתלמידים שהיום נקרא על בריאת האדם ונסביר כי במהלך הלימוד נעמוד על הייחוד של האדם בתוך הבריאה כולה. משם נעבור לחשיבה על הייחוד של כל אחד ואחת מאיתנו.

מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים

נבקש מהתלמידים לפתוח את ספר בראשית בפרק ב.
נראה לכיתה כי ציון הפרק מופיע בראש העמוד וכי בין הפסוקים מופיעות, באותיות קטנות יותר, אותיות המציינות את מספר הפסוק. (מומלץ לתרגל את ההתמצאות בתוך הפרק). נעזור לתלמידים לפתוח בבראשית פרק ב, פסוק ז. נוודא שכל התלמידים מניחים אצבע על תחילתו של פסוק ז ועוקבים באצבע אחַר הקריאה של המורה. נקרא את הפסוק:
ז וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה:

מבט שני- הסבר לפסוקים ושאלות הבנה

  • מהי משמעות המילה 'וַיִּפַּח'? איזו מילה מזכיר לכם הפועל 'וַיִּפַּח'? (מזכיר את הפועל 'לנפח', וזוהי משמעות המילה: לנפח משהו. להכניס בו אוויר. לנשוף ולמלא אותו באוויר).
  • הפסוקים מתארים ממה האדם עשוי. נשאל: ממה אדם עשוי? נבקש מהתלמידים לקרוא שוב את הפסוק בקריאה דמומה ולענות על השאלה.
  • על האדם נכתב שהוא "נפש חיה". מהו ההבדל בין האדם לבין החיות? (על פי הפרשנים, הייחוד של האדם הוא ביכולת המחשבה והדיבור).

מבט שלישי- אפשרות להרחבה ולהעמקה

אם ניזכר בפסוקים בפרק א, נראה כי החיות נבראו בקבוצות (בראשית פרק א, פסוקים כא-כו – להקות של עופות, חיות, דגים), וכי רק האדם נברא יחידי. התורה לא כותבת שנבראו בבת אחת מאה (או יותר) בני אדם אלא רק אחד ויחיד! חז"ל (ראשי תיבות של: חכמינו זיכרונם לברכה. כינוי לחכמים מתקופת קדומות) כתבו מספר טעמים לבריאת האדם יחידי.

נחלק את הכיתה לקבוצות בנות 4 תלמידים כל אחת. כל קבוצה תקבל פתק ובו ביאור של החכמים לסיבה לבריאת האדם 'יחידי'. הקבוצה תקרא את הקטע הקצר, תלמד אותו ואחר כך תמחיז את הסיבה ותציג אותה לפני הכיתה או תסביר אותה בדרך כלשהי אחרת. (מובאות 4 סיבות לבריאת האדם יחידי, כך שיש לצלם כל פתק כמה פעמים שכן יהיו בכיתה כמה קבוצות שיקבלו את אותו הפתק.)

מדוע נברא האדם יחידי?
האדם נברא יחידי כדי שיהיה שלום בעולם. שלא יאמר אדם לחברו: "אבא גדול מאביך" (על פי הגמרא – תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, עמוד לח).

  1. הסבירו את הקטע בלשונכם
  2. מדוע נברא האדם יחידי?
  3. הכינו הצגה קצרה שתסביר את הקטע והתכוננו להציג אותה לפני הכיתה.

מדוע נברא האדם יחידי?
כדי ללמד אותנו שכל מי שפוגע בנפש אחת בישראל, כאילו הרס עולם ומלואו. וכל מי שמציל נפש אחת מישראל, כאילו הציל עולם ומלואו (על פי הגמרא – תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, עמוד לח).

  1. הסבירו את הקטע בלשונכם.
  2. הסבירו: מדוע נברא האדם יחידי?
  3. הכינו הצגה קצרה שתסביר את הקטע והתכוננו להציג אותה לפני הכיתה.

מדוע נברא האדם יחידי?
האדם נברא יחידי כדי להביע את גדולתו של ה'. שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד: כולם דומים זה לזה. ואלוהים ברא כל אדם בחותמו של אדם הראשון, ואין אדם אחד דומה לחברו (על פי הגמרא – תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, עמוד לח).

  1. הסבירו את הקטע בלשונכם.
  2. הסבירו: מדוע נברא האדם יחידי?
  3. הכינו הצגה קצרה שתסביר את הקטע והתכוננו להציג אותה לפני הכיתה.

מדוע נברא האדם יחידי?
האדם נברא יחידי כדי שכל אחד ירגיש שבשבילו נברא העולם. העולם נברא רק עבור אדם אחד ויחיד, שהיה אז. אפשר ללמוד מכך שהיה כדאי לברוא עולם עבור כל אחד ואחת מאתנו. (על פי הגמרא – תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, עמוד לח)

  1. הסבירו את הקטע בלשונכם.
  2. הסבירו: מדוע האדם נברא יחידי?
  3. הכינו הצגה קצרה שתסביר את הקטע והתכוננו להציג בפני אותה לפני הכיתה.

מבט לחיים

אפשרות ראשונה:
אדם וחיה. במה האדם שונה וייחודי, לדעתכם? נזמין את התלמידים לצייר את האדם ואת היִיחודיוּת שלו.

אפשרות שנייה:
כל אחד מאתנו הוא יחיד ומיוחד. אין שתי טביעות אצבע זהות, אין שני פרצופים זהים. לכל אחד ואחת יש גוף מיוחד ונשמה מיוחדת, שכמוה לא הייתה ולא תהיה.

נבקש מהתלמידים לבחור דמות מסביבתם – חבר או חברה, בן או בת משפחה או אפילו את עצמם – ולחשוב במשך כדקה על הייחודיות של הדמות שהם בחרו בה. מה מיוחד במראה שלה או שלו, איזה כישרון מיוחד יש לה או לו.  

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור בעריכת היכרות עם טביעת האצבע שלנו. ראינו שכל אחד מאתנו הוא יחיד ומיוחד – בטביעת האצבע, במראה הפנים, בתכונות ובכישרונות. למדנו את הפסוק בספר בראשית וראינו כיצד האדם נברא יחידי והוא עשוי מצד חומרי ומצד נשמתי, רוחני.
מיומנות: קריאה בספר בראשית.
מתודה: הכנת טביעת אצבע בעזרת עפרון עופרת, ציור.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
בחותמו של האדם הראשון
בבראשית פרק ב מסופר על בריאתו של אדם אחד, שממנו תתהווה אחר כך כל האנושות....
בחותמו של האדם הראשון

בבראשית פרק ב מסופר על בריאתו של אדם אחד, שממנו תתהווה אחר כך כל האנושות.

המדרש שואל: מדוע נברא האדם יחידי?
ומשיב: האדם נברא יחידי כדי להביע את גדולתו של ה'.
שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד: כולם דומים זה לזה.
ואלוהים ברא כל אדם בחותמו של אדם הראשון, ואין אדם אחד דומה לחברו.
(על פי הגמרא – תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף לח)

במה מיוחדים בני האדם לפי המדרש? ובמה מיוחד הבורא שלהם?

מטבעות 10 אגורות

מטבעות בערך 10  אגורות: קוטר המטבע: 22 מ"מ, משקל המטבע: 4 גרם. על המטבעות מופיעה הטבעה של ערך המטבע, סמל המדינה והמילה "ישראל" בעברית, בערבית ובאנגלית.

צילום: דבורה גרודה. © בנק ישראל

אבא גדול מאביך
מדוע נברא האדם יחידי? האדם נברא יחידי כדי שיהיה שלום בעולם. שלא יאמר אדם לחברו:...
אבא גדול מאביך

מדוע נברא האדם יחידי?

האדם נברא יחידי כדי שיהיה שלום בעולם. שלא יאמר אדם לחברו: "אבא גדול מאביך." (על פי הגמרא – תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, עמוד לח)

  • הסבירו את הקטע בלשונכם
  • מדוע נברא האדם יחידי?
  • הכינו הצגה קצרה שתסביר את הקטע והתכוננו להציג אותה לפני הכיתה.
כאילו הרס עולם ומלואו
מדוע נברא האדם יחידי? כדי ללמד אותנו שכל מי שפוגע בנפש אחת בישראל, כאילו הרס...
כאילו הרס עולם ומלואו

מדוע נברא האדם יחידי?

כדי ללמד אותנו שכל מי שפוגע בנפש אחת בישראל, כאילו הרס עולם ומלואו. וכל מי שמציל נפש אחת מישראל, כאילו הציל עולם ומלואו. (על פי הגמרא – תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, עמוד לח)

  • הסבירו את הקטע בלשונכם.
  • הסבירו: מדוע נברא האדם יחידי?
  • הכינו הצגה קצרה שתסביר את הקטע והתכוננו להציג אותה לפני הכיתה.
בשבילו נברא העולם
מדוע נברא האדם יחידי? האדם נברא יחידי כדי שכל אחד ירגיש שבשבילו נברא העולם. העולם...
בשבילו נברא העולם

מדוע נברא האדם יחידי?

האדם נברא יחידי כדי שכל אחד ירגיש שבשבילו נברא העולם. העולם נברא רק עבור אדם אחד ויחיד, שהיה אז. אפשר ללמוד מכך שהיה כדאי לברוא עולם עבור כל אחד ואחת מאתנו. (על פי הגמרא – תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, עמוד לח)

  • הסבירו את הקטע בלשונכם.
  • הסבירו: מדוע האדם נברא יחידי?
  • הכינו הצגה קצרה שתסביר את הקטע והתכוננו להציג בפני אותה לפני הכיתה.
חַלוֹת משמיים
"וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ..." (פסוק ג)

tomertu/shutterstock.com

כָּל עֶרֶב שַׁבָּת הָיְתָה אִשְׁתּוֹ שֶׁל רַבִּי חֲנִינָא בֶּן דּוֹסָא רְגִילָה לְהַסִּיק [לְהַדְלִיק] הַתַּנּוּר וְהֵטִילָה בּוֹ אוּד עָשֵׁן [גֶחָלִים בּוֹעֲרוֹת], מִשּׁוּם בּוּשָׁה.
להמשך המדרש
הָיְתָה לָהּ שְׁכֵנָה רָעָה, אָמְרָה: הֲרֵי יוֹדַעַת אֲנִי שֶׁאֵין לָהֶם וְלֹא כְלוּם – אֵלֵךְ וְאֶרְאֶה כָּל כָּךְ מַהוּ [מֵאֵיפֹה הֶעָשָׁן]? הָלְכָה וְטָפְחָה [דָּפְקָה] עַל הַדֶּלֶת. נִתְבַּיְּשָׁה [אִשְׁתּוֹ שֶׁל רַבִּי חֲנִינָא בֶּן דּוֹסָא] וְנִכְנְסָה לַחֶדֶר [הַפְּנִימִי]. נַעֲשָׂה לָהּ נֵס, וּמָצְאָה הַשְּׁכֵנָה אֶת הַתַּנּוּר מָלֵא חַלוֹת וְהָעֲרֵבָה [קַעֲרַת הַבָּצֵק] מְלֵאָה עִסָּה [בָּצֵק לַהֲכָנַת חַלוֹת]. אָמְרָה לָהּ [הַשְׁכֵנָה]: פְּלוֹנִית, פְּלוֹנִית [אִשָׁה, אִשָׁה]! הָבִיאִי מִרְדֶּה [מַזְלֵג לְהוֹצָאַת הַחַלוֹת], שֶׁפִּתֵּךְ נִתְחָרְכָה [כִּי הַחַלוֹת נִשְׂרָפוֹת]. אָמְרָה לָהּ [אֵשֶׁת רַבִּי חֲנִינָא בֶּן דּוֹסָא]: (כמובן,) אַף אֲנִי נִכְנַסְתִּי לְכָךְ. (לפי תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כד עמוד ב)
  • הַמְחִיזוּ אֶת הַסִיפּוּר בַּכִּיתָה, כְּדֵי לְהָבִין אוֹתוֹ טוֹב יוֹתֵר.
  • מָה נִיסְתָה אִשְׁתוֹ שֶׁל רַבִּי חֲנִינָא בֵּן דוֹסָא לְהַסְתִיר? מַדוּעַ עָשְׂתָה זֹאת וְכֵיצַד?
  • מָה נִיסְתָה הַשְׁכֵנָה לַחֲשֹׂוף?
  • כֵּיצַד הִתְנַהֲגָה אִשְׁתוֹ שֶׁל רַבִּי חֲנִינָא בֵּן דוֹסָא כַּאֲשֶׁר הֵבִינָה שֶׁנַעֲשָׂה לָה נָס?
  • מָה אֶפְשָׁר לִלְמוֹד מֵהַסִיפּוּר עַל עֵרֶךְ הַשַׁבָּת עֲבוּר אִשְׁתוֹ שֶׁל רַבִּי חֲנִינָא בֵּן דוֹסָא?

הַאִם גַם לָכֶם יֵשׁ דְבָרִים חֲשׁוּבִים מְאוֹד, שֶׁבְּנוֹגֵעַ אֲלֵיהֶם אַתֶם רוֹצִים שֶׁכּוּלָם יַחְשְׁבוּ שֶׁ"הַכּוֹל בְּסֵדֶר"?

כיצד ברא אלוהים את העולם?
"וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם." (פסוק א)

כיתוב: כדור הארץ; shutterstock.com

כֵּיצַד בָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הָעוֹלָם?
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: לָקַח הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׁנֵי כַּדּוּרִים – כַּדּוּר שֶׁל אֵשׁ וְכַדּוּר שֶׁל שֶׁלֶג – עִרְבֵּב זֶה בָּזֶה וּמֵהֶם נִבְרָא הָעוֹלָם.
להמשך המדרש

רַבִּי חֲנִינָא אָמַר: אַרְבָּעָה כַּדוּרִים לָקַח הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לְאַרְבַּע רוּחוֹת הַשָּׁמַיִם – צָפוֹן, דָּרוֹם, מִזְרָח וּמַעֲרָב.
רַבִּי חָמָא בַּר חֲנִינָא אָמַר: שִׁשָּׁה כַּדוּרִים לָקַח הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אַרְבָּעָה לְאַרְבַּע רוּחוֹת הַשָּׁמַיִם, וְאֶחָד מִלְּמַעְלָה וְאֶחָד מִלְּמַטָּה.
אַדְרַיָּינוּס הָרָשָׁע שָׁאַל אֶת רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בַּר חֲנַנְיָא כֵּיצַד בָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הָעוֹלָם.
אָמַר לוֹ: כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבִּי חָמָא בַּר חֲנִינָא, בְּשִׁשָּׁה כַּדוּרִים.
אָמַר לוֹ: אֲבָל אֵיךְ זֶה יָכֹל לִהְיוֹת?
הִכְנִיסֹ אוֹתוֹ הָרַבִּי לְבַיִת קָטָן ואָמַר לוֹ: פְּשֹׁט אֶת יָדֶךָ לְמִזְרָח וּלְמַעֲרָב וְאָז לְצָפוֹן וּלְדָרוֹם.
אַחֲרֵי שֶׁעָשָׂה כָּךְ אָמַר לוֹ הָרַבִּי, כָּךְ פָּשׁוּט עָשָׂה זֹאת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.

(מעובד. לפי מדרש בראשית רבה, פרשה י, פסקה ג)

  • הַאִם תִרְצוּ לְהָבִין טוֹב יוֹתֵר אֶת הַמִדְרָשׁ? נַסוּ לְהַמְחִיז אוֹתוֹ.

  • בַּמִדְרָשׁ יֵשׁ תְשׁוּבוֹת לַשְׁאֵלָה כֵּיצַד נִבְרָא הָעוֹלָם. נַסוּ לְהַדְגִים כָּל תְשׁוּבָה בְּאֶמְצָעוּת עֲזָרִים, הַגוּף, הַצִיוּר וְהַדִמְיוֹן.

  •  
  • לְפִי הַתְשׁוּבָה הָאַחֲרוֹנָה – כְּמוֹ מָה הוּא הָעוֹלָם עֲבוּר אֱלוֹהִים?
  • וְאַתֶם – מָתַי אַתֶם מַרְגִישִׁים נוֹחַ וּבַבַּיִת, וְשֶׁהָעוֹלָם הוּא מַכָּר וְשֶׁלָכֶם?
לעובדה ולשומרה
הַמִדְרָשׁ מַסְבִּיר לְמָה מְצַפֶּה הָאֵל מֵהָאָדָם בַּמִילִים "לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" (=לְעוֹבְדָה וּלְשׁוֹמְרָה)? בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ...
לעובדה ולשומרה
" וַיִּקַּח ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ." (פסוק טו)
REDPIXEL.PL / Shutterstock.com

ידיים מחזיקות את כדור הארץ

הַמִדְרָשׁ מַסְבִּיר לְמָה מְצַפֶּה הָאֵל מֵהָאָדָם בַּמִילִים "לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" (=לְעוֹבְדָה וּלְשׁוֹמְרָה)?

לקריאת המדרש

בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נְטָלוֹ (לָקַח אוֹתוֹ) וְהֶחְזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַן עֵדֶן, וְאָמַר לוֹ: רְאֵה מַעֲשַׂי כַּמָה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִים הֵם, וְכָל מָה שֶׁבָּרָאתִי בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעְתְךָ שֶׁלֹא תְקַלְקֵל וְתַחְרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָ אֵין מִי שֶׁיְתַקֵן אַחֲרֶיךָ. (מדרש רבה, קהלת ז, א)

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מָה הַתְמוּנָה רוֹצָה לְבַטֵא?

  • מָה מְבַטֵאת הַתְנוּחָה שֶׁל הַיָדַיִים?

  • אֵיךְ אֲנַחְנוּ יְכוֹלִים לִשְׁמוֹר עַל הָעוֹלָם?

  • לְפִי דַעְתְכֶם, הַאִם בְּנֵי הָאָדָם בָּעוֹלָם מְמַלְאִים אֶת הַמְשִׂימָה לִשְׁמוֹר עַל הָעוֹלָם?

שלושה שמות נקראו לו לאדם
"אַתָה מוֹצֵא שְׁלוֹשָׁה שֵׁמוֹת שֶׁנִקְרְאוּ לוֹ לָאָדָם: אֶחָד – מָה שֶׁקוֹרְאִים לוֹ אָבִיו וְאִמוֹ, אֶחָד...
שלושה שמות נקראו לו לאדם
"...וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְׁמוֹ." (פסוק יט)

"אַתָה מוֹצֵא שְׁלוֹשָׁה שֵׁמוֹת שֶׁנִקְרְאוּ לוֹ לָאָדָם: אֶחָד – מָה שֶׁקוֹרְאִים לוֹ אָבִיו וְאִמוֹ, אֶחָד – מָה שֶׁקוֹרְאִים לוֹ בְּנֵי אָדָם, וְאֶחָד – מָה שֶׁקוֹנֶה לוֹ לְעַצְמוֹ. טוֹב מִכּוּלָם מָה שֶׁקוֹנֶה הוּא לְעַצְמוֹ." (מדרש תנחומא פרשת ויקהל, סימן א')
להמשך קריאה

מָה קוֹבֵעַ יוֹתֵר אֵיךְ יִתְיַיחֲסוּ אֲחֵרִים אֲלֵיכֶם: הַשֵׁם שֶׁלָכֶם אוֹ הַמַרְאֶה שֶׁלָכֶם?

תְנוּ עֵיצָה לְפֶרְדִינַנְד, אֵיךְ שׁוֹר גָדוֹל וְעָצוּם יָכוֹל לְהַבְהִיר לַאֲחֵרִים שֶׁהוּא בְּעֶצֶם שׁוֹר עָדִין?

  • פֵּירוּשׁ הַשֵׁם פֶרְדִינַנְד בְּגֶרְמָנִית הוּא: נוֹעָז, אַמִיץ. מָה אַתֶם חוֹשְׁבִים עַל הַשֵׁם הַזֶה? הַאִם הוּא מַתְאִים לוֹ?
  • בְּמָה פֶרְדִינַנְד אַמִיץ? הַאִם בַּמוּבָן הָרָגִיל שֶׁל הַמִילָה?

קרדיט: טריילר לסרט "פרדיננד", במאי: קרלוס סלנדה (2017). אולפני בלו סקיי. מתוך אתר היוטיוב של לגדול

הגיע הזמן לברוא אדם
אדם הראשון (ע"פ בראשית רבא יז) / עיבוד המדרש שהם סמיט     אָדָם נוֹתֵן...
הגיע הזמן לברוא אדם
"וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה..." (פסוק כ)
אדם נותן שמות לבעלי החיים. איור: ולי מינצי

אָדָם נוֹתֵן שֵׁמוֹת לְבַעֲלֵי הַחַיִים. איור: ולי מינצי

אדם הראשון (ע"פ בראשית רבא יז) / עיבוד המדרש שהם סמיט
 
 
לקריאת המדרש

אָדָם נוֹתֵן שֵׁמוֹת לְבַעֲלֵי הַחַיִים

לְאַחַר שֶׁסִיֵים לִבְרוֹא אֶת כָּל בַּעֲלֵי הַחַיִים, כִּינֵס אֱלוֹהִים אֶת מַלְאָכָיו וְאָמַר לָהֶם בְּקוֹל חֲגִיגִי: "וְעַכְשָׁיו מַלְאָכַי, הִגִיעַ הַזְמַן לִבְרוֹא אָדָם." "אָדָם?" הִסְתַקְרְנוּ הַמַלְאָכִים, "מְעַנְיֵין בְּמָה מְדוּבָּר. הַאִם זֶה בַּעַל חַיִים יַבַּשְׁתִי? יַמִי? מְעוֹפֵף? וְאוּלַי זֶה עוֹד חֶרֶק קָטָן…" אָמַר אֱלוֹהִים: "לֹא וָלֹא! אָדָם זֶה מַשֶׁהוּ חָדָשׁ וּמְשׁוּכְלָל. לְמַעַן הָאֱמֶת, הָאָדָם יִהְיֶה יוֹתֵר חָכָם מִכֶּם." "קָשָׁה לְהַאֲמִין…" מִלְמְלוּ הַמַלְאָכִים אַךְ הִמְתִינוּ בְּסַבְלָנוּת, לִרְאוֹת מָה יַעֲשֶׂה אֱלוֹהִים. וּמָה עָשָׂה אֱלוֹהִים? דָבָר רִאשׁוֹן הָלַךְ וּבָרָא אֶת הָאָדָם. דָבָר שֵׁנִי, קָרָא לְכָל בַּעֲלֵי הַחַיִים שֶׁבָּרָא וּלְכָל מַלְאָכָיו וְאָמַר: "כָּל יְצוּר שֶׁעוֹבֵר לִפְנֵיכֶם – תְנוּ לוֹ שֵׁם." עָבְרוּ בַּעֲלֵי הַחַיִים לִפְנֵי הַמַלְאָכִים אֲבָל הֵם הִבִּיטוּ בָּהֶם וְשָׁתְקוּ, כִּי לֹא יָדְעוּ אֵיךְ נוֹתְנִים שֵׁמוֹת. אָמַר אֱלוֹהִים לָאָדָם: "בְּבַקָשָׁה, הַרְאֵה לָהֶם. תֵן שֵׁם לְכָל בַּעַל חַיִים." עָבְרוּ בַּעֲלֵי הַחַיִים לִפְנֵי הָאָדָם, וְהָאָדָם עָמַד וְקָרָא: "שׁוֹר! סוּס! דִישׁוֹן! גָמַל! הִנֵה, לָתֵת שֵׁמוֹת זֶה קַל." "קַל?" קִרְאוּ הַמַלְאָכִים. "לְדַעְתֵנוּ זֶה מַמָשׁ קָשֶׁה וּמְיַיגֵעַ." אַךְ הָאָדָם הִמְשִׁיךְ: "אַרְיֵה, נָמֵר, נֶשֶׁר, צְפַרְדֵעַ – " אָמְרוּ הַמַלְאָכִים: "כָּל הַכָּבוֹד, אָדָם. אַתָה מַמְצִיא שֵׁמוֹת יָפִים, וְכֹה מַהֵר!" וְהָאָדָם, שֶׁלֹא שָׁמַע אוֹתָם, הִמְשִׁיךְ: "דֹב, תַן, נָמֵר – " "טוֹב וְיָפֶה," אָמַר אֱלוֹהִים, הִמְתִין בְּסַבְלָנוּת עַד שֶׁיַחֲלוֹף בְּאִיטִיוּת רַבָּה אַחֲרוֹן הַיְצוּרִים, הַחִילָזוֹן, וְאָז פָּנָה שׁוּב אֶל הָאָדָם וְאָמַר לוֹ: "וְאַתָה, מָה שִׁמְךָ?" חָשַׁב הָאָדָם וְאָמַר: "אָדָם הוּא אָכֵן הַשֵׁם הַמַתְאִים לִי." "מַדוּעַ?" הִתְעַנְיֵין אֱלוֹהִים. "מִפְּנֵי שֶׁנִבְרֵאתִי מֵאֲדָמָה." אָמַר הָאָדָם.  "יָפָה מְאוֹד," אָמַר אֱלוֹהִים, וְכָעֵת שְׁאֵלָה אַחֲרוֹנָה חֲבִיבָה: "אֵיךְ תִקְרָא לִי?" אָמַר הָאָדָם: "לְךָ, אֲדוֹנִי, אֶקְרָא אֲדוֹנָי, וְלֹא צָרִיךְ לִהְיוֹת חָכָם כְּדֵי לְהָבִין לָמָה הַשֵׁם הַזֶה מַתְאִים לְךָ. אַתָה הוּא אֲדוֹנָם שֶׁל כָּל הַיְצוּרִים."

  • כֵּיצַד הָאָדָם נוֹתֵן שֵׁמוֹת לִסְבִיבָתוֹ? מָה מַנְחֶה אוֹתוֹ בִּבְחִירַת הַשֵׁמוֹת?
עצם מֵעֲצָמַי
כְּשֶׁאֱלוֹהִים בָּרָא אֶת חָוָה, הוּא לָקַח צֶלַע מִגוּפוֹ שֶׁל הָאָדָם וּמִמֶנוּ נִבְרְאָה חָוָה. כְּשֶׁרָאָה זֹאת...
עצם מֵעֲצָמַי
"וַיֹּאמֶר הָאָדָם זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה זֹּאת." (פסוק כג)

חלקי פאזל המשלימים אחד את השני


Dimitris Leonidas / shutterstock.com

כְּשֶׁאֱלוֹהִים בָּרָא אֶת חָוָה, הוּא לָקַח צֶלַע מִגוּפוֹ שֶׁל הָאָדָם וּמִמֶנוּ נִבְרְאָה חָוָה. כְּשֶׁרָאָה זֹאת הָאָדָם, הוּא תֵיאַר כָּךְ אֶת הָאִישָׁה: "עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי". כָּךְ הוּא לֹא רַק תֵיאֵר אֶת הַפְּעוּלָה שֶׁל אֱלוֹהִים, אֶלָא גַם שָׁר מֵעֵין שִׁיר לַקִרְבָה שֶׁבֵּין אָדָם לְאִישְׁתוֹ.

להמשך קריאה
  • גַם הַיוֹם, כְּשֶׁרוֹצִים לוֹמַר עַל מִישֶׁהוּ שֶׁהוּא חֵלֶק בִּלְתִי נִפְרָד מִמִישֶׁהוּ אַחֵר – אֶפְשָׁר לוֹמַר עָלָיו שֶׁהוּא עֶצֶם מֵעֲצָמָיו אוֹ בָּשָׂר מִבְּשָׂרוֹ.
  • לְהַגִיד "עֶצֶם מֵעֲצָמַי" זֶה כְּמוֹ לְהַגִיד…
  • לְהַגִיד "בָּשָׂר מִבְּשָׂרִי" זֶה כְּמוֹ לְהַגִיד…
  • כִּתְבוּ מִשְׁפָּט עַל דָבָר קָרוֹב מְאוֹד לְלִיבְּכֶם, שֶׁאַתֶם יְכוֹלִים לְהַגִיד עָלָיו: … הוּא עֶצֶם מֵעֲצָמַי.
שמיים וארץ
הַפָּסוּק מְסַכֵּם אֶת בְּרִיאַת הָעוֹלָם: אֶרֶץ וְשָׁמַיִים.
שמיים וארץ
"אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת ה' אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם." (פסוק ד)

Morrowind/shutterstock.com

הַפָּסוּק מְסַכֵּם אֶת בְּרִיאַת הָעוֹלָם: אֶרֶץ וְשָׁמַיִים.

  • אֲבָל רֶגַע, בָּעוֹלָם יֵשׁ עוֹד דְבָרִים חוּץ מֵאֶרֶץ וְשָׁמַיִים! אֵילוּ דְבָרִים נוֹסָפִים יֵשׁ בָּעוֹלָם?
  • לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ מוּזְכָּרִים בַּפָּסוּק "רַק" הָאָרֶץ וְהַשָׁמַיִים? הִתְבּוֹנְנוּ בַּתְמוּנָה, אוּלַי הִיא תוּכַל לַעֲזוֹר לָכֶם.
ויכולו השמיים והארץ וכל צבאם
"וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם." (פסוק א)

© 1993-2018 מרכז-המדיה של חב"ד ליובאוויטש

 

אִם הַפְּסוּקִים הָאֵלֶה מוּכָּרִים לָכֶם – זֶה לֹא מִקְרֵי. הַפְּסוּקִים הַפּוֹתְחִים אֶת הַפֶּרֶק פּוֹתְחִים גַם אֶת הַקִידוּשׁ שֶׁעוֹשִׂים בְּלֵיל שַׁבָּת (בְּשִׁישִׁי בָּעֶרֶב).

להמשך קריאה

מָה הַמַשְׁמָעוּת שֶׁל הַבִּיטוּי "וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם"? אַחַד הַהֶסְבֵּרִים הוּא שֶׁהַשָׁמַיִים וְהָאָרֶץ מְכִילִים אֶת כָּל הַבְּרִיאָה – כְּלוֹמַר, כָּל הָעוֹלָם נִמְצָא בְּתוֹכָם (בֵּינֵיהֶם). זֶה זְמַן סִיוּם הַבְּרִיאָה, אַחֲרֵי שֶׁבְּכָל יוֹם בַּשָׁבוּעַ הוֹסִיף הָאֵל עוֹד מַשֶׁהוּ לָעוֹלָם.

  • הַקִידוּשׁ הוּא בְּרָכָה שֶׁאוֹמְרִים כְּדֵי לְסַמֵן אֶת סוֹף הָעֲשִׂייָה וְאֶת תְחִילַת הַמְנוּחָה, אֶת סוֹף יְמֵי הַשָׁבוּעַ וְאֶת כְּנִיסַת הַשַׁבָּת. סַפְּרוּ: הַאִם אֶצְלְכֶם בַּבַּיִת מְצַיְינִים אֶת כְּנִיסַת הַשַׁבָּת? אֵיךְ מְצַיְינִים זֹאת?

איזה ביטוי מסתתר בקטע?
צְפוּ בַּסִרְטוֹן וְחִשְׁבוּ: אֵיזֶה בִּיטוּי מִבְּרֵאשִׁית פֶּרֶק ב מִסְתַתֵר בּוֹ? מָה מַשְׁמָעוּת הַבִּיטוּי הַזֶה בַּסִיפּוּר...
איזה ביטוי מסתתר בקטע?

  • צְפוּ בַּסִרְטוֹן וְחִשְׁבוּ: אֵיזֶה בִּיטוּי מִבְּרֵאשִׁית פֶּרֶק ב מִסְתַתֵר בּוֹ?
  • מָה מַשְׁמָעוּת הַבִּיטוּי הַזֶה בַּסִיפּוּר בַּתָנָ"ךְ?
  • תְנוּ עוֹד דוּגְמָאוֹת לְמִקְרִים בַּחַיִים שֶׁהַבִּיטוּי הַזֶה יָכוֹל לְהַתְאִים לָהֶם.

הסרטון תנחידה הופק עבור תחרות תנחידה ע"י ילדי בית הגלגלים.

מי עוזר למי?
קרדיט: ארגון אנימלס אלוהים ראה שהאדם בודד בגן עדן, ולכן ברא עבורו בעלי חיים שיהיו...
מי עוזר למי?
"וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים, לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ, אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ. וַיִּצֶר ה' אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל עוֹף הַשָּׁמַיִם..." (יח-יט)

קרדיט: ארגון אנימלס

אלוהים ראה שהאדם בודד בגן עדן, ולכן ברא עבורו בעלי חיים שיהיו "עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ". כלומר, בעלי החיים נבראו כדי להיות חברים של האדם ולעזור לו. לאחר מכן ברא אלוהים את האישה, כי האדם היה זקוק לחברה אנושית.
בסופו של דבר האישה הייתה לאדם "עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ", אבל בעלי החיים ובני האדם עוזרים אלו לאלו עד היום.
  • כיצד החתולה בסרטון עוזרת לילד?
  • האם קרה לכם מקרה שבו בעל חיים עזר לכם, או מקרה שבו אתם עזרתם לבעל חיים?
בריאת האדם
אֵיךְ דִמְיְינוּ אוֹמָנִים שׁוֹנִים אֶת בְּרִיאַת הָאָדָם? נִתְבּוֹנֵן בִּשְׁתֵי יְצִירוֹת אוֹמָנוּת? הַיְצִירָה מִיָמִין הִיא שֶׁל...
בריאת האדם
"וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה."
(פסוק ז)

"בריאת האדם", מיכלאנג'לו

"בריאת האדם", אבל פן

אֵיךְ דִמְיְינוּ אוֹמָנִים שׁוֹנִים אֶת בְּרִיאַת הָאָדָם? נִתְבּוֹנֵן בִּשְׁתֵי יְצִירוֹת אוֹמָנוּת?

להמשך קריאה

הַיְצִירָה מִיָמִין הִיא שֶׁל מִיכֶּלְאַנְגֶ'לוֹ, צַיָיר אִיטַלְקִי יָדוּעַ, וְהִיא נִמְצֵאת בַּקַפֵּלָה הַסִיסְטִינִית בִּכְנֵסִיָיה בָּעִיר רוֹמָא בְּאִיטַלְיָה.

אֶת הַיְצִירָה מִשְׂמֹאל צִיֵיר אַבֶּל פֵּן, צַיָיר יְהוּדִי שֶׁנוֹלַד בְּרוּסְיָה וְלִימֵד בִּירוּשָׁלַיִם בְּבֵית הַסֵפֶר לָאוֹמָנוּת בְּצַלְאֵל.

  • אֵיזוֹ יְצִירָה מַתְאִימָה יוֹתֵר לִבְרִיאַת הָאָדָם כְּפִי שֶׁהִיא מְתוֹאֶרֶת בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית פֶּרֶק ב?
  • אֵיךְ אַתֶם מְדַמְיְינִים אֶת בְּרִיאַת הָאָדָם?
בריאת העולם
בִּבְרֵאשִׁית פֶּרֶק א אֱלוֹהִים בּוֹרֵא אֶת הָעוֹלָם בְּעֶזְרַת דִיבּוּר בִּלְבַד. אֱלוֹהִים הוּא דְמוּת מְרוּחֶקֶת, וְהוּא...
בריאת העולם
"וַיִּטַּע ה' אֱלֹהִים גַּן בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר."
(פסוק ח)

Schnorr_von_Carolsfeld_Bibel_in_Bildern_1860_003

46v

בִּבְרֵאשִׁית פֶּרֶק א אֱלוֹהִים בּוֹרֵא אֶת הָעוֹלָם בְּעֶזְרַת דִיבּוּר בִּלְבַד. אֱלוֹהִים הוּא דְמוּת מְרוּחֶקֶת, וְהוּא נִמְצָא מִחוּץ לָעוֹלָם שֶׁהוּא בּוֹרֵא. בְּסִיפּוּר הַבְּרִיאָה הַשֵׁנִי, הַמְתוֹאָר בְּפֶרֶק ב, אֱלוֹהִים מְעוֹרָב יוֹתֵר, וְהַבְּרִיאָה מְתוֹאֶרֶת בְּעֶזְרַת פְּעָלִים מַעֲשִׂיִים יוֹתֵר: "וְיִיצֵר… וְיַשֵׂם… וַיַצְמַח…"

להמשך קריאה

לְפִי סִיפּוּר הַבְּרִיאָה הָרִאשׁוֹן, אֱלוֹהִים מְרוּצֶה מִמָה שֶׁבָּרָא ("וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב"), אֲבָל הוּא מְרוּחָק מֵהַבְּרִיאָה.

לְפִי תֵיאוּר הַבְּרִיאָה בְּפֶרֶק ב, הַבְּרִיאָה הִיא תְגוּבָה לְמָה שֶׁחָסֵר:

יֵשׁ אֶרֶץ וְשָׁמַיִים – אֲבָל אֵין צִמְחִיָיה. יֵשׁ אָדָם – אֲבָל הוּא בּוֹדֵד.

אֱלוֹהִים בּוֹרֵא לְפִי מָה שֶׁחָסֵר בָּעוֹלָם.

הַיְצִירוֹת מְפוֹרָטוֹת מְאוֹד. הִתְבּוֹנְנוּ בָּהֶן וְתָאֲרוּ אֶת מָה שֶׁאַתֶם רוֹאִים.

  • לְפִי דַעְתְכֶם, אֵיזוֹ יְצִירָה מַתְאִימָה לְסִיפּוּר הַבְּרִיאָה בְּפֶרֶק א, וְאֵיזוֹ לְסִיפּוּר הַבְּרִיאָה בְּפֶרֶק ב?
  • אֵיזֶה קֶשֶׁר בֵּין אֱלוֹהִים לְבֵין הָעוֹלָם שֶׁבָּרָא מוּצָג בְּכָל יְצִירָה?
שבת בבוקר!
"וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ, כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת." (פסוק ג)

למילות השיר

שבת בבוקר מילים: תרצה אתר לחן: יוני רכטר ביצוע: אריק איינשטיין שַׁבָּת בַּבֹּקֶר! יוֹם יָפֶה, אִמָּא שׁוֹתָה הֲמוֹן קָפֶה, אַבָּא קוֹרֵא הֲמוֹן עִתּוֹן (הֲמוֹן עִתּוֹן) וְלִי יִקְנוּ הֲמוֹן בָּלוֹן. אֶפְשָׁר לָלֶכֶת לַיַּרְקוֹן, לָשׁוּט שָׁם בְּסִירָה, אוֹ לְטַיֵּל עַד סוֹף הָרְחוֹב וְלָשׁוּב בַּחֲזָרָה, אֶפְשָׁר לִקְטֹף פְּרָחִים, כָּאֵלֶּה שֶׁלֹּא אָסוּר, וְאֶפְשָׁר לָלֶכֶת עַד הַגַּן וְלִרְאוֹת שֶׁהוּא סָגוּר. © כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.

אַחֲרֵי שִׁישָׁה יָמִים שֶׁל בְּרִיאָה הִכְרִיז אֱלוֹהִים עַל יוֹם מְנוֹחָה – שַׁבָּת. שַׁבָּת הִיא יוֹם מְיוּחָד שֶׁמְאַפְשֵׁר גַם לָנוּ לָנוּחַ. 

  • מָה עוֹשִׂים בַּשִׁיר בְּשַׁבָּת? וּמָה אַתֶם עוֹשִׂים בְּשַׁבָּת?

קרדיט: אריק איינשטיין – שבת בבוקר/חינוכית ראשונים בעולם,

קידוש
"וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת." (פסוק ג)

למילות השיר

קידוש מילים: סבינה מסג לחן: עובד אפרת ביצוע: חוה אלברשטיין דִּירָתִי מַבְרִיקָה. בְּגָדַי לְבָנִים. שַׁבַּת הַמַּלְכָּה תָּאִיר לִי פָּנִים. אֲחוֹתִי מְתוּקָה, הֲדוּרִים הָאַחִים. לִכְבוֹד הַמַּלְכָּה כֻּלָּם נְסִיכִים! הֶחָלָה כְּמוֹ הָרִים וְהָאֹכֶל כְּמוֹ מַן. הַגְּבִיעִים חֲדָשִׁים וְהַיַּיִן… יָשַׁן. מַה טּוֹב וְנָעִים שֶׁאֲנִי יְכוֹלָה לְהַזְמִין אֶל הַבַּיִת מַלְאָכִים וְכַלָּה… כְּשֶׁגָּדוֹל וְקָטָן מַנְעִימִים בְּקוֹלָם מַפַּת הַשֻּׁלְחָן הִיא – מַפַּת הָעוֹלָם! © כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.

  •  
  • חַפְּשׂוּ בַּפָּסוּק: אֵיזוֹ מִילָה בַּפָּסוּק דוֹמָה לְשֵׁם הַשִׁיר?
  • מַשֶׁהוּ קָדוֹשׁ הוּא מַשֶׁהוּ חֲגִיגִי, מְיוּחָד, חָשׁוּב. לֹא רָגִיל וְלֹא יוֹמְיוֹמִי. הַאֲזִינוּ לַשִׁיר. כֵּיצַד נוֹצֶרֶת בּוֹ תְחוּשָׁה שֶׁל "קְדוּשָׁה"?
  • הַאִם חָשׁוּב לָכֶם שֶׁיוֹם שַׁבָּת יִהְיֶה יוֹם מְיוּחָד? אִם כֵּן – בְּמָה? וְלָמָה זֶה חָשׁוּב לָכֶם?

 

קרדיט: חוה אלברשטיין – קידוש (עץ הכוכבים) – אנימציה / Chava Alberstein -חוה אלברשטיין, 2014

גן בעדן
מְקוֹר הַשֵׁם "גַן עֵדֶן" הוּא הַגָן שֶׁנִיטַע בַּמָקוֹם שֶׁנִקְרָא עֵדֶן. הֵיכָן הַגָן הַזֶה נִמְצָא? הַאִם...
גן בעדן
וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן, לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן. וּמִשָּׁם, יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים.
שֵׁם הָאֶחָד פִּישׁוֹן הוּא הַסֹּבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ הַחֲוִילָה אֲשֶׁר שָׁם הַזָּהָב.
וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא טוֹב שָׁם הַבְּדֹלַח וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם.
וְשֵׁם הַנָּהָר הַשֵּׁנִי גִּיחוֹן הוּא הַסּוֹבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ כּוּשׁ.
וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר
וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי הוּא פְרָת. (פסוקים י-יד)

תיאור גן עדן מתוך: האחים לימבורג, "ספר השעות של הדוכס ברי", 1411–1416. מאוסף Condé Museum. מתוך ויקישיתוף

מְקוֹר הַשֵׁם "גַן עֵדֶן" הוּא הַגָן שֶׁנִיטַע בַּמָקוֹם שֶׁנִקְרָא עֵדֶן. הֵיכָן הַגָן הַזֶה נִמְצָא? הַאִם יֵשׁ מָקוֹם עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה שֶׁאֶפְשָׁר לְזַהוֹת אוֹתוֹ כְּמָקוֹם הַקָשׁוּר לַסִיפּוּר?

להמשך קריאה

חוֹקְרִים וּמְפָרְשִׁים רַבִּים נִיסוּ לְהָבִין הֵיכָן הָיָה הַמָקוֹם שֶׁל גַן עֵדֶן שֶׁמְתוֹאָר בְּפֶרֶק ב. לַשֵׁם כָּךְ הֵם נֶעֶזְרוּ בַּתֵיאוּר הַמוֹפִיעַ בַּפֶּרֶק. לְפִי הַסִיפּוּר, אֶת הַגָן הִשְׁקָה נָהָר שֶׁהִתְפַּצֵל לְאַרְבָּעָה נְהָרוֹת (הַשֵׁמוֹת שֶׁל חֵלֶק מֵהַנְהָרוֹת מוּכָּרִים לָנוּ הַיוֹם, וַאֲחֵרִים לֹא מוּכָּרִים). חוֹקְרִים וּמְפָרְשִׁים אֲחֵרִים חוֹשְׁבִים שֶׁהַסִיפּוּר לֹא מְתָאֵר מָקוֹם אֲמִיתִי, וְהוּא לֹא נִמְצָא בָּעוֹלָם שֶׁלָנוּ.

    • אֵילוּ מֵהַשֵׁמוֹת שֶׁל הַנְהָרוֹת שֶׁנִזְכָּרִים בַּתֵיאוּר אַתֶם מַכִּירִים? הֵיכָן הֵם נִמְצָאִים?
    • אֵילוּ מֵהַשֵׁמוֹת שֶׁל הָאֲרָצוֹת שֶׁנִזְכָּרוֹת בַּתֵיאוּר אַתֶם מַכִּירִים?
    • לְפִי מִיקוּם  הַנְהָרוֹת – בְּאֵיזֶה אֵזוֹר נִמְצָא גַן עֵדֶן?
גן בעדן
מְקוֹר הַשֵׁם "גַן עֵדֶן" הוּא הַגָן שֶׁנִיטַע בַּמָקוֹם שֶׁנִקְרָא עֵדֶן. הֵיכָן הַגָן הַזֶה נִמְצָא? הַאִם...
גן בעדן
וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶתהַגָּן, וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים.
שֵׁם הָאֶחָד פִּישׁוֹן, הוּא הַסֹּבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ הַחֲוִילָה אֲשֶׁר שָׁם הַזָּהָב.
וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא טוֹב, שָׁם הַבְּדֹלַח וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם.
וְשֵׁם הַנָּהָר הַשֵּׁנִי גִּיחוֹן, הוּא הַסּוֹבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ כּוּשׁ.
וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל, הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר,
וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי הוּא פְרָת. (פסוקים י-יד)

תיאור גן עדן מתוך: האחים לימבורג, "ספר השעות של הדוכס ברי", 1411–1416. מאוסף Condé Museum. מתוך ויקישיתוף

מְקוֹר הַשֵׁם "גַן עֵדֶן" הוּא הַגָן שֶׁנִיטַע בַּמָקוֹם שֶׁנִקְרָא עֵדֶן. הֵיכָן הַגָן הַזֶה נִמְצָא? הַאִם יֵשׁ מָקוֹם עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה שֶׁאֶפְשָׁר לְזַהוֹת אוֹתוֹ כְּמָקוֹם הַקָשׁוּר לַסִיפּוּר?

להמשך קריאה

חוֹקְרִים וּמְפָרְשִׁים רַבִּים נִיסוּ לְהָבִין הֵיכָן הָיָה הַמָקוֹם שֶׁל גַן עֵדֶן שֶׁמְתוֹאָר בְּפֶרֶק ב. לַשֵׁם כָּךְ הֵם נֶעֶזְרוּ בַּתֵיאוּר הַמוֹפִיעַ בַּפֶּרֶק. לְפִי הַסִיפּוּר, אֶת הַגָן הִשְׁקָה נָהָר שֶׁהִתְפַּצֵל לְאַרְבָּעָה נְהָרוֹת (הַשֵׁמוֹת שֶׁל חֵלֶק מֵהַנְהָרוֹת מוּכָּרִים לָנוּ הַיוֹם, וַאֲחֵרִים לֹא מוּכָּרִים). חוֹקְרִים וּמְפָרְשִׁים אֲחֵרִים חוֹשְׁבִים שֶׁהַסִיפּוּר לֹא מְתָאֵר מָקוֹם אֲמִיתִי, וְהוּא לֹא נִמְצָא בָּעוֹלָם שֶׁלָנוּ.

 

  • אֵילוּ מֵהַשֵׁמוֹת שֶׁל הַנְהָרוֹת שֶׁנִזְכָּרִים בַּתֵיאוּר אַתֶם מַכִּירִים? הֵיכָן הֵם נִמְצָאִים?
  • אֵילוּ מֵהַשֵׁמוֹת שֶׁל הָאֲרָצוֹת שֶׁנִזְכָּרוֹת בַּתֵיאוּר אַתֶם מַכִּירִים?
  •  לְפִי מִיקוּם  הַנְהָרוֹת – בְּאֵיזֶה אֵזוֹר נִמְצָא גַן עֵדֶן?

 

מי קבע את השבת?
"וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת." (פסוק ג)

Viktorija Reuta/shutterstock.com

רֶגַע שֶׁל מַחְשָׁבָה! לְפִי מָה אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים מָתַי יוֹם וּמָתַי לַיְלָה? זֶה קַל – לְפִי הַשֶׁמֶשׁ וְהַיָרֵחַ, לְפִי הָאוֹר וְהַחוֹשֶׁךְ. וְאֵיךְ אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים מָתַי שַׁבָּת? הַאִם יֵשׁ סִימָן מְיוּחָד בַּחוּץ בְּכָל שִׁבְעָה יָמִים? הַאִם הַשָׁמַיִים נִרְאִים אַחֶרֶת? לַמַעַן הָאֱמֶת – כֵּן!

להמשך קריאה

אִם תַעַקְבוּ אַחַר מַרְאֵה הַיָרֵחַ, תְגַלוּ שֶׁהוּא מִשְׁתַנֶה מִתְחִילַת הַחוֹדֶשׁ וְעַד סוֹפוֹ. וְאִם תַעַקְבוּ מַמָשׁ בִּקְפִידָה, תְגַלוּ שֶׁבְּכָל שִׁבְעָה יָמִים צוּרַת הַיָרֵחַ מִשְׁתָנָה בְּאוֹפֶן מַשְׁמָעוּתִי. גַם הַבַּבְלִים הִבְחִינוּ בְּכָךְ, וּקְצָת נִבְהֲלוּ, וְלָכֵן בַּתְקוּפָה הַבַּבְלִית הַקְדוּמָה הִגְדִירוּ אֶת הַיוֹם הַזֶה, שֶׁמַגִיעַ פַּעַם בַּשִׁבְעָה יָמִים, כְּיוֹם מְיוּחָד – יוֹם שֶׁל מַזָל רַע שֶׁלֹא כְּדַאי לַעֲשׂוֹת בּוֹ כְּלוּם. הָרַעְיוֹן שֶׁל יוֹם בַּשָׁבוּעַ שֶׁהוּא יוֹם שֶׁל קְדוֹשָׁה וּמְנוֹחָה – הֵחֵל בַּדָת הַיְהוּדִית וּבְיוֹם הַשַׁבָּת. לְאַחֵר מִכֵּן גַם דָתוֹת אֲחֵרוֹת אִימְצוּ אֶת הָרַעְיוֹן וְקָבְעוּ יוֹם כָּזֶה בַּשָׁבוּעַ, יוֹם שֶׁל  קְדוּשָׁה וּמְנוּחָה.

  • נַסוּ לְדַמְיֵין אֶת הָעוֹלָם לְלֹא יוֹם מְנוּחָה, מָה מוֹסִיפָה הַמְנוּחָה לְשִׁגְרַת הַשָׁבוּעַ?
עץ הדעת
  https://www.youtube.com/watch?v=JKsKPiZT7UU&feature=youtu.be פַּרְשָׁנִים, אוֹמָנִים וּסְתָם סַקְרָנִים מְנַסִים כְּבָר שָׁנִים רַבּוֹת לַעֲנוֹת עַל הַשְׁאֵלָה: מַהִי "דַעַת"?...
עץ הדעת
"וַיְצַו ה' אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל.
וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת:" (בראשית פרק ב, פסוקים טז-יז)

  https://www.youtube.com/watch?v=JKsKPiZT7UU&feature=youtu.be פַּרְשָׁנִים, אוֹמָנִים וּסְתָם סַקְרָנִים מְנַסִים כְּבָר שָׁנִים רַבּוֹת לַעֲנוֹת עַל הַשְׁאֵלָה: מַהִי "דַעַת"?

  • אֵילוּ פֵּירוּשִׁים הַסִרְטוֹן מַצִיעַ לַשְׁאֵלָה: מַהוּ פְּרִי עֵץ הַדַעַת וּמַהִי דַעַת?

הסרטון עץ הדעת הופק עבור מקראנט ע"י נועם דמסקי. 

מתן שמות לבעלי החיים
  תוּכְלוּ לְהִיכָּנֵס לַאֲתַר הספארי וּלְחַפֵּשׂ חַיוֹת נוֹסָפוֹת שֶׁאַתֶם לֹא מַכִּירִים. . לְפִי דַעְתְכֶם, הַאִם...
מתן שמות לבעלי החיים
"וַיִּצֶר ה' אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל עוֹף הַשָּׁמַיִם וַיָּבֵא אֶל הָאָדָם לִרְאוֹת מַה יִּקְרָא לוֹ וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְׁמוֹ. וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה וּלְאָדָם לֹא-מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ." (פסוקים יט - כ)

 

By: Kevin Barrett, flickr, CC BY-SA 2.0

חיה בספארי. התמונה By: Kevin Barrett, flickr, CC BY-SA 2.0

תוּכְלוּ לְהִיכָּנֵס לַאֲתַר הספארי וּלְחַפֵּשׂ חַיוֹת נוֹסָפוֹת שֶׁאַתֶם לֹא מַכִּירִים. . לְפִי דַעְתְכֶם, הַאִם הַשֵׁמוֹת שֶׁלָהֶן מַתְאִימִים לַהֵן?

  •  לְפִי הַפֶּרֶק, מִי נוֹתֵן שֵׁמוֹת לְבַעֲלֵי הַחַיִים?
  • לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ אֱלוֹהִים נוֹתֵן לוֹ אֶת הַתַפְקִיד הַזֶה?
  • עַכְשָׁיו תוֹרְכֶם לִקְרוֹא בשם. אֵיזֶה שֵׁם הֲיִיתֶם נוֹתְנִים לַחַיָה הַזֹאת?
למי מגיעה מנוחה?
"וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ, כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת." (פסוקים ב-ג)

https://www.youtube.com/watch?v=VEYX9TiHY1I&t=259s לִפְנֵיכֶם סִרְטוֹן הַמְבוּסָס עַל מִדְרָשׁ (סִיפּוּר מִסִיפּוּרֵי חֲזַ"ל). צְפוּ בַּסִרְטוֹן וַעֲנוּ עַל הַשְׁאֵלוֹת.

  • מַדוּעַ הַבְּעָלִים הֶחָדָשׁ שֶׁל הַפָּרָה רָצָה שֶׁהַפָּרָה תַעֲבוֹד בְּשַׁבָּת?
  • מַדוּעַ סֵירְבָה הַפָּרָה לַעֲבוֹד בְּשַׁבָּת?
  • מָה דַעְתְכֶם – הַאִם גַם בַּעֲלֵי הַחַיִים צְרִיכִים לָנוּחַ? מַדוּעַ?

קרדיט: קבלת שבת עם רינת-חלק ב/רינת גבאי הערוץ הרשמי, 2017

תנ"ך בחרוזים - אדם וחוה בגן עדן
https://www.youtube.com/watch?v=Z_nBBR90nU0 צְפוּ בְּאֶפְרַיִם סִידוֹן, מְחַבֵּר הַסִדְרָה "תָנָ"ךְ בַּחֲרוּזִים", מַקְרִיא אֶת סִיפּוּר אָדָם וְחָוָה בְּגַן עֵדֶן....
תנ"ך בחרוזים - אדם וחוה בגן עדן
"אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת יְהוָה אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם." (פסוק ד)

https://www.youtube.com/watch?v=Z_nBBR90nU0 צְפוּ בְּאֶפְרַיִם סִידוֹן, מְחַבֵּר הַסִדְרָה "תָנָ"ךְ בַּחֲרוּזִים", מַקְרִיא אֶת סִיפּוּר אָדָם וְחָוָה בְּגַן עֵדֶן.

קרדיט: תנ"ך בחרוזים הופק ע"י ניהול פלוס בע"מ עבור הטלוויזיה החינוכית הישראלית.

איכות הסביבה
https://www.youtube.com/watch?v=MzNySkPBp3o אֱלוֹהִים בָּרָא אֶת הָאָדָם וְשָׂם אוֹתוֹ בְּגַן עֵדֶן בְּמַטָרָה בְּרוּרָה. צְפוּ בְּסִרְטוֹן אֶחָד אוֹ...
איכות הסביבה
"וַיִּקַּח ה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ." (פסוק טו)

https://www.youtube.com/watch?v=MzNySkPBp3o אֱלוֹהִים בָּרָא אֶת הָאָדָם וְשָׂם אוֹתוֹ בְּגַן עֵדֶן בְּמַטָרָה בְּרוּרָה. צְפוּ בְּסִרְטוֹן אֶחָד אוֹ יוֹתֵר שֶׁל "מַתְחִילִים לַחְשׁוֹב יָרוֹק – תַחְבּוּרָה" המשרד להגנת הסביבה – הערוץ הרשמי 

חִשְׁבוּ:

  • הַאִם אַתֶם מַכִּירִים אִרְגוּנִים אוֹ אֲנָשִׁים שֶׁפּוֹעֲלִים לִשְׁמִירָה עַל אֵיכוּת הַסְבִיבָה?

  • אֵיךְ תוּכְלוּ לִשְׁמוֹר עַל הַסְבִיבָה בְּעַצְמְכֶם?

קרדיט: מתחילים לחשוב ירוק – תחבורה. המשרד להגנת הסביבה – הערוץ הרשמי

הבריאה בקיצור
צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמְתָאֵר בִּקְצָרָה אֶת אֵירוּעֵי הַפְּרָקִים הָרִאשׁוֹנִים בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית. מָה אַתֶם מַרְגִישִׁים: מַהוּ רֶגַע...
הבריאה בקיצור
"וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ וְכָל עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִצְמָח כִּי לֹא הִמְטִיר יְהוָה אֱלֹהִים עַל הָאָרֶץ וְאָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה." (פסוק ה)

  • צְפוּ בַּסִרְטוֹן הַמְתָאֵר בִּקְצָרָה אֶת אֵירוּעֵי הַפְּרָקִים הָרִאשׁוֹנִים בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית. מָה אַתֶם מַרְגִישִׁים: מַהוּ רֶגַע הַשִׂיא שֶׁל הַבְּרִיאָה?

קרדיט: 929 סיכום שבועי – בראשית פרקים א-ה

מה דעתכם על העולם?
"וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם." (פסוק א)

צְפוּ בַּסִרְטוֹן שֶׁבּוֹ מְסַפֵּר הַסוֹפֵר אֶפְרַיִם סִידוֹן אֶת "הַתָנָ"ךְ בַּחֲרוּזִים". בַּיוֹם הַשְׁבִיעִי – הָעוֹלָם שָׁלֵם וּמוּשְׁלָם!

  • מָה דַעְתְכֶם עַל הָעוֹלָם?
  • אִילוּ יְכוֹלְתֶם – הַאִם הֲיִיתֶם מְשַׁנִים בּוֹ מַשֶׁהוּ?

קרדיט: תנ"ך בחרוזים-הבריאה / חינוכית ראשונים בעולם, 2013