ברית המילה
יז (ט-יב), (כד-כז)
בכמה מילים
הערה למורים: גלו רגישות וערניות במקרה שיש בכיתה תלמידים שאינם נימולים, במהלך השיעור היזהרו מנקיטת עמדה מחייבת ביחס למילה והתמקדו בלימוד הפסוקים.
אמצעים נדרשים: מקרן
הזמנה ללימוד
נקרין בכיתה תמונה של ברית מילה ונשאל את התלמידים:
- איזה אירוע מתועד בצילום?
- מתי עורכים ברית מילה לבנים?
- האם הוזמנתם לאחרונה לברית מילה? שתפו אותנו בחוויותיכם?
- האם אתם יודעים מי היה היהודי הראשון שערך ברית מילה? (אברהם אבינו)
- נחשו כמה שנים עם ישראל מל את בניו? (3700 שנה)
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נקרא את פסוקים ט-אמצע פסוק יב (נקרא עד "וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם" ונעצור שם), נבקש מהתלמידים לעקוב אחר הקריאה עם האצבע. בכיתות מתקדמות אפשר לבקש מאחד התלמידים לקרוא בקול את הפסוקים.
מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
- מהי הברית שאלוהים מצווה על אברהם לשמור?
- חפשו בפסוקים היכן כתוב שגם צאצאיו של אברהם מצווים לעשות ברית מילה.
- מה משמעות המילה 'למול'? (לחתוך את העורלה – עור חיצוני המחפה את האיבר מלמעלה. מעשה הברית לא כואב כל כך, אלא כמו שריטה לרגע על פני הגוף)
- באיזה גיל עורכים את ברית המילה? (פסוק יב)
קראו את פסוקים כד-כז: - בן כמה היה אברהם כאשר הוא הצטווה על המילה?
- באיזה גיל נימול ישמעאל?
מבט שלישי - התבוננות
- קראו את הפסוקים פעם נוספת וספרו כמה פעמים מופיעה המילה 'ברית'? (שלוש פעמים)
היזכרו בשיעור שלמדנו על ברית בין הבתרים.
- מהי ברית? (ברית היא קשר עמוק ונצחי)
נקרא שוב את פסוק כג:
- הסבירו את המילים "בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה". (אברהם הזדרז לקיים את מצוות הברית באותו היום שבו הוא הצטווה על מצווה זו)
מבט לחיים
נחלק את הכיתה לזוגות ונבקש מהתלמידים לחשוב יחד:
- לו הייתם יכולים לכתוב מכתב ולשגר אותו לאברהם אבינו ולתאר בפניו את ברית המילה בעם ישראל, מה הייתם כותבים לו? כתבו מכתב קצר בזוגות, ספרו לו כיצד נערכת ברית מילה כיום, ספרו לאברהם על המסורת שנמשכת כבר יותר מ-3,500 שנה ממנו ועד היום.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: צפינו בתמונה של ברית מילה, למדנו את הפסוקים וחתמנו את השיעור בעבודה בזוגות שבה כתבנו מכתב דמיוני לאברהם אבינו.
מיומנויות: איתור מאפיין של סיפור תנ"כי – חזרות; וקישור הסיפור המקראי למסורות שמתקיימות בימינו.
מתודות: התבוננות בתצלום, כתיבת מכתב.