סגור תצוגת כיתה
הפרק

הכנסת אורחים

יח, א-ח

שיעור שלישי מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

אמצעים נדרשים: רמקול; צילום של כרטיסי העבודה שבעזר ההוראה: כרטיסים לעבודה בקבוצות; בריסטולים חלקים וצבעי גואש להכנת כרזות.

הזמנה ללימוד

נאזין לשיר 'האורח' שחיברה נעמי שמר ושרה להקת הכול עובר חביבי.

נכתוב על הלוח בגדול את המילה 'אורחים' ונשאל את התלמידים:

  • מי אירח בחודש האחרון? או מי התארח?
  • כיצד קיבלתם את האורח?
  • האם הכנתם בשבילו משהו מיוחד?

נכתוב על הלוח את תשובותיהם של התלמידים, למשל: ניקינו את הבית, הגשנו כיבוד… (נקבל גם תשובות כגון לא עשיתי שום דבר מיוחד, הוא פשוט נכנס ושיחקנו, אני לא אוהב אורחים וכיוצא בזה).
אם התלמידים לא אירחו בזמן האחרון, אפשר להפנות שאלות היפותטיות:

  • לו אני או כמה חברים היו באים להתארח אצלך בבית, מה היית מכין לכבודי?

נסכם ונספר שכעת נקרא בתורה איך אברהם ושרה אירחו את האורחים שהגיעו אליהם הביתה.

מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים

נקרא את יחד את פסוקים א-טו בפרק יח ונסביר אותם, לאחר מכן נבקש מהתלמידים לשים לב לפעולות שאברהם ושרה עושים לכבוד האורחים. במהלך הקריאה נדגיש את הפעולות שאברהם ושרה עושים והמילים שבהן הם מכבדים את האורחים שלהם ("וַיָּרָץ לִקְרָאתָם…", "יֻקַּח נָא מְעַט מַיִם…", "וְאֶקְחָה פַת לֶחֶם…" ועוד).

לאחר הקריאה נכתוב על הלוח בעזרת התלמידים את הפעולות שעשו אברהם ושרה לכבוד אורחיהם.

מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

אברהם הוא אדם עשיר ומכובד, הוא ניצח ארבעה מלכים גדולים, הוא בן 99, ימים ספורים אחרי ברית מילה ובכל זאת הוא בעצמו רץ אל האורחים.

  • האם ההתנהגות של אברהם מפתיעה אתכם?
  • מה אפשר ללמוד מהתנהגותו של אברהם?
    רש"י מסביר ששלושת האנשים שאברהם ראה היו נראים לו כאנשים המשתחווים לאבק רגליהם (עובדי עבודה זרה פחותים ביותר).
  • מה אברהם עושה כאשר הוא רואה את שלושת האנשים האלה? (רץ לקראתם ומשתחווה ארצה, אברהם מכבד כל אורח גם אם הוא שונה ממנו מאוד)
  • מה אברהם אומר לאנשים שהוא ייתן להם? (פסוקים ד-ה)
  • מה אברהם ושרה מכינים לאורחים? האם הם מסתפקים ב"מְעַט מַיִם" ו"פַת לֶחֶם"?

אפשר לערוך על הלוח השוואה בין מה שאברהם אמר לבין מה שאברהם עשה, ולהסביר את הביטוי "אמור מעט ועשה הרבה".
בפסוק ז כתוב שאברהם נותן לנער להכין "בֶּן בָּקָר רַךְ וָטוֹב".

  • האם תוכלו לנחש מיהו הנער? (סביר להניח שהנער היה ישמעאל, שהיה באותה עת בן 13)
  • מדוע לדעתכם אברהם משתף את ישמעאל בנו בקבלת האורחים? (כדי לחנך אותו)
  • איזו הפתעה נותנים המלאכים לאברהם ושרה? (הבטחה שייוולד להם בן)
  • מה מבינים שרה ואברהם לאחר ההבטחה? (שהאורחים שבאו אל ביתם הם מלאכים, שליחי אלוהים)

מבט שלישי - התבוננות

נקרין את פסוקים א-ח על הלוח.
אפשרות ראשונה קלה:

  • קראו את הפסוקים וחפשו רמזים לכך שאברהם ושרה מיהרו בהכנסת האורחים שלהם. ("וַיְמַהֵר אַבְרָהָם", "וַיֹּאמֶר מַהֲרִי", "וְאֶל הַבָּקָר רָץ", "וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ").

לחלופין אפשר לבקש מהתלמידים לחפש מילים המלמדות על זריזות.

אפשרות שנייה מאתגרת:
נבקש מהתלמידים לקרוא את הפסוקים פעם נוספת ולציין אילו פעולות אברהם ושרה עשו. המורה יסמן על הלוח כל פעולה שהתלמידים אומרים (וַיָּרָץ, וְאֶקְחָה, וַיְמַהֵר, מַהֲרִי, לוּשִׁי, וַעֲשִׂי עֻגוֹת, רָץ אַבְרָהָם… – בפסוקים מופיעים 35 פעלים!).

  • מדוע לדעתכם אברהם ושרה מיהרו כל כך בהכנסת האורחים? (אברהם ושרה חיבבו את הכנסת האורחים ורצו לקיימה במהירות ובצורה מושלמת, כאשר אנחנו אוהבים משהו אנחנו עושים אותו בשמחה ובזריזות)

מבט לחיים

נתחלק לארבע קבוצות, כל קבוצה תקבל כרטיס עבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) המתאר את האופן שבו צריך לקבל אורחים על פי המסורת היהודית. כל קבוצה תלמד, תענה על השאלות ולאחר מכן תציג את תוצריה בפני הכיתה.
בכיתות גדולות אפשר להתחלק לשמונה קבוצות ולתת לשתי קבוצות את אותו כרטיס עבודה.

בתום העבודה נבקש מכל קבוצה להציג את הכרזה שלה ולהסביר את שלמדה. לסיכום נתלה את הכרזות בכיתה ונעודד תלמידים לארח חבר או חברה שטרם ביקרו בביתם. לאחר הביקור נבקש מהתלמידים לשתף בחוויותיהם.

בשעת העבודה אפשר להשמיע פעם נוספת את השיר 'האורח' מאת נעמי שמר .

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור בכתיבת המילה 'אורחים' על הלוח ובשיחה על חוויותינו כמארחים וכמתארחים, האזנו לשיר על הכנסת אורחים. עיינו בפסוקים לעומקם, חתמנו בעבודה בקבוצות וביצירת כרזה לצלילי השיר 'האורח' של נעמי שמר.
מיומנות: זיהוי מאפיין עיקרי של לשון התנ"ך: ריבוי פעלים.
מתודות: האזנה לשיר, עבודה בקבוצות – כתיבת כרזות.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
האורח
קרדיט: 'האורח' שכתבה נעמי שמר ושרים להקת הכול עובר חביבי, ערוץ חינוכית מוזיקה, פורסם ב-2012.
האורח

קרדיט: 'האורח' שכתבה נעמי שמר ושרים להקת הכול עובר חביבי, ערוץ חינוכית מוזיקה, פורסם ב-2012.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
רק פגם קטן...
בְּרִית מִילָה? אֵין דְרָכִים אֲחֵרוֹת לְבַטֵא אֶת הָאֱמוּנָה בֶּאֱלוֹהִים וְאֶת הַשַׁיָיכוֹת לָעַם? חַכְמֵי הַמִדְרָשׁ נִיסוּ...
רק פגם קטן...
"זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר. וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם". (פסוקים י-יא)

לואי ה־14 ואצילה צרפתית (1680–1700), איור וינטאג' Hein Nouwens/shutterstock.com

בְּרִית מִילָה? אֵין דְרָכִים אֲחֵרוֹת לְבַטֵא אֶת הָאֱמוּנָה בֶּאֱלוֹהִים וְאֶת הַשַׁיָיכוֹת לָעַם? חַכְמֵי הַמִדְרָשׁ נִיסוּ לַעֲנוֹת עַל הַשְׁאֵלָה בְּאֶמְצָעוּת סִיפּוּר-מָשָׁל עַל גְבֶרֶת מְכוּבֶּדֶת שֶׁהָיְיתָה אֲמוּרָה לַעֲבוֹר לִפְנֵי הַמֶלֶךְ, אֲבָל הִתְבַּיְישָׁה מְאוֹד בַּמַשֶׁהוּ.

לקריאת המדרש

אָמַר רַבִּי לֵוִי לִגְבֶרֶת מְכוּבֶּדֶת מְאוֹד שֶׁאָמַר הַמֶלֶךְ: בּוֹאִי וְעִבְרִי לְפָנַי, וְעָבְרָה לְפָנָיו וְנִתְעַוְותוּ פָּנֶיהָ בְּבוּשָׁה וּבְצַעַר. אָמְרָה: חוֹשֶׁשֶׁת אֲנִי שֶׁתִמְצָא בִּי פְּגָם כָּלְשֶׁהוּ. אָמַר לָה הַמֶלֶךְ: אֵין בָּךְ פְּסוֹלֶת אֶלָא צִפּוֹרֶן שֶׁל אֶצְבַּע קְטַנָה שֶׁלָךְ גְדוֹלָה מְעַט, תַחְתְכִי אֶת הַצִיפּוֹרֶן וּבָטֵל הָמוּם. כָּךָ אָמַר הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְאַבְרָהָם אָבִינוּ: אֵין בָּךְ פְּסוֹלֶת אֶלָא הָעוֹרְלָה הַזֹאת, הַעֲבֵר אוֹתָה וּבָטֵל הָמוּם. (על פי  מדרש בראשית רבה מו, ד)

  • לְפִי דַעְתְכֶם, הַאִם הַמָשָׁל דוֹמֶה לַמְצִיאוּת שֶׁל בְּרִית הַמִילָה? בְּמָה הוּא דוֹמֶה, וּבְמָה שׁוֹנָה?

האדם נברא שלם
וַדַאי חֲשַׁבְתֶם לְעַצְמְכֶם: אִם אֱלוֹהִים בָּרָא אֶת בְּנֵי הָאָדָם וְרָצָה שֶׁהַם יִהְיוּ נִימוֹלִים – מַדוּעַ...
האדם נברא שלם
"זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר". (פסוק י)

עוגות. Irina P. Photographer/shutterstock.com

עובר. Mopic/shutterstock.com

וַדַאי חֲשַׁבְתֶם לְעַצְמְכֶם: אִם אֱלוֹהִים בָּרָא אֶת בְּנֵי הָאָדָם וְרָצָה שֶׁהַם יִהְיוּ נִימוֹלִים – מַדוּעַ הוּא לֹא בָּרָא אוֹתָם נִימוֹלִים? לָמָה צָרִיךְ לַעֲבוֹר אֶת הַטֶקֶס שֶׁל בְּרִית הַמִילָה?

גַם חֲכָמִים שָׁאֲלוּ אֶת עַצְמָם אֶת אוֹתָה שְׁאֵלָה וְדָרְשׁוּ אֶת הַמִדְרָשׁ הַזֶה.

לקריאת המדרש

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי עֲקִיבָא, שֶׁהָיָה מְשׂוֹחֵחַ עִם אָדָם רָשָׁע אֶחָד עַל הָעוֹלָם, וְהִתְוַוכְּחוּ בֵּינֵיהֶם עַל הָעוֹלָם – מָה יָפָה יוֹתֵר: יְצִירוֹת הָאָדָם אוֹ בְּרִיאַת הָאֵל?

בְּמַהֲלַךְ הַוִויכּוּחַ שָׁאַל הָרָשָׁע: וְלָמָה אַתֶם מָלִים אֶת עַצְמְכֶם? (שֶׁהֲרֵי הָאָדָם נִבְרָא עִם עוֹרְלָה, וּבְנֵי הָאָדָם מְשַׁנִים אֶת הַבְּרִיאָה).

עָנָה לוֹ רַבִּי עֲקִיבָא בְּדֶרֶךְ הַמָשָׁל: הִנֵה, רְאֵה אֶת הַלַחְמָנִיוֹת וְאֶת הָעוּגוֹת לְעוּמַת הַחִיטָה. מָה יָפֶה וְנָאֶה יוֹתֵר? (כְּלוֹמַר, הוּא נִיסָה לְהַרְאוֹת שֶׁזֶה בְּסֵדֶר לְשַׁנוֹת וּלְעַבֵּד אֶת מָה שֶׁהָאֵל בָּרָא).

הִקְשָׁה אוֹתוֹ רָשָׁע וְשָׁאַל: אֲבָל אִם הָיָה אֱלוֹהִים רוֹצֶה שֶׁתִהְיוּ נִימוֹלִים, מַדוּעַ לֹא בָּרָא אֶת הָאָדָם כְּבָר נִימוֹל?

עָנָה לוֹ רַבִּי עֲקִיבָא שְׁתֵי תְשׁוּבוֹת: 1. וּמָה לְגַבֵּי חֶבֶל הַטַבּוּר? הָאָדָם יוֹצֵא מִבֶּטֶן אִמוֹ עִם חֶבֶל הַטַבּוּר, וְצָרִיךְ לַחֲתוֹך אוֹתוֹ (כְּלוֹמַר, זֶה בְּסֵדֶר שֶׁצָרִיךְ לְשַׁנוֹת אֶת הַבְּרִיאָה); 2. מַטְרַת הַמִצְווֹת הִיא לִגְרוֹם לַאֲנָשִׁים לְהִצְטָרֵף מֵרְצוֹנָם, דֶרֶךְ הַמַעֲשִׂים, לְעַם יִשְׂרָאֵל. (על פי מדרש תנחומא, פרשת תזריע סימן ה)

  • אֵיךְ הַדוּגְמָה שֶׁל הַלַחְמָנִיוֹת וְהָעוּגוֹת מַסְבִּירָה אֶת הַיַחַס בֵּין אָדָם נִימוֹל לְאָדָם שֶׁלֹא נִימוֹל?

ברית עולם
https://www.youtube.com/watch?v=1mieEeD0Kfk בַּפֶּרֶק אֱלוֹהִים מְבַקֵשׁ לִכְרוֹת "בְּרִית עוֹלָם" עִם אַבְרָהָם וְעִם הַצֶאֱצָאִים שֶׁלוֹ. "בְּרִית" הִיא הֶסְכֵּם...
ברית עולם
"וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ". (פסוק ז)

https://www.youtube.com/watch?v=1mieEeD0Kfk בַּפֶּרֶק אֱלוֹהִים מְבַקֵשׁ לִכְרוֹת "בְּרִית עוֹלָם" עִם אַבְרָהָם וְעִם הַצֶאֱצָאִים שֶׁלוֹ. "בְּרִית" הִיא הֶסְכֵּם חָזָק מְאוֹד בֵּין שְׁנֵי צְדָדִים. "עוֹלָם" – הַכַּוָונָה לַנֶצַח, לְעוֹלָמִים. סִימַן הַבְּרִית הוּא בְּרִית הַמִילָה שֶׁעוֹשִׂים עַד הַיוֹם לַבָּנִים.

 

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מָה מַשְׁמָעוּת "בְּרִית עוֹלָם" בֵּין אֱלוֹהִים וּבֵין אַבְרָהָם וְצֶאֱצָאָיו?

  • הַאֲזִינוּ לַשִׁיר שֶׁכָּתַב אֱהוּד מָנוֹר וְהִלְחִין וּבִיצֵעַ מָתִי כַּסְפִּי. אֵיזוֹ "בְּרִית עוֹלָם" נוֹסֶפֶת אֶפְשָׁרִית?

  • הַעֲלוּ רַעֲיוֹנוֹת: אֵילוּ עוֹד "בְּרִיתוֹת עוֹלָם" יְכוֹלוֹת לִהְיוֹת בֵּין אֲנָשִׁים? לְפִי דַעְתְכֶם, הַאִם תָמִיד צָרִיךְ סִימָן?

קרדיט: מתי כספי – ברית עולם/מוזיקה ישראלית, 2011

אב המון גויים
אֱלוֹהִים מְבָרֵךְ אֶת אַבְרָהָם שֶׁיִהְיֶה "אַב הֲמוֹן גוֹיִים". לְמָה הַכַּוָונָה? "גוֹי" בִּשְׂפַת הַתַנַ"ךְ הוּא "עַם"....
אב המון גויים
"אֲנִי הִנֵּה בְרִיתִי אִתָּךְ וְהָיִיתָ לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם. וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ". (פסוקים ד–ה)

אפרים משה ליליין, "אברהם", 1908. מתוך ספר תנ"ך מאויר. מתוך ויקישיתוף

אֱלוֹהִים מְבָרֵךְ אֶת אַבְרָהָם שֶׁיִהְיֶה "אַב הֲמוֹן גוֹיִים". לְמָה הַכַּוָונָה? "גוֹי" בִּשְׂפַת הַתַנַ"ךְ הוּא "עַם". וְאָכֵן, בַּשָׁלָב הַזֶה בַּסִיפּוּר, יֵשׁ לְאַבְרָהָם בֵּן אֶחָד, יִשְׁמָעֵאל, שֶׁמִמֶנוּ יֵצֵא עַם. אָז מַדוּעַ כָּתוּב "גוֹיִים"?

להמשך קריאה

מִפְּנֵי שֶׁמַמָשׁ בְּעוֹד כַּמָה פְּרָקִים יִיוָולֵד לְאַבְרָהָם עוֹד בֵּן בְּשֵׁם יִצְחָק, וּמִמֶנוּ יֵצֵא עַם אַחֵר – עַם יִשְׂרָאֵל. לָכֵן אֱלוֹהִים מְבָרֵךְ אֶת אַבְרָהָם בַּבְּרָכָה, שֶׁיֵצְאוּ מִמֶנוּ עַמִים (גוֹיִים) רַבִּים.

  • כֵּיצַד הַצֵירוּף "אַב הֲמוֹן גוֹיִים" אָמוּר לְחַזֵק אֶת אַבְרָם?
אשאל אלוהיי
https://www.youtube.com/watch?v=5OzVUq_eSZA אֶת הַפִּיוּט "אֶשְׁאַל אֱלוֹהַיי" כָּתַב רַבִּי שָׁלוֹם שַׁבַּזִי, שֶׁחַי בַּמֵאָה הַ-17 וְהָיָה מִגְדוֹלֵי הַחֲכָמִים...
אשאל אלוהיי
"אֲנִי הִנֵּה בְרִיתִי אִתָּךְ וְהָיִיתָ לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם". (פסוק ד)

https://www.youtube.com/watch?v=5OzVUq_eSZA אֶת הַפִּיוּט "אֶשְׁאַל אֱלוֹהַיי" כָּתַב רַבִּי שָׁלוֹם שַׁבַּזִי, שֶׁחַי בַּמֵאָה הַ-17 וְהָיָה מִגְדוֹלֵי הַחֲכָמִים וְהַמְשׁוֹרְרִים בְּתֵימָן, וְאֶחָד מִגְדוֹלֵי הַיוֹצְרִים בַּתַרְבּוּת הָעִבְרִית. הַפִּיוּט "אֶשְׁאַל אֱלוֹהַיי" מְפוּרְסָם מְאוֹד בְּקֶרֶב יְהוּדֵי תֵימָן, וְיֵשׁ לוֹ לְחָנִים וּבִיצוּעִים רַבִּים. לִפְנֵיכֶם בִּיצוּעַ שֶׁל הַזַמָר זֹהַר אַרְגוֹב. הַחֵלֶק הַמְפוּרְסָם בְּיוֹתֵר הוּא הַבַּיִת הָרִאשׁוֹן שֶׁבּוֹ מְבַקֵשׁ הַפַּיְיטָן מֵאֱלוֹהִים שֶׁיִגְאַל אֶת הַשְׁבוּיִים.

לקריאת מילות הפיוט

אֶשְׁאַל אֱלֹהַי / רבי שלום שבזי אֶשְׁאַל אֱלֹהַי יִגְאֲלָה שְׁבוּיִים יֶאְסֹף זְרוּיִים בִּזְכוּת מְכֻנָּה אַב הֲמוֹן לְגוֹיִם יִזְכּוּ לְחַיִּים. עֵת יִקְרְאוּ בִּשְׁמוֹ יְהוּ עֲנוּיִים כִּי הֵם רְצוּיִים בִּזְכוּת אֲשֶׁר גָּלָה לְנַהֲרַיִם הוֹלִיד נְקִיִּים.

  • לְפִי הַפִּיוּט, בִּזְכוּת מִי יַעֲזוֹר אֱלוֹהִים לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל? אוֹ בְּמִילִים אֲחֵרוֹת: מִיהוּ הַמְכוּנֶה "אַב הֲמוֹן גוֹיִים"? (צְרִיכִים רֶמֶז? חִזְרוּ לְפָסוּק ד.)
  • לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ דַוְוקָא בִּזְכוּתוֹ יַעֲזוֹר אֱלוֹהִים לְעַם יִשְׂרָאֵל?

קרדיט: זוהר ארגוב – אשאל אלוהיי / זוהר ארגוב הערוץ הרשמי, 2015

ארץ כנען
לְפִי הַכָּתוּב בַּפֶּרֶק, אֱלוֹהִים הִבְטִיחַ לְאַבְרָהָם אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן. אֵיפֹה זֶה כְּנַעַן?! בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל! לָמָה...
ארץ כנען
"וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים". (פסוק ח)

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

לְפִי הַכָּתוּב בַּפֶּרֶק, אֱלוֹהִים הִבְטִיחַ לְאַבְרָהָם אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן. אֵיפֹה זֶה כְּנַעַן?! בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל! לָמָה לֹא אוֹמְרִים פָּשׁוּט "אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל"?

"אֶרֶץ כְּנַעַן" הָיָה הַשֵׁם שֶׁל הַמָקוֹם כַּאֲשֶׁר גָרוּ בּוֹ עַמִים כְּנַעֲנִיִים. זֶה הָיָה שֵׁם הַמָקוֹם מִיוֹם שֶׁעַם יִשְׂרָאֵל הִתְיַישֵׁב שָׁם.

  • אֶרֶץ כְּנַעַן הִיא אֵזוֹר מַעֲבָר גֵיאוֹגְרָפִי בֵּין הַמְדִינוֹת הַשׁוֹכְנוֹת סְבִיבָה. כְּשֶׁאֵזוֹר נִמְצָא בֵּין מְדִינוֹת אֲחֵרוֹת, אֵיךְ הוּא מוּשְׁפָּע מִזֶה? חִשְׁבוּ עַל כַּמָה שֶׁיוֹתֵר הַשְׁפָּעוֹת מִבְּחִינַת תַרְבּוּת, אוֹמָנוּת, אֱמוּנָה, אוֹכֶל וּתְפִיסוֹת עוֹלָם – וְנַמְקוּ אֶת תְשׁוּבַתְכֶם.
ברית מילה באִסלאם
הַמוּסְלְמִים רוֹאִים אֶת עַצְמָם כְּבָנָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ, צֶאֱצָאֵי יִשְׁמָעֵאל. בַּקוּרְאָן, הַסֵפֶר הַקָדוֹשׁ לַמוּסְלְמִים, כָּתוּב:...
ברית מילה באִסלאם
"וְאַבְרָהָם בֶּן תִּשְׁעִים וָתֵשַׁע שָׁנָה בְּהִמֹּלוֹ בְּשַׂר עָרְלָתוֹ. וְיִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ בֶּן שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה בְּהִמֹּלוֹ אֵת בְּשַׂר עָרְלָתוֹ. בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה נִמּוֹל אַבְרָהָם וְיִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ". (פסוקים כד–כו)

קוראן, asifakbar/shutterstock.com

הַמוּסְלְמִים רוֹאִים אֶת עַצְמָם כְּבָנָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ, צֶאֱצָאֵי יִשְׁמָעֵאל. בַּקוּרְאָן, הַסֵפֶר הַקָדוֹשׁ לַמוּסְלְמִים, כָּתוּב: "זְכוֹר אֶת נִיסְיוֹנוֹת אַלְלַה אֶת אַבְרָהָם בַּמִצְווֹת אֲשֶׁר מוּלְאוּ" (סורת העורב, פסוק 124).

להמשך קריאה

אַחַד הַנִיסְיוֹנוֹת שֶׁבָּהֶם עָמַד אַבְרָהָם הוּא בְּרִית הַמִילָה אוֹ בְּעַרְבִית: חתאן (ختان). לָכֵן בְּסֵפֶר הַהֲלָכוֹת הַמוּסְלֵמִיוֹת יֵשׁ מִצְוָוה לַעֲשׂוֹת בְּרִית מִילָה. אֵין גִיל קָבוּעַ לִבְרִית הַמִילָה בָּאִיסְלָאם, אֶלָא לִפְנֵי גִיל 13, כִּי זֶה הַגִיל, לְפִי מַסוֹרוֹת אִסְלָאמִיוֹת קְדוּמוֹת, שֶׁבּוֹ מָל אַבְרָהָם אֶת יִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ. עַל פִּי רוֹב, הַמוּסְלְמִים עוֹשִׂים לַבָּנִים בְּרִית מִילָה בְּגִיל שִׁבְעָה יָמִים עַד חוֹדֶשׁ. בְּרִית הַמִילָה הִיא מִצְוָוה דָתִית בָּאִסְלָאם, וְעַל פִּי הַתְפִיסָה הַמוּסְלְמִית תְפִילָתוֹ שֶׁל מִי שֶׁאֵינוֹ נִימוֹל לֹא מִתְקַבֶּלֶת.

  • נַסוּ לַחְשׁוֹב עַל נְקוּדוֹת דִמְיוֹן בֵּין הָאֱמוּנָה הַמוּסְלְמִית לָאֱמוּנָה הַיְהוּדִית דֶרֶךְ טֶקֶס בְּרִית הַמִילָה.
שינוי שם
בְּפֶרֶק יז אֱלוֹהִים מְשַׁנֶה אֶת הַשֵׁמוֹת שֶׁל אַבְרָם וְשֶׁל שָׂרַי לְאַבְרָהָם וְשָׂרָה. מַדוּעַ הוּא מְשַׁנֶה...
שינוי שם
"וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ [...] וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ". (פסוק ה, פסוק טו)

דוגמה של תעודת זהות ישראלית, מתוך ויקישיתוף

  • בְּפֶרֶק יז אֱלוֹהִים מְשַׁנֶה אֶת הַשֵׁמוֹת שֶׁל אַבְרָם וְשֶׁל שָׂרַי לְאַבְרָהָם וְשָׂרָה. מַדוּעַ הוּא מְשַׁנֶה אֶת שְׁמָם?
להמשך קריאה

תְשׁוּבָה אַחַת הִיא שֶׁהוּא מוֹסִיף לִשְׁמוֹתֵיהֶם אֶת שְׁמוֹ שֶׁלוֹ, בְּאֶמְצָעוּת הוֹסָפַת הָאוֹת ה'.  

תְשׁוּבָה אַחֶרֶת הִיא שֶׁכַּאֲשֶׁר מְשַׁנִים לְמִישֶׁהוּ אֶת הַשֵׁם, לְמַעֲשֶׂה מַרְאִים בַּעֲלוּת וּשְׁלִיטָה עָלָיו. הָרַעְיוֹן הַזֶה מוֹפִיעַ בַּתַנַ"ךְ בְּכָל מִינֵי דוּגְמָאוֹת. הָאָדָם נוֹתֵן לַחַיוֹת שֵׁמוֹת; מְלָכִים שֶׁכּוֹבְשִׁים אֲרָצוֹת שֶׁל מְלָכִים אֲחֵרִים – מְשַׁנִים אֶת שֵׁם הַמְלָכִים הָאֵלֶה כְּדֵי לְהַרְאוֹת שֶׁהַם שׁוֹלְטִים בָּהֶם. וְהָאֱמֶת, שֶׁגַם אֲנַחְנוּ עוֹשִׂים אֶת זֶה. מִי שֶׁקוֹרֵא לְבַעַל הַחַיִים שֶׁלוֹ בְּשֵׁם, בְּעֶצֶם מַרְאֶה שֶׁהוּא הַבְּעָלִים שֶׁלוֹ.

  • הַסְבִּירוּ בַּמִילִים שֶׁלָכֶם – כֵּיצַד שִׁינוּי הַשֵׁם שֶׁל אַבְרָהָם וְשָׂרָה מְלַמֵד עַל הַיְחָסִים שֶׁלָהֶם עִם אֱלוֹהִים?
ברית מילה
הַיְדַעְתֶם? טֶקֶס בְּרִית הַמִילָה שֶׁנוֹהֲגִים יְהוּדִים לְקַיֵים הַיוֹם – מְקוֹרוֹ בַּפְּסוּקִים הָאֵלֶה. זוֹ דֶרֶךְ לְהַבִּיעַ...
ברית מילה
"וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם יְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת כֶּסֶף מִכֹּל בֶּן נֵכָר אֲשֶׁר לֹא מִזַּרְעֲךָ הוּא. הִמּוֹל יִמּוֹל יְלִיד בֵּיתְךָ וּמִקְנַת כַּסְפֶּךָ וְהָיְתָה בְרִיתִי בִּבְשַׂרְכֶם לִבְרִית עוֹלָם". (פסוקים יב–יג)

טקס ברית מילה. צילום: נויה שגיב

טקס ברית מילה. צילום: נויה שגיב

הַיְדַעְתֶם? טֶקֶס בְּרִית הַמִילָה שֶׁנוֹהֲגִים יְהוּדִים לְקַיֵים הַיוֹם – מְקוֹרוֹ בַּפְּסוּקִים הָאֵלֶה. זוֹ דֶרֶךְ לְהַבִּיעַ וְלִזְכּוֹר אֶת "בְּרִית הָעוֹלָם" שֶׁנִכְרְתָה בֵּין אֱלוֹהִים לְאַבְרָהָם וְצֶאֱצָאָיו. לְפִי הַפְּסוּקִים, יֵשׁ לַעֲשׂוֹת בְּרִית מִילָה בְּגִיל שְׁמוֹנָה יָמִים.

.

להמשך קריאה

››"מִילָה" – לְמוּל, לַחֲתוֹך אֶת עוֹרְלַת הַבָּשָׂר מִקְצֵה אֵיבַר הַמִין שֶׁל הַתִינוֹק.›› כַּאֲשֶׁר עוֹרְכִים בְּרִית מִילָה מְבָרְכִים: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַכְנִיסוֹ בִּבְרִיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ". ›› בְּכָל עֵדָה הַבְּרָכוֹת הַן קְצָת אֲחֵרוֹת, וְלֹא כָּל הַטְקָסִים נִרְאִים אוֹתוֹ הַדָבָר. ›› הַיוֹם יֵשׁ הוֹרִים שֶׁבּוֹחֲרִים שֶׁלֹא לָמוּל אֶת הַבָּנִים שֶׁלָהֶם. ›› גַם הַמוּסְלְמִים, בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל בֵּן אַבְרָהָם, מָלִים אֶת הַבָּנִים שֶׁלָהֶם. ›› יֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁאֵינָם יְהוּדִים וְאֵינָם מוּסְלְמִים שֶׁעוֹשִׂים בְּרִית מִילָה מִטַעֲמֵי בְּרִיאוֹת וְהִיגְיֵינָה (נִיקָיוֹן).

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ אוֹמְרִים הַיוֹם "לְהַכְנִיסוֹ בִּבְרִיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ"? הֲרֵי הַסִיפּוּר הָיָה מִזְמַן!