בשורת המלאך והולדת שמשון הנזיר
פרק יג
הזמנה ללימוד
נעסוק במושג 'נזיר' – נשאל את התלמידים:
- מה אתם יודעים על נזיר?
- האם שמעתם על נזיר ביהדות או על נזיר בדתות אחרות?
המילה נזיר היא מהשורש נז"ר – נזיר הוא מי שמתנזר מדברים מסוימים, נמנע מהם, למשל הימנעות משתיית יין. הנזיר נמנע מדברים מסוימים כדי להגיע לרמה רוחנית גבוהה. הנזיר כמו נושא על ראשו נזר, כתר, המעיד על רוממותו משאר האנשים.
נספר לתלמידים כי בפרקים הבאים שנלמד מסופר על שמשון שהיה נזיר מבטן.
מבט ראשון
נקרא באוזני התלמידים את הפרק, נסביר מילים קשות בעת הקריאה ונבקש מהם לשים לב מי הנזיר וכיצד יש להיערך לנזירותו.
מבט שני
נוודא שהתלמידים הבינו את הפרק בעזרת שאלות:
- מה מסופר על הוריו של שמשון בפתיחת הפרק? (הם מהיישוב צרעה, ממשפחת הדני, אימו עקרה – אין לה ילדים)
- את מי פוגשת האישה בשדה ומה הוא אומר לה? (מלאך אלוהים הנראה כאיש מבשר על לידת הבן. הוא מודיע לאם שהבן יהיה נזיר מלידתו ולא יסתפר, ויציל את עם ישראל – יהיה שופט. לכן הוא מצווה עליה להימנע מאכילת מאכלים טמאים ומשתיית יין)
- כיצד מתארת האישה למנוח, בעלה, את המלאך? (אף שהאיש לא אמר זאת היא משערת שהוא מלאך ומתארת אותו בפסוק ו: "נוֹרָא מְאֹד" – מרשים ביותר)
- מה מנוח מבקש מהאלוהים ומהמלאך? (מנוח מבקש מאלוהים שישיב את המלאך כדי שיחזור על ההנחיות לאישה במהלך הריונה. המלאך חוזר על ההנחיות: לא לאכול אוכל טמא ולא לשתות יין)
- מנוח רוצה להגיש למלאך ארוחה, והמלאך אומר לו להקריב לאלוהים את הגדי שרצה לשחוט. מה קורה כשמנוח מקריב את הגדי? (המלאך "עושה פלאים", לא מפורט מה הם, אולי הדרך שבה ביתר את הגדי הייתה פלאית. לאחר מכן המלאך עולה בלהבה השמימה. מנוח מקבל זאת כאות שהוא אכן שליח אלוהים)
- מדוע מנוח ואשתו נבהלים כשהמלאך עולה בלהבה השמימה? (הם חוששים שזו התגלות שאחריה לא יוכלו לחיות, כי הם מאמינים שאם רואים את מלאך אלוהים מתים)
- כיצד מרגיעה האישה את בעלה מחשש זה? (לדברי האישה, התקבלות הקורבן, האות המופלא שעשה להם המלאך, ההבטחה לילד וההנחיות כיצד לנהוג במהלך ההיריון, כל אלה סימנים שהם רצויים ולא ימותו)
- האם הנבואה של המלאך התקיימה? (כן, שמשון נולד, ורוח האלוהים מפעמת בו – הוא ניחן בכוח חריג מאז הולדתו, וכשגדל תכונה זו בולטת יותר)
מבט שלישי
בחלק זה נבחן שני נושאים אפשר לבחור אחד מהם:
אפשרות ראשונה- הקדשה ובחירה למנהיגות
אפשרות שנייה- עקרות אם המושיע
אפשרות ראשונה – הקדשה ובחירה למנהיגות:
נספר לתלמידים כי שמשון הוקדש לתפקידו בטרם נולד. בהקדשה זו להנהגה משתקף ייחודו עוד בטרם נולד.
נשאל את התלמידים:
- מה כללה ההקדשה של שמשון לתפקידו?
לתלמידים מתקשים נפרט את פרטי ההקדשה:
- האל הוא שהקדיש את שמשון;
- הוריו של שמשון (ובוודאי גם שמשון עצמו…) לא היו מעורבים בתהליך הבחירה;
- מעמד ההקדשה היה מפתיע ומלווה באיסור שתיית שכר ויין, ואכילת דברים טמאים – נזירות;
- ההקדשה הפכה את שמשון לאדם מיוחד עוד טרם נולד.
נבקש מהתלמידים להסביר במילים שלהם מהי הקדשה לתפקיד על פי המקרא. נוסיף מידע בהתאם לצורך. נדגיש את הבחירה האלוהית ואת הערכים העולים מההקדשה – קבלת השליחות ולא "ריצה אחר התפקיד", הבנת החשיבות של עשייה למען הזולת.
נזמין את התלמידים להיזכר במנהיגים נוספים שלמדו עליהם והוקדשו לתפקידם (משה וגדעון). נשווה בין ההקדשה שלהם לבין זו של שמשון. אפשר להיעזר בטבלת ההשוואה שבדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נעמוד על הנקודות העיקריות בהשוואה ונסכם:
המשותף להקדשות: בהקדשות של שלושת המנהיגים מלאך מבשר על בואם, אלוהים נותן אותות למקבל הבשורה והשליחות היא להנהיג את עם ישראל ולהציל אותו מצרה.
המפריד בין ההקדשות: שמשון הוקדש לתפקיד טרם לידתו, ואילו גדעון ומשה התמנו בעקבות משבר. גדעון ומשה מסרבים תחילה לקבלת התפקיד, ואילו שמשון גדל לתוך התפקיד.
אפשרות שנייה – עקרות אם המושיע:
במקרא ישנם סיפורים לא מעטים שבהם מופיעות דמויות של נשים עקרוֹת. נשים אלה ילדו לבסוף בנים דגולים, שהפכו למנהיגים ולאבות האומה. האישה העקרה כמהה לילד, ואולי כגודל הציפייה כך גם גודל אישיותו של הבן הנולד. אפשר להפנות את התלמידים לדוגמאות למוטיב זה במקרא:
- שרה העקרה יולדת את יצחק בגיל תשעים (בראשית פרק יא פסוק ל ופרק כא פסוקים א-ב)`
- רבקה העקרה זוכה בברכת האל בתאומים – יעקב ועשו (בראשית פרק כה פסוק כא);
- רחל העקרה יולדת את יוסף ובנימין (בראשית פרק ל פסוקים כב-כד, ופרק לה פסוקים יז-יח).
מבט לחיים
במהלך הוראה זה למדנו על הנזירות. גם אנחנו לעיתים בוחרים להתנזר ממשהו – מאכל, דרך בילוי, מפגש עם אדם מסוים. לא תמיד ההתנזרות מצליחה. לעיתים קרובות קשה להתנזר, וזה מאבק של כוח הרצון.
- הביאו דוגמאות לקשיים בהתנזרות ממשהו מניסיונכם.
- בחרו דבר שתרצו להתנזר ממנו או שתמצאו ערך בהתנזרות ממנו.
- אילו כוחות נפש נדרשים להימנע מדבר שאתם רוצים אותו מאוד? (לדוגמה, אם תלמידים מבזבזים יותר מדי זמן על משחקי מחשב, אפשר לשאול: האם הייתם מוכנים להתנזר, ואפילו באופן חלקי, מדבר נעים שברור שאתם מגזימים בו?)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על התגלות מלאך האלוהים למנוח ולאשתו העקרה כדי לבשר להם על לידת בנם ולהודיע להם שעליו להיות נזיר מבטן אימו, ושהוא יושיע את ישראל מיד פלשתים. קראנו על לידתו של שמשון ועל רוח האלוהים המפעמת בו – כוחו הייחודי שבאמצעותו יציל את עם ישראל.
מיומנות: השוואה בין סיפורי הקדשה של מנהיגים במקרא.
מתודה: עבודה בקבוצות חקרניות על פי תחומי עניין