גן עדן והפרי האסור
פסוקים ח-ט, יז
הזמנה ללימוד
נחלק לתלמידים פתקים בעלי שני צבעים שונים (שני פתקים לכל תלמיד/ה): צבע אחד יסמן 'מותר', והצבע האחר יסמן 'אסור'. נקריא רשימה של מעשים שמותר או אסור לעשותם ונבקש מהתלמידים להרים את הפתק המתאים לאחר כל מעשה שמוקרא:
- להרביץ לחבר
- לצעוק בהפסקה
- לשיר בכיתה
- ללכת לישון באמצע הלילה
- להכין הפתעה לחבר
- לשחק באש
- לקרוא ספרים
אפשר לשנות את הפרטים ברשימה או להוסיף לה אפשרויות אחרות. נשאל:
- האם לפעמים אנחנו עושים משהו שאסור לנו לעשות?
- איך אנחנו מרגישים כשאנחנו עושים דבר שאסור לעשותו?
- מה גורם לנו לעשות את מה שאסור לנו לעשות?
נסביר: היום נלמד על אדם וחוה בגן עדן ונִראה שגם שם, בגן עדן, היו דברים שהיה אסור לעשותם.
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
נעזור לתלמידים לפתוח בבראשית פרק ב, פסוק ח. נוודא שכל התלמידים מניחים אצבע בתחילתו של פסוק ח ועוקבים עם האצבע אחַר הקריאה של המורה. נקרא (המורה) את הפסוקים ח-ט, ואז נדלג לפסוק יז. את הפסוקים י-טז נסביר בלשוננו.
מבט שני- הסבר לפסוקים ושאלות הבנה
- נבקש מהתלמידים לעיין בפסוקים ולפרט מה יש לאדם בגן עדן.
- נזמין את התלמידים לדמיין את גן העדן:
- דמיינו איך גן העדן נראה בעיניכם ואיך הייתם מרגישים אילו נמצאתם בגן עדן
- דמיינו אֵילו צלילים נשמעים בגן עדן ואֵילו ריחות שוררים בו.
- לאחר מכן נתבונן שוב בפסוקים ונשאל: מה אסור לעשות בגן עדן?
מבט שלישי- התבוננות
- אדם וחוה עומדים בניסיון – יש להם גן מלא עצים ופירות, ועץ אחד שאסור להם לאכול את פריו. אֵילו כוחות נדרשים מהם כדי לא לאכול מהעץ האסור?
- אִילו יכולתם לייעץ לאדם ולחוה, מה הייתם מייעצים להם?
מבט לחיים
פעמים רבות אנחנו צריכים להתמודד מול איסור. נבקש מהתלמידים להעלות דוגמאות לאיסורים בחייהם, ונשאל: האם אתם מצליחים להתגבר על האיסור? מה עוזר לכם להתגבר עליו? תרצו לשתף בכיתה? האם ההתגברות על האיסור מניבה פרס? האם אי ההתגברות עליו גוררת אחריה הפסד כלשהו למי ש"חטא" בו? נבקש מהתלמידים לכתוב ולספר לעצמם איך הם מתמודדים עם האיסור. נכוון אותם לבחור מה הם רוצים מאוד אך הוא אסור עליהם, ולציין את הדרכים שעוזרות להם להתמודד עם האיסור.
לסיכום- מה היה לנו?
תוכן: למדנו על האיסור לאכול מעץ הדעת. ניסינו לבחון כיצד אנחנו מתייחסים לאיסורים שאנחנו פוגשים, ומה יכול לעזור לנו בהתמודדות עם איסורים.
מיומנות: קריאה והבנה של פסוקים.
מתודה: שאלון עם כרטיסים, דמיון, כתיבת מכתב.