דוד ויהונתן, דוד ומיכל
פרק יח
בכמה מילים
בשיעור זה נבחן את שתי מערכות היחסים הנוספות בפרק – הברית בין דוד ליהונתן ונישואי דוד למיכל – על רקע היחסים המסובכים בין דוד לשאול. נעמיק בפער בין הגלוי לסמוי בפרק – מדוע כל דמות מעוניינת בחתונה ומה היא מציגה על פני השטח. נדון בשאלה מדוע דוד נישא בסוף למיכל ולא למרב, וכיצד רצונו של שאול להרוג את דוד ורצונו של דוד להתחתן במלך מניעים את העלילה.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – אהבה שאינה תלויה בדבר:
נקרין על הלוח את החלק הראשון מהמשנה במסכת אבות פרק ה משנה טז.
נשאל את התלמידים:
- מהי אהבה התלויה בדבר? (אהבה שמונעת מאינטרסים – דבר שמעוניינים להשיג באמצעות הקשר. וכשהדבר מתבטל – מתבטלת גם היא)
- האם לדעתכם אהבה התלויה בדבר היא אהבה?
נקרין את הלוח את המשך המשנה.
נשאל את התלמידים:
- מה הדבר שבו תלויה אהבת אמנון ותמר? (תמר לא רצתה לשכב עם אמנון, וכשהבין זאת ואנס אותה אהבתו הפכה לשנאה. היום נלמד מדוע אהבת דוד ויהונתן מנוגדת לאמנון ותמר)
אפשרות שנייה – טום סויר:
נקרין על הלוח או נחלק לתלמידים קטע מתוך הספר 'הרפתקאות טום סויר' מאת מרק טוויין.
נשאל את התלמידים:
- מה הילדים האלה עושים? (כורתים ברית דמים)
- האם הייתה לכם ברית חזקה עם חבר טוב כילדים? אם כן, מה היא כללה?
- מה לדעתכם צריכה לכלול ברית חזקה?
- למה לדעתכם יש לבני אדם צורך לסמל את הקשר שלהם בטקסים?
נדון בקצרה בנושא – כאשר יש לנו רגשות אהבה חזקים מתעורר צורך לבטא אותם בפעולה שתבטיח שהקשר יחזיק גם בהמשך.
אפשרות שלישית – משחק:
נשחק משחק על הפער בין הגלוי והסמוי. נזמין שני תלמידים לנהל ביניהם שיחה, ושני תלמידים אחרים יעמדו מאחוריהם ויציגו את המחשבות האמיתיות שלהם. נבחר מצבים מחיי היום-יום שיש בהם בדרך כלל פער בין הפנים לחוץ.
מצבים לדוגמה:
- נערה שנפרדת מנער כי היא לא חושבת שהוא די טוב בשבילה, אבל אינה רוצה להעליב אותו.
- אימא שמכינה אוכל ממש לא טעים, והילדים שלה מנסים לשכנע אותה לצאת לאכול פיצה.
- תלמידה שמאוהבת בבחור שרוצה דווקא את החברה שלה, והיא מנסה לשכנע את החברה למה לא כדאי לה לצאת אתו.
הזמנה לקריאה
נזכיר שבשיעור הקודם דנו בקנאתו של שאול לדוד המעבירה אותו על דעתו. בשיעור זה ננסה להאיר על שתי תנועות נפש נוספות שמנהלות את העלילה: אהבה לעומת אינטרס.
נבקש להדגיש בפסוקים א-ד בצבע אחד את פעולות שאול ובצבע אחר את פעולות יהונתן. נקרין את הפסוקים מודגשים על הלוח ונראה שהכתיבה "משורגת" – פסוק שאול, פסוק יהונתן וכן הלאה.
נבקש מכל תלמיד לכתוב במחברת שתי פעולות ששאול עושה לדוד ושתי פעולות שעושה יהונתן. להלן פעולות לדוגמה לשימוש המורה:
יהונתן – כורת עם דוד ברית, נותן לו את מעילו, את מדיו, את חרבו, קשתו וחגורו.
שאול – מונע מדוד לחזור לבית אביו, שם את דוד על אנשי המלחמה.
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם הפסוקים נכתבו בכתיבה משורגת? (יש כאן הנגדה בין יחסי דוד ויהונתן ליחסי דוד ושאול: אהבה גדולה לעומת היעדרה)
נתמקד בפסוק ה ונשאל:
- מדוע הפסוק מציין במיוחד שדוד טוב "בְּעֵינֵי עַבְדֵי שָׁאוּל"? (ציונם בנפרד מבטא שהיחיד שאינו אוהב את דוד הוא שאול)
נעיין בפרשנות רד"ק לפסוק ה.
נשאל את התלמידים:
- מה מוסיף לנו רד"ק בפרשנותו? (דוד קיבל "קידום מהיר" בארמון המלך, מה שיכול היה לעורר צרות עין מצד העבדים, אך למרות זאת הם אהבו אותו ולא קינאו בו. כך מודגשת קנאתו של שאול שהוא מעל דוד בהיררכיה, ובכל זאת מקנא בו)
נקרין על הלוח את דף העבודה ונשלח את התלמידים לעבודה עצמאית בספרי התנ"ך שלהם (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשמע את תשובות התלמידים ונדגיש שאף שיהונתן הוא יורש העצר הרשמי, הוא מזהה בדוד את המלך הבא ובוחר לדבוק בו ולא להילחם בו.
נקרין על הלוח את פסוקים ו-ל ונשאל:
- מהי השורש של המילה המנחה? (אה"ב)
- מי אוהב את דוד?
- מי לא אוהב את דוד?
- מה משמעות המילה המנחה בפסוקים אלה לדעתכם?
- מה לדעתכם ההנגדה מדגישה? (היא מבהירה את הפער בתוך המשפחה ומחזקת את הסיבות השונות לאהבה ולאי אהבה)
נסכם שרבים אוהבים את דוד בפרק, אבל לא נכתב דבר על אהבותיו שלו.
זאת שלי הייתה וזאת שלי:
נקרא את פסוקים יז-כט ונסביר בקצרה את המתרחש. נחלק לתלמידים את דף העבודה המעמיק בנישואי דוד ומיכל (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נעבור על דף העבודה עם התלמידים ונשאל אותם:
- מדוע לדעתכם דוד משנה את תשובתו מההצעה שיינשא למרב להצעה שיתחתן עם מיכל? (לפי פשט הכתוב דוד מסרב בפעם הראשונה מפני שהוא אדם פשוט, ורק כאשר ניתנת לו אפשרות להוכיח את עצמו דרך המוהר הוא מסכים)
נציין שהצירופים "תְהִי בוֹ יַד פְּלִשְׁתִּים" ו"לְהִתְחַתֵּן בַּמֶּלֶךְ" החוזרים שלוש פעמים מדגישים את המוטיבציות של דוד ושאול המניעות אותם לחתונה זו – חתונה מתוך אינטרסים ולא מאהבה.
נעיר כי השורש מל"א החוזר פעמיים במעשי דוד מבקש להדגיש שדוד מילא את התנאי מעל לנדרש ומיד.
מבט לחיים
נשמע עם התלמידים את השיר 'שני סיפורי אהבה קטנים'.
נשאל את התלמידים:
- למה הזוג הזה נשאר יחד?
- האם לדעתכם יש ביניהם אהבה?
- האם היא תלויה בדבר?
נזמין את התלמידים לחשוב על מערכות היחסים בחייהם, ונערוך דיון קצר בנוגע למערכות יחסים שמונעות מאינטרסים:
- האם תמיד מערכות יחסים כאלה הן רעות?
- האם זה חלק טבעי מהחיים?
- האם יש מערכות יחסים שבהן לגיטימי שאהבה תהיה תלויה בדבר וכאלה שבהן זה פסול? וכן הלאה…
לחלופין אפשר לבקש מהתלמידים לחשוב על דוגמאות מחייהם בהם הם מצהירים על מניע גלוי אחד אבל פועלים מתוך מניע סמוי אחר. למשל: הצטרפתי לחוג שח מט והצהרתי שאני עושה את זה כדי ללמוד לשחק, אך בעצם הצטרפתי כדי למצוא חברים חדשים כי אני בודד בבית הספר.
נערוך שיחה קצרה סביב השאלה למה לא תמיד אנחנו מגלים את כוונותינו האמיתיות במעשינו, ומה המחירים של התנהגות כזו.
מאמרים:
- מדוע שני ילדיו של שאול אוהבים כל כך את דוד ואיך זה קשור לניגודים שנמשכים? עיינו במאמרה המעניין של אילה פז באתר מקראנט.
- הרחבת ההשוואה בין סיפור יעקב ורחל לסיפור דוד ומיכל במאמר של הרב אמנון בזק באתר ישיבת הר עציון.
ספרות:
קטע מתוך ספרה של יוכי ברנדס 'מלכים ג'' המציע פרשנות מעניינת לשאלה מדוע מרב מתחתנת עם עדריאת המחולתי בעת שעליה להינשא לדוד מתוך אתר 929.