דוד כובש את ירושלים
פסוקים ו-י
בכמה מילים
הפעולה הראשונה של דוד כמלך כל ישראל היא כיבוש העיר ירושלים מידי היבוסים והפיכתה לעיר הבירה שלו. תיאור הכיבוש בפרק מכיל מילים וביטויים קשים ולכן תמונת הכיבוש איננה ברורה לחלוטין. עם זאת, ברור כי דוד כובש את ירושלים ולפיכך מדובר ברגע היסטורי לעם היהודי. נעלה כמה הסברים אפשריים לבחירה של דוד דווקא בירושלים לבירתו – דבר שאינו מוסבר בפרק.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – מדוע ירושלים קדושה ליהודים?
נרשום את השאלה על הלוח ונשמע את תשובות התלמידים. לאחר שנרכז כמה תשובות נמקד אותם בימי דוד הצעיר:
- האם ירושלים הייתה קדושה ליהודים כבר אז, עדיין לא היה בה בית מקדש או אפילו עיר יהודית?
אפשרות שנייה – ירושלים בשבילי:
נכתוב בתוך עיגול במרכז הלוח "ירושלים בשבילי היא…" ונבקש מהתלמידים לחשוב על המשמעות של ירושלים בעבורם וניצור שמש אסוציאציות. חשוב לסכם ולדון במשמעויות הרבות שיש לירושלים היום: סמל דתי, עיר בירה מודרנית, קדושה, תרבות, הטרוגניות וכו'.
אפשרות שלישית – שיר – ירושלים שלי:
נקרין את הסרטון 'ירושלים שלי'. נבקש מכל תלמיד לבחור מתוך מילות השיר או מתוך התמונות המופיעות בסרטון היבט אחד של ירושלים שאליו הם מתחברים במיוחד. לאחר הקרנת הסרטון נשמע כמה התייחסויות.
למורה: מומלץ לעשות עצירות קצרות במהלך הצפייה כדי לאפשר לתלמידים לכתוב. בנוסף, חשוב לאפשר מגוון רחב של תשובות, ויכולים להיות גם תלמידים שלא מתחברים בכלל לירושלים.
אפשרות רביעית – דיון:
- מה הייתם מצפים ממלך לעשות בתחילת דרכו?
- ומה הייתם מצפים שדוד יעשה בתחילת דרכו?
הזמנה לקריאה
כיבוש ירושלים:
נקרא יחד במליאה את פסוקים ו-י.
משימה: לאחר הקריאה המשותפת נבקש מהתלמידים לכתוב דבר אחד שלא ברור להם בקטע שקראנו (מילה, ביטוי, פסוק שלם) וכן דבר אחד שהצליחו להבין מתוך ההתרחשות.
התמודדות עם פסוקים קשים:
הקטע שקראנו קשה מאוד ובו הרבה מילים וביטויים לא ברורים. זו הזדמנות לעבוד עם התלמידים שלנו על התמודדות עם טקסטים קשים בתנ"ך. נכתוב בצד אחד של הלוח: "מה ברור לנו?" ובצד השני "מה לא ברור לנו?".
נשמע את תשובות התלמידים ונסכם:
- ברור לנו: הפעולה הראשונה של דוד כמלך כל ישראל הוא כיבוש ירושלים מידי היבוסים והפיכתה לעיר הבירה שלו.
- לא ברור לנו: כיצד נכבשה העיר? מה הקשר של "הַעִוְרִים וְהַפִּסְחִים"? מה פירוש "וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר", "מִן הַמִּלּוֹא וָבָיְתָה"?
מומלץ להיעזר בביאור שטיינזלץ המופיע באתר, אך לגבי רוב המילים הקשות כאן אין פירוש מוסכם אחד, והן נותרות מעורפלות.
למורה: זו הזדמנות חשובה לבנות לתלמידים את ביטחונם בהתמודדות עם פסוקים לא ברורים בתנ"ך. לעיתים קרובות, כאשר תלמידים מזהים מילה או שתיים שהם אינם מבינים הם מכריזים כי הם "לא מבינים כלום". באמצעות התרגיל שעשינו כאן אפשר להראות להם שאף שיש בפסוקים מילים וביטויים לא מובנים, אנחנו עדיין מבינים די בקלות את הסיפור הכללי.
הרחבה – ביאור פנים מקראי:
ספר דברי הימים חוזר על סיפור כיבוש ירושלים אך משמיט את המילים הקשות והופך אותו לפשוט וברור יותר. מעניין לקרוא את גרסת דברי הימים (פרק יא פסוקים ד-ט) ולדון בדומה ובשונה.
מדוע דווקא ירושלים?
דוד נוקט פעולה יזומה והחלטית כדי לכבוש את ירושלים ולהפוך אותה לבירתו – אבל לא ברור מהטקסט מדוע הוא בוחר דווקא בעיר הזאת. נצפה בסרטון של מכון מגלי"ם שדן בשאלה הזאת: מדוע בחר דוד בירושלים לבירתו?.
למורה: מומלץ לעשות עצירות קצרות במהלך הצפייה כדי לאפשר לתלמידים לכתוב.
נכתוב על הלוח (בעזרת התלמידים) את ארבע הסיבות המוזכרות בסרטון.
- מים: מעיין הגיחון סיפק מים צלולים לכל העיר.
- ביטחון: ירושלים מוקפת מדרונות תלולים וקל להגן עליה.
- אחדות: ירושלים אינה שייכת לשום שבט ונמצאת באמצע בין שבטי הדרום לצפון.
- קדושה: הר המוריה הוא מקום קדוש שבו על פי המסורת התרחשה עקדת יצחק.
נדון לסיכום:
- איזו סיבה לדעתכם היא החשובה ביותר? מדוע?
מבט לחיים
בה' באייר תש"ח (14.5.48) נערכה הכרזת העצמאות של מדינת ישראל בתל אביב – בהכרזה, שניתנה בעיצומה של מלחמת השחרור, לא צוין איזו עיר תהיה עיר הבירה של ישראל. רק שנה וחצי לאחר קום המדינה, ב-5.12.49, הוכרזה ירושלים בירת מדינת ישראל.
- מדוע חל עיכוב בהכרזה על ירושלים בירת ישראל? (לכך יש סיבה היסטורית – ירושלים יועדה בתוכנית החלוקה להיות שטח בינלאומי בשליטת האו"ם, ובנוסף, היא לא הייתה בשליטה מלאה של הצד היהודי)
- אילו סיבות לדעתכם הובילו לבחירה בירושלים?
- אילו חסרונות היו לבחירה בירושלים לבירה? מדוע לא בחרו למשל בעיר העברית הראשונה – תל אביב?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: הכרנו את הסיפור (המורכב) של כיבוש ירושלים והפיכתה לבירת ממלכת ישראל, וביררנו את הסיבות האפשריות לבחירתו של דוד בעיר זו.
מיומנויות: התמודדות עם טקסט מקראי קשה, דליית מידע מסרטון.
מתודות: שמש אסוציאציות, צפייה בסרטון, קישור להיסטוריה של עם ישראל.
- סרטון נוסף של מכון מגלי"ם עוסק בכיבוש ירושלים בידי דוד. חשוב להדגיש לתלמידים שהסרטון הזה מציג גרסה אפשרית אחת לסיפור הכיבוש, ובגלל ריבוי המילים והביטויים הקשים – קיימות עוד אפשרויות רבות לפירוש הפסוקים.
- מאמרו של חגי משגב באתר 929 מציג בקצרה את המורכבות הנובעת מריבוי המילים הקשות בתיאור כיבוש ירושלים.