דוד מול גלית – קטן מול גדול
פסוקים ד-נא
בכמה מילים
במהלך הוראה זה נתמקד בלב ליבו של הפרק – הקרב בין דוד וגלית. ננתח את תמונת המצב לפני הקרב, כאשר דוד, נער צעיר וחסר ניסיון, מבקש להילחם בגלית, ענק אימתני ולוחם מנוסה. ההשוואה בין דוד וגלית מדגישה את המוטיב המרכזי של הסיפור – ניצחון של קטן מול גדול, חלש מול חזק. נתעמק במוטיב זה שהופך את הסיפור הזה לרגע סמלי ומכונן בתנ"ך ובתרבות המערב בכלל.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – מה מיוחד בקרב דוד וגלית?
סיפור דוד וגלית הוא מהסיפורים המוכרים בתנ"ך, וזכה לאינספור עיבודים בתרבות ובאומנות, בפתח מהלך הוראה זה ננסה להבין יחד מדוע. נדון:
- מה לדעתכם מעניין ומיוחד בסיפור דוד וגלית?
- מהו לדעתכם המסר של הסיפור?
אפשרות שנייה – מי חזק יותר?
נתחיל במשחק קצר עם הכיתה: "מי חזק יותר?". בכל סיבוב נציג שני אנשים או שתי ישויות מתחומים שונים ונערוך הצבעה בכיתה בשאלה – מי מהם חזק יותר? אפשר לגוון ולשאול – מי היה מנצח בקרב? לדוגמה:
- ברצלונה או בית"ר ירושלים? (כדורגל)
- צה"ל או צבא ארצות הברית?
- כיתה ז1 או כיתה יב1?
- סופרמן או בטמן?
נסכם: אנו רואים כי בעולם שלנו יש יחסי כוחות די ברורים, ובדרך כלל קל להעריך איזה צד הוא החזק יותר ומי צפוי לנצח בקרב. ואולם הסיפורים המעניינים הם דווקא במקרים שבהם שלא כציפיות שלנו, הצד שנתפס קטן וחלש הוא שגובר, כפי שקורה בסיפור דוד וגלית.
הזמנה לקריאה
בפרק זה שתי דמויות שונות מאוד נפגשות לקרב הרה גורל. נשווה בין המידע הנמסר בפרק על שתי הדמויות רגע לפני הכניסה לקרב. נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). מומלץ לתת זמן עבודה של 10-15 דקות.
נסכם את תמונת המצב העולה מהטבלה: ההשוואה בין דוד וגלית חושפת יחסי כוחות מאוד בעייתים. מצד אחד ניצב ענק בעל שריון מפואר, נשק אימתני וניסיון צבאי עשיר; מולו ניצב נער צעיר, בלי ציוד צבאי או נשק ראוי לשמו ובלא ניסיון צבאי. אם לא די בזה, חשוב להזכיר שהקרב בין שני אלו אמור להכריע את המערכה בין פלשתים לבני ישראל (ראו פסוקים ח-ט).
לאור כל זאת, לא מפתיע ששאול מתנגד תחילה ליציאתו של דוד לקרב: "וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל דָּוִד: 'לֹא תוּכַל לָלֶכֶת אֶל הַפְּלִשְׁתִּי הַזֶּה לְהִלָּחֵם עִמּוֹ'" (פסוק לג).
אז איך דוד ניצח?
נעיין בפסוקים מג-מז וננסה להבין מהו בדיוק ה"נשק הסודי" של דוד. עם כניסתם לשדה הקרב גלית מקלל את דוד ואת אלוהיו, ובפסוק מה דוד עונה (נכתוב את הפסוק על הלוח):
"וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל הַפְּלִשְׁתִּי: 'אַתָּה בָּא אֵלַי בְּחֶרֶב וּבַחֲנִית וּבְכִידוֹן, וְאָנֹכִי בָא אֵלֶיךָ בְּשֵׁם ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי מַעַרְכוֹת יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר חֵרַפְתָּ'".
- על מה שם גלית את מבטחו? מה גורם לו להיות בטוח שינצח בקרב? (גלית נשען על היתרון המובהק שלו בנשק – נדגיש את המילים: "בְּחֶרֶב וּבַחֲנִית וּבְכִידוֹן")
- על מה דוד שם את מבטחו? (דוד נשען לחלוטין על אמונתו באלוהים – נדגיש את המילים: "ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי מַעַרְכוֹת יִשְׂרָאֵל")
הנשק הסודי של דוד, שמאפשר לו להיכנס לקרב המאיים בביטחון מוחלט ובסופו של דבר לנצח, הוא האמונה שלו באלוהים. דוד בטוח לחלוטין באמונתו ויודע שאלוהים יעזור לו לנצח את הענק הפלשתי (כפי שאפשר לראות גם בפסוק לו). במובן הזה, סיפור דוד וגלית אינו רק סיפור של קטן מול גדול אלא גם סיפור של ניצחון האמונה על הכוח הפיזי. נקרא את פסוקים מח-נא.
מבט לחיים
דוד וגלית בתרבות
קרב דוד וגלית הוא ביטוי ראשוני ומובהק למוטיבים קטן מול גדול ותחכום מול עוצמה – הצד החלש והקטן, שהוא גם הערכי והטוב מנצח במאבק שנראה חסר סיכוי.
מאז ועד היום מוטיב זה חוזר ומופיע באינספור תחומים: קולנוע, אומנות, היסטוריה, ספורט ועוד…
משימת חשיבה:
- בחרו את אחד מהתחומים שהעלינו וחשבו על ייצוג אחד של מוטיב קטן מול גדול בתרבות שלנו. (דוגמה מתחום הספורט – עירוני קריית שמונה, קבוצה קטנה בעלת תקציב קטן, זכתה באליפות ישראל בכדורגל בעונת 2011/2012)
נערוך רשימה על הלוח של הדוגמאות שהתלמידים יעלו ונחלק לפי תחומים. נשאל:
- מה מעניין או מיוחד בדוגמאות שהבאתם?
- מדוע לדעתכם אנחנו זוכרים דווקא סיפורים כאלה ("סיפורי סינדרלה")?
- כיצד הדוגמאות שהבאתם מסבירים את הפופולריות של סיפור דוד וגלית?
לחלופין אפשר לשאול:
- היכן אנחנו כפרטים וכחלק מעם ומדינה מזדהים עם דמותו של דוד, "קטנים" ולמרות זאת מנצחים?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בחנו את הניגוד הבולט בין דוד וגלית בפרק. למרות יתרונו הבולט של גלית בתחום הצבאי, דוד מנצח בזכות ביטחונו באלוהים.
מיומנויות: השוואת שתי דמויות על פי תבחינים, בחינת מוטיב "קטן מול גדול".
מתודות: טבלה, עבודה עצמית, ניתוח פסוק על הלוח.
דוד וגלית בהיסטוריה ובתרבות
אפשר להרחיב את הדיון שהחל בשיעור ולהתעמק באינספור ההופעות של מוטיב זה – מסינדרלה ועד מלחמת העצמאות. אפשר להתעמק בדוגמה מסוימת שקרובה ללב המורה.
מאמר
מעניין לקרוא את המאמר הקצר של ח"כ ציפי חוטובלי באתר 929. המאמר מדבר על הקשר בין מיתוס "דוד וגלית" (קטן מול גדול) לנרטיב הציוני.