סגור תצוגת כיתה
הפרק

דיני מלחמה

פרק כ

שיעור רביעי מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

עם ישראל עומד לפני הכניסה לארץ שבה חיים עמי כנען, וצפויות לו מלחמות רבות בכיבוש הארץ. נקרין את 50 השניות הראשונות מתוך קטע החילוץ בסרט 'מבצע יונתן'.

  • נסו לדמיין, מה מרגיש לוחם במלחמה? (פחד, התרגשות…)
  • מה יכול לעזור לו להתמודד עם הפחד? (כאשר הוא סומך על החברים סביבו, כאשר הוא מבין את חשיבותה של המלחמה וכו')

בפרק שנלמד היום נראה כיצד משה מנסה להכין את העם לקראת המלחמה הצפויה להם.

מבט ראשון

נקרא את פסוקים א-ט בפרק כ. במהלך הקריאה נבקש מהתלמידים לשים לב מה הציווי שיגרום להפחתת תחושת הפחד מהמלחמה.

מבט שני

נושא ראשון – הכנות רוחניות לקראת היציאה למלחמה:
נאסוף את התשובה לשאלה הקודמת: לפני המלחמה יישא הכוהן נאום אל העם שמטרתו להפחית את הפחד מהמלחמה. נשאל את התלמידים:

  • איך הכוהן מרגיע את הלוחמים לפני היציאה למלחמה? (מזכיר להם שאלוהים אתם ויעזור להם לנצח)
  • מי מקבל שחרור מלצאת לקרב? (מי שבנה בית חדש, מי שנטע כרם חדש, ומי שעומד לשאת אישה)
  • מי עוד משוחרר? למה? (מי שפוחד כי הוא עלול להדביק לוחמים נוספים בפחד שלו)

נושא שני – קריאה לשלום, הבדלים במלחמה בין ערים קרובות ורחוקות והאיסור לפגוע בעצי פרי:
נמשיך ונקרא בקול את פסוקים י-כ. לאחר הקריאה נשאל:

  • מה צריך לעשות כשמתקרבים לעיר אויב? (להציע לה שלום – שכוונתו בפסוקים שלנו כניעה מוחלטת בלי מלחמה – אם העיר לא נכנעה, יש לכבוש אותה)
  • מה עושים לעיר רחוקה שנכבשה? (את הגברים הורגים, את הנשים, הילדים והבהמות לוקחים שלל)
  • מה עושים לעיר קרובה של העמים שבתוכם יחיה עם ישראל, ולמה? (את הערים האלו הורסים כליל כדי שלא יהיו בני ישראל נתונים להשפעות שליליות של אנשיהן ויאמינו באלילים שלהם)
  • במה אסור לפגוע במהלך המלחמה? (בעצי פרי)

מבט שלישי

נציג על הלוח את הביטוי: 'כי האדם עץ השדה'.
נשאל את התלמידים:

  • האם הביטוי מוכר לכם? מהיכן? (משירים או סיפורים)
  • מה כוונת הביטוי בימינו? (ללמד על דמיון בין האדם לעץ)

ננסה להבין יחד מה כוונת הביטוי בהקשרו במקרא – פסוק יט:
"כִּי תָצוּר אֶל עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ, לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן, כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת, כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר".
כאשר אנו נלחמים בעיר מסוימת אסור לנו להשחית את עצי הפרי שבה, והסיבה: "כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר?"
את המילה 'כי' בתנ"ך קוראים לפעמים במשמעות של 'האם', ובמקרה שלנו: "האם האדם עץ השדה לבוא מפניך במצור?!"

נבקש מהתלמידים לנסות כעת להבין את הפסוק במשמעותו המקורית:
אסור לכרות עצים במלחמה כי העצים, שלא כבני האדם, לא עשו לנו שום דבר רע ולא נלחמו נגדנו.
נסביר כי לאורך השנים השתנה הביטוי והפך מביטוי של ניגוד בין עץ לאדם לביטוי של דמיון בין עץ לאדם.
נקרין על הלוח את מילות השיר 'עץ השדה' של נתן זך ונאזין לשיר.

נחלק לתלמידים דפים חלקים ונבקש מהם להאזין לשיר ובעת ההאזנה לצייר עץ (רצוי בגירי שעווה). נשאל את התלמידים:

  • כיצד המשורר נתן זך מפרש את הביטוי "כי האדם עץ השדה"? במשמעותו המקורית או במשמעותו המודרנית? (המודרנית – האדם דומה לעץ)
  • האם לדעתכם האדם יותר דומה לעץ או יותר שונה ממנו? במה?

מבט לחיים

במהלך הוראה זה עסקנו בחוקי המלחמה התקפים עם הכניסה לארץ. דוד בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, אהב מאוד את התנ"ך, וגם הוא, כמו משה, היה צריך להנהיג את העם בשעת מלחמה שמטרתה התיישבות בארץ לאחר תקופה ארוכה של גלות. נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נסכם: בימינו הלוחמים במדינות רבות הם שכירי חרב, כלומר מתגייסים תמורת תשלום, ואין חובת גיוס כללית. מצד שני, יש גם מדינות שבהן הגיוס חובה לכול, ומי שמנסה להתחמק ממנו מכל סיבה שהיא – נענש. הדרך שהתווה לנו המקרא, ובעקבותיו גם דוד בן-גוריון, היא דרך האמצע: הכול חייבים להתגייס, כי המדינה של כולם וכולם צריכים להגן עליה. לוחמים שנלחמים תמורת תשלום לא יילחמו באותה רמת מוטיבציה ודבקות במטרה כפי שיעשו לוחמים המתגייסים לשם הגנה על ביתם ומשפחותיהם. עם זה, מי שלא מסוגל לשרת בצבא מסיבות שונות, מקבל פטור זמני או קבוע משירות בצבא, כמו היוצאים מן הכלל המתוארים במקרא.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: משה מנסה להכין את עם ישראל למלחמות הצפויות לו עם הכניסה לארץ. הגיוס לצבא הוא של כל העם, אך מי שאינו מסוגל לכך מסיבות מוצדקות, אינו מחויב בו. למדנו גם שיש לנסות להימנע ממלחמה ולהכניע את ערי האויב בדרכי שלום וכן שחל איסור לכרות עצי פרי במהלך המלחמה.
מיומנויות: אספנו פרטי מידע וצירפנו אותם לכלל תמונה מקיפה; דנו ברעיונות העולים מהקטע הנלמד; השווינו בין פרשנות מקראית ופרשנות עדכנית והסקנו מסקנות.
מתודות: צפייה בסרט על מלחמה, ציור בעת האזנה לשיר ודף עבודה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מבצע יונתן
מה עשוי להרגיש מי שלוחם במלחמה? קרדיט: קטע החילוץ מתוך הסרט 'מבצע יונתן'.
מבצע יונתן
"כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶךָ" (כ, א)

  • מה עשוי להרגיש מי שלוחם במלחמה?

קרדיט: קטע החילוץ מתוך הסרט 'מבצע יונתן'.

עץ השדה
למילות השיר קרדיט: פורסם על ידי aviramb75 ב-21 במרץ 2013.
עץ השדה

למילות השיר

קרדיט: פורסם על ידי aviramb75 ב-21 במרץ 2013.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
דפי עבודה והעשרה לשיעור
פרוזבול
המקרא מעודד הלוואות כדי שאנשים אמידים יתמכו בעניים ובחלשים בחברה, אך לפי חוקי המקרא –...
פרוזבול
הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן יִהְיֶה דָבָר עִם לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר קָרְבָה שְׁנַת הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן וְלֹא תִתֵּן לוֹ וְקָרָא עָלֶיךָ אֶל ה' וְהָיָה בְךָ חֵטְא (טו, ט)

המקרא מעודד הלוואות כדי שאנשים אמידים יתמכו בעניים ובחלשים בחברה, אך לפי חוקי המקרא – בכל שנת שמיטה נמחקים החובות. "שמיטת כספים" זו גרמה לאנשים להימנע מלהלוות כסף, ובכך לעבור על הכתוב בתורה.
כדי לפתור את הבעיה החליט הִלֵּל הזקן (שהיה נשיא הסַנְהֶדְרִין – בית הדין הגדול בתקופת המִשְׁנָה) שהמלווה יכול למסור לבית הדין לפני השמיטה שטר מיוחד, שבאמצעותו הוא מעביר את החובות לגבייה של בית הדין. בכך למעשה נהפכים החובות לחובות מיוחדים שדין השמיטה לא חל עליהם, והלווה יוכל לקבל את הכסף בעתיד. לשטר המיוחד הזה קוראים "פְּרוֹזְבּוּל".

לקריאת המדרש

פְּרוֹזְבּוּל – אינו משמט. זה אחד מן הדברים שהתקין הלל הזקן כשראה שנמנעו העם מלהלוות זה לזה, ובכך עוברים על מה שכתוב בתורה: "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן יִהְיֶה דָבָר עִם לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר קָרְבָה שְׁנַת הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן וְלֹא תִתֵּן לוֹ" (דברים טו, ט).

(עיבוד. על פי: משנה, מסכת שביעית, פרק י, משניות ג-ד)

  • מדוע אנשים לא רצו להלוות כסף זה לזה?
  • מה הפתרון שמצא לכך הִלֵּל הזקן?
חור באוזן
שאלו התלמידים את רבן יוחנן בן זכאי: מדוע רוצעים דווקא את האוזן של העבד, מכל...
חור באוזן
"וְלָקַחְתָּ אֶת הַמַּרְצֵעַ וְנָתַתָּה בְאָזְנוֹ וּבַדֶּלֶת וְהָיָה לְךָ עֶבֶד עוֹלָם, וְאַף לַאֲמָתְךָ תַּעֲשֶׂה כֵּן."
(טו, יז)

איור: shutterstock.com

שאלו התלמידים את רבן יוחנן בן זכאי: מדוע רוצעים דווקא את האוזן של העבד, מכל איבריו?
אמר להם: אוזן ששמעה מהר סיני: "לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָיַ" (שמות כ, ב), ופרקה מעליה עול מלכות שמיים וקיבלה עליה עול בשר ודם! אוזן ששמעה לפני הר סיני: "כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים" (ויקרא כה, נה), והלך זה וקנה לו אדון אחר! לפיכך תבוא האוזן וְתֵרָצַע, לפי שלא שמר מה ששמעה אוזנו.

(עיבוד. על פי: תלמוד ירושלמי, מסכת קידושין, פרק א, הלכה ב)

  • בדקו מה משמעות המילים: מַרְצֵעַ ורָצַע (שימו לב שמילה אחת מתארת מכשיר והשניה פעולה).
  • על פי המדרש, מדוע רוצעים דווקא את אוזנו של העבד?
כי האדם עץ השדה
הביטוי "כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה" הוא חלק מנימוקי האיסור לכרות עצים במהלך מלחמה, והוא חלק...
כי האדם עץ השדה
"כִּי תָצוּר אֶל עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת, כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר."
(כ, יט)

צילום: shutterstock.com

הביטוי "כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה" הוא חלק מנימוקי האיסור לכרות עצים במהלך מלחמה, והוא חלק משאלה רטורית: האם עץ השדה הוא כמו אדם, שיכול להתנגד לך?
התשובה הברורה היא: לא! ולכן אל תפגע בעץ לשווא.
היום מקובל להשתמש בביטוי זה דווקא במשמעות הפוכה, כדי להצביע על הדמיון בין האדם לבין העץ.

  • ציירו את הביטוי "כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה" .
  • המשורר נתן זך כתב: "כי האדם עץ השדה, כמו האדם גם העץ צומח… כי האדם עץ השדה, כמו העץ הוא שואף למעלה…"
    האם נתן זך פירש את הביטוי לפי המשמעות התנ"כית או לפי המשמעות המקובלת היום?
עין בעין
התורה קובעת כי אם אדם פגע בכוונה באדם אחר, יש להעניש את הפוגע לפי העיקרון...
עין בעין
"וְלֹא תָחוֹס עֵינֶךָ, נֶפֶשׁ בְּנֶפֶשׁ עַיִן בְּעַיִן שֵׁן בְּשֵׁן יָד בְּיָד רֶגֶל בְּרָגֶל."
(יט, כא)

איור: shutterstock.com

התורה קובעת כי אם אדם פגע בכוונה באדם אחר, יש להעניש את הפוגע לפי העיקרון של מידה כנגד מידה – עונש ששקול בדיוק למעשה. למשל, אם אדם פגע בכוונה בעין של אדם אחר, יש לפגוע בתגובה בעינו של הפוגע. עין בעין, שן בשן וכך הלאה.

להמשך קריאה

חשוב לדעת שבמסורת היהודית נקבע כי אין להבין את החוק כפשוטו – אם נפגע איבר מסוים, על הפוגע לתת לנפגע את ערכו של האיבר בכסף.
כדי להביע את העיקרון של מידה כנגד מידה משתמשים היום בעיקר בביטוי דומה המופיע במקרא – "עין תחת עין".

  • הסבירו במילים שלכם מה המשמעות של הביטוי "עין בעין" בפרק.
  • ועכשיו חפשו את הביטוי ברשת, מה המשמעויות הנוספות של הביטוי?
עֶבֶד נִרְצָע
פרק טו בספר דברים מתייחס כבר לשלב בו עם ישראל נכנס לארץ ישראל. ארץ ישראל...
עֶבֶד נִרְצָע

פרק טו בספר דברים מתייחס כבר לשלב בו עם ישראל נכנס לארץ ישראל.

ארץ ישראל היא אמנם ארץ זבת חלב ודבש, ארץ טובה אבל.. גם בארץ הטובה יש בעיות. גם בארץ הטובה יש עוני.
אז מה עושים?

הפרק שלנו מציע פתרון למי שלווה כסף ולא יכול להחזיר אותו.
לפתרון קוראים "שמיטת כספים": "וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה שָׁמוֹט כָּל בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ לֹא יִגֹּשׂ אֶת רֵעֵהוּ וְאֶת אָחִיו כִּי קָרָא שְׁמִטָּה לַה'".

זאת אומרת שכל שנה שביעית, כל החובות נמחקים.

רגע רגע… אז מה עם מי שנתן את הכסף? ולמה בכלל שמישהו ילווה לאחר כסף אם הוא יודע שאחרי אותן שנים לא יחזירו לו את הכסף שלו???

גם מזה התורה מזהירה: "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן יִהְיֶה דָבָר עִם לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר קָרְבָה שְׁנַת הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן וְלֹא תִתֵּן לוֹ וְקָרָא עָלֶיךָ אֶל ה' וְהָיָה בְךָ חֵטְא נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל מַעֲשֶׂךָ וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ" – כלומר, מי שנותן, יבורך.

בשנה השביעית, שנת השמיטה משחררים לא רק חובות אלא גם עבדים.

גם מי שנמכר להיות עבד משוחרר לחופשי בשנה השביעית ואפילו בעל הבית מחוייב לשחרר אותו עם מענק כספי שיאפשר לו להתחיל את חייו מחדש כאדם חופשי. ומי שבכל זאת, מסיבותיו שלו, בוחר להישאר עבד בבית אדוניו, רוצעים את אוזנו, כלומר, עושים לו חור באוזן כסימן לכך שבחר שלא להשתחרר לעולם.

הידעתם? מתוך המנהג המתואר פה בפרק נולד הביטוי בעברית "עֶבֶד נִרְצָע" – יודעים מה המשמעות?

 

המשמעות של הביטוי היא תחושת שיעבוד מוחלטת, תחושה שהרצונות של האדם כפופים לאדם אחר או להרגל כלשהו. מכירים את התחושה הזאת?

עץ השדה
  עץ השדהמילים: נתן זך כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה כְּמוֹ הָאָדָם גַּם הָעֵץ צוֹמֵחַ כְּמוֹ...
עץ השדה
"כִּי תָצוּר אֶל עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת, כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר."
(כ, יט)

 

למילות השיר

עץ השדה
מילים: נתן זך

כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה
כְּמוֹ הָאָדָם גַּם הָעֵץ צוֹמֵחַ
כְּמוֹ הָעֵץ הָאָדָם נִגְדָּע
וַאֲנִי לֹא יוֹדֵעַ
אֵיפֹה הָיִיתִי וְאֵיפֹה אֶהְיֶה
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה

כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה
כְּמוֹ הָעֵץ הוּא שׁוֹאֵף לְמַעְלָה
כְּמוֹ הָאָדָם הוּא נִשְׂרָף בָּאֵשׁ
וַאֲנִי לֹא יוֹדֵעַ
אֵיפֹה הָיִיתִי וְאֵיפֹה אֶהְיֶה
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה

כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה
כְּמוֹ הָעֵץ הוּא צָמֵא לְמַיִם
כְּמוֹ הָאָדָם הוּא נִשְׁאָר צָמֵא
וַאֲנִי לֹא יוֹדֵעַ
אֵיפֹה הָיִיתִי וְאֵיפֹה אֶהְיֶה
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה

אָהַבְתִּי וְגַם שָׂנֵאתִי
טָעַמְתִּי מִזֶּה וּמִזֶּה
קָבְרוּ אוֹתִי בְּחֶלְקָה שֶׁל עָפָר
וּמַר לִי מַר לִי בַּפֶּה
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • על פי השיר – במה דומה האדם לעץ השדה?
עיר מקלט
בשיר משתמש אהוד בנאי בביטוי "עיר המקלט" בהשאלה – לא במובן של עיר המקלט התנ"כית...
עיר מקלט
"שָׁלוֹשׁ עָרִים תַּבְדִּיל לָךְ בְּתוֹךְ אַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לְרִשְׁתָּהּ."
(יט, ב)

בשיר משתמש אהוד בנאי בביטוי "עיר המקלט" בהשאלה – לא במובן של עיר המקלט התנ"כית אלא כביטוי למקום בטוח או לקשר טוב, שמאפשרים לאדם שקט נפשי.

למילות השיר

עִיר מִקְלָט / אהוד בנאי

לִפְנֵי שֶׁהַטִּפְטוּף יֵהָפֵך לְמַבּוּל,
אֲנִי חַיָּב לִמְצֹא שַׁעַר לֹא נָעוּל,
כִּי שׁוּב חָזַר אֵלַי הַבְּלוּז,
חַיָּב לָצֵאת, חַיָּב לָזוּז.
עַל הַכְּבִישׁ הַמִּתְפַּתֵּל בֵּין עַכּוֹ לִצְפַת,
בִּטְבֶרְיָה עַל הַמֵּזַח, יוֹרֵד עַד לְאֵילַת,
נִפְלָט, נִמְלָט, מְבַקֵּשׁ עִיר מִקְלָט.
נִפְלָט, נִמְלָט, מְבַקֵּשׁ – עִיר מִקְלָט.

בָּאֹפֶק נוֹצְצִים הָאוֹרוֹת הָרְחוֹקִים,
לְשָׁם אֲנִי אַגִּיעַ בְּכוֹחוֹתַי הָאַחֲרוֹנִים,
וְאַתְּ חַכִּי בַּפֶּתַח וְהַדְלִיקִי אֶת הָאוֹר,
בֶּן אָדָם חוֹזֵר אֵלַיִךְ מִן הַכְּפוֹר.
קְחִי אוֹתִי אֶל הַמִּזְבֵּחַ, לִפְנֵי שֶׁאֶשָּׁבֵר,
וְעַד שֶׁהָאֱמֶת תֵּצֵא אֲנִי בָּךְ אֶסְתַּתֵּר,
כִּי אַתְּ, כֵּן אַתְּ, תִּהְיִי לִי – עִיר מִקְלָט.

כֵּן עַד שֶׁהָאֱמֶת תֵּצֵא אֲנִי בָּךְ אֶסְתַּתֵּר,
עַד שֶׁהַסּוּפָה תַּחְלֹף וְהַקֶּרַח יִשָּׁבֵר,
עַד שֶׁמַּעְיָן זוֹרֵם יִפְתַּח וִיפַכֶּה,
עַד שֶׁהַשּׁוֹפֵט יָבוֹא וְאוֹתָנוּ יְזַכֶּה.
אַתְּ, כֵּן אַתְּ, תִּהְיִי לִי – עִיר מִקְלָט.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • מה היא "עיר המקלט" שלכם?
לא תסיג גבול רעך
התורה אוסרת על הסגת גבול – כניסה בלי רשות לשטח פרטי של מישהו אחר. לפי...
לא תסיג גבול רעך
"לֹא תַסִּיג גְּבוּל רֵעֲךָ אֲשֶׁר גָּבְלוּ רִאשֹׁנִים בְּנַחֲלָתְךָ אֲשֶׁר תִּנְחַל בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לְרִשְׁתָּהּ."
(יט, יד)

צילום: shutterstock.com

התורה אוסרת על הסגת גבול – כניסה בלי רשות לשטח פרטי של מישהו אחר. לפי הפסוקים, אין להזיז את מקום הגבול המסומן ואין לפלוש גם לשטח לא מסומן. לדעת רש"י, גדול מְפָרְשֵׁי התנ"ך, מדובר באדם המרמה את שכנו על ידי סימון הגבול בין קרקעותיהם באופן לא נכון.
איסור הסגת גבול במשפט העברי הוא איסור רחב המתייחס גם לשטחים ולגבולות שאינם פיזיים, כמו פגיעה בזכויות כלכליות, מסחריות או רוחניות של מישהו. איסור הסגת גבול משמש, למשל, גם בהקשר של פגיעה בזכויות יוצרים.

  • הביאו דוגמאות למקרים שבהם אנו פורצים למרחב של האחר.
  • הסבירו כיצד פגיעה בזכויות יוצרים היא הסגת גבול.
ערי מקלט
ערי המקלט הן שש ערים שציוותה התורה להקצות כמקום מסתור לרוצחים עד שייוודע גזר דינם,...
ערי מקלט
"שָׁלוֹשׁ עָרִים תַּבְדִּיל לָךְ, בְּתוֹךְ אַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לְרִשְׁתָּהּ."
(יט, ב)

ערי המקלט הן שש ערים שציוותה התורה להקצות כמקום מסתור לרוצחים עד שייוודע גזר דינם, והן: בצר, ראמות, גולן, קדש, שכם וקריית ארבע.
אם יתברר כי הרוצח רצח בשגגה – הוא מוגן בעיר המקלט מנקמת הדם של קרובי משפחת הנרצח. אם יתברר כי הוא רצח בזדון – דמו מותר והוא מוצא מעיר המקלט.
לדעת חלק מהפרשנים, גם ערי הלוויים נחשבו לערי מקלט.

  • התבוננו במפה – מה אפשר ללמוד ממיקומן של ערי המקלט?
עבדות בעולם העתיק
  עבדות – מצב שבו אדם אחד נשלט על ידי אדם אחר ונחשב לרכושו. התורה...
עבדות בעולם העתיק
"כִּי יִמָּכֵר לְךָ אָחִיךָ הָעִבְרִי אוֹ הָעִבְרִיָּה וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים, וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת תְּשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ."
(טו, יב)

לאוטרופורוס – עבד צעיר (מימין) נושא את המגן של אדונו, 380—370 לפנה"ס, המוזיאון הלאומי לארכאולוגיה של אתונה. צילום: Marsyas, NAMA Loutrophoros Polystratos, CC BY-SA 3.0

 

עבדות – מצב שבו אדם אחד נשלט על ידי אדם אחר ונחשב לרכושו.
התורה מתנגדת לעבדות, משום שעל פיה כל אדם מישראל הוא כבר עבד לאלוהים: "כִּי עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, לֹא יִמָּכְרוּ מִמְכֶּרֶת עָבֶד" (ויקרא כה, מב). לכן, לפי התורה, אדם רשאי למכור את עצמו לעבד רק אם אין לו יכולת לספק את צורכי הקיום הבסיסיים ביותר של עצמו.

להמשך קריאה

בעולם העתיק העבדות הייתה תופעה שכיחה למדי, והעבד היה חסר זכויות. לעומת זאת, לעבד העברי ניתנו במקרא תנאים סוציאליים שחייבו בצורה חד-משמעית את בעליו, למשל האיסור להשפיל את העבד, האיסור לפגוע בגופו והחובה לדאוג לצרכיו הפיזיים. ודבר נוסף – עבד עברי משתחרר לאחר שש שנים של עבדות. אם הוא רוצה להישאר אצל אדוניו, מסיבות שונות, התורה מצווה לרצוע את אוזנו ואז הוא הופך ל"עבד עולם".

  • במה שונה העבדות של העבד העברי כפי שהיא מופיעה במקרא, מן העבדות בעולם העתיק?
גאולת דם
"גאולת הדם" – נוהג המוכר לנו מתרבויות האזור, שלפיו מותר למשפחתו של הנרצח להרוג את...
גאולת דם
"פֶּן יִרְדֹּף גֹּאֵל הַדָּם אַחֲרֵי הָרֹצֵחַ כִּי יֵחַם לְבָבוֹ וְהִשִּׂיגוֹ כִּי יִרְבֶּה הַדֶּרֶךְ וְהִכָּהוּ נָפֶשׁ, וְלוֹ אֵין מִשְׁפַּט מָוֶת כִּי לֹא שֹׂנֵא הוּא לוֹ מִתְּמוֹל שִׁלְשׁוֹם."
(יט, ו)

איור: shutterstock.com

"גאולת הדם" – נוהג המוכר לנו מתרבויות האזור, שלפיו מותר למשפחתו של הנרצח להרוג את הרוצח. נוהג זה עלול להוביל למעגל בלתי פוסק של שפיכות דמים, ולכן נוצרו מנגנונים שנועדו לרסן את מעשי הנקמה ולצמצם אותם: במזרח הקדום היו מקדשים שבהם היה אסור להרוג, ואפשר היה לברוח אליהם. במקרא – ערי המקלט שימשו מקום הגנה מפני גאולת הדם לרוצחים, עד שיתברר דינם. בשונה מתרבויות האזור, ערי המקלט המוזכרות במקרא מעניקות חסינות רק לרוצח בשגגה. רוצח במזיד מוצא מעיר המקלט.

  • במה שונה גאולת הדם במקרא מגאולת הדם בתרבויות האזור?
שנת שמיטה בימינו
בסרטון – הצעה לציין את שנת השמיטה, בהתאם לימינו, כהפוגה מהמציאות היום-יומית השוחקת.
שנת שמיטה בימינו
"מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תַּעֲשֶׂה שְׁמִטָּה."
(טו, א)

בסרטון – הצעה לציין את שנת השמיטה, בהתאם לימינו, כהפוגה מהמציאות היום-יומית השוחקת.

  • האם לדעתכם עלינו לציין את שנת השמיטה בימינו? נמקו את עמדתכם.

קרדיט: שנת שמיטה. בואו לשמוט איתנו/בית אביחי, 2015

מלך ככל הגויים?
בסרטון – הסבר קצר על חוק המלך.
מלך ככל הגויים?
"שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ, מִקֶּרֶב אַחֶיךָ תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא אָחִיךָ הוּא."
(יז, טו)

בסרטון – הסבר קצר על חוק המלך.

  • מדוע חלים על המלך איסורים המגבילים את כוחו?

קרדיט: הנאום האחרון של משה – 3 / ספר דברים יג-יז / 929 תנך ביחד, 2019

המדריך למלך המתחיל
פרק יז בספר דברים אבל לפני זה שאלה – מה אתם עושים כשאתם ממש לא...
המדריך למלך המתחיל

פרק יז בספר דברים אבל לפני זה שאלה – מה אתם עושים כשאתם ממש לא מצליחים להחליט? עם מי אתם מתייעצים? ממי אתן מבקשות עזרה?
אז בפרק שלנו ברור לאן הולכים כשלא מצליחים להכריע – מנחשים לאן?

לירושלים!

למה דווקא לשם?

כי שם, ממש כמו היום יושב בית המשפט העליון והוא המכריע.

"כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ"

ברגעים של מחלוקת, בהם אי אפשר להכריע בין אם זה בדיני נפשות, או בין אם זה בדיני נגעים (זוכרים את הצרעת?) עולים לירושלים והשופטים הם אלו שקובעים את הדין.

אחרי שנקבע הדין בירושלים הוא סופי ואסור לערער עליו!
ואם כבר הוזכר בית המשפט העליון הפרק שלנו מזכיר עוד מקור סמכות וכח – המלך.
התורה לא קובעת שחייבים להמליך מלך אלא אומרת שאם העם בוחר שיהיה לו מלך – מותר לעשות זאת אבל… המלך חייב להיות יהודי ואסור לא להגזים.

במה אסור לו להגזים?

"רַק לֹא יַרְבֶּה לּוֹ סוּסִים… וְלֹא יַרְבֶּה לּוֹ נָשִׁים .. וְכֶסֶף וְזָהָב לֹא יַרְבֶּה לּוֹ מְאֹד".

למה לדעתכם המלך צריך להצטמצם בהתפארותו?

מה כן מותר למלך? או ליתר דיוק מה חייב המלך?

לכתוב בעצמו את ספר התורה!

"וְהָיָה כְשִׁבְתּוֹ עַל כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ וְכָתַב לוֹ אֶת מִשְׁנֵה הַתּוֹרָה הַזֹּאת עַל סֵפֶר מִלִּפְנֵי הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם."

האם המלכים שאתם מכירים, מהתנך ועד ימינו, עומדים בכללים הללו?

אנחנו אמנם קופצים כמה ספרים קדימה אבל הכירו את אחד המלכים המעניינים והחשובים של התנך:

 

אם אתם הייתם כותבים ספר כללים למנהיגים של ימינו. אלו כללים הייתם בוחרים עבורם?

עין בעין?
פרק יט בספר דברים חוזר לדון בערי מקלט. אם אתם זוכרים כבר בפרק ד בספר...
עין בעין?

פרק יט בספר דברים חוזר לדון בערי מקלט. אם אתם זוכרים כבר בפרק ד בספר דברים דובר על הקמת ערי מקלט.

מה המטרה של הערים האלו?

המטרה להוות גם הגנה (וגם עונש) למי שהרג אדם בשוגג.

איך הורגים אדם בשוגג?

בפרק יש דוגמה: "וַאֲשֶׁר יָבֹא אֶת רֵעֵהוּ בַיַּעַר לַחְטֹב עֵצִים וְנִדְּחָה יָדוֹ בַגַּרְזֶן לִכְרֹת הָעֵץ וְנָשַׁל הַבַּרְזֶל מִן הָעֵץ וּמָצָא אֶת רֵעֵהוּ וָמֵת הוּא יָנוּס אֶל אַחַת הֶעָרִים הָאֵלֶּה וָחָי."

כלומר, חוסר זהירות.

מכירים מקרים כאלו בימינו?

למשל: תאונות דרכים, תאונות אימונים או תאונות עבודה.

והפרק אומר, אם הארץ שלך תתרחב, עליך להקים גם ערי מקלט נוספות. כדי ש"לֹא יִשָּׁפֵךְ דָּם נָקִי בְּקֶרֶב אַרְצְךָ". להגן על אותם אנשים מפני נקמת דם עד שיוחלט האם הם אשמים או לא.

ואם אדם יתגלה כאשם, מה העונש?

אם אדם רצח בכוונה, בזדון, הפרק מאפשר את נקמת הדם והרג הרוצח: "וְכִי יִהְיֶה אִישׁ שֹׂנֵא לְרֵעֵהוּ וְאָרַב לוֹ וְקָם עָלָיו וְהִכָּהוּ נֶפֶשׁ וָמֵת וְנָס אֶל אַחַת הֶעָרִים הָאֵל. וְשָׁלְחוּ זִקְנֵי עִירוֹ וְלָקְחוּ אֹתוֹ מִשָּׁם וְנָתְנוּ אֹתוֹ בְּיַד גֹּאֵל הַדָּם וָמֵת."

לפי חוקי התורה, העונש נקבע לפי עיקרון "מידה כנגד מידה". כלומר, עונש ששקול למעשה "וַעֲשִׂיתֶם לוֹ כַּאֲשֶׁר זָמַם לַעֲשׂוֹת לְאָחִיו וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ. וְהַנִּשְׁאָרִים יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ וְלֹא יֹסִפוּ לַעֲשׂוֹת עוֹד כַּדָּבָר הָרָע הַזֶּה בְּקִרְבֶּךָ. וְלֹא תָחוֹס עֵינֶךָ נֶפֶשׁ בְּנֶפֶשׁ עַיִן בְּעַיִן שֵׁן בְּשֵׁן יָד בְּיָד רֶגֶל בְּרָגֶל."

מה דעתכם על עיקרון הענישה הזה?

כיום, החוק מטיל עונשים המותרים בחוק כמו מאסר, עבודות שירות, קנסות אך העונש אינו מקביל למעשה הפשע.

איך מבררים את האמת?

כבר פה ברור לכולם שזאת משימה מורכבת. ולכן, התנאי המינימלי הוא שיהיו לפחות שני עדים למעשה. "לֹא יָקוּם עֵד אֶחָד בְּאִישׁ לְכָל עָו‍ֹן וּלְכָל חַטָּאת בְּכָל חֵטְא אֲשֶׁר יֶחֱטָא עַל פִּי שְׁנֵי עֵדִים אוֹ עַל פִּי שְׁלֹשָׁה עֵדִים יָקוּם דָּבָר."

מה עושים אם אין עדים? או אם העדים משקרים?

גם היום מתמודדים בבתי משפט עם השאלות האלו. קישקשתא אפילו שאל אותן את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות:

אז איך יודעים מה האמת? האם משפט תמיד עושה צדק?