דיני רוצחים
פרק יט
הזמנה ללימוד
נבקש מכל תלמיד לכתוב על פתק דבר אחד לא בסדר שהוא עשה, ונכתוב על השני קצות הלוח שתי מילים: 'מזיד' ו'שוגג'. נסביר את משמעות המילים – מזיד = בכוונה, שוגג = בטעות.
נבקש מכל תלמיד להדביק את הפתק שלו סביב המילה המתאימה למעשה שכתב – אם עשה את המעשה בכוונה ידביק תחת המילה 'מזיד', ואם עשה אותו בטעות ידביק תחת המילה 'שוגג'.
נסביר כי היום נלמד על דינו של אדם שעשה דבר רע בשוגג, כלומר, בטעות.
נזכיר כי עם ישראל חי עד עתה רק בשני מקומות – במצרים ובמדבר, ובשניהם לא היה להם שלטון עצמאי. בשיעור הקודם ראינו את מבנה מערכות השלטון החדש שעתיד לקום, והיום נלמד על התוכן של אותן מערכות – על החוקים שלפיהם שופטים.
מבט ראשון
נקרא את פרק יט פסוקים א-יד ונבקש מהתלמידים לשים לב בזמן הקריאה לאן צריך ללכת אדם שרצח בשוגג.
מבט שני
נושא ראשון – ערי מקלט:
בני ישראל עתידים לכבוש את ארץ ישראל. נשאל את התלמידים:
- מה הם מצווים לעשות מיד לאחר שיכבשו אותה? (להבדיל שלוש ערים)
- למה ישמשו הערים האלה? (מקום מקלט לרוצחים)
- למה צריך להגן על הרוצח? מפני מי?
נסביר כי בעבר, ובחברות מסוימות גם כיום, כאשר אדם נרצח, קרובי משפחתו של הנרצח רשאים לתפוס את הרוצח ולהרוג אותו. פעולה זו נקראת גאולת דם, וקרוב המשפחה הנוקם נקרא גואל הדם.
- איך ייתכן שאדם רוצח בטעות?
נבקש מהתלמידים לקרוא בזוגות את פסוקים ד-ה ונחלק לכל זוג דף חלק מקופל באמצע. בצד אחד יציירו את הדוגמה לרצח בשגגה המתוארת בפסוקים (אדם חוטב עצים והחלק העשוי ברזל בגרזן נופל מן הגרזן על מישהו והורג אותו), ובצד השני יציירו דוגמה משלהם לרצח בשגגה (תאונת דרכים, למשל).
תלמידים שירצו יציגו את עבודתם לכיתה.
נציג לפני התלמידים שני מקרים:
- משה נסע ברכבו במהירות המותרת, ולפתע החליק הרכב וסטה ממסלולו. משה ניסה להחזיר את הרכב לנתיב הנכון אך לשווא – הוא התנגש ברכב שהגיח מולו. משה יצא בלי פגע, אך הנהג שישב ליד ההגה ברכב שבו פגע משה נהרג.
- יוסי היה עצבני מאוד. הוא החליט שזהו, הוא לא יכול עוד. הוא יצא ברכבו מן החניון ואז ראה אותו לפניו – את חיים המעצבן הזה. הוא לחץ על דוושת הגז ושעט לכיוונו. חיים נבהל וקפץ הצידה, אבל לא מספיק מהר. רכבו של יוסי פגע בחיים, והוא נהרג.
גם משה וגם יוסי פצעו אדם בתאונה.
- מי מהם יוכל לברוח לעיר מקלט? (משה, שרצח בשוגג)
- מה יהיה דינו של יוסי? (יועמד למשפט על פגיעה בכוונה תחילה)
- מדוע דינם של משה ושל יוסי אינו שווה לדעתכם, הרי שניהם הרגו אדם? מה ההבדל בין המקרים? (הכוונה בעלת משמעות רבה)
אם עם ישראל יקיים מצוות, אלוהים ירחיב את נחלתו והשטח שיצליחו לכבוש יהיה גדול יותר. נשאל את התלמידים:
- מה יצטרכו לעשות אז? (להבדיל שלוש ערים נוספות, כדי שרוצחים בשגגה מכל הארץ יוכלו להגיע אליהן בקלות ובמהירות)
- מה מטרת המצווה הזאת? (למנוע רצח של אדם חף מפשע, ואף להוציא את האדם שבטעות הרג בן אדם מחיי השגרה שלו לחיים אחרים)
- מה קורה כאשר אדם שרצח בזדון בורח לעיר מקלט? (זקני עירו מוציאים אותו משם, וממילא הוא חשוף לידי גואלי הדם)
נושא שני – עדות במשפט:
נמשיך ונקרא מפסוק טו והלאה בקול ונסביר בעת הקריאה. הפסוקים דנים בעניינים הקשורים לעדויות במשפט שנועדו גם הם למנוע פגיעה בחף מפשע.
- כמה עדים צריך כדי להרשיע אדם בעבירה? (לפחות שניים)
- למה לדעתכם אין די בעד אחד? (אולי כדי להקשות על תיאום עדויות מראש, אולי עד אחד לא זוכר את כל פרטי המקרה, תמיד טוב שתהיה נקודת מבט נוספת ואם מישהו משקר, קל יותר להבחין בשקר משום שכל עד אומר דבר אחר)
- מה קורה כאשר השופטים מגלים שאחד מן העדים היה עד שקר? (הוא נענש באותו עונש שבו היה צריך הנאשם להיענש בכל מיני תנאים)
- למה העדים חשובים כל כך? למה חשוב כל כך להקפיד על עדות אמת ועל ראייה של כל הפשע? (לתורה חשוב מאוד למנוע מצב שבו אדם מורשע בעבירה שלא עשה באמת)
מבט שלישי
נקרא שוב את הפתקים שכתבו הילדים בתחילת השיעור המודבקים תחת הכותרת 'בשוגג'.
לגבי כל מקרה נשאל:
- האם אדם אחר נפגע מהמעשה?
- מי אחראי לפגיעה?
- האם יש לנו אחריות לדברים שעשינו אפילו אם לא התכוונו לעשות אותם?
נחלק באופן אקראי את הפתקים עם המקרים לזוגות תלמידים בכיתה, בלי קשר למי כתב כל אחד מן הפתקים. כל זוג יצטרך לכתוב מצידו השני של הפתק הצעה לנשיאה באחריות למעשה.
למשל: דנה שברה לאחותה בלי כוונה את המשחק שהיא אוהבת. הדרך לאחריות תהיה קודם כול להכיר בשגגה שנפלה תחת ידי, ואחרי זה אפשר למצוא גם פתרונות מעשיים.
מבט לחיים
נקרין על הלוח או נקרא לכיתה את שירו הקצרצר של יהודה אטלס מתוך הספר 'והילד הזה הוא אני'.
נדון עם התלמידים:
- האם נקמה היא התנהגות חיובית?
- מה אפשר לעשות במקום לנקום?
כשם שהתורה מחייבת הקצאת ערי מקלט שאליהן אסור לגואל הדם להיכנס ולפגוע בהורג בשגגה, כך ננסה לחשוב אילו מנגנונים אפשר לפתח כדי שלא ננקום מתוך סערת רגשות ובלי מחשבה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הבדלת שלוש ערי מקלט עם הכניסה לארץ, אשר יהיו מיועדות להגנה על הרוצח בשגגה וראינו איך נוצר מצב של רצח בטעות ומפני מי יש להגן על הרוצח. ראינו כי לא רק ברצח מנסים למנוע פגיעה בחפים מפשע, אלא גם בנושאים אחרים, כמו הרשעת אדם רק בעדות של שני עדים, ועונש מרתיע למוסר עדות שקר.
מיומנויות: אספנו פרטי מידע וצירפנו אותם לכלל תמונה מקיפה ואיתרנו בכתוב ביטויים המבטאים רעיונות ביחידה הנלמדת.
מתודות: פתקים למיון – שוגג או מזיד, ציור דוגמאות לרצח בשגגה, צפייה בסרטון וקריאת שיר בנושא נקמה.