דמותו של שאול
פרק ט
בכמה מילים
במהלך ההוראה השני נתמקד בדמות השליט הרצוי ומתוך כך נכיר את דמותו של שאול, ואף נשווה בינה לבין דמותו של שמואל. נבחן את תכונותיו של שאול העולות מהשיחה עם הנער שלו ומהתנהגותו עד הפגישה עם שמואל.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – שאלה:
נבקש מהתלמידים לחשוב על חמשת המנהיגים הישראלים שהם מעריכים ביותר ולשתף מהן תכונות האופי הבולטות ביותר אצל המנהיגים שבחרו. נכתוב את התכונות העולות על הלוח.
נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם גורם למנהיג להיות ראוי?
- אילו תכונות חשובות אנו מחפשים אצל מנהיג?
ננהל דיון על סוגי מנהיגות ותכונות היוצרות מגוון דרכי מנהיגות.
אפשרות שנייה – משימה:
נחלק את הכיתה לקבוצות (כשישה תלמידים בקבוצה) ונטיל עליהם משימה:
- חקרו דמות מנהיג תנ"כית אחת והכינו פוסטר קטן ובו פרטים על הדמות.
נחלק לכל קבוצה אחת מהדמויות האלה: יוסף, משה, יהושע, דוד, שלמה, דבורה הנביאה ושמשון ואת דף העבודה(ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נבקש מנציג מכל קבוצה לשתף את עיקרי הדברים שעלו וננהל דיון על התכונות הרצויות והחשובות ביותר אצל מנהיג.
אפשרות שלישית – כתיבה:
נשאל את התלמידים:
- אילו תכונות אנו מחפשים אצל מנהיג? כתבו רשימה של חמש תכונות חשובות במחברת.
מומלץ להקרין על הלוח רשימה של תכונות.
ליד כל תכונה כתבו התלמידים נוסיף נקודה. לאחר שנשמע מכל התלמידים את תשובותיהם נספור מהן שלוש התכונות המובילות והחשובות ביותר בעיניהם.
הזמנה לקריאה
לפנינו סיפור חשוב ובו תכנים, ביטויים ומוטיבים שנכנסו לשפה ולתרבות העברית.
נקרא יחד את כל הפרק בקריאה רציפה ונסביר את הסיפור בפשטות.
לפני הצלילה לפרטים נשאל כמה שאלות על הפרק כולו, מומלץ לכתוב אותן על הלוח ולהשאירן לאורך השיעור:
- האם מסופר לנו בתחילת הפרק על ייעודו של שאול בפרק? (לא, יש רמז לכך בפרק הקודם משום שהעם מבקש מלך ולאחר מכן אנחנו פוגשים דמות מרשימה, אך נבנה כאן מתח סיפורי)
- במבט ראשון, מי נראה המנהיג בסיפור או היוזם המוביל את הסיפור – שאול או נערו?
- כמה פסוקים עוברים מהרגע שאנו פוגשים את שאול עד שאנו מתבשרים על הכוונה להמליך אותו? מדוע? (עשרים פסוקים, האריכות והפירוט מאפשרת לנו ללמוד על דמותו, אופיו ותכונותיו של שאול)
- בפרק שלפנינו טמון ההסבר לבחירתו של שאול. למה דווקא הוא נבחר למלך? מה מייחד אותו?
- חפשו בפסוקים, האם מופיע כאן רמז גם לדבר שלילי באישיותו?
נחזור לפסוקים הראשונים ונקרא את פסוקים א-ב. נשאל את התלמידים:
- מדוע הפסוקים מפרטים לנו את ייחוסו של שאול כמה דורות לאחור? (כדי להעיד על חשיבותו כנצר לשושלת ממשפחה במעמד גבוה ומיוחס. אפשר לעיין בפרק ח בדברי הימים, על פירוט שושלת בנימין)
- מה אפשר ללמוד מהפסוקים לגבי תכונותיהם של שאול ושל קיש אביו? (קיש אביו – גיבור חיל; שאול – בחור וטוב, ואין איש טוב ממנו, משכמו ומעלה – גבוה מכל העם)
נרשום את התשובות על הלוח.
בצד הלוח נכתוב כותרת: 'ביטויים', ומתחת הכותרת נכתוב ביטויים שעולים במהלך הקריאה בפרק. נוסיף את הביטוי 'גיבור חיל'. בהמשך השיעור נוסיף עוד ביטויים.
- מה משמעות הביטוי 'משכמו ומעלה'? (הכוונה היא שהוא היה גבוה פיזית, כך שגובה האנשים הגיע לשכמו, כיום משתמשים בביטוי להדגיש שמישהו בולט בתכונותיו ויוצא דופן לטובה)
נכתוב 'משכמו ומעלה' ברשימת הביטויים.
נקרא את פסוקים ד-ה, שם מתחיל סיפור חיפוש האתונות.
- כיצד שאול מתייחס לאביו? (מכבד אותו ומציית לו)
- אילו תכונות שאול מפגין בחיפוש? (התמדה, אחריות – הולך דרך ארוכה וממשיך לחפש)
לאחר חיפוש ארוך שאול מביע רצון לחזור.
- מדוע? (כי הוא חושש שאביו ידאג לו ולנערו)
נבקש משני מתנדבים מהכיתה להציג את פסוקים ו-י – האחד שאול והאחר הנער.
נשאל את התלמידים:
- מה קורה בשיחה בין שאול לנערו? (שאול מנסה לוותר, והנער משכנע אותו לא לוותר ולהמשיך, מציע רעיונות ומפגין יוזמה ומנהיגות)
- מי לדעתכם מוביל את השיחה, מי נראה כמנהיג? (המצב מורכב, שאול הוא שבסוף מחליט ולכן נראה כמנהיג. הוא מאזין לנערו, מקשיב וחושב ולבסוף גם משתכנע; אך מצד שני הנער יוזם יותר ופעיל יותר)
- כיצד מכונה בפסוקים שמואל הנביא? (הרואה)
נקרא את פסוקים יא-יג ונשאל את התלמידים:
- מה שואלים שאול ונערו את הנערות על יד הבאר? ("הֲיֵשׁ בָּזֶה הָרֹאֶה?")
- מה מיוחד במקום המפגש על יד הבאר? (זהו מוטיב שחוזר על עצמו פעמים רבות בתנ"ך, המפגש הרומנטי על יד הבאר)
- אילו דמויות מסופר לנו בתנ"ך שנפגשו על יד הבאר? (אליעזר פוגש את רבקה, יעקב את רחל, משה את ציפורה)
נעיין בפירוש רש"י על המפגש על יד הבאר ועל הרומנטיקה הסמויה שלפנינו.
נשאל את התלמידים:
- לפי רש"י מדוע הנערות מדברות באריכות? (כדי להסתכל על שאול שהיה יפה ומרשים)
נקרא את פסוקים יד-כא – המתח בסיפור עולה, ואנו קוראים על המפגש בין שאול לשמואל.
- כיצד שאול מגיב לדבריו של שמואל? (שאול מצטנע: "מִקַּטַנֵּי שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, וּמִשְׁפַּחְתִּי הַצְּעִרָה מִכָּל מִשְׁפְּחוֹת שִׁבְטֵי בִנְיָמִן")
למרות דבריו של שאול, שמואל מביא את שאול ונערו ללשכתו ומכבד אותם.
- כיצד שמואל מכבד את שאול ונערו? (הוא מושיב אותם בראש הקרואים ונותן לשאול את המנה המשובחת)
נקרא עד סוף הפרק ונחלק את דף העבודה לעבודה אישית (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר שהתלמידים ימלאו את הדף נבקש מהם לשתף את התכונות שעלו מהפסוקים ונכתוב את התכונות על הלוח. במקום אחר בלוח נבקש לשתף מה התכונה החשובה במיוחד למלך, ונערוך רשימה של תכונות חשובות למלך.
נוסיף לרשימת הביטויים את הביטוי: 'חיפש אתונות ומצא מלוכה'. נשאל את התלמידים:
- מה משמעות הביטוי? (אדם שהשקיע מאמץ או חיפש דבר פעוט ובסוף קיבל דבר חשוב הרבה יותר שהוא בכלל לא התכוון אליו)
ראינו כיצד כל שלב בסיפור מראה לנו תכונה נוספת של שאול ומלמד אותנו על התאמתו למלוכה.
לסיכום דמותו של שאול כפי שעולה מלימודנו אפשר להאזין יחד לדבריה של הסופרת גלילה רון-פדר.
מבט לחיים
נסתכל על רשימות תכונות המנהיגות, ונבקש מכל תלמיד לבחור תכונה אחת מתוך התכונות שעל הלוח, ולמלא את דף הסיכום (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על דמותו של שאול ועל תכונותיו הבאות לידי ביטוי בסיפור יציאתו עם נערו לחיפוש האתונות עד הגעתם לנביא שמואל, ועל הגילוי של שאול ששמואל מעוניין להמליך אותו.
מיומנויות: משימת קריאה, עבודה בצוות, השלכת מאפייני אישיות מהסיפור לעצמנו.
מתודות: עבודה בצוות, דיון בכיתה, עבודת כתיבה עצמאית.
- ספר:
מומלץ לקרוא את ספרה של הסופרת גלילה רון פדר-עמית, שאול, הוצאת כתר 1985. - מאמר:
אפשר לעיין במאמר 'המפגש על יד הבאר' מאת הרב אלחנן סמט מאתר תנ"ך הרצוג.