דרישת דתן ואבירם ותגובת משה
פסוקים יב-טו
הזמנה ללימוד
במהלך הוראה זה נלמד על דרישת דתן ואבירם ששבט ראובן גם יקבל תפקידי הנהגה ועל תגובת משה לאלוהים.
נאזין עם התלמידים לשיר "ארץ זבת חלב ודבש".
נשאל את התלמידים:
- על איזו ארץ מדובר?
נציין שבפסוקים מתוארות כך שתי ארצות. - למה הכוונה "זבת חלב ודבש"? (כפי הנראה הכוונה ב'דבש' היא דבש תמרים, סילאן)
נספר לתלמידים כי בקטע שלפנינו יוזכר הביטוי, ועוד נחזור אליו.
במבט ראשון
בפסוקים אלה מסופר כי משה שולח לקרוא לקבוצת המורדים השנייה, דתן ואבירם, אולם הם מסרבים לבוא.
נקרא בקול את פסוקים יב-יד ונבקש מהתלמידים לסמן את הביטויים המביעים את הסירוב של דתן ואבירם לבוא (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לאחר מכן נבקש מהתלמידים לקרוא קריאה דמומה ונזמין אותם להוסיף סימני שאלה או סימני קריאה במקומות המסומנים.
במבט שני
נבין את טענת דתן ואבירם המורכבת משני סעיפים.
- מה הטענה שלהם לגבי מצב העם? (עיקר טענתם היא שהעם כמעט מת ומלא קנאה)
כדאי לבאר את המושג לנקר עיניים – "הַעֵינֵי הָאֲנָשִׁים הָהֵם תְּנַקֵּר?" – רש"י מפרש: אפילו אתה שולח לנקר את עינינו אם לא נעלה אליך, לא נעלה" האנשים ההם: "כאדם התולה קללה בחברו". כיום משמעות הביטוי לגרום למישהו לקנא.
לגרום למישהו לקנא בכוונה.
נחזור לביטוי "ארץ זבת חלב ודבש" ונשאל את התלמידים:
- לאיזו ארץ הם מתכוונים?
- מה הטענה שלהם המופנית אישית כלפי משה ואהרון?
נציג בפני התלמידים רשימה של רגשות ונשאל אותם:
- מה הרגש העיקרי שאפשר לזהות מהטענה שלהם?
הצעה לרשימת רגשות: התרגשות, שמחה, אכזבה, עלבון, כעס, קנאה, מבוכה ופחד (חשוב שיהיו ברשימה הרגשות אכזבה וקנאה).
נזמין את התלמידים לנסח את הטענה במילים שלהם.
נשאל את התלמידים:
- מה דעתכם על הטענה שטוענים דתן ואבירם?
במבט שלישי
נציג בפני התלמידים שמות של ארבע דמויות:
ראובן, יהודה, יוסף ולוי.
נשאל את התלמידים:
- מה המשותף להם? (תשובות רבות אפשריות. כולם גברים, כולם מבני יעקב, כולם יכולים לטעון למנהיגות על השבטים)
- כל אחד מהשבטים הללו יכול לטעון מנהיגות על כל בני ישראל. אילו טיעונים אפשריים לכל דמות?
נפנה את התלמידים לקרוא שוב את פסוק א בפרק ונשאל את התלמידים:
- האם כמו בטענות קורח ועדתו אפשר לחשוף מניעים נסתרים של דתן ואבירם למרידה במשה ואהרון? (ראובן היה הבן הבכור מבין בני יעקב ולכן אולי צאצאיו טוענים לזכות להנהגה)
תלמידים מיומנים אפשר לשאול מה הטענה הגלויה ומהי הטענה הסמויה של דתן ואבירם.
נסכם ונאמר כי דתן ואבירם טוענים שכל העם מרגיש מאוכזב ומרומה, בעוד משה ואהרון לוקחים את השררה (מנהיגות), מנקרים עיניים ונהנים ממנעמי השלטון.
מבט לחיים
נקרא את תגובתו של משה לטענות בפסוק טו ודרכה נלמד לחיינו:
"וַיִּחַר לְמֹשֶׁה מְאֹד וַיֹּאמֶר אֶל ה': 'אַל תֵּפֶן אֶל מִנְחָתָם, לֹא חֲמוֹר אֶחָד מֵהֶם נָשָׂאתִי וְלֹא הֲרֵעֹתִי אֶת אַחַד מֵהֶם".
(הסבר: משה פונה אל אלוהים ומבקש שלא יקשיב להם כי הוא, משה, מעיד על עצמו שלא לקח מהם אפילו חמור אחד ולא גרם לרע אפילו לאחד מהם)
- כיצד טענת משה מגיבה לתלונתם?
- האם הם טענו שמשה לקח מהם דברים שלא בצדק?
נחלק את התלמידים לקבוצות ונזמין אותם לכתיבה:
- מתוך דבריו של משה נסחו את אמנת המוסר למנהיגות ראויה (אפשר להזמין את התלמידים לכתוב פסקה או חמישה סעיפים).
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: תלונת דתן ואבירם נגד משה וחשיפת המניעים שלה כבני ראובן.
מיומנויות: קריאת טקסט והשלמת סימני פיסוק המביעים רגש, חשיפת משמעות סמויה בטקסט.
מתודה: ניסוח אמנה.