דרך המדבר
פסוקים יז-יט
הזמנה ללימוד
מדיטציה מדברית: נשמיע לתלמידים קטע מתוך הדיסק 'חולות' של מארק אליהו (אפשר לבחור כמובן גם במוזיקה אחרת).
נבקש מהתלמידים לעצום עיניים ולהניח ראש על השולחן. נתאר להם את עצמם כשהם יוצאים מן העיר שבה הם גרים. לאט־לאט הבתים נעלמים מאחוריהם, והם מגיעים אל המדבר. נבקש מהם לדמיין את תחושת החול בסנדלים, את הרוח החמה, את הצימאון, את הניתוק מרעשי העיר ואת הבדידות.
מבט ראשון
כדי שהתלמידים ייכנסו לאווירה ולדמיון המודרך נסביר להם את הפסוקים לפני הקריאה: 'בפסוקים שלנו מתואר שכשיצא עם ישראל ממצרים הוליך אותם האל דרך המדבר הגדול, ולא דרך ארץ פלישתים הקצרה יותר. זאת כדי שלא ייתקלו במלחמה, ייבהלו ויחזרו למצרים. כשנקרא את הפסוקים, דמיינו כיצד נראה המדבר לעם ישראל שהיה כעת יותר ממאתיים שנה במצרים, והדור האחרון הכיר רק חיי שעבוד'.
נבקש מהתלמידים להישאר בעיניים עצומות, ונקרא את פסוקים יז-יט על רקע המוזיקה שתיתן לנו אווירה מדברית. לאחר מכן נבקש מהם לפקוח את העיניים ולרשום במחברת איזו תחושה מרגיש מי שיוצא אל המדבר (חופש? אין סוף? פחד מהמרחבים הפתוחים?).
מבט שני
בעזרת התלמידים נערוך רשימה של המילים הקשות בפסוקים ונבאר אותן יחד:
- בְּשַׁלַּח – כאשר שילח, כאשר שחרר.
- נָחָם– הנחה אותם, הוביל אותם.
- וַיַּסֵּב – הפנה.
- יִנָּחֵם – יתחרט.
- חֲמֻשִׁים – בעלי נשק ותחמושת.
- פָּקֹד יִפְקֹד – יזכור, יגאל.
באופן אחר אפשר לקרוא יחד את הפסוקים ולשאול את התלמידים לפירוש המילים מתוך הקשר הפסוקים (מדובר בשורשים מוכרים), ואחר כך לחזור ולקרוא שוב את הפסוקים. כך לדוגמה כאשר קוראים "וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת הָעָם" אפשר לקרוא עד סוף הפסוק ולשאול: "מה זה לדעתכם 'בשלח'?"
לאחר מכן נחלק את הכיתה לזוגות ונבקש מהתלמידים לענות על שאלות ההבנה האלה במחברת:
- אילו דרכים עומדות בפני עם ישראל?
אם אפשר, מומלץ להפנות את התלמידים לחיפוש תוואי הדרך המועדף בעזרת אתר התנ"ך של מכללת הרצוג, שבו מערך מפות רחב ומפורט.
אם אין אפשרות לחפש באתר, נתלה מפה גדולה של מדבר סיני על הלוח (או נצייר) ונבקש מהתלמידים להציע שתי דרכים אפשריות לניווט, ולחשוב על היתרונות והחסרונות שלהן. - באיזו דרך בוחר האל להוליך אותם?
- מדוע הוא לא לוקח אותם בדרך הקצרה יותר?
- מה משה לוקח עמו למסע?
- פתחו בבראשית פרק נ פסוקים כג-כו, ונסו לגלות מדוע הוא עושה זאת? למה זה היה חשוב ליוסף?
- מה החסרונות שיש בהליכה במדבר? מה היתרונות של הליכה במדבר?
מבט שלישי
כעת נחשוב יחד על האיכויות של המדבר ועל החוויה של עם ישראל כשהם הולכים בתוכו.
נחלק לתלמידים דף ועליו עקבות רגליים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לצד כל עקבה עליהם לכתוב מחשבה שמלווה את עם ישראל בצעדיו הראשונים במדבר (למשל: כמה חם פה, איזה נוף יפה ופתוח, מעניין כמה זמן הנעליים שלי יחזיקו מעמד בחול וכדומה).
לאחר מכן נאסוף מהם את התשובות על הלוח ונסכם: עם ישראל יוצא אל המדבר כדי לפתוח דף חדש. במדבר השקט, הגדול והצחיח עם ישראל יכול להתגבש כעם, וצריך לסמוך על האל שיוביל אותו בבטחה אל ארץ ישראל.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה:
דרך המאפשרת תהליך – ההליכה במדבר אפשרה תהליך, מעבר ממצב של עבדות למצב של חירות. נבקש מהתלמידים לכתוב מעין יומן דרך (לחלופין אפשר להציע רישומי דרך) המתאר את התחושות והמחשבות של ההולכים בה, נבקש מהתלמידים לשים לב לשינויים שחלו במהלך הדרך.
אפשרות שנייה:
כוח המדבר – נשאל את התלמידים: מי מכם היה במדבר? מה הרגשתם? אילו הרגשות או תכונות מאפשר המדבר להולכים בתוכו?
נביא את המדבר לכיתה כדי שגם מי שלא היה במדבר יטעם ממנו:
נביא לכיתה חול ודבק פלסטי, וננחה את התלמידים לצייר את עצמם הולכים במדבר בעזרת הדבק. לאחר מכן נפזר את החול על הציור וננער. נראה כיצד החול נדבק ויוצר את התמונה שהתלמידים ציירו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: התבוננו דרך הפסוקים על חוויית היציאה ממצרים אל המדבר הגדול, הריק והלא ידוע, על ההליכה בדרך הארוכה, וכיבוד צוואתו האחרונה של יוסף להעלות את עצמותיו.
מיומנות: השתמשנו במהלך השיעור בהבעה בעל פה, באיתור מידע ובהבנת הנקרא ולאחר מכן בכתיבה יוצרת.
מתודה: השתמשנו במוזיקה ובדמיון כדי לחוש את המדבר, שוחחנו על איכויות המקום הזה ויצרנו יצירה מדברית.