"הֲלוֹא לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים, סַפְּרוּ נָא לִי" – על חלומות ופתרונם
פרק מ, א-כג
בכמה מילים
בפרק מ יוסף הופך מבעל החלומות לפותר החלומות. בזה אחר זה הוא פותר את שני חלומותיהם של השרים. פתרונם המדויק עתיד לחלצו מהכלא ולרוממו בעתיד. במהלך זה נתמקד בסמליות החלומות ובפתרונם, וכמו כן בכישוריו של יוסף פותר החלומות.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – האזנה לשיר:
נאזין לשיר 'זמנך עבר' שכתב, הלחין ושר אהוד בנאי ונקרין את מילות השיר על הלוח. נגיד לתלמידים שהשיר מתאר חלום ונבקש מהם לעקוב אחר מילות השיר.
נשאל את התלמידים:
- אילו תחושות מעלה בכם השיר?
- האם הדובר שמח לחזור לחוויות נעוריו? חפשו רמזים במילות השיר.
למורה: הדובר חוזר לאירועים שקרו לו בגיל הנעורים ומשוחח עם דמויות מעברו. מהשיר עולה תחושת החמצה שבאה לידי ביטוי בפזמון החוזר: "זמנך עבר".
הצעה שנייה – חידה בנושא חלומות:
נקרין על הלוח את החידה, ונבקש מהתלמידים לפתור אותה ולגלות מהו נושא השיעור.
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם ניתוח החלומות שלנו מאפשר לנו להכיר טוב יותר את עצמנו?
הזמנה לקריאה
שלב ראשון (פסוקים א-ח) – יוסף פותר החלומות:
נצפה בסרטון המסכם את המתרחש בפרק מ מתוך אתר 929.
נקרא עם התלמידים במליאה את פסוקים א-ח ונשאל כמה שאלות הבהרה:
- מי נמצאים בבית הסוהר עם יוסף? מה תפקידיהם? (שר המשקים ושר האופים)
- לפי פסוק ח, מה מטריד את השרים? (חלומות שחלמו בלילה)
משימה אישית – כל תלמיד יכתוב במחברת שלושה כישורים הנחוצים לאדם כדי להיות פותר חלומות מוצלח.
נבקש מהתלמידים לשמור את הרשימה לעצמם לעת עתה. נחזור אליה בסוף השיעור.
שלב שני (פרק מ פסוקים ט-יט): כרטיסיות – על חלומות ופתרונות:
נחלק את התלמידים לארבע קבוצות. כל קבוצה תקבל כרטיסייה המתמקדת בקטע אחר בטקסט לפי חלוקה זו:
- פסוקים ט-יא – חלום שר המשקים
- פסוקים יב-יג – פתרון חלום שר המשקים
- פסוקים טז-יז – חלום שר האופים
- פסוקים יח-יט – פתרון חלום שר האופים
(ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נזמין את התלמידים לענות על השאלות שבדף העבודה שקיבלו, ולאחר מכן להסתובב ברחבי הכיתה ולחפש את החלק החסר לפתרונם (בעל טקסט חלום שר המשקים יחפש את פתרונו ולהפך, בעל טקסט חלום שר האופים יחפש את טקסט פתרונו ולהפך). כשהתלמידים ייפגשו הם יסבירו זה לזה את החלום ופתרונו.
למורה: אפשרות נוספת לכיתות תוססות – כל זוג תלמידים יסתובב לשולחן מאחוריו או מלפניו כדי ליצור רביעייה – כל תלמיד מקבל אחת מארבע הכרטיסיות, מוצא את "זוגו" ועושה את המשימה.
נחזור למליאה ונבקש מנציגי הקבוצות להציג את החלומות ופתרונם. לאחר הצגת החלומות נשאל:
- כיצד הצליח יוסף לפתור את החלומות?
- כיצד הכריע שפתרון אחד חיובי ואופטימי ואילו שני עגום ונורא?
- מה סייע לו?
לכאורה מדובר בשני חלומות דומים מאוד.
שלב שלישי – ניתוח החלומות וסמליותם (פסוקים ט-יט):
נמלא עם התלמידים על הלוח את טבלת ההשוואה בין החלומות (ראו גם בממערך השיעור).
נקרא יחד את סוף הפרק – פסוקים כ-כב, ונשאל את התלמידים:
- האם פתרונותיו של יוסף היו מדויקים? (כן)
- מה עלה בגורלו של יוסף? (שר המשקים שכח אותו, והוא נותר בכלא)
לסיום נבקש מהתלמידים לחזור לרשימת התכונות הנחוצות לפותרי חלומות שכתבו בתחילת השיעור ונשאל:
- מה סייע ליוסף לפתור נכון את החלומות?
- אילו מן התכונות שכתבתם משתקפות בפרק?
נשמע כמה תשובות, נפנה את התלמידים לפסוק ח ונשאל:
- כיצד יוסף מסביר את יכולתו לפתור חלומות נכון? (הוא פותר חלומות בעזרתו של אלוהים)
נסכם ונאמר שאפשר למצוא רמזים לפתרון חלומם של השרים כפי שראינו בטבלה, אך בסופו של דבר יוסף אינו נסמך על חוכמתו, אלא על ביטחונו באלוהים שיורה לו את הפתרון המדויק של החלומות.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – גרפיטי בכלא:
תרגיל סיום: ננקה את הלוח ונכתוב כותרת 'קיר הכלא' (לחלופין אפשר להביא ניירות ענק ותרסיסי ספריי לרסס עליהם, או לפרוס גליל נייר רחב על רצפת הכיתה). נסביר לתלמידים כי הם יוסף – נותרו לבד בכלא אחרי שפתרו את חלומות השרים. נסביר שיוסף אינו יודע כמה זמן עוד יישאר בכלא, וחשוב לו לכתוב מסר למי שישב בתאו בעתיד – מה למד מחייו עד כה? מה חשוב לו שידעו עליו? האם הוא חש שעבר שינוי? כיצד הוא חש לאחר שסייע לשרים? מה עובר בליבו של יוסף?
נזמין תלמידים לגשת ללוח ולכתוב משפט שיוסף מבקש להשאיר לדור הבא בעקבות התנסויותיו וחוויותיו עד כה. נאסוף ונגיב לכמה אמירות מעניינות.
אפשרות שנייה – פתרון חלומות:
כל אחד מאתנו חולם חלומות. נשאל את התלמידים:
- האם קרה לכם פעם שמישהו שיתף אתכם בחלום שחלם?
- כיצד הגבתם?
- האם הגבתם לפרטים שסיפר החולם על החלום?
- האם ניסיתם להכיר את החולם טוב יותר דרך החלום שסיפר?
- האם החולם ציפה מכם לפרש את חלומו?
- האם פירשתם?
- איך הרגשתם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו את פרק מ ולמדנו על הרגישות והחוכמה שבה ניגש יוסף לפתרון החלומות של שרי פרעה.
מיומנויות: התמודדות עצמאית עם טקסט, פיתוח רגישות להבדלים במילה הכתובה והדבורה, שיתוף פעולה, כתיבה, אפיון דמות, השוואה בין טקסטים.
מתודות: פתחנו את השיעור בניתוח שיר בנושא חלומות או בחידה בנושא חלומות שדרכה זיהו התלמידים את נושא השיעור. הרהרנו וכתבנו מה נחוץ לפותר חלומות, קראנו קטע מהטקסט באופן עצמאי ומצאנו את בני הזוג של הקטעים (חלומות ופתרונות). מילאנו טבלה לצורך ניתוח החלומות ומאפייני החולמים.