לפני שנתחיל בלימוד נחזור ונזכיר לתלמידים את המבנה הייחודי של ספר איוב. עיקר הספר הוא דיון מוסרי-תיאולוגי בין איוב לבין רעיו (פרקים ג-לז) ובין איוב לאלוהים (פרקים לח-מא). את הדיונים האלה עוטף סיפור מסגרת שעליו מבוססים הדיונים.
- פרקים א-ב: סיפור המעשה – "התערבות" השטן ואלוהים והפגיעה הקשה באיוב הצדיק.
- פרק ג: איוב מקלל את יום לידתו.
- פרקים ד–לז: סבבי ויכוחים בין איוב לרעיו.
- פרקים לח–מב פסוק ו: מענה אלוהים.
- פרק מב פסוקים ז-יז: אחריתו של איוב.
אנו נמצאים בפרק ג, שבו איוב, לאחר שתיקה ארוכה, פותח את פיו ומגלה את סערת ליבו.
שלב ראשון – מה אומר איוב:
נקרא עם התלמידים את הפרק כולו ונסביר מילים קשות בעת הקריאה. נציין כי הפרק הזה – כמו כל פרקי הוויכוח שבלב ספר איוב – כתוב כשירה וקשה להבנה, ואילו סיפור המסגרת כתוב כפרוזה.
נתמקד בפסוק א, שבו איוב מדבר. נשאל בכיתה:
- לפי דברי השטן (פרק ב פסוק ה), מה היה איוב אמור לעשות בשלב זה? ("אֶל פָּנֶיךָ יְבָרְכֶךָּ" – לקלל את אלוהים)
- מה הוא עושה בפועל? (מקלל את היום שבו נולד)
- מה ההבדל? האם גם קללה זו היא נאצה כלפי אלוהים? האם היא חטא? (נראה שאין זה חטא, מכיוון שאין פגיעה באלוהים, רק ביטוי של תחושת איוב כי היה מעדיף שלא להיוולד לחיים כאלה, אך אולי יש כאן תחילת הידרדרות בעמדת איוב משום שהוא מראה שבאמת היה מעדיף שלא לקבל את הרע מאלוהים)
איוב בוחר להביע את תסכולו בצורת קללה, שייתכן כי הייתה אמצעי אומנותי מקובל לביטוי סבל וייאוש. מהם המסרים של דבריו? מהן הטענות שהוא שוטח לפני רעיו ולפני הקורא?נפנה את התלמידים לדף עבודה בזוגות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
למורה: מומלץ לשקול לפי רמת הכיתה אם לוותר על הלימוד העצמאי ובמקומו ללמוד יחד במליאה על פי השאלות בדף העבודה.
נסכם במליאה את התשובות ונשים לב למבנה של דברי איוב. הוא פותח בקללת יומו וממשיך בתיאור יתרונותיו של המוות בעבור כל הסובלים ובעבור כל בני האדם, אך רק בסוף הוא חושף את רגשותיו באופן אישי ונוגע ללב – הוא מספר על סבלו, על כאביו ועל פחדיו הגדולים שהתממשו.
נשאל בכיתה:
- למה מרמזים דברי איוב על עולם המוות ועולם טרום-החיים (פסוקים יג-יט)? מה הוא אומר על המציאות שלנו? (מכלל הן אתה שומע לאו – בעולם שלנו אין שוויון, צדק, שקט, חופש ותיקון מוסרי, ולכן עדיף למות או לא להיוולד)
- במה שונה טענת איוב בפסוקים כ-כב מטענותיו בפסוקים יג-יט? (הדיון כאן הוא כבר לא דיון בשאלה למה לנו חיים, אלא בשאלה למה ה' נותן לבני אדם חיים שיש בהם אומללות ומסכנות)
- האם איוב צודק לדעתכם – האם המוות תמיד עדיף על פני חיים של סבל וייסורים?
נקרא יחד את הטקסט 'להתקיים – פירושו למצוא פשר לסבל' מאת מיכל שוורץ (ראו את הקטע בעזר ההוראה: להתקיים – פירושו למצוא פשר לסבל / מיכל שוורץ) ונדון עם התלמידים בשאלות האלה:
- מה חסר לאיוב על פי הנאמר בקטע זה? מדוע הוא מקונן ומייחל למוות?
- האם אפשר לזהות חיפוש משמעות ותכלית בדברי איוב בפרק? היכן? (תיאור המוות כאידיאלי מצביע באופן הפוך על המציאות כחסרת צדק וסדר ולכן חסרת משמעות)
לאור דברי איוב ומה שלמדנו בשיעור, נדון בכיתה:
- האם איוב שכנע אתכם? האם באמת המוות עדיף על החיים? מדוע?
נזמין תלמידים לשתף:
- האם יש לכם "למה" שלמענו אתם חיים? מהו?
- האם ה"למה" מסייע לכם להתמודד עם קשיים וסבל? כיצד?
תוכן: למדנו את מענה איוב על כל חלקיו, ראינו כי כאבו הפיזי הגדול גרר אתו גם אובדן משמעות ולכן ייחול למוות. מתוך כך דנו במשמעות החיים לנוכח הסבל והייסורים.
מיומנויות: זיהינו היפוך אירוני בטקסט והבחנו במעבר מפרוזה לשירה.
מתודות: פתחנו בשיר, מילאנו דף עבודה.