הבטחה ואמון
פסוקים יב-יח
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון:
נבקש מהתלמידים להיזכר במקרה שבו ניסו לשכנע מישהו שיסמוך עליהם (חבר, בן משפחה ועוד). נשאל את התלמידים:
- מה עוזר לכם ליצור אמון בכם אצל מישהו?
- מה אתם עושים או אומרים כדי שמישהו יבטח בכם ובהבטחותיכם?
אפשרות שנייה – סרטון:
נצפה בסרטון העוסק ביצירת אמון אצל ילדים. נשאל את התלמידים:
- האם אתם מסכימים לטיפים שניתנו בסרט?
נבקש מהתלמידים להוסיף טיפ משלהם.
הזמנה לקריאה
ניזכר בסיפור ונקרא את פסוקים יב-יח. נחזור על קריאת פסוקים יב-יג ונבקש מהתלמידים להבחין בשורש המנחה בפסוקים אלו – גא"ל.
אומנם הפסוקים מובנים, אך הם עלולים מעט לבלבל ולכן מומלץ להשתמש בפירושי המילים של הרב שטיינזלץ באתר.
בפעם הראשונה מאז החל הסיפור אנחנו מגלים כי בעז איננו הגואל היחיד וכי יש סיכוי שיש קרוב משפחה קרוב יותר שיכול לגאול את רות ולהתחתן אתה. נכתוב על הלוח את השאלות האלה:
קראו את פסוקים יב-יד וענו:
- מה בעז מבקש מרות ומדוע? (שתלון הלילה בגורן ותחכה שיברר את הדברים עם הגואל הקרוב יותר ממנו)
- בעז נשבע לרות כי אם הדברים לא יסתדרו עם הגואל האחר, הוא ידאג לה. מהי לשון השבועה? (חי ה')
- מה רות עושה בבוקר ומדוע? (קמה עוד לפני שעולה האור כדי שלא יזהו שישנה בגורן עם בעז)
לפני שנקרא את פסוק יד נדון עם התלמידים בנושא הזה: בעז משלח את רות, ואין לה שום דרך לוודא שהוא אכן יקיים את הבטחתו (אף שנשבע בשם ה'). נשאל את התלמידים:
- האם הייתם סומכים על בעז שיעמוד במילתו?
- מה היה עוזר לכם להרגיש בטוחים?
נדגיש כי הכול קרה באינטימיות הלילה בגורן, ואף אחד חוץ מרות ובעז אינו יודע מה התרחש.
כעת נקרא את פסוק יד ונבקש מהתלמידים לכתוב בעת הקריאה:
- מה נתן בעז לרות לפני שהיא הלכה? (שש שעורים במטפחת – ככל הנראה כמות גדולה)
דלגו לפסוק יז, קראו אותו וכתבו:
- מדוע נתן לה אותן? (כדי שתחזור לנעמי עם משהו ולא תשוב בידיים ריקות)
בהמשך לשאלתנו לעיל נשאל:
- האם צרור השעורים מסייעים לרות לבטוח בבעז לדעתכם?
נחלק את דף העבודה העוקב אחר חזרתה של רות לביתה של נעמי (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). יכול להיות שהתלמידים יצטרכו מעט תיווך מהמורה בלימוד כמה מהפרשנים ועדיף שיילמדו יחד בכיתה ולא באופן עצמאי – לשיקול דעת המורה.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – הצגה:
ראינו כי בעז בונה את אמונן של רות ונעמי בו ובחנו אם רות באמת מצליחה לבטוח בו. נשאל את התלמידים:
- מה היה עוזר לכם לבטוח בהבטחתו של אדם שאתם זקוקים לעזרתו?
- האם בעיניכם די במילה שלו?
- האם יש דרכים להבטיח שיעמוד בהתחייבותו?
לאחר שנאסוף את ההצעות נבקש מהתלמידים לבחור הצעה אחת ולהציג אותה בכיתה כמעין המשך למפגש בין רות לבעז בגורן.
אפשרות שנייה – "מִי אַתְּ בִּתִּי?":
ראינו שאף שנעמי הכירה את רות, היא שאלה אותה שוב: "מי את?". היא זיהתה את השינוי. נזמין את התלמידים להיכרות מעמיקה אלה עם אלה. כל זוג תלמידים ישבו וישאלו זה את זה "מי את/ה?" התלמיד הנשאל צריך לספר דבר שהתלמיד השואל אינו יודע עליו. נזמין את התלמידים לנסות ולגלות דרך השיחה פן חדש ביושב מולם.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על חזרתה של רות לנעמי ועל השיחה ביניהן. ביארנו את השיחה וניסינו להבין בין השורות את האווירה בשיחה.
מיומנות: לימוד פרשנים.
מתודות: שיח בזוגות, דיון, סרטון.
נשמיע לתלמידים את שירו של דני סנדרסון 'תן לה כתף' אשר מעניק פרשנות מסוג מסוים למה שהתרחש בין בעז לרות בגורן. נבקש מהתלמידים לכתוב מהי הפרשנות של סנדרסון ואם הם מסכימים אתה.