הברית בהר עיבל – חשיבות החזרה על הברית
פרק ח, ל-לה
הזמנה ללימוד
נקרין על הלוח את התמונות.
נשאל את התלמידים:
- מה משותף לכל התמונות האלה? (תמונות שבהן מופיעים סמלים שמבטאים תזכורת לברית)
- הקשיבו לפסוקים וגלו איזו ברית מופיעה בהם.
מבט ראשון
נקרין את פסוקים ל-לח על הלוח ונקרא בקול קריאה ראשונה. לאחר מכן נקרא קריאה שנייה את הפסוקים – כל פסוק ייקרא בפי תלמיד אחר, התלמיד יצטרך להסביר לכיתה את משמעות הפסוק במילים שלו והכיתה תעזור לו אם יהיה צורך.
מבט שני
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות ונערוך תחרות בשאלות הבנה. כל קבוצה תבחר נציג שרק הוא יכול לומר את התשובה. המורה ישאל בכל פעם שאלה והקבוצה תצטרך למצוא את הפסוק שבו מופיעה התשובה ולענות במילות הפסוקים. הקבוצה שתענה נכונה על יותר שאלות היא המנצחת.
השאלות:
- מי בנה את המזבח לה' בהר עיבל?
- מי ציווה על יהושע לבנות מזבח לה'?
- מה הקריבו על המזבח?
- מה היה כתוב על האבנים השלמות?
- היכן עמדו ישראל וזקניו ושוטריו ושופטיו?
- מול אילו שני הרים עמד העם?
- מה קרא יהושע מול העם לאחר שבירך אותו?
- מי היו האנשים שעמדו בקהל ישראל?
מבט שלישי
נחלק לתלמידים דף ובו הפסוקים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונבקש מהם לסמן את הטקסט בצבעים: בצבע אחד להדגיש את כל הפסוקים שבהם מסופר על אופן עריכת הטקס, ובצבע שני להדגיש את כל הפסוקים שקשורים למשה ולציוויו.
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם הביטוי "כַּאֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה" חוזר כל כך הרבה פעמים? (זהו פסוק מנחה שמטרתו להדגיש רעיון – עד כמה היה חשוב למשה שהטקס הזה ייערך)
- אבל למה היה חשוב למשה הטקס? מי זוכר מה קרה בפעם האחרונה שמשה השאיר את העם עם מנהיג מחליף? (חטא העגל – שמות פרק לב).
- אם כן, מה הקשר בין חטא העגל לתזכורת הזאת, לדעתכם?
התלמידים יתחלקו לזוגות ויחשבו ביחד על תשובה. נוציא את התשובות הנכונות מתוך דברי התלמידים ונכתוב אותן על הלוח – משה מעוניין בחידוש הברית ובביסוס מעמדו של מחליפו יהושע: משה חושש שהעם שוב ייטוש את דרך ה' ולא ישמור לו אמונים, לכן הוא מבקש מיהושע להזכיר לעם את הברית שכרתו ולשמור על מחויבותם לברית זו. מעמד זה, מעין "מיני הר סיני", גם מבסס את מעמדו של יהושע כמחליפו הרשמי של משה.
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם עלול להיות קשה לקיים ברית לאורך זמן?
לאחר מכן נשמיע לתלמידים שיר שעוסק בחשיבותה של ברית או בהתמודדות עם הקושי לשמור אותה. השירים המצורפים בזה עוסקים בברית זוגית או בברית בין חברים:
- "ברית עולם" מאת אהוד מנור.
- "שיר של יום חולין" מאת רחל שפיר.
- "שותפים" מאת שלומית כהן-אסיף.
לאחר שנאזין לשיר נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מהם לענות במחברת על שתי שאלות אלו:
- חפשו בשיר את המשפטים שמספרים מה צריך לעשות כדי לשמור על הברית בת קיימא ("לוותר ולתת יותר" / "אני למענך כל בוקר מלקטת" / "יונתן הביא לך קלפים…")
- חפשו בשיר את המשפטים המתארים את הקושי לשמור על הברית ("את לי עד שאני פוחד" / "ניסינו לעזוב אבל אני יודעת" / "יונתן לקח לי את כל הקלפים…")
לאחר העבודה הזוגית נערוך בכיתה דיון פתוח סביב השאלה שלהלן:
- אם קשה לקיים ברית וחשוב להזכיר אותה, למה לדעתכם כדאי בכל זאת לשמור אותה?
אפשרות נוספת: פעילות יוצר
נחלק לתלמידים מעין "מיני לוחות הברית" משלהם עשויים קרטון ונבקש מהם לגזור צורת לוחות בעצמם. ננחה אותם לחשוב על מישהו שהם היו רוצים לחדש או לשמור את הברית עמו: חבר, אח, מורה, הורה. נדגיש שזוהי פעילות אישית ואין צורך לשתף בה את הכיתה. בתוך הלוחות נבקש מכל תלמיד לכתוב שניים שלושה 'דיברות' שחשובים בקשר ביניהם ושכדאי להיזכר בהן מדי פעם בתוך הקשר. הדיברות יכולים להיות דבר שחשוב שנזכור לעשות בקשר (למשל – הברית ביני לבין אחותי כוללת שאלווה אותה הביתה מבית הספר) או דבר מהותי שחשוב שנזכיר לעצמנו כשאין לנו כוח לקיים את הברית (אני צריך להתנהג יפה להורים שלי גם אם אני עצבני).
נוכל להציע לתלמידים לתלות את הלוחות במקום אישי, למשל – בחדרם, כך שהתזכורת תהיה לנגד עיניהם בעת הצורך. כמו כן, אפשר לספר לתלמידים על הכתובה שחותמים בני הזוג בעת חתונתם, ולספר שזוגות רבים נוהגים לתלות את הכתובה על קיר בולט בבית כדי להיזכר בברית ובמשמעותה גם ברגעים קשים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בנושא חידוש הברית בין עם ישראל ואלוהיו במעמד הר עיבל; תהינו מה חשיבותה של ברית, מדוע לעיתים קשה לקיימה ומדוע יש צורך בטקס חידוש כמו בפרקנו.
מיומנות: למדנו מילים של שיר עברי וענינו על שאלות הבנת הנקרא ופרשנות של המילים.
מתודה: הכנו "לוחות הברית" משל עצמנו ובהן בחרנו לחדש ברית עם מישהו קרוב ולציין שניים או שלושה דיברות המפרטות מה חשוב שנזכור בברית הזאת.