נקרא את פסוק כט ונשאל את התלמידים:
- אל מי הנביא מדבר? (אל אנשי ירושלים)
הנביא אומר לירושלים לגזוז את השיער ולומר על ההרים קינה. נשאל את התלמידים:
- מאיזה עולם תוכן מגיעים מושגים אלה – גזיזת השיער וקינה, ומה אפשר ללמוד מכך? (אבלות, סימן לחורבן שיבוא על ירושלים ולנטישתו של אלוהים את הדור שהכעיס אותו)
לימוד עצמאי ולמידת עמיתים:
פסוקים ל-לד מתארים סיבה ותוצאה. נבקש מהתלמידים לקרוא את הפסוקים ולסמן מה היא המילה שמפרידה בין הסיבה לתוצאה (פסוק לב – לכן). נחלק את הכיתה לשניים – חצי אחד יקבל את פסוקים ל-לא: הסיבה, והחצי האחר יקבל את פסוקים לב-לג: התוצאה. נבקש מהתלמידים לכתוב את הפסוקים שקיבלו במילים שלהם (אפשר להיעזר בדף העבודה. נמצא גם בממערך השיעור). לאחר מכן נחלק את התלמידים לזוגות, והם יסבירו זה לזה את הסיבה והתוצאה.
קונקורדנציה:
נקרא עם התלמידים את פסוק לד. נשאל את התלמידים:
- באיזה תיאור משתמש הנביא כדי לתאר את החורבן? (השבתת קול ששון וקול שמחה, קול חתן וקול כלה)
נבקש מהתלמידים למצוא בקונקורדנציה היכן עוד בתנ"ך מופיעות המילים: "קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה" (ירמיהו פרק טז פסוק ט, פרק כה פסוק י ופרק לג פסוק יא). נשאל את התלמידים:
- מה משותף לרוב מקורות? (ברוב המקורות השבתת קול הששון וקול השמחה מבטאת את החורבן המוחלט של ירושלים, אך אותן מילים מבטאות גם את הנחמה לעתיד – ראו בממערך השיעור)
מילה מנחה:
נבקש מהתלמידים לזהות את המילה המנחה בפסוק (קול), ונשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם ירמיהו משתמש דווקא בתיאור זה לנבואה על חורבן ירושלים העתידי? (התיאור מדגיש שבמקום קולות שמחה ושגרה תשרור דממת מוות ויבוטלו סימני החיים והשמחה)
כדי להעמיק בתחושת השקט שלאחר קולות החיים אפשר לקרוא את אחד מתיאורי הדממה לאחר הגירושים בשואה.
נשאל את התלמידים:
- מאיפה אתם מכירים את פסוק לד בימינו? (חתונה, שבע ברכות)
נפנה את התלמידים לירמיהו פרק לג, נחשוף בפניהם את ההקשר של פסוק יא, שהם קראו כבר, ונראה להם כיצד גם כשירמיהו מנחם את העם הוא משתמש באותו דימוי אך בצורה הפוכה (ראו דף עבודה: ירמיהו פרק לג פסוקים ז-יא).
נשאל את התלמידים:
- מה התחושה שלכם לאחר שלמדתם את מקור הפסוק?
אם לא האזנו לשיר בתחילת השיעור, אפשר להשמיע אותו בשלב זה של השיעור.
תוכן: ניתחנו את האזהרה של ירמיהו לירושלים על החורבן הצפוי כתוצאה מהחטאים של העם.
מיומנויות: סיבה ותוצאה, מילה מנחה, קונקורדנציה.
מתודות: למידה עצמאית ולמידת עמיתים, התמצאות בקונקורדנציה והשוואת מקורות.