ההמלכה והדילמה של רחבעם
פסוקים א-יד
בכמה מילים
מטרתו של מהלך זה היא לבחון את ההתלבטות של רחבעם והקושי שלו להחליט, נושא השזור בכל היחידה. נתחיל בהליכה של רחבעם לשכם, ונשאל מה אפשר ללמוד מהדרך שבה הוא חושב ומתייחס אל העם. לאחר מכן נלמד את הדילמה של רחבעם כיצד להגיב לבקשה של העם להקל בעול, ונחשוב מה המשמעויות של עצת הזקנים ושל עצת הילדים. נראה את הכרעתו של רחבעם בנושא ונדון מדוע החליט כך.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נשאל את התלמידים:
- מה זו התלבטות?
- מתי מתלבטים?
נדון בכך שהתלבטויות באות עקב קושי להחליט, ונשאל את התלמידים מדוע לפעמים קשה לנו להחליט. נסכם בכך שיש החלטות בעלות משמעות רבה והשפעה, ולכן אנו נתקלים בקושי להכריע.
אפשרות שנייה:
נחלק לתלמידים פתקים קטנים ונבקש מהתלמידים לכתוב בעילום שם מקרה אחד בחיים שהתלבטו בו מאוד, והם מוכנים לשתף את המקרה עם הכיתה. בפתק נבקש שיכתבו מה הייתה ההתלבטות, מה הייתה ההכרעה, ומה גרם להם להכריע כך ולא אחרת (יש לשים לב אם הפעילות מתאימה לכיתה ולאווירת השיתוף שבה).
הזמנה לקריאה
נקרא ונסביר את פסוקים א-ה ונחשוב יחד על השאלות להלן:
- למה רחבעם בא לשכם והעם לא בא לירושלים? (כי המלכתו בישראל אינה ברורה מאליה, ואולי זה גם מראה את תחילת ההידרדרות)
- למה שבטי ישראל קוראים לירבעם לחזור? (משום שהם רואים בו מנהיג וחוששים מרחבעם)
- למה רחבעם מבקש שלושה ימים לפני שהוא משיב? (כדי להתייעץ עם יועציו ולבחון את העניין ברצינות)
רחבעם מבין שלתגובתו אל העם יש השלכות ושהיא חשובה מאוד, והוא מבין שבואו לשכם אינו מציב אותו במקום סמכותי במיוחד. הוא עוצר כדי לחשוב ולהתייעץ לפני החלטה מהותית.
נשאל את הכיתה:
- האם אנו יכולים ללמוד מרחבעם?
- על אילו החלטות חשובות בחיים כדאי לעצור ולחשוב לפני שמחליטים?
- עם מי הייתם מתייעצים?
נצייר עיגול גדול בצד הלוח ונכתוב את ההחלטות שעולות מהתלמידים. מחוץ לעיגול נפתח קווים של אפשרות עם מי להתייעץ ואיך לדעתם היו מייעצים.
- איך יודעים עם העצה טובה או לא?
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות. נבקש מהקבוצות לקרוא את פסוקים ו-טו ונטיל עליהם את המשימה הזאת:
קבוצה א תייצג את הזקנים שעמם מתייעץ רחבעם. נחשוב בקבוצה יחד מה הסיבות לדעה של הזקנים וכיצד נוכל לשכנע את רחבעם.
קבוצה ב תייצג את הילדים שעמם מתייעץ רחבעם. נחשוב בקבוצה יחד מה הסיבות לדעה של הצעירים וכיצד נוכל לשכנע את רחבעם.
נבקש מאחד התלמידים לשבת מול הכיתה ולגלם את הדמות של רחבעם. נציגים משתי הקבוצות ינסו לשכנע את רחבעם לפעול על פי עצתם. נחשוב מדוע בחר רחבעם דווקא בעצת הילדים. נסביר שמובן שלא מדובר בילדים קטנים, אלא הילדים הם האנשים הצעירים בני דורו של רחבעם שמרגיש אליהם קשר אישי.
- מה דעתכם, האם רחבעם חשב שהרעיון של הילדים טוב יותר?
- האם הוא החליט מתוך קשר רגשי לילדים, או שמא באמת ובתמים הוא חשב שהילדים צודקים בטענתם?
- מה דעתכם על השפה שהילדים משתמשים בה?
נכתוב על הלוח את הפסוק: "אָבִי יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים, וַאֲנִי אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים" (פסוק יא). נסביר שמילים אלו נעשו ביטוי שגור בעברית, והמשמעות שלו היא שאף שדבר היה גרוע, עכשיו הוא יהיה עוד יותר גרוע. כלומר, אף שאביו של רחבעם, שלמה, ייסר את עם ישראל בשוטים (מטפורה לעול המס הרב), רחבעם ייסר בעקרבים, דבר כואב ומסוכן יותר משוט.
נסביר מה רחבעם מנסה להבהיר במילים האלה. לאחר שהטיעונים הובהרו דיים, נקרא יחד את פסוקים ו-טו לסיכום.
נסכם בשאלה:
- למה רחבעם מתעלם מרצון העם ומבקשותיו ובוחר להקשיב לעצת הילדים?
הפסוקים מלמדים אותנו שההחלטה של רחבעם לא הייתה הגיונית, אלא שהוא החליט כך "כִּי הָיְתָה סִבָּה מֵעִם ה'" שכך יחליט (פסוק טו). כלומר, הוא לא בחר מתוך בחירה חופשית מלאה. - איך לדעתכם יגיב העם להחמרת המיסים?
מבט לחיים
עולה מהפסוקים שבפני רחבעם עמדו שתי אפשרויות, העצה של הזקנים מול העצה של הצעירים. נחשוב על הבחירות האישיות שלנו בחיים:
- מה משפיע על בחירותינו?
- יכול להיות שהגאווה שלנו משפיעה על בחירותינו?
- יכול להיות שאנחנו מושפעים בבחירותינו מהמחשבה על מה יחשבו עלינו, מלחץ חברתי?
נסכם בדיון על המניעים לבחירה בהתלבטות אישית.
- מה משפיע עלינו כשאנחנו באים להחליט החלטות מהותיות?
- מה יכול לעזור לנו לסדר את המחשבות ולהחליט בראש שקט?
נכתוב על הלוח את כל הרעיונות שעולים בכיתה לדברים שמשפיעים על החלטותינו, ונבקש מכל התלמידים להשקיע דקה ולחשוב אילו מהדברים משפיעים עליו הכי הרבה.
נבקש מהתלמידים לשאול את הוריהם על התלבטות מהותית בחייהם, מה גרם להחלטה ומה אפשר ללמוד מהדרך שבה הם התמודדו עם ההכרעה.
נבקש מהתלמידים לחשוב כיצד לסייע לחבר או חברה שנראה שהם מחליטים החלטה שבעינינו היא לרעתם.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור למדנו על הניסיון של רחבעם להמליך את עצמו למלך על ישראל מיד לאחר מות שלמה. למדנו על ההתלבטות שלו כיצד להציג את מלכותו לעם, ועל בחירתו בהכבדה ובקושי על פי עצת הצעירים.
מיומנויות: השוואה בין דעות מנוגדות בפסוקים והצגתן בעל פה.
מתודות: דיון כיתתי, עבודה בזוגות, הבעה בעל פה ובכתב, הצגה.