הולדת יצחק
פסוקים א-ח
הזמנה ללימוד
כהכנה לשיעור נחלק לתלמידים הזמנות למסיבה לרגל לידת יצחק (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
רצוי לסדר את השולחנות במלבנים ארוכים ולהביא לכיתה מעט כיבוד, בעת המסיבה אפשר להשמיע את השיר 'אברהם ושרה' ששר אריק איינשטיין.
אפשר להזמין למסיבה את המנהלים או את רכזי התנ"ך בבית הספר שיברכו את התלמידים וידברו על הרקע להולדת יצחק.
נספר לתלמידים שאברהם ושרה עשו משתה (מסיבה) לכבוד יצחק שנגמל מהנקה. אפשר לבקש מהתלמידים לנסות לדמיין:
- כיצד נערך המשתה?
- מי נשא דברים?
- איך הרגישו אברהם ושרה?
מבט ראשון
נקרא לתלמידים בקול ובחגיגיות את פסוקים א-ח.
מבט שני
- מה משמעות המילים "וַה' פָּקַד אֶת שָׂרָה" בפסוק א? (ה' קיים את הבטחתו לשרה והיא נכנסה להיריון)
- מה שמו של התינוק? (יצחק)
- באיזה גיל מלו את יצחק – עשו לו ברית מילה? (שמונה ימים)
- בן כמה היה אברהם בעת לידת יצחק? (פסוק ה: בן 100)
נסביר לתלמידים את משמעות דברי שרה בפסוק ו: "כָּל הַשֹּׁמֵעַ יִצְחַק לִי".
שימו לב שחוץ מהפירוש הפשוט, רש"י פירש: "ישמח עלי", כלומר הצחוק לפי רש"י מבטא שמחה בשמחת שרה ולא צחוק פלא על הניצחון על מגבלות הגיל והטבע.
- מתי אברהם עשה משתה גדול? ("בְּיוֹם הִגָּמֵל אֶת יִצְחָק" – ביום שבו יצחק הפסיק לינוק חלב מאמו שרה)
מבט שלישי
- לידת יצחק הייתה פלאית, מה מיוחד בלידת יצחק? (אברהם התבשר מראש על ההיריון והלידה, אברהם ושרה היו שניהם זקנים בשעת לידתו)
נבקש מהתלמידים לקרא פעם נוספת את הפסוקים בזוגות ולספור כמה פעמים מופיעה בשמונת הפסוקים האלה המילה 'בן' או 'בנו' (חמש פעמים). נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם התורה חוזרת ומדגישה שיצחק הוא בנו של אברהם? (התורה מדגישה שיצחק הוא הבן המשותף לאברהם ולשרה – וכל ההבטחות שאברהם קיבל ממשיכות דרך הבן הזה)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור במשתה ושמחה לכבוד לידת יצחק, האזנו לשיר 'אברהם ושרה', קראנו את הפסוקים ולמדנו אותם. התעכבנו בחיפוש המילה המנחה בפסוקים "בן".
מיומנויות: קריאה עצמאית של הפסוקים, מציאת מילה חוזרת.
מתודות: מסיבה, האזנה לשיר.