סגור תצוגת כיתה
הפרק

גירוש ישמעאל

פסוקים ט-יג

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נזמין ארבעה תלמידים להדגים, כל אחד בתורו, סוג אחד של צחוק: צחוק מתוך שמחה, צחוק לועג, צחוק מתוך מבוכה, צחוק מעליב.
נשאל את התלמידים:

  • איזה סוג צחוק אתם מזהים?
  • האם פעם צחקתם ממבוכה או מבושה? מתי ואיך הרגשתם?
  • האם צחקתם פעם מהתרגשות? מתי ואיך הרגשתם?
  • האם פעם צחקו עליכם או צחקתם על אחרים? איזה צחוק זה היה?
  • איזה צחוק הוא צחוק טוב ואיזה הוא צחוק שלילי?
  • איזה סוג צחוק היה בלידת יצחק?

נקרא כעת על צחוק אחר, צחוק שלישי שהיה בשעת המשתה לרגל הולדת יצחק.

מבט ראשון

נקרא את פסוקים ט-יג ונבקש מהתלמידים לזהות מי צחק ואם הצחוק היה חיובי או שלילי.
נאזין לתשובות התלמידים – ישמעאל מצחק.
נסביר שהפרשנים הסבירו את המילה במגוון דרכים: לועג, מעולל תעלולים ועוד. בכל מקרה ברור שזה מעשה שלילי בעיני שרה.
נזכיר לתלמידים מיהו ישמעאל – בן אברהם והגר, שפחת שרה.

מבט שני

  • מדוע שרה דורשת מאברהם לגרש את ישמעאל? (כיוון שהיא רואה שישמעאל מצחק והיא חוששת שהוא ישפיע לרעה על יצחק. פירוש אחר: מכיוון שישמעאל היה מלגלג על יצחק וטוען שהוא הבן הבכור של אברהם שלו הובטחו ההבטחות)
  • מה חשב אברהם לאחר ששרה דרשה שיגרש את ישמעאל בפסוק יא? (לפי רש"י אברהם כמובן הצטער מאוד לשמוע שכך בנו ישמעאל מתנהג ולכן "וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם". לדעת רד"ק אברהם הצטער על בקשתה של שרה כיוון שישמעאל היה בנו, והוא לא רצה לגרשו)
  • בן כמה היה ישמעאל? (ישמעאל נולד כשאברהם היה בן 86, בלידת יצחק אברהם היה בן 100 כך שישמעאל היה בן 14 בשעת לידת יצחק. חלפו עוד שלוש שנים עד שיצחק נגמל, כך שישמעאל בן 17 בערך)
  • מה אלוהים אומר לאברהם בפסוק יב? האם תוכלו להסביר מדוע אלוהים מצדד בשרה?
  • כיצד אלוהים מכנה את ישמעאל? ("בֶּן הָאָמָה" – פסוק י"ג)
  • מה לדעתכם הכינוי הזה מבטא? מה ההבדל בין החזרה הרבה על הכינוי 'בן' לבין הכינוי 'בן האמה'?

מבט שלישי

נחלק לשלושה תלמידים כרטיס ובו פסוק ונבקש מהם לקרוא את הפסוק בקול, כל אחד בתורו. לאחר כל פסוק נשאל את התלמידים: למה הוא צחק? או למה היא צחקה? (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

לפי הפשט ברור שישמעאל עשה דבר שקומם מאוד את שרה. לפי הפרשנים, הוא לגלג ולעג ליצחק, התנשא עליו, זלזל בו, התנהג לא טוב.

מבט לחיים

נחלק את הכיתה לקבוצות בנות ארבעה תלמידים.
נקרא לתלמידים שאלה שכתבה ילדה בכיתה ב בבית ספר אחר ונבקש מהם להאזין לשאלה ולהשיב לתלמידה תשובה בכתב בקבוצות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נאזין לתשובות שכל קבוצה כתבה.

  • האם התלמידים הציעו להיפרד מגילי?
  • מתי נראה לנו שצריך להיפרד מחברים? (כשהם גורמים לנו להתנהג בצורה פוגעת או לעשות דברים מסוכנים ואסורים)
  • האם יש עוד דברים שאפשר לעשות מלבד להיפרד? (לנסות לדבר עם החבר שמתנהג לא יפה ולשכנע אותו לשנות את התנהגותו, להתייעץ עם ההורים או עם המורה ועוד)
  • האם היו עוד פרדות שלמדנו עליהן בחומש בראשית? (אברהם ולוט נפרדו)
  • מדוע שרה חושבת שישמעאל צריך ללכת למקום אחר?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור בהצגת צחוק מסוגים שונים, קראנו בכרטיסיות על צחוק בהזדמנויות שונות בחומש בראשית. קראנו את הפסוקים ולמדנו אותם. התחלקנו לקבוצות והשבנו למכתב של תלמידה מכיתה ב' המתמודדת עם השפעה שלילית של חברה. חתמנו את השיעור בכך ששרה ראתה לנכון שיצחק וישמעאל לא יגדלו יחד וכי אלוהים צידד בעמדתה.
מיומנויות: הבנת פסוקים, קריאה של פסוקים שלמדנו בעבר.
מתודות: הצגת צחוק, כתיבת מכתב לילדה בקבוצות.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
אברהם, הגר וישמעאל
שְׁנֵי בָּנִים הָיוּ לְאַבְרָהָם אָבִינוּ: יִשְׁמָעֵאל, בְּנוֹ הַבְּכוֹר, נוֹלַד לוֹ מֵהָגָר שִׁפְחַת שָׂרָה, וְיִצְחָק, בְּנוֹ...
אברהם, הגר וישמעאל
"וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם: גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק."
(פסוק י)

אברהם ואשת ישמעאל. איור: ניר גולן. מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

שְׁנֵי בָּנִים הָיוּ לְאַבְרָהָם אָבִינוּ: יִשְׁמָעֵאל, בְּנוֹ הַבְּכוֹר, נוֹלַד לוֹ מֵהָגָר שִׁפְחַת שָׂרָה, וְיִצְחָק, בְּנוֹ הַצָעִיר, נוֹלַד לוֹ מִשָׂרָה אִשְׁתוֹ לְעֵת זְקֵנָה.

יוֹם אֶחָד הִבִּיט אַבְרָהָם בְּבָנָיו, וְלִיוָוה בְּעֵינַיִים אוֹהֲבוֹת אֶת דְמוּיוֹתֵיהֶם הַמִתְרוֹצְצוֹת בְּמֵרַחֲבֵי הַמִדְבָּר. לְיָדוֹ עֶמְדָה שָׁרָה, הִתְבּוֹנְנָה בַּבָּנִים וְכַעַס בְּעֵינֶיהָ: "רְאֵה אֶת יִשְׁמָעֵאל, פֶּרֶא אָדָם!" סִינְנָה שָׂרָה, "מְנַצֵל כָּל הִזְדַמְנוּת לְהָצִיק לִבְנֵנוּ יִצְחָק. הוּא מִתְעַלֵל בּוֹ בַּמַסְוֶוה שֶׁל מִשְׂחָק."

להמשך המדרש

אַבְרָהָם נֶאֱנַח. אָכֵן, יִשְׁמָעֵאל אִרְגֵן תַחֲרוּיוֹת עִם יִצְחָק, וְיִצְחָק נָפַל וְנֶחְבַּל.
שָׂרָה הוֹסִיפָה: "אֵינֶנִי מוּכָנָה שֶׁפֶּרֶא הָאָדָם הַזֶה יִירַשׁ אוֹתְךָ. גָרֵשׁ אוֹתוֹ, אוֹתוֹ וְאֶת אִימוֹ!"
הֵבִין אַבְרָהָם כִּי לֹא נוֹתְרָה לוֹ בְּרֵירָה, וְכִי שְׁנֵי הָאַחִים לֹא יוּכְלוּ לִגְדוֹל יַחַד. בְּלֵב כָּבֵד הֵחֵל לֶאֱרוֹז לְהָגָר וּלְיִשְׁמָעֵאל צֵידָה לַדֶרֶךְ.

בָּעֵינַיִים דוֹמְעוֹת לִיוָוה אַבְרָהָם אֶת הָגָר וְיִשְׁמָעֵאל עַד קְצֵה נַחֲלָתוֹ, חִיבֵּק אֶת יִשְׁמָעֵאל וְלָחַשׁ בְּאוֹזְנוֹ: "בְּנִי, אֲנִי אָבִיךָ, לֹא אֶשְׁכַּחֵךְ!"
יִשְׁמָעֵאל הִנְהֵן, חָמַק מֵחִיבּוּקוֹ, אָחַז בְּיַד אִימוֹ וְהַם הֵחֵלוּ לִצְעוֹד דָרוֹמָה, לְתוֹכְכֵי הַמִדְבָּר.
"רֶגַע! עִצְרוּ!" קָרָא אַחֲרֵיהֶם אַבְרָהָם, לָקַח חָבִית וְקָשַׁר אוֹתָה לְמוֹתְנֵי הָגָר. הֶחָבִית תִיגָרֵר עַל הַקַרְקַע וְתַשְׁאִיר סִימָן, חָשַׁב אַבְרָהָם, וּמִי יוֹדֵעַ, אוּלַי בֶּעָתִיד אוּכַל לִמְצוֹא אֶת בְּנִי הַבְּכוֹר.

יָמִים רַבִּים הָלְכוּ הָגָר וְיִשְׁמָעֵאל בַּמִדְבָּר. כַּאֲשֶׁר כִּילוּ אֶת הַמַיִם, סָבְלוּ בַּצָמָא עַד שֶׁפָּגְשׁוּ שַׁיָירוֹת גְמַלִים וְנוֹסְעֵיהֶן נָתְנוּ לָהֶם מְעַט מַיִם וְאוֹכַל. לְאַחַר שָׁבוּעַ, בְּהַגִיעָם לְמִדְבַּר פָּארָן שֶׁבְּסִינַי, נִגְלְתָה לְעֵינֵיהֶם נְאוֹת מִדְבָּר מוֹרִיקָה, שׁוֹפַעַת מַעְיָינוֹת מְתוּקִים וּבָה עֲצֵי תָמָר עֲמוּסֵי פְּרִי. רָאֲתָה זֹאת הָגָר, וּבַפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה לְאַחַר יָמִים רַבִּים נִרְאָה נִיצוֹץ שֶׁל תִקְוָוה בְּעֵינֶיהָ. "כָּאן נִישָׁאֵר," פָּסְקָה.
וְכָךָ הָיָה. יִשְׁמָעֵאל נַעֲשָׂה מִנַעַר פְּרָאִי וּמַרְדָן לְגֶבֶר אַחְרָאִי וְחָרוּץ – הוּא הֵקִים לָהֶם אוֹהֶל, וְאֶת פַּרְנָסָתָם מָצְאוּ בִּגְדִיד תְמָרִים וּבִרְעִיַית גְמַלִים. וְכַעֲבוֹר זְמַן מָה נָשָׂא יִשְׁמָעֵאל לְאִישָׁה עַלְמַת חֵן מִצְרִייָה, עַיְישָׁה שְׁמָה.

יִשְׁמָעֵאל לֹא שָׁכַח אֶת אָבִיו וְאֶת הַבְטָחָתוֹ, וּמִדֵי פַּעַם, כְּשֶׁנִרְאוּ עַנְנֵי אָבָק בַּמֶרְחָק, הָיָה נוֹשֵׂא עֵינָיו בַּצִיפִּיָיה: אוּלַי אָבִיו בָּא לְבַקְרוֹ?
"מָה אַתָה מְחַפֵּשׂ שָׁם? חוֹלֵם חֲלוֹמוֹת!" הָיְיתָה עַיְישָׁה נוֹזֶפֶת בּוֹ. גַם אַבְרָהָם זָכַר אֶת הַבְטָחָתוֹ לְיִשְׁמָעֵאל. הָיוּ בְּקָרִים שֶׁבָּהֶם רָצָה לַחֲגוֹר אֶת הַגָמָל וְלָצֵאת, וְרַק מַבָּטָה הַמַאֲשִׁים שֶׁל שָׂרָה גָרַם לוֹ לְוַותֵר עַל תוֹכְנִיתוֹ. אַךְ הַיָמִים חָלְפוּ, וְגַעְגוּעָיו לִבְנוֹ גָבְרוּ. זְמַן רָב עָבַר מֵאָז רָאָה אוֹתוֹ, וְאֵין הוּא יוֹדֵעַ מָה עָלָה בְּגוֹרָלוֹ. בַּיוֹם שֶׁבּוֹ מַלְאוּ שָׁלוֹשׁ שָׁנִים לַפְּרֵידָה, הוֹדִיעַ אַבְרָהָם לְשָׂרָה: "אֲנִי הוֹלֵךְ לִפְגוֹשׁ אֶת יִשְׁמָעֵאל. זוֹ הַחְלָטָתִי."
שָׂרָה הִבִּיטָה בּוֹ בְּעֵינַיִים מְבִינוֹת, אָחֲזָה בְּיָדוֹ וְאָמְרָה: "לֵךְ, הוּא בִּנְךָ."
חִיֵיךְ אַבְרָהָם: "אַל דְאָגָה, שָׁרָה, לֹא אֶתְמַהְמֵהַ. רְצוֹנִי רַק לִרְאוֹת אֶת בְּנִי וְלָדַעַת אִם שָׁלוֹם לוֹ. גַם כְּשֶׁאַגִיעַ לְבֵיתוֹ – לֹא אֵרֵד מֵעַל הַגָמָל וְלֹא אֶתְאָרַח בְּאוֹהֳלוֹ." וְכָךָ הֵחֵל אַבְרָהָם בַּמַסָע דָרוֹמָה.

 

 

 

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • המדרש מספר על הרגשות של אברהם ועל קשיי הפרידה. איך אנחנו למדים שאברהם מתכוון לחפש את ישמעאל בעתיד?
צחוק בעולם
כְּשֶׁנּוֹלַד יִצְחָק לְאַבְרָהָם וְשָׁרָההָיָה צְחוֹק בָּעוֹלָם.הָיְתָה שִׂמְחָה בָּעוֹלָם.שָׂרָה צוֹחֶקֶת וּשְׂמֵחָה וְאוֹמֶרֶת: עֲקָרָה הָיִיתִי,לֹא יָכֹלְתִּי לָלֶדֶת...
צחוק בעולם
"וַתְּכַחֵשׁ שָׂרָה לֵאמֹר לֹא צָחַקְתִּי, כִּי יָרֵאָה. וַיֹּאמֶר לֹא, כִּי צָחָקְתְּ." (יח, טו)

ann131313/shutterstock.com

כְּשֶׁנּוֹלַד יִצְחָק לְאַבְרָהָם וְשָׁרָה
הָיָה צְחוֹק בָּעוֹלָם.
הָיְתָה שִׂמְחָה בָּעוֹלָם.
שָׂרָה צוֹחֶקֶת וּשְׂמֵחָה וְאוֹמֶרֶת: עֲקָרָה הָיִיתִי,
לֹא יָכֹלְתִּי לָלֶדֶת וְהִנֵּה בֵּן נוֹלַד לִי.
אוֹתוֹ הַיּוֹם הָיָה יוֹם שֶׁל פֶּלֶא בָּעוֹלָם.
נָשִׁים עֲקָרוֹת – יָלְדוּ וְהָיוּ שְׂמֵחוֹת וְצוֹחֲקוֹת.
הַרְבֵּה חוֹלִים – נִתְרַפְּאוּ שָׂמְחוּ וְצָחֲקוּ.
עֵינֵיהֶם שֶׁל עִוְּרִים – נִפְקְחוּ.
אָזְנֵיהֶם שֶׁל חֵרְשִׁים – שָׁמְעוּ.
שִׂמְחָה בָּאָה לָעוֹלָם.
צְחוֹק בָּא לָעוֹלָם.
כִּי נוֹלַד יִצְחָק.

מתוך: רבקה אליצור, על אבות לילדים: אגדות חז"ל בלבוש קל. © ספריית אלינר – ההסתדרות הציונית העולמית.

  • הַצְחוֹק מְלַוֶוה אֶת יִצְחָק עוֹד מֵהַבְּשׂוֹרָה לְהוֹרָיו עַל כָּךָ שֶׁהוּא עָתִיד לְהִיוָולֵד. הַצְחוֹק שֶׁל חוֹסֶר הָאֵמוּן הוֹפֵךְ בַּהֶמְשֵׁךְ לִצְחוֹק שֶׁל שִׂמְחָה.
    לְפִי פֶּרֶק יח, לָמָה פָּחֲדָה שָׂרָה לְהוֹדוֹת כִּי צָחֲקָה?
    וּלְפִי הַמִדְרָשׁ עַל סִיפּוּר הוּלֶדֶת יִצְחָק, מָה פֵּירוּשׁ הַצְחוֹק?

כִּמְטַחֲוֵי קֶשֶׁת
הָגָר וְיִשְׁמָעֵאל גוֹרְשׁוּ מִבֵּית אַבְרָהָם, הַם תָעוּ בַּמִדְבָּר וְהַמַיִם שֶׁהָיוּ לָהֶם אָזְלוּ. הָגָר הִשְׁאִירָה אֶת...
כִּמְטַחֲוֵי קֶשֶׁת
"וַתֵּלֶךְ וַתֵּשֶׁב לָהּ מִנֶּגֶד הַרְחֵק כִּמְטַחֲוֵי קֶשֶׁת כִּי אָמְרָה אַל אֶרְאֶה בְּמוֹת הַיָּלֶד, וַתֵּשֶׁב מִנֶּגֶד וַתִּשָּׂא אֶת קֹלָהּ וַתֵּבְךְּ." (פסוק טז)

צילום: Zoran Kompar Photography/shutterstock.com

הָגָר וְיִשְׁמָעֵאל גוֹרְשׁוּ מִבֵּית אַבְרָהָם, הַם תָעוּ בַּמִדְבָּר וְהַמַיִם שֶׁהָיוּ לָהֶם אָזְלוּ. הָגָר הִשְׁאִירָה אֶת בְּנָה תַחַת הַשִׂיחַ וְהִתְיַישְׁבָה בְּמֶרְחָק שֶׁל " כִּמְטַחֲוֵי קֶשֶׁת" מִמֶנוּ, מִשׁוּם שֶׁלֹא רָצְתָה לִרְאוֹת אֶת בְּנָה מֵת מוּל עֵינֶיהָ.
הַכַּוָונָה בַּבִּיטוּי " כִּמְטַחֲוֵי קֶשֶׁת" הִיא כְּמֶרְחָק שֶׁל יְרִייַת חֵץ בְּעֶזְרַת קֶשֶׁת.

 

  • מָה דַעְתְכֶם: הַאִם הָגָר הִתְיַישְׁבָה קָרוֹב לִבְנָה אוֹ רָחוֹק מִמֶנוּ?
בן זקונים
אֱלוֹהִים הִבְטִיחַ וְקִיֵים. לְשָׂרָה בַּת הַ-90 וּלְאַבְרָהָם בֵּן הַ-100 נוֹלַד סוֹף כָּל סוֹף בֵּן. הַמַשְׁמָעוּת...
בן זקונים
"וַתַּהַר וַתֵּלֶד שָׂרָה לְאַבְרָהָם בֵּן לִזְקֻנָיו, לַמּוֹעֵד אֲשֶׁר דִּבֶּר אֹתוֹ אֱלֹהִים." (פסוק ב)

בת זקונים Hrytsiv Oleksandr/shutterstock.com

אֱלוֹהִים הִבְטִיחַ וְקִיֵים. לְשָׂרָה בַּת הַ-90 וּלְאַבְרָהָם בֵּן הַ-100 נוֹלַד סוֹף כָּל סוֹף בֵּן. הַמַשְׁמָעוּת שֶׁל "בֵּן לִזְקֵנָיו" הִיא מִילוּלִית – הַבֵּן שֶׁנוֹלַד לְעֵת זְקַנְתֶם, הָרִאשׁוֹן וְכַנִרְאֶה הָאַחֲרוֹן.
הַיוֹם מִשְׁתַמְשִׁים בְּבִיטוּי דוֹמֶה, "בֶּן זְקוּנִים", כְּדֵי לְתָאֵר בֵּן שֶׁנוֹלַד לְהוֹרָיו כְּשֶׁהָיוּ בְּגִיל מְבוּגָר, אַךְ גַם כְּדֵי לְתָאֵר אֶת הַיֶלֶד הַצָעִיר בַּמִשְׁפָּחָה, זֶה שֶׁנוֹלַד אַחֲרוֹן.

 

  • הַסְבִּירוּ: מַדוּעַ נִיתָן הַכִּינוּי "בֶּן זְקוּנִים" לַיֶלֶד הַצָעִיר בְּיוֹתֵר בַּמִשְׁפָּחָה?
גירוש הגר / אבל פן
הָגָר וְיִשְׁמָעֵאל צוֹעֲדִים לְעֵבֶר הַמִדְבָּר. הָאֵם אוֹחֶזֶת בְּיָד אַחַת אֶת יָדוֹ שֶׁל יִשְׁמָעֵאל, וּבַיָד הַשְׁנִיָיה...
גירוש הגר / אבל פן
"וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ, וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע." (פסוק יד)

מציורי התנ"ך של אבל פן. גירוש הגר. פסטל. 1950 בקירוב. באדיבות המשפחה

הָגָר וְיִשְׁמָעֵאל צוֹעֲדִים לְעֵבֶר הַמִדְבָּר. הָאֵם אוֹחֶזֶת בְּיָד אַחַת אֶת יָדוֹ שֶׁל יִשְׁמָעֵאל, וּבַיָד הַשְׁנִיָיה הִיא נוֹשֵׂאת אֶת חֵמֶת הַמַיִם. רֹאשׁוֹ שֶׁל יִשְׁמָעֵאל נוֹטֶה לְכִיוּוּן אִימוֹ בָּאוֹפֶן שֶׁמְבַטֵא עֶצֶב אוֹ אוּלַי חוֹסֶר רָצוֹן לְהַמְשִׁיךְ לִצְעוֹד.

  • הַדְמוּיוֹת שֶׁמִתְרַחֲקוֹת בְּגַבָּן אֵלֵינוּ מְעוֹרְרוֹת בָּנוּ עֶצֶב. אֲבָל אֲנַחְנוּ יְכוֹלִים לִרְאוֹת בְּכָךָ גַם יְצִיאָה לְדֶרֶךְ חֲדָשָׁה – דֶרֶךְ שֶׁמַתְחִילָה סִיפּוּר חָדָשׁ לְהָגָר וּלְיִשְׁמָעֵאל.
  • מָה מְסַפְּרִים לָנוּ פְּסוּקִים יח-כא עַל יִשְׁמָעֵאל וְעַל הַשׁוֹשֶׁלֶת שֶׁלוֹ?

 

 

גירוש הגר
בַּצִיוּר מְתוֹאָר גֵירוּשׁ הָגָר וְיִשְׁמָעֵאל. שָׂרָה נִמְצֵאת עִם יִצְחָק בָּאוֹהֶל, וְהָגָר וְיִשְׁמָעֵאל מְגוֹרָשִׁים אֶל הַמִדְבָּר....
גירוש הגר
"וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ, כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק." (פסוק י)

אברהם, שרה והמלאכים © מיכאל (אוטו) פאלק. באדיבות המשפחה

בַּצִיוּר מְתוֹאָר גֵירוּשׁ הָגָר וְיִשְׁמָעֵאל.
שָׂרָה נִמְצֵאת עִם יִצְחָק בָּאוֹהֶל, וְהָגָר וְיִשְׁמָעֵאל מְגוֹרָשִׁים אֶל הַמִדְבָּר. לְצַוָוארוֹ שֶׁל יִשְׁמָעֵאל מֵימִיָיה קְטַנָה. אַבְרָהָם עוֹמֵד בָּאֶמְצַע וְנִרְאֶה קָרוּעַ בֵּין שְׁתֵי הַמִשְׁפָּחוֹת שֶׁלוֹ.
הָאוֹמָן מִיכָאֵל פָאלְק צִיֵיר בְּסִגְנוֹן נָאִיבִי, שֶׁבְּדֶרֶךְ כְּלָל מְאוּפְיָין בְּשִׂמְחָה, בְּאוֹפְּטִימִיוּת וּבִצְבָעִים עַזִים. אַךְ בִּיצִירָה זוֹ, בָּאוֹפֶן לֹא טִיפּוּסִי לַסִגְנוֹן, הַצְבָעִים דַוְוקָא קוֹדְרִים וְהָאֲוִוירָה קוֹדֶרֶת. רְאוּ אֶת הַהַבָּעוֹת הָעֲצוּבוֹת עַל פְּנֵי כָּל הַדְמוּיוֹת, אֶת הָעֲנָנִים הַשְׁחוֹרִים הַמְבַשְׂרִים רַע, אֶת הַשִׂיחַ הַגָדוֹל הַיָבֵשׁ.

  • הֵיכָן נִמְצָא הַמַלְאָךְ בַּצִיוּר? עַל פִּי הָאוֹמָן, מָה הַתַפְקִיד שֶׁלוֹ?
  • עַל פִּי פָּסוּק יז בַּפֶּרֶק, מָה תַפְקִיד מַלְאַךְ הָאֱלוֹהִים?
הבאר בבאר שבע
אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְרָר וְאַבְרָהָם כּוֹרְתִים בְּרִית לְיַד בְּאֵר. עַל שֵׁם הַשְׁבוּעָה שֶׁל אַבְרָהָם קִיבְּלָה הַבְּאֵר...
הבאר בבאר שבע
"וַיֹּאמֶר כִּי אֶת שֶׁבַע כְּבָשֹׂת תִּקַּח מִיָּדִי, בַּעֲבוּר תִּהְיֶה לִּי לְעֵדָה כִּי חָפַרְתִּי אֶת הַבְּאֵר הַזֹּאת." (פסוק ל)

בְּאֵר אַבְרָהָם. הַבְּאֵר נִמְצֵאת בְּמֶרְכַּז הָעִיר בְּאֵר שֶׁבַע. צילום: Daniel Baránek, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 3.0

אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְרָר וְאַבְרָהָם כּוֹרְתִים בְּרִית לְיַד בְּאֵר. עַל שֵׁם הַשְׁבוּעָה שֶׁל אַבְרָהָם קִיבְּלָה הַבְּאֵר אֶת שְׁמָה – בְּאֵר שֶׁבַע.
לִפְנֵי כְּ-200 שָׁנָה מָצְאוּ אַרְכֵאוֹלוֹגִים בְּאֵר שֶׁהִתְאִימָה לַמִיקוּם וְלַתֵיאוּר שֶׁל הַבְּאֵר הַזֹאת.
בִּשְׁנַת 1979, אַחֲרֵי חֲתִימַת הֶסְכֵּם הַשָׁלוֹם בֵּין יִשְׂרָאֵל לְמִצְרַיִם, בִּיקֵר בַּמָקוֹם נְשִׂיא מִצְרַיִם, אַנוּאַר סַאדַאת. הוּא בִּיקֵשׁ לְבַקֵר בַּמָקוֹם שֶׁבּוֹ נִכְרַת הֶסְכֵּם הַשָׁלוֹם הָרִאשׁוֹן בַּהִיסְטוֹרְיָה – בֵּין אַבְרָהָם לְבֵין אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְרָר.

  • מִי נִפְגְשׁוּ לְיַד הַבְּאֵר בְּפֶרֶק כא, וּלְאֵיזֶה צוֹרֶךְ?

  • מִי בִּיקֵר בַּבְּאֵר בִּשְׁנַת 1979?

  • אֵיזֶה קֶשֶׁר אַתֶם מוֹצְאִים בֵּין שְׁנֵי הַסִיפּוּרִים?

מדבר פארן
הָגָר גוֹרְשָׁה מִבֵּית אַבְרָהָם עִם בְּנָה. הִיא תָעֲתָה בַּדֶרֶךְ, וּכְשֶׁכְּבָר הָיְיתָה מְיוֹאֶשֶׁת מַלְאַךְ אֱלוֹהִים נִגְלָה...
מדבר פארן
"וַיִּפְקַח אֱלֹהִים אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא בְּאֵר מָיִם, וַתֵּלֶךְ וַתְּמַלֵּא אֶת הַחֵמֶת מַיִם וַתַּשְׁקְ אֶת הַנָּעַר." (פסוק יט)

צילום: מרכז גטי, מתוך ויקישיתוף

הָגָר גוֹרְשָׁה מִבֵּית אַבְרָהָם עִם בְּנָה. הִיא תָעֲתָה בַּדֶרֶךְ, וּכְשֶׁכְּבָר הָיְיתָה מְיוֹאֶשֶׁת מַלְאַךְ אֱלוֹהִים נִגְלָה אֵלֶיהָ. הַמַלְאָךְ פָּקַח אֶת עֵינֶיהָ וְהִיא רָאֲתָה שֶׁהִיא לְיַד בְּאֵר מַיִם. הַמַלְאָךְ עוֹדֵד אֶת הָגָר וְהִבְטִיחַ לָה שֶׁיִשְׁמָעֵאל יַהֲפוֹךְ לִהְיוֹת אָבִיו שֶׁל עַם גָדוֹל. הַסִיפּוּר מִסְתַיֵים בְּתֵיאוּר הִתְיַישְׁבוּת יִשְׁמָעֵאל בְּמִדְבַּר פָּארָן.
בַּתַנַ"ךְ מְכַנִים מִדְבָּרִיוֹת שׁוֹנִים בְּשֵׁם פָּארָן. לְמָשָׁל: מִדְבַּר צִין, מִדְבַּר סִינַי וְכַנִרְאֶה גַם מִדְבַּר שׁוֹר, וְזֶה גַם כִּינוּי כְּלָלִי לָאֵזוֹר הַמִדְבָּרִי בִּדְרוֹם יִשְׂרָאֵל, כְּלוֹמַר: הַנֶגֶב וַחֲצִי הָאִי סִינַי.

  • לְפִי פְּסוּקִים כ-כא, הֵיכָן הִתְיַישֵׁב יִשְׁמָעֵאל, וְכֵיצַד הָעִיסוּק "רֹבֶה קַשָּׁת", כְּלוֹמַר – צַיָיד הַיוֹרֶה בְּקֶשֶׁת – עוֹזֵר לוֹ לְהִתְקַיֵים בַּמִדְבָּר?

 

באר
  בִּתְקוּפַת הַמִקְרָא הָיָה לַבְּאֵר מָקוֹם מֶרְכָּזִי בְּחַיֵי הָאָדָם וְהַקְהִילָה. מֵהַבְּאֵר שָׁאֲבוּ מַיִם לַשְׁתִייָה, לְהַשְׁקָיַית...
באר
"וְהוֹכִחַ אַבְרָהָם אֶת אֲבִימֶלֶךְ עַל אֹדוֹת בְּאֵר הַמַּיִם אֲשֶׁר גָּזְלוּ עַבְדֵי אֲבִימֶלֶךְ." (פסוק כה)

איור של באר בתקופה קדומה בסביבה מדברית, ArtMari/shutterstock.com

ילדים שואבים מי שתייה אנגולה, 2014. צילום: Fabian Plock/shutterstock.com

 

בִּתְקוּפַת הַמִקְרָא הָיָה לַבְּאֵר מָקוֹם מֶרְכָּזִי בְּחַיֵי הָאָדָם וְהַקְהִילָה. מֵהַבְּאֵר שָׁאֲבוּ מַיִם לַשְׁתִייָה, לְהַשְׁקָיַית חַיוֹת הַמֶשֶׁק וּלְרַחְצָה. הַבְּאֵר הָיְיתָה מְקוֹם מִפְגָשׁ, וּלְעִיתִים פָּרְצוּ סָמוּךְ אֵלֶיהָ מְרִיבוֹת וְסִכְסוּכִים.
סִיפּוּרִים רַבִּים בַּתַנַ"ךְ מִתְרַחֲשִׁים לְיַד הַבְּאֵר: עֶבֶד אַבְרָהָם פָּגַשׁ אֶת רִבְקָה לְיַד הַבְּאֵר, יַעֲקֹב הִתְאַהֵב בְּרָחֵל לְיַד הַבְּאֵר, סִיפּוּרִים עַל מְרִיבוֹת בֵּין קְבוּצוֹת שֶׁל רוֹעִים, עַל מֹשֶׁה הַמַגִיעַ לְמִדְיָין וְעוֹד.

  • בְּמָה אַבְרָהָם מַאֲשִׁים אֶת אֲבִימֶלֶךְ?

  • מַדוּעַ הַבְּרִית נִכְרֶתֶת דַוְוקָא לְיַד הַבְּאֵר?

חֵמַת מים
  בִּתְקוּפַת הַתַנַ"ךְ לֹא הָיוּ בַּקְבּוּקֵי פְּלַסְטִיק וְלֹא הָיוּ חֲנוּיוֹת בְּכָל פִּינָה. לָכֵן, כַּאֲשֶׁר אֲנָשִׁים...
חֵמַת מים
"וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ, וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע. וַיִּכְלוּ הַמַּיִם מִן הַחֵמֶת וַתַּשְׁלֵךְ אֶת הַיֶּלֶד תַּחַת אַחַד הַשִּׂיחִם."
(פסוקים יד-טו)

משרת נושא נאד מים, צילום: Rama, מאוסף מוזיאון האמנות בליון, צרפת, מתוך ויקישיתוף.

בקבוק תרמי למים. צילום: Joyce Vincent/shutterstock.com

 

בִּתְקוּפַת הַתַנַ"ךְ לֹא הָיוּ בַּקְבּוּקֵי פְּלַסְטִיק וְלֹא הָיוּ חֲנוּיוֹת בְּכָל פִּינָה. לָכֵן, כַּאֲשֶׁר אֲנָשִׁים יָצְאוּ לְמַסָע, הָיָה עֲלֵיהֶם לְהִצְטַיֵיד בְּכַמוּת מַיִם שֶׁתַסְפִּיק לָהֶם בְּדַרְכָּם. חֵמֶת הַמַיִם אוֹ נֹאד הַמַיִם הָיוּ הַמֵימִיָיה שֶׁל תְקוּפַת הַמִקְרָא. הַם הָיוּ עֲשׂוּיִים עוֹר שֶׁל חַיָה, לְעִיתִים בְּשִׁילוּב בַּרְזֶל. צוּרָתָם הָיְיתָה בְּדֶרֶךְ כְּלָל מְעוּגֶלֶת וּמוּתְאֶמֶת לִנְשִׂיאָה עַל הַיָרֵךְ אוֹ עַל הַכָּתֵף.

 

  • בְּתַבְלִיט הַקִיר מְתוֹאָר מְשָׁרֵת נוֹשֵׂא חֵמֶת מַיִם עַל כָּתֵף שְׂמֹאל. הַדְגִימוּ בַּכִּיתָה נְשִׂיאַת חֵמֶת מַיִם, הִתְיַיחֲסוּ לְמִשְׁקַל הַחֵמֶת וּלְצוּרָתוֹ.

     

יצחק וישמעאל בחרוזים
אֶפְרַיִם סִידוֹן מְתָאֵר בַּחֲרוּזִים אֶת סִיפּוּר לֵידַת יִצְחָק וְאֶת גֵירוּשׁ הָגָר וְיִשְׁמָעֵאל, בְּלִיוּוּי אִיוּרִים שֶׁל...
יצחק וישמעאל בחרוזים
"וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם: גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק." (פסוק י)

אֶפְרַיִם סִידוֹן מְתָאֵר בַּחֲרוּזִים אֶת סִיפּוּר לֵידַת יִצְחָק וְאֶת גֵירוּשׁ הָגָר וְיִשְׁמָעֵאל, בְּלִיוּוּי אִיוּרִים שֶׁל דֶנִי קֶרְמָן.

  • בַּסִרְטוֹן מְתוֹאָרוֹת שְׁתֵי סִיבּוֹת שֶׁבִּגְלָלָן דָרְשָׁה שָׂרָה מֵאַבְרָהָם לְגָרֵשׁ אֶת יִשְׁמָעֵאל (וְאֶת הָגָר). מָה הַן הַסִיבּוֹת?

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – סדום ועמורה, הגר וישמעאל ועקידת יצחק / כאן חינוכית, 2013