סגור תצוגת כיתה
הפרק

"הטובה היא אם רעה"

פסוקים כא-לג

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נחלק לתלמידים דף שכותרתו: "הטובה היא אם רעה" ויש בו ציור של מפה ריקה של ארץ ישראל המחולקת באמצע בקו. נזמין את התלמידים לכתוב בצד אחד דברים חיוביים על הארץ ובצד השני דברים שליליים. אפשר להתייחס גם לדברים טכניים וגם לדברים מהותיים, למשל: שלילי – חלק גדול מהארץ הוא מדבר שתנאי המחיה בו קשים. חיובי – זו הארץ היחידה בעולם ליהודים. (לחלופין, אפשר להקרין את מפת הארץ על הלוח ולכתוב עליה.)

נדביק על הלוח את אותו הדף בגדול, ונכתוב את אמירות התלמידים בתוכו. נסביר שהיום נתמקד בתשובת השליחים לשאלה זו – כיצד הם תיארו את הארץ, ואיך זה השפיע על העם

מבט ראשון

נקרא החל מפסוק כ לצורך רענון של הפרק הקודם ועד סוף הפרק.

נשאל – מה משה מבקש מהשליחים? "והתחזקתם ולקחתם מפרי הארץ" – אל תפחדו, תהיו חזקים ותביאו מפרי הארץ כדי שנראה מה אוכלים שם ואם זה טוב למאכל.

נקרא שוב את פסוק כג ונשאל – מה השליחים מביאים איתם? ענבים, רימונים ותאנים.

נקרין לתלמידים את הסמל של משרד התיירות. נשאל – האם אתם מכירים את הסמל הזה? נסביר את משמעותו. נשאל – מדוע לדעתכם נבחר סמל זה? מה מסמל אשכול הענבים? נדון בכך שאשכול ענבים גדול מסמל שפע, מתיקות, יין, צל… כלומר – יוצר רושם חיובי מאוד. נתמקד בכך שאשכול הענבים היה ה"רושם הראשוני" של המרגלים מארץ ישראל, וכך גם של מי שפגש אותם בשובם מהארץ. אולי לכן הסמל הזה נבחר לייצג את משרד התיירות, כי תיירים מושפעים מאוד מרושם ראשוני.

כעת נמשיך ונקרא את פסוקים כה-כט.

נבקש מהתלמידים להסביר במילים שלהם את המתרחש עד סוף הפרק: השליחים חוזרים ומתארים את הארץ שפירותיה טובים אך העם שיושב בה חזק ומבוצר היטב. חוץ מכלב בן-יפונה שחושב שאפשר לעלות לארץ, כל העם מפחד מאוד ומחליט שהארץ מסוכנת ושאין להתקרב אליה.    

מבט שני

נקרין על הלוח את פסוקים כז-כט.

נשרטט על הלוח טבלה ובה שני טורים עם הכותרות "טוב" ו"רע". נשאל – מה הדברים הטובים שהשליחים אמרו על הארץ? מה הדברים הרעים שאמרו?

נדגים בעזרת הטבלה שהדברים השליליים שמצאו השליחים בארץ עולים על הדברים החיוביים. ניתן להוסיף שהצירוף "אֶפֶס כִּי" מציין סיבה ותוצאה- כלומר, דווקא משום שהארץ שופעת ומשגשגת אין פלא שיש בה עם חזק שרוצה בעלות עליה.

נכתוב על הלוח את הביטוי "אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ" מפסוק לב. נסביר שזו הדרך שרוב המרגלים בחרו בה כדי לתאר את הארץ. נשאל – מה, לדעתכם, המשמעות של הביטוי הזה? שהארץ "אוכלת" את מי שגר בה, בהשאלה – הארץ מאוד רעה לתושביה, היא "הורגת" אותם. השליחים בעצם התכוונו לכך שהעם היושב בארץ "יאכל" את עם ישראל, כלומר יהרוג את בני ישראל אם אלה יתיישבו בקרבו.

נקרא את הביטוי "וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ" בפסוק לב ונשאל: מה זה "להוציא דיבה"? (ניתן להיעזר במילון). פירוש הביטוי הוא להוציא שם רע, להשמיץ. השליחים הוציאו שם רע לארץ. נברר עם התלמידים מה משמעות הביטוי "שם רע". נשאל – אם המרגלים דיווחו על כך שראו עם חזק וגדול שיושב בערים מבוצרות, מדוע נחשב הדבר להוצאת שם רע לארץ? נדייק ונגיד שהשליחים לא רק דיווחו על העובדות, כלומר רק על מה שראו, אלא ביטאו גם את הרגשות שלהם ובעיקר את הפחד שלהם ממראה עיניהם. כלומר, הם לא דיווחו על עובדות בלבד אלא גם הביעו את הדעה שלהם והפרשנות האישית שלהם על העובדות.

הדרך שבה אנחנו מציגים את העובדות והאופן שבו אנחנו מעבירים מידע משפיע מאוד על קהל המאזינים. נבקש מתנדבים מקרב התלמידים שיציגו את הדברים שאמרו המרגלים על הארץ כשהם מדגישים פעם אחת את הדברים הטובים ופעם אחרת את הדברים הרעים.

מבט שלישי

נחזור לפעילות הפתיחה.

נסביר בקצרה את ההבדל בין עובדה לדעה. נשאל – מי יכול להגיד עובדה אחת מהדברים שבחרתם? מי יכול להגיד דעה אחת? נחדד את ההבחנה בין עובדות לדעות על ידי בחירה של כמה משפטים מתוך פעילות הפתיחה ונכתוב אותם על הלוח.
ננסה לתת ביטוי בכל משפט לעובדה אחת ולדעה אחת.

למשל:

  • עובדה – בשנה יש 365 ימים, מתוכם ארבעה חודשים חמים מאוד, שמתאפיינים בטמפרטורות מעל 30 מעלות במשך היום ברוב חלקי הארץ.
  • דעה – אני שונא חום ולכן האקלים בארץ בלתי נסבל בעיניי.

נוסיף ונשאל – איך אתם חושבים שהעם הרגיש כאשר שמע את סיפורי המרגלים על הארץ ועל העמים היושבים בה? האם העם הצליח, לדעתכם, להבחין בין עובדות לדעות?

מבט לחיים

אנחנו נוטים לעיתים קרובות לחבר בין העובדות ובין הדעות שלנו. חיבורים כאלה עלולים לגרום לנו לאמץ תפיסות מוטעות על דברים שונים. נבקש מהתלמידים לחשוב על מקרים שבהם הדעה של הסביבה שלהם השפיעה על הדרך שבה ראו דברים שונים (למשל יחס לחיסונים, אופנה ועוד).

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בתשובה של המרגלים לשאלה – "הטובה היא אם רעה", תוך התמקדות בכך שהמרגלים הוציאו את דיבת הארץ, כלומר – הם התבקשו לדווח על עובדות, אך בדיווח שלהם שילבו גם את רגשותיהם ודעותיהם ביחס לעובדות האלה, והתוצאה הייתה בעייתית מאוד.
מיומנות: למדנו את הביטויים "להוציא דיבה" ו"ארץ אוכלת יושביה".
מתודה: חילצנו משפטים המתארים עובדות וכאלה המבטאים דעות, כדי להדגים שעובדה היא אובייקטיבית ואילו דעה היא אישית ומשתנה, כלומר משהו שנתפס כחיובי בעיני אחד יכול להיראות שלילי לאחר, ולהפך.

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
ויהס כלב
אָמַר רָבָה :וַיַּהַס – הֱסִיתָם בִּדְבָרִים. פָּתַח יְהוֹשֻׁעַ בִּדְבָרִים אֶל הָעָם.אָמְרוּ לוֹ: אַתָּה, שֶׁאֵין לְךָ...
ויהס כלב
"וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם אֶל משֶׁה, וַיֹּאמֶר עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ." (פסוק ל)

קרדיט: shutterstock.com

אָמַר רָבָה :
וַיַּהַס – הֱסִיתָם בִּדְבָרִים.
פָּתַח יְהוֹשֻׁעַ בִּדְבָרִים אֶל הָעָם.
אָמְרוּ לוֹ: אַתָּה, שֶׁאֵין לְךָ מִשְׁפָּחָה, מְדַבֵּר?
אָמַר כָּלֵב בְּלִבּוֹ: אִם אֲדַבֵּר גַּם אֲנִי, יְנַסּוּ לִמְצֹא סִבָּה לְהַשְׁתִּיק גַּם אוֹתִי.
מֶה עָשָׂה?
פָּתַח וְאָמַר לָהֶם: "וְכִי זוֹ בִּלְבַד עָשָׂה לָנוּ בֶּן עַמְרָם?"
סָבְרוּ הָעַם שֶׁבִּגְנוּת מֹשֶׁה הוּא רוֹצֶה לְדַבֵּר – וְהִשְׁתַּתְּקוּ.
הִמְשִׁיךְ כָּלֵב וְאָמַר לָהֶם:
"הוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרַיִם וְקָרַע לָנוּ אֶת הַיָּם וְהֶאֱכִילָנוּ אֶת הַמָּן…
וְאִם יֹאמַר – עָשׂוּ סֻלָּמוֹת וְעָלוּ לָרָקִיעַ – לֹא נִשְׁמַע לוֹ?"

(עיבוד. לפי: תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף לה עמוד א)

  • באיזו דרך השיג כלב בן יפונה את תשומת הלב של העם?
דימוי עצמי נמוך
אמר רב משרשיא: המרגלים שקרנים היו. נניח מה שאמרו: "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים", בסדר. אלא מה...
דימוי עצמי נמוך
"וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים, וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם." (פסוק לג)

קרדיט: shutterstock.com

אמר רב משרשיא: המרגלים שקרנים היו.
נניח מה שאמרו: "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים", בסדר. אלא מה שהוסיפו ואמרו: "וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם", מניין היו יודעים?

(עיבוד. על פי תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף לה עמוד א, לפי ביאור שטיינזלץ)

  • מדוע טען רב משרשיא כי המרגלים היו שקרנים?
בכייה לדורות
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא" (במדבר יד, א). אמר רבה,...
בכייה לדורות
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם, וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא." (פסוק א)

פרנצ'סקו אייץ, החרבת בית המקדש בירושלים, שמן על קנבס, 1867. מתוך ויקישיתוף

"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא" (במדבר יד, א).

אמר רבה, אמר רבי יוחנן:

אותו הלילה, ליל תשעה באב היה. ואמר להם הקדוש ברוך הוא: אתם בכיתם בכייה של חינם, ללא סיבה אמיתית – ואני קובע לכם ביום הזה בכייה לדורות. 

ואכן במהלך השנים, בתשעה באב חרבו בית המקדש הראשון ובית המקדש השני.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כט עמוד א. לפי ביאור שנאן לספר האגדה עמ' 104)

ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 104. © כנרת, זמורה, ביתן.

  • מה היה חמור כל כך בבכי של העם עקב חטא המרגלים, שהביא עליהם כעונש אסונות לאומיים?
חוגי בית של המרגלים
כיוון שבאו מתור הארץ, עמדו ופיזרו עצמם בכל שבטי ישראל, כל אחד ואחד בתוך שבטו,...
חוגי בית של המרגלים
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם, וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא." (פסוק א)

קרדיט: shutterstock.com

כיוון שבאו מתור הארץ, עמדו ופיזרו עצמם בכל שבטי ישראל, כל אחד ואחד בתוך שבטו, ומתנפל לתוך כל זווית של ביתו והוא צווח ובוכה.

ובניו ובנותיו באים עליו והיו אומרים לו: "מה לך, אדוני?" 

ובעוד שהוא עומד, עושה עצמו נופל לפניהם, ואומר להם: "אוי לי עליכם, בניי ובנותיי וכלותיי! הָאֱמוֹרִיִים (עַם כְּנַעֲנִי) עתידים להתעלל בכם, הם עתידים לשלוט בכם! מי יוכל לעמוד מולם?" 

מיד הם כולם גועים בבכייה, בניהם ובנותיהם וכלותיהם, עד שהיו השכנות שומעות את הדבר ואף הן היו בוכות, עד שהייתה משפחה למשפחה משמעת עד שהיה כל השבט בוכה. עד שנעשו כולם חבורה אחת וגעו בבכי ונתנו קול בכייתם לַמָרוֹם.

(עיבוד. על פי: ילקוט שמעוני פרשת שלח לך , לפי פירוש שנאן לספר האגדה עמ' 103-104)

ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 104-103. © כנרת, זמורה, ביתן.

  • על פי המדרש, כיצד הצליחו המרגלים להפיץ את דעותיהם בכל ישראל? התייחסו לדבריהם ולמעשיהם.
ארץ אוכלת יושביה
נתן יונתן פותח את השיר שלו בלשונם של המרגלים "ארץ אוכלת יושביה". מאז, מרבים להשתמש...
ארץ אוכלת יושביה
"וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת." (פסוק לב)

נתן יונתן פותח את השיר שלו בלשונם של המרגלים "ארץ אוכלת יושביה".
מאז, מרבים להשתמש בביטוי זה לתאר את הקושי של החיים בארץ הזאת .

למילות השיר

שיר ארץ
חוה אלברשטיין
מילים: נתן יונתן
לחן: סשה ארגוב

ארץ שיושביה היא אוכלת
וזבת חלב ודבש ותכלת
לפעמים גם היא עצמה גוזלת
את כבשת הרש.

ארץ שמתקו לה רגביה
ומלוחים כבכי כל חופיה
שנתנו לה אוהביה
כל אשר יכלו לתת.

שב החצב לבן לפרוח
שם בדרך יחידי
והיסמין ישיב ניחוח
שדות הזמן שלה האבודים.

ארץ שמתקו לה רגביה
ומלוחים כבכי כל חופיה
שנתנו לה אוהביה
כל אשר יכלו לתת.

כל אביב שבים לה סביוניה
לכסות את כל קמטי פניה
רוח קיץ עצב אבניה
ילטף באור.

שב הסתיו עם כובד ענניה
לעטוף אפור את כל גניה
והחורף את שמורות עיניה
הבוכות יסגור.

שב החצב לבן לפרוח
שם בדרך יחידי
והיסמין ישיב ניחוח
שדות הזמן שלה האבודים

שב הסתיו עם כובד ענניה…

 

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.

  • מדוע לדעתכם נתן יונתן משתמש בדברי המרגלים בשיר- העלו  השערות.
  • כיצד אהבתו לארץ באה לידי ביטוי בשיר?
הקשיבו לדיווח המרגלים
דברי המרגלים הפכו לביטויים שמשתמשים בהם עד היום: אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא אַנְשֵׁי מִדּוֹת הַנְּפִילִים...
הקשיבו לדיווח המרגלים
"וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם." (פסוק לג)
חגב.

חגב. צילום: baon / Shutterstock.com

דברי המרגלים הפכו לביטויים שמשתמשים בהם עד היום:

אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא
אַנְשֵׁי מִדּוֹת
הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק
וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם

  • הסבירו את דברי המרגלים בהקשרם ומצאו תמונות היכולות להתאים ולהמחיש את דבריהם.
  •  כיצד משתמשים בביטויים היום? (ניתן לחפש כתבות בעיתונות ובאינטרנט).
בידיים העמוסות של המרגלים
התבוננו בציור שצייר גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19. מה הביאו עימם המרגלים...
בידיים העמוסות של המרגלים
 וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל, וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד, וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם, וּמִן הָרִמֹּנִים וּמִן הַתְּאֵנִים (פסוק כג)

המרגלים ששלח משה לתור את ארץ כנען הביאו מפירות הארץ והם הוצגו בפני העם : "וגם זבת חלב היא וזה פריה" (במדבר יג, כז).

המרגלים ששלח משה לתור את ארץ כנען הביאו מפירות הארץ והם הוצגו בפני העם : "וגם זבת חלב היא וזה פריה" (במדבר יג, כז). גוסטב דורה.

התבוננו בציור שצייר גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19.

  • מה הביאו עימם המרגלים לפי המסופר בפרק  ומה הביאו אתם המרגלים לפי הציור של דורה?
  • תארו את תנועות הגוף של המרגלים בציור, מה לדעתכם הן מלמדות על ההרגשה של המרגלים?
לתור את הארץ
מצאו וסמנו במפה את המקומות בהם עברו המרגלים: מדבר צין, נגב, חברון, לבוא חמת. ציינו...
לתור את הארץ
"וַיַּעֲלוּ וַיָּתֻרוּ אֶת הָאָרֶץ מִמִּדְבַּר צִן עַד רְחֹב לְבֹא חֲמָת.
וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן וְשָׁם אֲחִימַן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי יְלִידֵי הָעֲנָק וְחֶבְרוֹן שֶׁבַע שָׁנִים נִבְנְתָה לִפְנֵי צֹעַן מִצְרָיִם.
וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד ..." (פסוקים כא- כג)
מפת ארץ כנען.

מפת ארץ כנען. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

  • מצאו וסמנו במפה את המקומות בהם עברו המרגלים: מדבר צין, נגב, חברון, לבוא חמת.
  • ציינו במפה את מקום מגורייכם. האם המרגלים עברו שם?
אשכול ענבים
אשכול הגפן שהביאו המרגלים הפך לסמל והוא משמש כיום כסמל של משרד התיירות של מדינת...
אשכול ענבים
"וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל, וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד, וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם, וּמִן הָרִמֹּנִים, וּמִן הַתְּאֵנִים" (פסוק כג)

לוגו של משרד התיירות.

לוגו של משרד התיירות. באדיבות משרד התיירות.

אשכול הגפן שהביאו המרגלים הפך לסמל והוא משמש כיום כסמל של משרד התיירות של מדינת ישראל.

  • מה סימל אשכול הענבים עבור בני ישראל שראו את האשכול שהביאו עמם המרגלים?
  • מדוע לדעתכם הפכה דווקא התמונה הזאת להיות סמל של משרד התיירות?
שיטות ריגול - אז והיום
  כשמדמיינים מרגלים חושבים על אקשן, מסתורין, סרטי ג'ימס בונד וגם על המרגל הישראלי אלי...
שיטות ריגול - אז והיום
"שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן ..." (פסוק ב)
אלי כהן במרפסת ביתו שבדמשק, אשר השקיף על המטכ"ל הסורי.

אלי כהן במרפסת ביתו שבדמשק, אשר השקיף על המטכ"ל הסורי. צילום: באדיבות
אתר ההנצחה של אלי כהן.

 

כשמדמיינים מרגלים חושבים על אקשן, מסתורין, סרטי ג'ימס בונד וגם על המרגל הישראלי אלי כהן.

להמשך קריאה

בשנת 1965 נתפש מרגל ישראלי, בשם אלי כהן בסוריה. קראו את החלק שעוסק בפעילותו בסוריה באתר המרכז למורשת המודיעין.

  • במה דומה משימת הריגול של אלי כהן ,לזו של המרגלים שמשה שלח ובמה היא שונה?
  • באיזו מילה משתמשים בפרק במקום המילה "לרגל" ?
  • הסבירו את השורש של המילה, אילו עוד מילים מהשורש הזה אתם מכירים?
תנ"ך בחרוזים- המרגלים
צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור המרגלים. קרדיט: תנ"ך בחרוזים, הופק...
תנ"ך בחרוזים- המרגלים
"שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִׂיא בָהֶם." (פסוק ב)

  • צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור המרגלים.

קרדיט: תנ"ך בחרוזים, הופק ע"י ניהול פלוס בע"מ עבור הטלוויזיה החינוכית הישראלית.