סגור תצוגת כיתה
הפרק

"נגד הזרם"

פסוקים כ-לג

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נצפה בסרטון המצורף שמתאר ניסוי בקונפורמיות (ראו ניסוי גם בממערך השיעור). אחרי הצפייה נוודא שכל התלמידים הבינו את הניסוי.

נשאל: מה דעתכם? איך הרגישו האנשים שהסתובבו במעלית? מה גורם לנו ליישר קו עם החברה שסביבנו? האם תמיד אנחנו מיישרים קו, או שלפעמים אנחנו בוחרים בדרך אחרת? מה זה דורש מאיתנו? מה גורם לנו לבחור בדרך אחרת?
לאחר מכן נכתוב על הלוח את הביטוי: "שוחה נגד הזרם".

נשאל: מה יותר קל, לשחות עם הזרם או נגדו? נסביר שמי שבוחר לשחות נגד הזרם – פירוש הדבר שייאלץ להתאמץ יותר ממי ששוחה עם הזרם, ושניתן להשתמש בביטוי הזה גם בנוגע לאנשים שהחליטו לפעול בניגוד להחלטת הרוב.

מבט ראשון

נשאל – מי זוכר מה קרה עד עכשיו בעלילה? נזכיר בכמה מילים.

נקרין על הלוח את פסוקים כה-לג.
נשאל – מי יכול למצוא בתוך הפסוקים את דבריו של כלב בן-יפונה? נבקש מתנדב שיעמוד מול הכיתה ויקרא את דבריו של כלב בטון שנראה לו מתאים.

נמשיך בקריאה שלנו עד סוף הפרק. לאחר מכן נשאל – מה פירוש המילה "ויהס"? נסביר שפירוש המילה – השתיק, כלומר כלב מצווה על העם לשתוק ולהקשיב לדבריו.

מבט שני

כדי לוודא שהתלמידים הבינו את הסיפור אפשר לחלק להם דף עבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) שבו התלמידים צריכים למלא את המילים החסרות מתוך מחסן מילים. נוודא שיש בכיתה הבנה כללית של רצף העלילה.

כעת נתמקד בפסוק ל ובדבריו של כלב. נשאל את הכיתה: מדוע, לדעתכם, כלב בוחר דווקא במילים אלה כדי לומר את דברו לעם? מדוע הוא חוזר פעמיים על מילים דומות, כמו ב"עלה נעלה" ו"יכול נוכל"?
ניתן להציע שהחזרה מדגישה את תחושת המסוגלות, ושהמטרה של כלב היא לשכנע את העם שהם אכן מסוגלים לעלות אל הארץ ולרשת אותה.
נשאל – מדוע כלב בוחר מילים הפוכות למילים שבהן משתמשים שאר המרגלים? הוא מבין שמילים יכולות להשפיע על תחושת המסוגלות של בני אדם.

מבט שלישי

נפנֶה את תשומת הלב של התלמידים לעובדה שגם אחרי ההסתייגות של כלב בן יפונה המשיכו רוב המרגלים לתאר את הארץ כמאיימת ומפחידה, כשהתיאור שלהם מגיע לשיאו במשפט:"וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם".

נשאל – מה מאפיין את היחס בין חגבים לבני אדם? (החגבים קטנים מאוד ביחס לבני אדם). כאן חשוב להסב את תשומת ליבם של התלמידים לסדר הדברים בפסוק: קודם המרגלים הרגישו את עצמם קטנים כמו חגבים ורק אחר כך בני הארץ ראו אותם ככאלה. ניתן לשאול- אילו היו המרגלים מצליחים לראות את עצמם גדולים, גם בני הארץ היו רואים אותם כך?

כָּלֵב הוא דוגמה למי שהצליח "לשחות נגד הזרם" המיוצג על ידי שאר המרגלים שתיארו את הארץ כמסוכנת ומפחידה ואת עצמם כקטנים וחלשים. הקול שמשמיע כלב הוא אחר – הוא מאמין בעם וקורא לו להתגבר על הסכנות מבחוץ והפחדים מבפנים.
נשאל – האם כלב לא הרגיש את עצמו קטן? כיצד הוא הצליח שלא להרגיש כך? מה, לדעתכם, עזר לכלב לא להיסחף אחר הפחד של שאר המרגלים ולהרגיש ולפעול אחרת? אילו תכונות יש בכלב שמאפשרות לו לאמץ תפיסה אחרת של עצמו ושל המציאות?

מבט לחיים

נבקש מהתלמידים לחשוב על מצב שבו הם חשבו אחרת מכולם והצליחו להביע את דעתם או לפעול באופן שונה מהרוב. אם אין להם דוגמה אישית אפשר לתת דוגמה של חבר/בן משפחה או להזמין לספר על כתבה שקראו בעיתון או פרק שצפו בו בסדרת אינטרנט/טלויזיה. נחלק לכל תלמיד כרטיסייה שעליו למלא בעצמו:

  1. מה אני חשבתי שצריך לעשות?
  2. מה חשבו האחרים שצריך לעשות?
  3. מה עשיתי בסוף?
  4. מה עזר לי "ללכת נגד הזרם"?

כעת נאזין לסיפורים של התלמידים ונחשוב יחד מה יכול לעזור לנו להרגיש חזקים ואמיצים מספיק להביע דעה המנוגדת לדעה המקובלת. בכיתה מתקדמת אפשר לשאול את התלמידים איזה מחיר הם מוכנים לשלם כדי לעמוד על שלהם בניגוד לעמדת הרוב.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו באופן שבו הציגו המרגלים את הארץ לעם, והתמקדנו בכך שהאופן שבו אנו תופסים את עצמנו משפיע גם על האופן שאחרים תופסים אותנו. התמקדנו בדמותו של כלב שהעז לחשוב אחרת משאר המרגלים והאמין בכוחו של העם לרשת את הארץ. חשבנו על מצבים שבהם הצלחנו בעצמנו ללכת נגד הזרם ומה עזר לנו בכך.
מיומנות: למדנו את הביטוי "ללכת/לשחות נגד הזרם".
מתודה: צפינו בסרטון שעוסק בקונפורמיות, חשבנו על מצבים שבהם התמודדנו עם השאלה אם לנהוג כמו כולם או ללכת נגד הזרם…

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
ניסוי המעלית
נצפה בסרטון המצורף שמתאר ניסוי בקונפורמיות: מה דעתכם? איך הרגישו האנשים שהסתובבו במעלית? מה גורם...
ניסוי המעלית

נצפה בסרטון המצורף שמתאר ניסוי בקונפורמיות:

  • מה דעתכם? איך הרגישו האנשים שהסתובבו במעלית? מה גורם לנו ליישר קו עם החברה שסביבנו? האם תמיד אנחנו מיישרים קו, או שלפעמים אנחנו בוחרים בדרך אחרת? מה זה דורש מאיתנו? מה גורם לנו לבחור בדרך אחרת?
  • מה יותר קל, לשחות עם הזרם או נגדו?

קרדיט: ניסוי המעלית. מתוך הערוץ yossi Zisso. פורסם בתאריך 26 באוק׳ 2013

דפי עבודה והעשרה לשיעור
דפי עבודה והעשרה לשיעור
ויהס כלב
אָמַר רָבָה :וַיַּהַס – הֱסִיתָם בִּדְבָרִים. פָּתַח יְהוֹשֻׁעַ בִּדְבָרִים אֶל הָעָם.אָמְרוּ לוֹ: אַתָּה, שֶׁאֵין לְךָ...
ויהס כלב
"וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם אֶל משֶׁה, וַיֹּאמֶר עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ." (פסוק ל)

קרדיט: shutterstock.com

אָמַר רָבָה :
וַיַּהַס – הֱסִיתָם בִּדְבָרִים.
פָּתַח יְהוֹשֻׁעַ בִּדְבָרִים אֶל הָעָם.
אָמְרוּ לוֹ: אַתָּה, שֶׁאֵין לְךָ מִשְׁפָּחָה, מְדַבֵּר?
אָמַר כָּלֵב בְּלִבּוֹ: אִם אֲדַבֵּר גַּם אֲנִי, יְנַסּוּ לִמְצֹא סִבָּה לְהַשְׁתִּיק גַּם אוֹתִי.
מֶה עָשָׂה?
פָּתַח וְאָמַר לָהֶם: "וְכִי זוֹ בִּלְבַד עָשָׂה לָנוּ בֶּן עַמְרָם?"
סָבְרוּ הָעַם שֶׁבִּגְנוּת מֹשֶׁה הוּא רוֹצֶה לְדַבֵּר – וְהִשְׁתַּתְּקוּ.
הִמְשִׁיךְ כָּלֵב וְאָמַר לָהֶם:
"הוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרַיִם וְקָרַע לָנוּ אֶת הַיָּם וְהֶאֱכִילָנוּ אֶת הַמָּן…
וְאִם יֹאמַר – עָשׂוּ סֻלָּמוֹת וְעָלוּ לָרָקִיעַ – לֹא נִשְׁמַע לוֹ?"

(עיבוד. לפי: תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף לה עמוד א)

  • באיזו דרך השיג כלב בן יפונה את תשומת הלב של העם?
דימוי עצמי נמוך
אמר רב משרשיא: המרגלים שקרנים היו. נניח מה שאמרו: "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים", בסדר. אלא מה...
דימוי עצמי נמוך
"וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים, וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם." (פסוק לג)

קרדיט: shutterstock.com

אמר רב משרשיא: המרגלים שקרנים היו.
נניח מה שאמרו: "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים", בסדר. אלא מה שהוסיפו ואמרו: "וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם", מניין היו יודעים?

(עיבוד. על פי תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף לה עמוד א, לפי ביאור שטיינזלץ)

  • מדוע טען רב משרשיא כי המרגלים היו שקרנים?
בכייה לדורות
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא" (במדבר יד, א). אמר רבה,...
בכייה לדורות
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם, וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא." (פסוק א)

פרנצ'סקו אייץ, החרבת בית המקדש בירושלים, שמן על קנבס, 1867. מתוך ויקישיתוף

"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא" (במדבר יד, א).

אמר רבה, אמר רבי יוחנן:

אותו הלילה, ליל תשעה באב היה. ואמר להם הקדוש ברוך הוא: אתם בכיתם בכייה של חינם, ללא סיבה אמיתית – ואני קובע לכם ביום הזה בכייה לדורות. 

ואכן במהלך השנים, בתשעה באב חרבו בית המקדש הראשון ובית המקדש השני.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כט עמוד א. לפי ביאור שנאן לספר האגדה עמ' 104)

ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 104. © כנרת, זמורה, ביתן.

  • מה היה חמור כל כך בבכי של העם עקב חטא המרגלים, שהביא עליהם כעונש אסונות לאומיים?
חוגי בית של המרגלים
כיוון שבאו מתור הארץ, עמדו ופיזרו עצמם בכל שבטי ישראל, כל אחד ואחד בתוך שבטו,...
חוגי בית של המרגלים
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם, וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא." (פסוק א)

קרדיט: shutterstock.com

כיוון שבאו מתור הארץ, עמדו ופיזרו עצמם בכל שבטי ישראל, כל אחד ואחד בתוך שבטו, ומתנפל לתוך כל זווית של ביתו והוא צווח ובוכה.

ובניו ובנותיו באים עליו והיו אומרים לו: "מה לך, אדוני?" 

ובעוד שהוא עומד, עושה עצמו נופל לפניהם, ואומר להם: "אוי לי עליכם, בניי ובנותיי וכלותיי! הָאֱמוֹרִיִים (עַם כְּנַעֲנִי) עתידים להתעלל בכם, הם עתידים לשלוט בכם! מי יוכל לעמוד מולם?" 

מיד הם כולם גועים בבכייה, בניהם ובנותיהם וכלותיהם, עד שהיו השכנות שומעות את הדבר ואף הן היו בוכות, עד שהייתה משפחה למשפחה משמעת עד שהיה כל השבט בוכה. עד שנעשו כולם חבורה אחת וגעו בבכי ונתנו קול בכייתם לַמָרוֹם.

(עיבוד. על פי: ילקוט שמעוני פרשת שלח לך , לפי פירוש שנאן לספר האגדה עמ' 103-104)

ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 104-103. © כנרת, זמורה, ביתן.

  • על פי המדרש, כיצד הצליחו המרגלים להפיץ את דעותיהם בכל ישראל? התייחסו לדבריהם ולמעשיהם.
הקשיבו לדיווח המרגלים
דברי המרגלים הפכו לביטויים שמשתמשים בהם עד היום: אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא אַנְשֵׁי מִדּוֹת הַנְּפִילִים...
הקשיבו לדיווח המרגלים
"וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם." (פסוק לג)
חגב.

חגב. צילום: baon / Shutterstock.com

דברי המרגלים הפכו לביטויים שמשתמשים בהם עד היום:

אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא
אַנְשֵׁי מִדּוֹת
הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק
וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם

  • הסבירו את דברי המרגלים בהקשרם ומצאו תמונות היכולות להתאים ולהמחיש את דבריהם.
  •  כיצד משתמשים בביטויים היום? (ניתן לחפש כתבות בעיתונות ובאינטרנט).
ארץ אוכלת יושביה
נתן יונתן פותח את השיר שלו בלשונם של המרגלים "ארץ אוכלת יושביה". מאז, מרבים להשתמש...
ארץ אוכלת יושביה
"וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת." (פסוק לב)

נתן יונתן פותח את השיר שלו בלשונם של המרגלים "ארץ אוכלת יושביה".
מאז, מרבים להשתמש בביטוי זה לתאר את הקושי של החיים בארץ הזאת .

למילות השיר

שיר ארץ
חוה אלברשטיין
מילים: נתן יונתן
לחן: סשה ארגוב

ארץ שיושביה היא אוכלת
וזבת חלב ודבש ותכלת
לפעמים גם היא עצמה גוזלת
את כבשת הרש.

ארץ שמתקו לה רגביה
ומלוחים כבכי כל חופיה
שנתנו לה אוהביה
כל אשר יכלו לתת.

שב החצב לבן לפרוח
שם בדרך יחידי
והיסמין ישיב ניחוח
שדות הזמן שלה האבודים.

ארץ שמתקו לה רגביה
ומלוחים כבכי כל חופיה
שנתנו לה אוהביה
כל אשר יכלו לתת.

כל אביב שבים לה סביוניה
לכסות את כל קמטי פניה
רוח קיץ עצב אבניה
ילטף באור.

שב הסתיו עם כובד ענניה
לעטוף אפור את כל גניה
והחורף את שמורות עיניה
הבוכות יסגור.

שב החצב לבן לפרוח
שם בדרך יחידי
והיסמין ישיב ניחוח
שדות הזמן שלה האבודים

שב הסתיו עם כובד ענניה…

 

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.

  • מדוע לדעתכם נתן יונתן משתמש בדברי המרגלים בשיר- העלו  השערות.
  • כיצד אהבתו לארץ באה לידי ביטוי בשיר?
בידיים העמוסות של המרגלים
התבוננו בציור שצייר גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19. מה הביאו עימם המרגלים...
בידיים העמוסות של המרגלים
 וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל, וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד, וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם, וּמִן הָרִמֹּנִים וּמִן הַתְּאֵנִים (פסוק כג)

המרגלים ששלח משה לתור את ארץ כנען הביאו מפירות הארץ והם הוצגו בפני העם : "וגם זבת חלב היא וזה פריה" (במדבר יג, כז).

המרגלים ששלח משה לתור את ארץ כנען הביאו מפירות הארץ והם הוצגו בפני העם : "וגם זבת חלב היא וזה פריה" (במדבר יג, כז). גוסטב דורה.

התבוננו בציור שצייר גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19.

  • מה הביאו עימם המרגלים לפי המסופר בפרק  ומה הביאו אתם המרגלים לפי הציור של דורה?
  • תארו את תנועות הגוף של המרגלים בציור, מה לדעתכם הן מלמדות על ההרגשה של המרגלים?
לתור את הארץ
מצאו וסמנו במפה את המקומות בהם עברו המרגלים: מדבר צין, נגב, חברון, לבוא חמת. ציינו...
לתור את הארץ
"וַיַּעֲלוּ וַיָּתֻרוּ אֶת הָאָרֶץ מִמִּדְבַּר צִן עַד רְחֹב לְבֹא חֲמָת.
וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן וְשָׁם אֲחִימַן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי יְלִידֵי הָעֲנָק וְחֶבְרוֹן שֶׁבַע שָׁנִים נִבְנְתָה לִפְנֵי צֹעַן מִצְרָיִם.
וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד ..." (פסוקים כא- כג)
מפת ארץ כנען.

מפת ארץ כנען. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

  • מצאו וסמנו במפה את המקומות בהם עברו המרגלים: מדבר צין, נגב, חברון, לבוא חמת.
  • ציינו במפה את מקום מגורייכם. האם המרגלים עברו שם?
אשכול ענבים
אשכול הגפן שהביאו המרגלים הפך לסמל והוא משמש כיום כסמל של משרד התיירות של מדינת...
אשכול ענבים
"וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל, וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד, וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם, וּמִן הָרִמֹּנִים, וּמִן הַתְּאֵנִים" (פסוק כג)

לוגו של משרד התיירות.

לוגו של משרד התיירות. באדיבות משרד התיירות.

אשכול הגפן שהביאו המרגלים הפך לסמל והוא משמש כיום כסמל של משרד התיירות של מדינת ישראל.

  • מה סימל אשכול הענבים עבור בני ישראל שראו את האשכול שהביאו עמם המרגלים?
  • מדוע לדעתכם הפכה דווקא התמונה הזאת להיות סמל של משרד התיירות?
שיטות ריגול - אז והיום
  כשמדמיינים מרגלים חושבים על אקשן, מסתורין, סרטי ג'ימס בונד וגם על המרגל הישראלי אלי...
שיטות ריגול - אז והיום
"שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן ..." (פסוק ב)
אלי כהן במרפסת ביתו שבדמשק, אשר השקיף על המטכ"ל הסורי.

אלי כהן במרפסת ביתו שבדמשק, אשר השקיף על המטכ"ל הסורי. צילום: באדיבות
אתר ההנצחה של אלי כהן.

 

כשמדמיינים מרגלים חושבים על אקשן, מסתורין, סרטי ג'ימס בונד וגם על המרגל הישראלי אלי כהן.

להמשך קריאה

בשנת 1965 נתפש מרגל ישראלי, בשם אלי כהן בסוריה. קראו את החלק שעוסק בפעילותו בסוריה באתר המרכז למורשת המודיעין.

  • במה דומה משימת הריגול של אלי כהן ,לזו של המרגלים שמשה שלח ובמה היא שונה?
  • באיזו מילה משתמשים בפרק במקום המילה "לרגל" ?
  • הסבירו את השורש של המילה, אילו עוד מילים מהשורש הזה אתם מכירים?
תנ"ך בחרוזים- המרגלים
צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור המרגלים. קרדיט: תנ"ך בחרוזים, הופק...
תנ"ך בחרוזים- המרגלים
"שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִׂיא בָהֶם." (פסוק ב)

  • צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור המרגלים.

קרדיט: תנ"ך בחרוזים, הופק ע"י ניהול פלוס בע"מ עבור הטלוויזיה החינוכית הישראלית.