הכנות והגבלות
בכמה מילים
נעסוק בהיערכות לקראת מעמד הר סיני. בני ישראל נדרשים לערוך את ההכנות האלה: היטהרות והתקדשות של העם, וסימון גבולות סביב הר סיני כדי שאיש לא ייגע בו במהלך המעמד עצמו. נבחן את המשמעות של סימון הגבולות ונשאל אם ההגבלות הכרחיות במעמד כזה.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: התכוננות לאירוע
נבקש מהתלמידים לספר על הכנות שהם או בני משפחותיהם ערכו לקראת אירוע חשוב (לדוגמה בר מצווה, חתונה). נשאל את התלמידים:
- למה ההכנות האלה חשובות?
- האם יש משמעות להכנות?
הצעה שנייה: התכוננות למשלחת
נספר לתלמידים שמחר מגיעה משלחת חשובה לבית ספר וצריך להתכונן להגעתה. נשאל את התלמידים:
- מה הפעולות שצריך לעשות? (לסדר את הכיתות, להרים את הזבל ולנקות, לוודא שכל התלמידים מסודרים, לדאוגלמורים או לתלמידים שילוו את האורחים וכו')
- למה ההכנות האלה חשובות?
הצעה שלישית: גבולות
נשאל את התלמידים:
- האם חשוב שיהיה גבול בין מורים לתלמידים, מדוע?
- האם חשוב שיהיו גבולות בין מנהל לעובדים שלו בעת חתימת הסכם עבודה? מדוע?
הזמנה לקריאה
נקרא עם התלמידים את פסוקים ט-יז ונסביר אותם בקצרה.
לאחר מכן, נחלק לתלמידים דף ובו פסוקים ט-יז ונבקש מהם לסמן את הפסוקים הקשורים להכנות של בני ישראל לקראת מעמד הר סיני: דברי משה; הציוויים של אלוהים; ותיאור הפעולות שבני ישראל עושים (ראו דף עבודה: פסוקים ט-יז לסימון).
נחזור למליאת הכיתה ונשאל:
- איך העם מתכונן למפגש עם אלוהים? (מתקדש, מתנקה, מכבס את בגדיו ומסמן את התחום הקדוש)
- מה לדעתכם החשיבות של כל ההכנות האלה?
- למה העם התבקש להתכונן? (ההכנות של בני ישראל מכינות אותם להתגלות של ה' בהר סיני. הדרישות המיוחדות של משה וה' גורמות לבני ישראל להבין שמדובר באירוע מיוחד ורב ערך)
אפשר לחלק את ההכנות לשתי קבוצות: היטהרות גופנית וסימון גבולות.
נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם צריך היטהרות גופנית?
- מה המשמעות של זה?
- מדוע לדעתכם צריך לסמן את הגבולות?
- מה המשמעות של זה?
אפשר לקרוא עם התלמידים קטעים מתוך מאמרו של חיים סבתו – ההכנות למעמד הר סיני או לחלופין לחלק את הקטעים כדף עבודה (ראו דף עבודה: למה צריך גבול כדי להתקרב?).
התלמידים ישתפו בתשובותיהם לשאלה למה צריך גבול כדי להתקרב?
(גישה אחת אומרת שיש צורך בגבולות כדי לאפשר קשר של יראה ואהבה בין העם לאלוהים;וגישה אחרת גורסת שהגבולות שם כדי לבחון אם ישראל יפרצו אותם למרות כל האזהרות)
נדון בכיתה:
- מה מטרת ההגבלות הרבות על העם בהכנות להר סיני, לפי דברי סבתו? (ליצור יראה של עם ישראל מאלוהים)
- מה הן נועדו להשיג ביחסים בין עם ישראל לאלוהים? (קרבה שנוצרת מתוך יראה)
נעיין בשמות פרק כ פסוקים יד-טז ונשאל:
- מהי מטרת הקולות, הלפידים, השופר והעשן על פי פסוק טז?("כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם בָּא הָאֱלֹהִים, וּבַעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל פְּנֵיכֶם לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ")
- האם מטרתם זהה? (כן, הם מכוונים לאותה מטרה- ליצור יראה של עם ישראל מאלוהים)
נסכם ונאמר כי הריחוק הנדרש מעם ישראל בהכנות שלו למעמד הר סיני הוא ריחוק לצורך קרבה, כלומר קבלת הגבלות וסייגים שמעוררים יראה אך בה בעת גם את הרצון בהתקרבות ואת האהבה.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה: גבולות בין אלוהים לאדם
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם הצבת גבולות ושמירת מרחק בין אלוהים לבין העם היא חשובה במעמד זה? מדוע?
- האם היה אפשר אחרת?
אפשר לקרוא עם התלמידים קטעים מתוךרשימתה של חגית ברטוב 'מתכון להצלחה: דיסטנס' (ראו דף עבודה: מתכון להצלחה: דיסטנס).
נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם היה קורה לולא היה גבול ברור?
- האם יש צורך לסמן את הגבול בין התחום של אלוהים לתחום של האדם? מדוע?
אפשרות שנייה: גבולות בחיי התלמידים
נשאל את התלמידים:
- באילו מקומות בחייכם אתם נתקלים בנושא הגבולות?
נבקש מהם לשתף ונשאל:
- מה המטרה של הגבול?
- מה מאפשרים לכם הגבולות?
- האם יש גבולות שמצליחים ליצור קרבה? כיצד?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על ההיערכות הנדרשות מצד בני ישראל לקראת מעמד הר סיני. בחנו את המשמעות של סימון הגבולות ובדקנו אם הגבולות הכרחיים במעמד כזה.
מתודה: פרשנות מודרנית.
מיומנויות: דף עבודה, דיון.