הכנות לבניית בית המקדש – בריתות אסטרטגיות
פרק ה, טו-לב
בכמה מילים
במהלך זה נעסוק בברית שנכרתה עם חירם לצורך הקמת בית המקדש והמיסים הכבדים שניתנו לצורך כך. נפתח בשאלת כדאיות כריתת בריתות עם מדינות שכנות ונשאל אם ישנו פרויקט שראוי שהעם יתגייס בעבורו ויקריב למענו. לב המהלך יעסוק במה שנתן ומה שקיבל חירם תמורת העזרה בבניית בית המקדש ובהטלת המיסים על העם. נסיים בשאלה אם העלאת מיסים היא פעולה ראויה ורצויה בחברה שלנו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה- כתבה:
נקרא את הכתבה 'למה ישראל שווה לארה"ב את כל המיליארדים' (ראו קישור לכתבה גם בממערך השיעור) ונדון בשאלה המובאת בעזר ההוראה.
אפשרות שנייה- שאלה לדיון:
- מה מדינת ישראל יכולה לתת (מבחינת משאבים) למדינות אחרות, ומה היא יכולה לקבל מהם?
אפשרות שלישית- התגייסות:
נחשוב יחד אם יש פרויקט כלשהו שאנחנו חושבים שכל העם יכול להתגייס למענו.
- מהו?
- באילו דרכים אפשר להתגייס?
הזמנה לקריאה
מיד אחרי התיאור של הברכה הגדולה של שלמה נראה עכשיו מפגש בין חירם מלך צור, ידיד ותיק של אביו, דוד. שלמה ינצל את הקשר שחירם יוצר כדי להשיג מטרה חשובה במיוחד.
נקרא יחד את פסוקים טו-לב, נסביר מילים קשות ונחלק לתלמידים דף לעבודה עצמאית או בחברותות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
חירם שלח לברך את שלמה על המלכתו, ושלמה משיב בבקשה לעזרה בבניית בית המקדש. משם מתחיל קשר של עבודה ונתינה (חיטים ושמן תמורת כריתת ארזי הלבנון). אנחנו רואים כי שלמה מנצל את הקשרים עם חירם כדי לקדם את מטרתו לבניית בית המקדש. מצד שני, יש מחיר לקשר.
נקרא יחד את פסוק כז שבו מתואר המחיר. נראה כי שלמה מעלה את המס לכל העם. נמשיך ונקרא ונראה שהמחיר אינו רק כלכלי, וכי רבים משתעבדים לצורך בניית המקדש.
נבקש מהתלמידים לכתוב רשימה של אנשי המקצוע המופקדים על בניית המקדש ואת מספרם. (פסוקים כט-ל: "וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה שִׁבְעִים אֶלֶף נֹשֵׂא סַבָּל, וּשְׁמֹנִים אֶלֶף חֹצֵב בָּהָר, לְבַד מִשָּׂרֵי הַנִּצָּבִים לִשְׁלֹמֹה אֲשֶׁר עַל הַמְּלָאכָה שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים, וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת הָרֹדִים בָּעָם הָעֹשִׂים בַּמְּלָאכָה".)
לסיכום, נעיין ביצירתו של גוסטב דורה על בניית בית המקדש והברית עם חירם (ראו עזר הוראה: בניית בית המקדש, גוסטב דורה).
נבקש מהתלמידים לכתוב כמה שיותר פריטים שנראים ביצירה. נדגיש את כמות העבדים והעצים.
מבט לחיים
נדון בשאלה:
- האם אפשר היה לבנות את בית המקדש אך לשעבד פחות את העם?
- האם לדעתם זהו קורבן ראוי?
- לאילו מטרות ראוי להעלות מיסים?
- לאילו נושאים לא ראוי להעלות מיסים?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: הברית עם חירם מלך צור, העלאת מיסים, פרויקט בניית בית המקדש.
מיומנויות: קריאה צמודה ולימוד היסטורי.
מתודות: דיון, קריאה ומענה על שאלות, כתבה וציור.
נקרא על ממלכת צור באתר 929 ונשאל את התלמידים:
- כיצד סייעה הברית על שלמה להפוך את צור לאימפריה?