הכנסת אורחים
יח, א-ח
בכמה מילים
אמצעים נדרשים: רמקול; צילום של כרטיסי העבודה שבעזר ההוראה: כרטיסים לעבודה בקבוצות; בריסטולים חלקים וצבעי גואש להכנת כרזות.
הזמנה ללימוד
נאזין לשיר 'האורח' שחיברה נעמי שמר ושרה להקת הכול עובר חביבי.
נכתוב על הלוח בגדול את המילה 'אורחים' ונשאל את התלמידים:
- מי אירח בחודש האחרון? או מי התארח?
- כיצד קיבלתם את האורח?
- האם הכנתם בשבילו משהו מיוחד?
נכתוב על הלוח את תשובותיהם של התלמידים, למשל: ניקינו את הבית, הגשנו כיבוד… (נקבל גם תשובות כגון לא עשיתי שום דבר מיוחד, הוא פשוט נכנס ושיחקנו, אני לא אוהב אורחים וכיוצא בזה).
אם התלמידים לא אירחו בזמן האחרון, אפשר להפנות שאלות היפותטיות:
- לו אני או כמה חברים היו באים להתארח אצלך בבית, מה היית מכין לכבודי?
נסכם ונספר שכעת נקרא בתורה איך אברהם ושרה אירחו את האורחים שהגיעו אליהם הביתה.
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נקרא את יחד את פסוקים א-טו בפרק יח ונסביר אותם, לאחר מכן נבקש מהתלמידים לשים לב לפעולות שאברהם ושרה עושים לכבוד האורחים. במהלך הקריאה נדגיש את הפעולות שאברהם ושרה עושים והמילים שבהן הם מכבדים את האורחים שלהם ("וַיָּרָץ לִקְרָאתָם…", "יֻקַּח נָא מְעַט מַיִם…", "וְאֶקְחָה פַת לֶחֶם…" ועוד).
לאחר הקריאה נכתוב על הלוח בעזרת התלמידים את הפעולות שעשו אברהם ושרה לכבוד אורחיהם.
מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
אברהם הוא אדם עשיר ומכובד, הוא ניצח ארבעה מלכים גדולים, הוא בן 99, ימים ספורים אחרי ברית מילה ובכל זאת הוא בעצמו רץ אל האורחים.
- האם ההתנהגות של אברהם מפתיעה אתכם?
- מה אפשר ללמוד מהתנהגותו של אברהם?
רש"י מסביר ששלושת האנשים שאברהם ראה היו נראים לו כאנשים המשתחווים לאבק רגליהם (עובדי עבודה זרה פחותים ביותר). - מה אברהם עושה כאשר הוא רואה את שלושת האנשים האלה? (רץ לקראתם ומשתחווה ארצה, אברהם מכבד כל אורח גם אם הוא שונה ממנו מאוד)
- מה אברהם אומר לאנשים שהוא ייתן להם? (פסוקים ד-ה)
- מה אברהם ושרה מכינים לאורחים? האם הם מסתפקים ב"מְעַט מַיִם" ו"פַת לֶחֶם"?
אפשר לערוך על הלוח השוואה בין מה שאברהם אמר לבין מה שאברהם עשה, ולהסביר את הביטוי "אמור מעט ועשה הרבה".
בפסוק ז כתוב שאברהם נותן לנער להכין "בֶּן בָּקָר רַךְ וָטוֹב".
- האם תוכלו לנחש מיהו הנער? (סביר להניח שהנער היה ישמעאל, שהיה באותה עת בן 13)
- מדוע לדעתכם אברהם משתף את ישמעאל בנו בקבלת האורחים? (כדי לחנך אותו)
- איזו הפתעה נותנים המלאכים לאברהם ושרה? (הבטחה שייוולד להם בן)
- מה מבינים שרה ואברהם לאחר ההבטחה? (שהאורחים שבאו אל ביתם הם מלאכים, שליחי אלוהים)
מבט שלישי - התבוננות
נקרין את פסוקים א-ח על הלוח.
אפשרות ראשונה קלה:
- קראו את הפסוקים וחפשו רמזים לכך שאברהם ושרה מיהרו בהכנסת האורחים שלהם. ("וַיְמַהֵר אַבְרָהָם", "וַיֹּאמֶר מַהֲרִי", "וְאֶל הַבָּקָר רָץ", "וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ").
לחלופין אפשר לבקש מהתלמידים לחפש מילים המלמדות על זריזות.
אפשרות שנייה מאתגרת:
נבקש מהתלמידים לקרוא את הפסוקים פעם נוספת ולציין אילו פעולות אברהם ושרה עשו. המורה יסמן על הלוח כל פעולה שהתלמידים אומרים (וַיָּרָץ, וְאֶקְחָה, וַיְמַהֵר, מַהֲרִי, לוּשִׁי, וַעֲשִׂי עֻגוֹת, רָץ אַבְרָהָם… – בפסוקים מופיעים 35 פעלים!).
- מדוע לדעתכם אברהם ושרה מיהרו כל כך בהכנסת האורחים? (אברהם ושרה חיבבו את הכנסת האורחים ורצו לקיימה במהירות ובצורה מושלמת, כאשר אנחנו אוהבים משהו אנחנו עושים אותו בשמחה ובזריזות)
מבט לחיים
נתחלק לארבע קבוצות, כל קבוצה תקבל כרטיס עבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) המתאר את האופן שבו צריך לקבל אורחים על פי המסורת היהודית. כל קבוצה תלמד, תענה על השאלות ולאחר מכן תציג את תוצריה בפני הכיתה.
בכיתות גדולות אפשר להתחלק לשמונה קבוצות ולתת לשתי קבוצות את אותו כרטיס עבודה.
בתום העבודה נבקש מכל קבוצה להציג את הכרזה שלה ולהסביר את שלמדה. לסיכום נתלה את הכרזות בכיתה ונעודד תלמידים לארח חבר או חברה שטרם ביקרו בביתם. לאחר הביקור נבקש מהתלמידים לשתף בחוויותיהם.
בשעת העבודה אפשר להשמיע פעם נוספת את השיר 'האורח' מאת נעמי שמר .
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בכתיבת המילה 'אורחים' על הלוח ובשיחה על חוויותינו כמארחים וכמתארחים, האזנו לשיר על הכנסת אורחים. עיינו בפסוקים לעומקם, חתמנו בעבודה בקבוצות וביצירת כרזה לצלילי השיר 'האורח' של נעמי שמר.
מיומנות: זיהוי מאפיין עיקרי של לשון התנ"ך: ריבוי פעלים.
מתודות: האזנה לשיר, עבודה בקבוצות – כתיבת כרזות.