סגור תצוגת כיתה
הפרק

המלכת דוד בבית לחם בידי שמואל

פסוקים א-יב

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

המראה הוא נושא המעסיק מאוד נערים ונערות בגיל ההתבגרות. השיעור יעסוק בתהליך הקדשת דוד למלוכה. נתמקד בנושא המראה החיצוני בסיפור המלכתו של דוד. על בסיס השורש המנחה רא"ה והפסוק העיקרי ביחידה, פסוק ז: "אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ… כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב" נדון במידת חשיבות המראה החיצוני – מה הוא יכול ללמד אותנו על האדם העומד מולנו ומה מסתתר תחתיו.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – עבודה בקבוצות:
כל קבוצה תקבל תמונה של אדם ותצטרך לבנות לו מעין תעודת זהות לפי המראה שלו. במליאה נשוחח על הקשר שבין מראה לתכונות אופי:

  • מה אפשר ללמוד על אדם ממראהו?
  • מה אי אפשר לדעת מהסתכלות בלבד?
  • מדוע אנחנו נוטים להחיל על אנשים תכונות ומאפיינים שלא בהכרח מתאימים להם רק בשל המראה שלהם?

בכיתות מתוקשבות אפשר לערוך את הפעילות באופן מקוון – כל קבוצה עובדת על תמונה אחת מתוך קובץ שיתופי, ובמליאה מקרינים את התמונות ומשוחחים על התכונות שהוצמדו להן.

הצעה שנייה – שירים בנושא:
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות. נגיד מילה, וכל קבוצה תצטרך למצוא כמה שיותר שירים שבהם מופיעה המילה הזאת. נתחיל במילות סרק כדי להבין את המשחק: בית, ילד וכו'. המילה האחרונה תהיה 'יפה'. ניווכח ששירים רבים עוסקים ביופי.
נשוחח על השיקולים של התלמידים בבחירת בני זוג או בנות זוג. כמה משקל הם נותנים למראה החיצוני.
נסביר כי גם גיבורי הסיפור התנ"כי העניקו ערך רב למראה החיצוני, ועל כך נלמד היום.

הצעה שלישית – סינדרלה:
נקרין לתלמידים קטע מתוך הסרט 'סינדרלה'.
נדון עם התלמידים:

  • מדוע הנסיך בוחר דווקא בסינדרלה? (כי היא יפה, כי היא בלתי מושגת, בגלל הפשטות שלה…)
  • כיצד מתייחסים לסינדרלה בביתה? (משפילים אותה ומתייחסים אליה כלמשרתת עלובה שאין לה סיכוי להצליח)
  • כיצד ייתכן שסינדרלה נתפסת באור שונה כל כך בבית ובחוץ? (כי בבית היא לבושה סחבות וממלאת תפקיד של משרתת ובחוץ היא נראית ומתנהגת כמו נסיכה)

במהלך הלימוד היום נכיר אדם נוסף שנתפס באופן שונה מאוד בבית ובחוץ, ונראה למה דווקא הוא נבחר (ספוילר: לא כי הוא יפה כמו סינדרלה…).

הזמנה לקריאה

נקרא את פסוק א. ניזכר שאלוהים מתחרט שהמליך את שאול מפני שלא קיים את הציווי במלחמת עמלק. שמואל מתאבל על שאול ולא מוסיף להיפגש עמו.
נקרא בקול את פסוקים א-יב ונסביר מילים לא מובנות בעת הקריאה. במהלך הקריאה נבקש מהתלמידים לחפש מילה מנחה. נרמוז שהמילה המנחה קשורה לפתיחת השיעור.
השורש המנחה הוא רא"ה – ואכן, ניווכח שבמרכז הפסוקים שלפנינו עומדת ההתייחסות למראה.

נתבונן בתמונה של ציור קיר מבית הכנסת בדורא אירופוס מן המאה השלישית לספירה.
לאחר שנקרא את הפסוקים נשאל שאלות לחיזוק ההבנה:

  • לאיזו משימה נשלח שמואל? (המלכת אחד מבני ישי)
  • מי הדמויות שאפשר לראות בציור? (שמואל, דוד ואחי דוד)
  • מה שמואל מחזיק בידו? (קרן שמן שבאמצעותה היו ממליכים מלכים בעבר)
  • כיצד שמואל מגיב לדרישתו של אלוהים להמליך מלך חדש? (שמואל אומר שהוא מפחד משאול ולכן אינו רוצה ללכת)
  • מה הייתם עונים לשמואל במקום אלוהים?
  • מה אלוהים עונה לשמואל? (נותן לו תירוץ – תגיד שאתה הולך להקריב קורבן)
  • למה לדעתכם שמואל מנסה להתחמק מהמשימה?

נקרא שני פירושים המציעים שני כיווני מחשבה לשאלה זו (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

נעבור על דף העבודה במליאה ונבקש מהתלמידים לנסות לתאר את הרגשתו של שמואל בנוגע לציווי להמליך מלך חדש, לאור הפירושים שבהם עיינו.
נסכם: האברבנאל סובר ששמואל אינו חושש באמת ומנסה להתחמק מהמשימה שקשה לו – שמואל אינו רוצה למרוד בשאול אך מצד שני הוא מעוניין לקיים את דבר ה' שמשמעותו היא מרידה בשאול.

  • מה דעתכם על התנהלותו של שמואל?

נשים לב למורכבות יחסו של שמואל למלכותו של שאול – בהתחלה לא רצה שמואל שיהיה מלך כלל, ועכשיו שמואל מגן על מלכותו של שאול.

  • מה דעתכם על מורכבות זו? איזה תהליך עבר שמואל לדעתכם? (נראה ששמואל נקשר לשאול ולמלכותו, אולי הדרך שעבר בהמלכתו של שאול וליוויו גרמו לו להיות לצידו ולקבל את מלכותו)
  • בשעה שהמליך שמואל את שאול, שמואל לא החליט מי יהיה המלך. אלוהים הוא שהחליט. האם שמואל היה מרוצה מההחלטה להמליך את שאול? כיצד שמואל מתאר את שאול לעם ולנו, הקוראים?

כדי לענות על שאלה זו, נבקש מאחד התלמידים לקרוא בקול את פרק ט פסוק ב בתיאור הראשון של שאול:
"בָּחוּר וָטוֹב, וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ, מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה גָּבֹהַּ מִכָּל הָעָם".
נשאל את התלמידים:

  • באילו תכונות שאול מתואר? (טוב, גבוה)

נכתוב על הלוח את התכונות.
נבקש מתלמיד אחר לקרוא את תיאור המלכת שאול בפרק י פסוק כד:
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל כָּל הָעָם: 'הַרְּאִיתֶם אֲשֶׁר בָּחַר בּוֹ ה', כִּי אֵין כָּמֹהוּ בְּכָל הָעָם'. וַיָּרִעוּ כָל הָעָם וַיֹּאמְרוּ: 'יְחִי הַמֶּלֶךְ'".
נשאל את התלמידים:

  • מה שמואל שואל את העם? (האם ראיתם את האדם שבו בחר ה'?)

בהמלכה של דוד אלוהים אינו מגלה לשמואל מי יהיה המלך, ושמואל מחפש את הראוי למלוכה מבין בניו של ישי.

  • ממי שמואל מתפעל? (מאליאב – "אַךְ נֶגֶד ה' מְשִׁיחוֹ!" – אמת, זהו הראוי למלוכה)
  • מה שמואל מוצא באליאב? מה גורם לו להיות ראוי למלוכה בעיניו? (מראהו החיצוני המרשים, בפסוק ז ה' מוכיח את שמואל: "אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ…")

נכתוב על הלוח גם את התכונות האלו. ונשאל את התלמידים:

  • כיצד דוד מתואר? (פסוק יב: "וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי" – שוב מתוארות תכונות חיצוניות)

נזכיר את הדיון בפתיחת השיעור בנוגע למקומו של המראה החיצוני בחיינו.

  • מה אלוהים חושב על השיקולים החיצוניים של שמואל? (פסוק ז: "אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ…" – אלוהים יוצא נגד האינטואיציה הטבעית של שמואל)

ייתכן ששמואל היה מעדיף להמליך מישהו דומה לשאול – גבוה ומרשים, אך ה' בוחר דווקא במי שנראה פחות מרשים ופחות דומה לשאול כלפי חוץ.
שבעת בניו של ישי עוברים לפני שמואל אך לא בהם בחר ה'.

  • מה תשובת ישי על כך? (אין תשובה. ישי שותק)

שמואל שומע את השתיקה של ישי ולכן פונה אליו שוב ושואל אם יש לו בנים נוספים. תשובתו של ישי בפסוק יא מפתיעה: "עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן, וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן".

  • מה תשובתו זו של ישי יכולה ללמד אותנו על יחסו לדוד? (ישי אינו חושב שדוד ראוי למלוכה ולכן לא מזכיר את קיומו עד ששמואל שואל מפורשות)

למורה: להרחבה ולהעמקה בנושא זה אפשר לצפות בהרצאתו הקצרה של הרב בני לאו מתוך אתר 929.

נקרין מצגת בנושא מאפיינים ספרותיים בסיפור המלכת דוד (הלימוד על ההשהיה ישמש גם לחזרה קצרה על הנלמד, והלימוד על האירוניה ישמש הכנה לשיעור הבא).
למורה: יש לשים לב להעביר את המצגת למצב 'הצג', כך שעל כל שאלה במצגת, יוכלו התלמידים לנסות לענות בעצמם ורק לאחר מכן, בלחיצת עכבר, תופיע התשובה.

לסיכום הנלמד נבקש מהתלמידים לבחור מתוך הפסוקים פסוק אחד שנראה בעיניהם המרכזי ביותר, לסמן אותו ולהסביר מדוע בעיניהם הוא הפסוק העיקרי. אפשר להיעזר במילה המנחה שמצאו בתחילת הלימוד.
נכתוב על הלוח את הפסוק העיקרי ונבקש מהתלמידים להסביר אותו, פסוק ז:
"אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ כִּי מְאַסְתִּיהוּ, כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם, כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב."
שמואל מתרשם מהמראה החיצוני של אליאב, הדומה לשאול, אולם אלוהים מעיר לו על כך. בני אדם שופטים זה את זה על פי המראה, אולם אלוהים הוא שיכול לראות גם מתחת למראה החיצוני, לראות מה מתרחש בפנים – מחשבות, בתכונות ובהתנהגות.
נשאל את התלמידים:

  • האם אתם זוכרים איך שמואל מכונה בפי נערו של שאול כשהם מחפשים את האתונות? עיינו בפרק ט פסוקים ט-י.

נשים לב לפער בין הכינוי של שמואל שם "הרואה" לבין חוסר ראייתו בפרק שלנו. שמואל כאן רואה בעזרת העיניים, ונראה שמצופה מנביא לראות מעבר לכך.

מבט לחיים

פעמים רבות אנחנו שופטים אנשים אחרים רק על פי המראה שלהם. אפילו שמואל הנביא עושה את הטעות הזאת, ואלוהים אומר לו שזהו טבעם של בני האדם.

  • האם אכן זה כך?
  • מה אנחנו יכולים לעשות כדי להימנע מללכת שבי אחרי מראה עינינו, ולהצליח להכיר אנשים בצורה עמוקה ופנימית יותר?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: ראינו כמה קל לטעות בשיפוט של בני אדם בשל המראה החיצוני שלהם, קל עד כדי כך שגם שמואל הנביא הלך אחר המוסכמות המקובלות על מי נראה ראוי להנהגה. אלוהים מאיר את עיניו ומוכיח אותו על התמקדותו במראה החיצוני.
מיומנויות: השוואה לפרקים קודמים, מילה מנחה: רא"ה, ניתוח הסיפור באמצעים ספרותיים, זיהוי מסר מרכזי מתוך הפסוקים.
מתודות: המצאת זהות לאדם לפי תמונה; דיון על אידאל היופי בעקבות שירים; צפייה בסרטון 'סינדרלה'; התבוננות משותפת בציור קיר; מצגת ודיון.

אפשר עוד...

התבוננות מעמיקה על ציור הקיר מדורא אירופוס והסבר מפורט על הממצא הארכיאולוגי המרשים במאמרה של יעל מאלי.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
תמונות אנשים
תמונות אנשים
"אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ... כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב" (פסוק ז)

By stockyimages, shutterstock.com

shutterstock.com By Dmitry Kalinovsky

shutterstock.com By By El Nariz

shuteerstock.com By By De Visu

shuteerstock.com By By Kite_rin

shuteerstock.com By Vasyl Syniuk

  • מה אפשר ללמוד על האדם ממראהו?
סינדרלה
מהן התכונות הנדרשות לאדם הנבחר? קרדיט: קדימון לסרט 'סינדרלה', פורסם על ידי AnimatedMoviesC ב-18 בדצמבר...
סינדרלה
"וַיַּעֲבֵר יִשַׁי שִׁבְעַת בָּנָיו לִפְנֵי שְׁמוּאֵל, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי: 'לֹא בָחַר ה' בָּאֵלֶּה... הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים?' וַיֹּאמֶר: 'עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן..." (פסוקים י-יא)

  • מהן התכונות הנדרשות לאדם הנבחר?

קרדיט: קדימון לסרט 'סינדרלה', פורסם על ידי AnimatedMoviesC ב-18 בדצמבר 2018.

ציור קיר – משיחת דוד בידי שמואל
משיחת דוד בידי שמואל, ציור קיר מבית הכנסת בדורא אירופוס, 245 לספירה לערך, מתוך אתר...
ציור קיר – משיחת דוד בידי שמואל
"מַלֵּא קַרְנְךָ שֶׁמֶן וְלֵךְ אֶשְׁלָחֲךָ אֶל יִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי, כִּי רָאִיתִי בְּבָנָיו לִי מֶלֶךְ" (פסוק א)

משיחת דוד בידי שמואל, ציור קיר מבית הכנסת בדורא אירופוס, 245 לספירה לערך, מתוך אתר 929

  • כיצד היו ממליכים מלכים בעבר?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
הרואה שאינו נראה
"וַיַּעַן שְׁמוּאֵל אֶת-שָׁאוּל, וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָרֹאֶה" (שמואל א ט, יט) אמר לו הקב"ה לשמואל: אתה...
הרואה שאינו נראה
"וַיְהִי בְּבוֹאָם וַיַּרְא אֶת אֱלִיאָב... וַיֹּאמֶר ה' אֶל שְׁמוּאֵל… כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב." (פסוקים ו-ז)

משיחת דוד על ידי שמואל, ציור קיר מבית הכנסת בדורא אירופוס, מאה שלישית לספירה. מתוך ויקישיתוף

"וַיַּעַן שְׁמוּאֵל אֶת-שָׁאוּל, וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָרֹאֶה" (שמואל א ט, יט) אמר לו הקב"ה לשמואל: אתה קורא עצמך "רואה"? אני מראך דבר שאין אתה רואה. אימתי הראהו? בשעה שאמר לו מלא קרנך שמן, ויאמר ה' אל שמואל: אַל-תַּבֵּט אֶל-מַרְאֵהוּ… כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב (שם, טז ז). ילקוט שמעוני, שמואל א, רמז קח
  • המדרש מציג את האירוניה הקיימת בכינוי של הנביא שמואל – "הרואה". הסבירו את האירוניה.

כל הזכויות שמורות למילוג. תחת רישיון CC ייחוס-שיתוף זהה 3.0

דָוִד הרועה
"ה' צַדִּיק יִבְחָן" (תהילים יא, ה) – בָּדַק לְדָוִד בַּצֹּאן וּמְצָאוֹ רוֹעֶה יָפֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּקָּחֵהוּ...
דָוִד הרועה
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה." (פסוק יא)

איור: מיכל בן חמו

לקריאת המדרש
"ה' צַדִּיק יִבְחָן" (תהילים יא, ה) – בָּדַק לְדָוִד בַּצֹּאן וּמְצָאוֹ רוֹעֶה יָפֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּקָּחֵהוּ מִמִּכְלְאֹת צֹאן" (שם עח, ע). מַהוּ "מִמִּכְלְאֹת צֹאן"? – שֶׁהָיָה דָּוִד כּוֹלֵא אֶת הַצֹּאן אֵלּוּ מִפְּנֵי אֵלּוּ. הָיָה מוֹצִיא הַגְּדָיִים וּמַאֲכִילָם רָאשֵׁי עֲשָׂבִים, שֶׁהֵם רַכִּים, מוֹצִיא הַתְּיָשִׁים [הזקנים] וּמַאֲכִילָם אֶמְצָעָם שֶׁל עֲשָׂבִים, שֶׁהוּא בֵּינוֹנִי, מוֹצִיא הַבַּחוּרִים [הצעירים והחזקים] וּמַאֲכִילָם עִקָּרָם שֶׁל עֲשָׂבִים, שֶׁהוּא קָשֶׁה. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: מִי שֶׁהוּא יוֹדֵעַ לִרְעוֹת הַצֹּאן אִישׁ לְפִי כּוֹחוֹ – יָבוֹא וְיִרְעֶה צֹאנִי, אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל; זֶהוּ שֶׁנֶּאֱמַר: "מֵאַחַר עָלוֹת הֱבִיאוֹ לִרְעוֹת בְּיַעֲקֹב עַמּוֹ" (שם שם, עא). מדרש שמות רבה, פרשה ב, ב; מדרש ילקוט שמעוני לתהילים, תתכג
  • על פי המדרש, דוד נבחר למלוּכה בשל כישוריו כרועה צאן. אילו יכולות של דוד מתגלות במדרש? ואילו יכולות מוצגות בפרק יז פסוקים לד-לז?
  • לדעתכם, איזה מהתיאורים של דוד מתאים יותר לאדם המיועד להנהיג את העם?
כי האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב
שמואל ממשיך להתאבל על הדחתו של שאול מהמלוכה, אבל אלוהים מורה לו לקדם את המהלך...
כי האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל שְׁמוּאֵל אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ כִּי מְאַסְתִּיהוּ, כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב." (פסוק ז)

piick / shutterstock.com

שמואל ממשיך להתאבל על הדחתו של שאול מהמלוכה, אבל אלוהים מורה לו לקדם את המהלך הבא: "…מַלֵּא קַרְנְךָ שֶׁמֶן וְלֵךְ אֶשְׁלָחֲךָ אֶל יִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי כִּי רָאִיתִי בְּבָנָיו לִי מֶלֶךְ" (פסוק א).

להמשך קריאה

הוא יוצא לבית לחם באמתלה של זבח ומזמין לטקס את ישי ואת בניו. "וַיְהִי בְּבוֹאָם וַיַּרְא אֶת אֱלִיאָב וַיֹּאמֶר אַךְ נֶגֶד ה' מְשִׁיחוֹ" (פסוק ו), אלוהים מצנן את ההתלהבות מיד, ואומר שהמראֶה אינו הכול: "אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ… כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב" (פסוק ז).

מתוך מיזם 929

כמו אז גם היום, הכוונה בביטוי "האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב" היא לא לשפוט דבר לפי מראהו החיצוני, שכן מראה עיניים בלבד יכול להטעות. יש לבחון את הדבר על פי פנימיות ותוכנו, כמאמר הפתגם הידוע של חז"ל במסכת אבות: "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו".

  • לפי הפסוק, האדם הולך שׁוֹלָל אחר מראֶה עיניו. האומנם כך הדבר? הביעו עמדה והביאו דוגמאות.
התמו הנערים?
אחרי שהצהיר שמואל כי ה' לא בחר אף לא באחד מבני ישי שהוצגו לפניו, חלה...
התמו הנערים?
"יֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה." (פסוק יא)

Aaron Amat / shutterstock.com

אחרי שהצהיר שמואל כי ה' לא בחר אף לא באחד מבני ישי שהוצגו לפניו, חלה הפסקה, ונוצר רגע של מבוכה: ה' הורהו במפורש למשוח את אחד מבני ישי – והנה ה' לא בחר אף לא באחד מהם!

להמשך קריאה

שמואל נבוך, אך מתעשת ושואל: התמו הנערים? ואכן מתברר שהאחרון, האח הקטן, לא זומן. משהובהל, היה ברור לחלוטין שהוא בחיר ה'. ובעצם יכול היה שמואל לקבוע מִיָּדִית כי הוא הנבחר. אולם שמואל למד עתה את הלקח: למרות שהפתרון ברור עתה לחלוטין, אין הוא יכול לקבוע מדעתו שאכן האחרון הוא הוא המועמד. משה גרסיאל, ראשית המלוכה בישראל: עיונים בספר שמואל, כרך 2, 2008, עמ' 179. © האוניברסיטה הפתוחה.

  • האם השאלה שמפנה שמואל לישי "התמו הנערים" היא שאלה רטורית

דוד יפה עיניים
כאשר מובא דוד הקטון, ניכר בו כי "הוא אדמוני עם יפה עיניים וטוב רואי" (שמ"א...
דוד יפה עיניים
"וַיִּשְׁלַח וַיְבִיאֵהוּ וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי, וַיֹּאמֶר ה' קוּם מְשָׁחֵהוּ כִּי זֶה הוּא." (פסוק יב)

אבל פן, דוד, פסטל, 1952. © באדיבות משפחת האמן

כאשר מובא דוד הקטון, ניכר בו כי "הוא אדמוני עם יפה עיניים וטוב רואי" (שמ"א טז, יב). והנה, גם דוד הוא יפה, אך אין יופיו כיופיו של אליאב – דוד הוא נער צעיר, ורוד לחיים.

להמשך קריאה

התיאור "אדמוני" מתייחס לצבע העור ולא לצבע השיער כפי שטועים רבים לחשוב (וראה בשיר השירים ה, י-יא : "דודי צח ואדום… קווצותיו תלתלים שחורות כעורב.") באשר יראה גלית את דוד הוא ילעג ליופי זה, שאינו כיופי הגברים החזקים, הלוחמים: "ויבט הפלישתי ויראה את דוד ויבזהו כי היה נער ואדמוני עם יפה מראה."

יאיר זקוביץ, דוד: מרועה למשיח, 1995, עמ' 44, הוצאת יד יצחק בן צבי, ירושלים.

  • האומן אָבֵּל פַּן מציג את דוד כנער צעיר. התבוננו במראהו ובהבעת פניו של דוד, מה משתקף מהם? האם הוא נראה כמו המלך הבא של ישראל?
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
דָוִד ושאול / אהוד בנאי שעת לילה מאוחרת כולם מזמן הלכו לישון רק שאול עֵר,...
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
"הָיָה בִּהְיוֹת רוּחַ אֱלֹהִים אֶל שָׁאוּל וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה." (פסוק כג)

למילות השיר

דָוִד ושאול / אהוד בנאי

שעת לילה מאוחרת
כולם מזמן הלכו לישון
רק שאול עֵר, קוֹדֵר
מֵרִים לדָוִד טלפון

אולי תקפוץ אליי, יָא דָוִד
נַפְשִׁי אגם שחור
תביא איתך את הגיטרה
כי באצבעותיך אוֹר

דָוִד בא מייד רגוע,
מתיישב וּמְכַוֵן
את המלאכה היטב יודע
עוצם עיניים, מנגן

עשר אצבעות לדָוִד
קצה כל אצבע – קרן אור
כשהוא פּוֹרֵט על המיתר
הזמן זורם לו לאחור

שאול מבפנים קרוע
קְרָבוֹת בתוך בטנו
אוהב-שונא, ומקנא
מכור לחברו

דְבַר מָה אָפֵל נופל
הַשֵׁד חוזר להשתולל
סכין נזרקת באוויר
פתאום יש בין השניים קיר

דָוִד מתחמק משָׁאול
אבל שאול לא מוותר
דָוִד שוכח וסולח
כששאול מתקשר

בוא שוב לנגן לי דָוִד
קח אותי לכוכבים
בוא שוב לנגן הלילה
שיר געגועים

כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • בשירו מתאר אהוד בנאי את מערכת היחסים המורכבת בין שאול לדוד, שתחילתה בפרק שלנו. מהו הפרדוקס (טענה או תופעה הכוללת סתירה פנימית או סותרת את ההיגיון) העולה בשיר בדבר יחסו של שאול לדוד?
רמה - מקום מושבו של שמואל
מה, המכונה גם רמתיים צופים, היא מקום מושבו של שמואל. העיר מופיעה ברשימת הערים של...
רמה - מקום מושבו של שמואל
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ בְּקֶרֶב אֶחָיו וַתִּצְלַח רוּחַ ה' אֶל דָּוִד מֵהַיּוֹם הַהוּא וָמָעְלָה, וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ הָרָמָתָה." (פסוק יג)

© מטח

מה, המכונה גם רמתיים צופים, היא מקום מושבו של שמואל. העיר מופיעה ברשימת הערים של שבט בנימין (יהושע יח, כא-כה).

להמשך קריאה

שמואל, שהיה הנביא והשופט האחרון בישראל, ישב ושפט את העם בעירו רמה, ומשם סבב בערי ישראל כדי ללמד את העם. יש הרואים באתר נבי סמואל, שהפך לימים לגן לאומי (השוכן ליד שכונת רמות אלון בצפון ירושלים), את מקום קבורתו של שמואל, ומזהים את המקום כעיר רמה.

  • התבוננו במפה המציינת את מקומה של רמה. מסלולו של שמואל לבית לחם מסמל גם את מעבר המלוכה משבטו של שאול: ______ לשבטו של דוד: ______
בית לחם יהודה
בית לחם – עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון, על...
בית לחם יהודה
"וַיַּעַשׂ שְׁמוּאֵל אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' וַיָּבֹא בֵּית לָחֶם, וַיֶּחֶרְדוּ זִקְנֵי הָעִיר לִקְרָאתוֹ וַיֹּאמֶר שָׁלֹם בּוֹאֶךָ." (פסוק ד)

Chéreau, Jacques le jeune, מפה של בית לחם, מאה 18 בערך. אוסף המפות ע"ש ערן לאור הספריה הלאומית, ירושלים.

בית לחם – עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון, על גבול מדבר יהודה.

להמשך קריאה

נראה שבית לחם נוסדה בתקופת ההתנחלות הישראלית. מכיוון שבית לחם נמצאת על הדרך שבין חברון לירושלים, עלתה חשיבותה בתקופת המלחמות בפלשתים. מוצאו של דוד בן ישי, מלך ישראל, הוא מבית לחם: דוד הוא דור רביעי לרות המואבייה, אשר הגיעה לבית לחם עם נעמי חמוֹתה, כמסופר במגילת רות. כיום העיר בית לחם נמצאת בשטח הרשות הפלסטינית. העיר וכנסיית המולד שנמצאת בה הן מוקד עלייה לרגל לנוצרים רבים, משום שהעיר מוזכרת בברית החדשה (מִכִּתְבֵי הקודש הנוצריים) כעיר הולדתו של ישוע הנוצרי. שם גם מוזכר כי ישוע הוא נצר לבית דוד.

  • על פי המסורת הנוצרית, ציינו שתי נקודות המשותפות לדוד וישוע?
כינור דוד
נֶאֱמַר כי דוד ניגן בכינור לפני שאול. אומנם לא מדובר באותו כלי הנגינה שאנו מכירים...
כינור דוד
"...וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ..." (פסוק כג)

פסיפס דוד מנגן בנבל, מבית הכנסת היהודי בעזה . באדיבות רשות העתיקות

נֶאֱמַר כי דוד ניגן בכינור לפני שאול. אומנם לא מדובר באותו כלי הנגינה שאנו מכירים היום – שניהם כלי מיתר, אבל על הכלי הקדום פָּרְטוּ ולא ניגנו באמצעות קשת – אך בדומה להיום, הנגינה וצליליה משרים על האדם שלווה ורוגע.

  • איזו מוזיקה אתם אוהבים לשמוע? ואיזו מוזיקה מרגיעה אתכם? האם תשובתכם זהה?
כתובת בית דוד מתל דן
כתובת "בית דוד" אשר התגלתה בחפירות תל דן היא כתובת ניצחון כתובה בארמית, שבה מתפאר...
כתובת בית דוד מתל דן
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ בְּקֶרֶב אֶחָיו וַתִּצְלַח רוּחַ ה' אֶל דָּוִד מֵהַיּוֹם הַהוּא וָמָעְלָה, וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ הָרָמָתָה." (פסוק יג)

כתובת בית דוד. צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים. באדיבות רשות העתיקות

כתובת "בית דוד" אשר התגלתה בחפירות תל דן היא כתובת ניצחון כתובה בארמית, שבה מתפאר אחד ממלכי ארם בעקבות ניצחון על ממלכת ישראל.

להמשך קריאה

הכתובת מזכירה את יהורם בן אחאב מלך ישראל ואת מלך ממלכת יהודה, המכונה בכתובת "[מל]ך בית דוד".
השבר הראשון נמצא מתחת לרחבת שער העיר, ושנה אחריו התגלו עוד שני שברים, קטנים יותר. כדי למצוא את המשך הכתובת פירקו חלק גדול מרחבת השער.
השבר הגדול מכיל שלוש-עשרה שורות. לא כל הכתובת ניתנת לפִּענוח, אך המידע החשוב ביותר הוא הימצאות השם "בית דוד" לראשונה בטקסט חוץ-מקראי. זוהי עדות ראשונה מחוץ למקרא לקיומה של שושלת בית דוד.

  • מציאת כתובת "בית דוד" בתל דן בשנת 1993 חוללה מהפכה בתחום חקר המקרא. מה החשיבות הגדולה של גילוי הכתובת?
הפרק באיורים
הסרטון מתמקד בנפילתו של שאול מֵאִיגְרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא. האם הוא גורם לכם להזדהות עם...
הפרק באיורים
"וְרוּחַ ה' סָרָה מֵעִם שָׁאוּל, וּבִעֲתַתּוּ רוּחַ רָעָה מֵאֵת ה'."

הסרטון מתמקד בנפילתו של שאול מֵאִיגְרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא.

  • האם הוא גורם לכם להזדהות עם דמותו של שאול?
  • האם אתם מכירים אדם שסיפורו דומה – שממצב של שיא ההצלחה נפל אל שֵׁפֶל המדרגה?

קרדיט: 929 שמואל א טז- לא: שאול ודוד – רודף ונרדף. 929 תנך ביחד