המרד של אדניה
פרק א, א-יא
בכמה מילים
במהלך הוראה זה נבחן מהי מלכות. נראה כיצד בכל חברה אנושית ישנו רצון לשלטון ומאבקי שלטון, ונבדוק כיצד נוצרת מלכות חדשה. נלמד כיצד המלוכה מורכבת הן מחפצו של המנהיג לשלוט הן מהרצון של העם לקבל עליו את השליט – המעניק למנהיג את הלגיטימציה לשלוט. נשאל את עצמנו כיצד שלטון יציב נבנה ושומר על עצמו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נשמיע חלק מהשיר 'כל אחד רוצה' של אריק איינשטיין ושלום חנוך ונקרין את המילים על הלוח.
נשאל את התלמידים:
- מדוע אנשים רוצים למלוך? מדוע הם מעוניינים בכוח?
- האם גם היום, כשאין מלך, עדיין אנשים מעוניינים בכוח ופועלים להשיג לעצמם סמכות?
אפשרות שנייה: משחק
הערה למורה: כדאי לבחון אם משחק זה מתאים לכיתתכם.
מטרת המשחק היא להמחיש לתלמידים כיצד מרגישים בעלי כוח וסמכות וכיצד מרגישים כשחייבים להקשיב להוראות שרירותיות של אחרים.
נספר לתלמידים שנשחק משחק: במשחק זה יוכתר אחד התלמידים למלך או למלכה על פי החלטת המורה. המורה יתחיל ויבקש מהתלמידים לעשות דברים מוזרים: לקפוץ על רגל אחת, לעשות פרצופים, לצעוד בכיתה בכיוון מסוים וכדומה.
לאחר כעשרים שניות המורה יחליף את 'המלך' באקראי לתלמיד בעל מידת הנעליים הגדולה ביותר. לאחר מכן יחליף המורה את 'המלך' לתלמיד הכי גדול בכיתה (או קטגוריה שרירותית אחרת). המורה יעצור את המשחק לאחר שלוש-ארבע החלפות וישאל את התלמידים:
- האם יש מישהו בכיתה שחושב שהוא ראוי להוביל את השלב הבא? מדוע?
- האם זה כיף להקשיב להוראות של מישהו אחר?
- נניח שאתם מקבלים את הסמכות של המורה, כיצד הרגשתם בנוגע לסמכות שבאה מתלמידים?
- איך מרגישה תחושת הכוח?
אפשרות שלישית:
נבקש מהתלמידים לפתוח מחברות ולרשום שתי סיבות שבגללן הייתי רוצה להיות מלך או מלכה ושתי סיבות שבגללן לא הייתי רוצה להיות מלך מלכה.
לאחר הכתיבה נבקש מכמה תלמידים לשתף במה שכתבו, ונחשוב יחד בכיתה מה מוביל אנשים לרצות להיות מלכים ומובילים. נדבר על אחריות, על כוח ועל העומס והקושי של המובילים והמנהיגים.
הזמנה לקריאה
בפתיחה ניזכר יחד בדמותו של דוד המלך מספר שמואל. נזכיר שאנחנו מתחילים ספר חדש. נכתוב את הטבלה הבאה על הלוח ונמלא אותה בעזרת התלמידים:
|
סיפור על דוד המלך שאנחנו זוכרים |
אילו תכונות אפשר ללמוד מסיפור זה על דמותו של דוד? |
1. |
|
|
2. |
|
|
נשאל את התלמידים:
- האם דוד היה מלך טוב?
נעבור בקצרה על מלכותו של דוד (אפשר להתייחס רק לחלק מהנקודות): מלחמתו בגולית, משיחתו למלך, מנוסתו משאול, המלכתו למלך על ישראל, כיבושיו וביסוס ממלכת ישראל, סיפור דוד ובת שבע, אמנון ותמר, מרד אבשלום ותוצאותיו המרות, רעב בממלכה (שמואל ב פרק כא), מלחמות חוזרות ונשנות, מגפת ארון העדות, רכישת גורן ארוונה היבוסי.
נסכם את מלכותו על פי הנקודות שעלו.
נקרא יחד את הפסוקים הראשונים, א-ד, ונשאל:
- מה אפשר ללמוד על דוד מהפסוקים האלה?
- מי זו אבישג, ומה תפקידה?
נקרא בין השורות:
- למרות שדוד הזדקן, האם אנחנו יודעים אם הוא מינה יורש ברור?
נספר לתלמידים שלשלמה יש אח מבוגר יותר מאם אחרת, אחינעם היזרעאלית, ושמו אדניה. אדניה חושב שהוא המתאים ביותר למלוך.
נקרא את פסוקים ה-י העוסקים ניסיון ההמלכה של אדניה. לפני הקריאה נבקש מהתלמידים לבדוק בפסוקים:
- את מי אדניה מזמין? מיהם האנשים ומה התפקידים שלהם?
- את מי אדניה אינו מזמין?
לאחר הקריאה נפנה את התלמידים לעבודה בדף העבודה בזוגות או ביחידים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לאחר סיום דף העבודה, נצייר טבלה על הלוח או שנקרין את הטבלה המצורפת ונמלא אותה בעזרת תשובות מהתלמידים.
ההזמנות של אדניה (פסוקים ז-ט)
תפקיד במלכות |
מחנה אדניה (הוזמן לזבח) |
לא במחנה אדניה (לא הוזמן) |
מפקד צבאי |
יואב בן צרויה |
בניהו בן יהודע |
כהן |
אביתר |
צדוק |
קהל נאמני דוד |
אנשי יהודה עבדי המלך |
הגיבורים של דוד |
מהמשפחה |
כל אחיו בני המלך |
שלמה |
נביא |
|
נתן הנביא |
נסכם את הטבלה ואת דף העבודה.
במליאת הכיתה נפתח דיון בשאלות שלהלן:
- אדניה חשב שיש לו לגיטימציה למלוך. מדוע?
- מה תחושת העמימות לגבי מי יהיה השליט הבא יוצרת בעם?
- מדוע יש קרבות ירושה בין אדניה לשלמה?
- למה שלמה חושב שהוא ראוי למלוך?
- האם לדעתכם שיטת העברת המלוכה בירושה היא טובה?
נסכם כי אדניה חשב שהמלוכה עוברת בירושה, ומשום שאחיו הגדולים מתו או לא ראויים למלוך, הוא ראה בעצמו מתאים למלוכה. נדגיש שהוא לא התייעץ עם דוד ולא ביקש את ברכתו. נזכיר לתלמידים שדוד לא ירש את המלוכה מאבא שלו, אלא נבחר בעצת אלוהים על ידי שאול, וייתכן שהתפיסה של דוד לגבי המלך המתאים אינה מבוססת על ירושה של הבן הבכור.
נסכם בשאלות לכיתה:
- מי מבני המלך ראוי למלוך לדעתכם ומדוע? (אדניה מבוגר יותר והכי קרוב לבכורה, ואילו לשלמה הובטחה המלוכה)
- האם לדעתכם צדק אדניה כשניסה להמליך את עצמו?
מבט לחיים - הרחבה בנושא אקטואלי: בחירות בימינו
נשאל את התלמידים:
- איך בונים שלטון יציב?
- היום, כשיש לנו בחירות, איך הצדדים המתחרים על השלטון מנסים לשכנע את הציבור לתמוך בהם?
- איך נוכל לוודא שהאנשים העומדים בראש המדינה יהיו מעוניינים בטובת הציבור?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו שאדניה חשב שהוא מתאים לשלוט ולמעשה הכתיר את עצמו למלך בלי להתייעץ. אדניה לא הזמין את שלמה ותומכיו וגרם לעם להתחלק לשתי מחנות.
מיומנות: תרגלנו קריאת פסוקים ממקורות שונים, הצלבתם והשוואתם. למדנו לעבד תוכן מהפסוקים ולמלא בטבלה. תרגלנו עבודה בזוגות והבענו דעה אישית בדיונים בכיתה. סיימנו בהשלכת הסיפור מהתנ"ך לימינו אנו.
מתודות: השתמשנו בשיר ובמשחק כדי לסקרן את התלמידים ולחבר את נושא השיעור לעולמם. לאחר מכן התמקדנו בשני נושאים עיקריים: בחירת השלטון והרצון של אנשים לשלוט. ראינו כמה סיבות אפשריות וחשבנו מה קורה במקרים שונים.