הערצת המגדל וזילות חיי אדם, לא כולנו אותו דבר
פסוקים ה-ט
הזמנה ללימוד
נקרין לתלמידים את הסרטון המתאר בנייה של בניין בחמישה עשר ימים.
נקדים לקראת קריאת הפסוקים: בפסוקים שנקרא נראה איך אלוהים, שלא רצה את בניית המגדל, מכשיל את בנייתו.
קוראים ביחד
נכתוב על הלוח את המילה "שפה" ונפנה לקרוא את פסוקים ה-ט בפרק יא.
נבקש מהתלמידים למחוא כף בכל פעם שמופיעה המילה "שפה" (בצורת היסוד שלה או בהטיותיה).
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
- כמה פעמים הופיעה המילה "שפה"? (ארבע פעמים)
- למה המילה מופיעה כמה פעמים? (כדי לציין כיצד הכשיל אלוהים את בניית המגדל – בלל את שפתם)
מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
נסביר לתלמידים את פסוקים ה-ז: אלוהים יורד לארץ, רואה את המגדל ומחליט לבלבל את שפתם של האנשים כדי שלא ידברו באותה שפה ולא יוכלו לקיים קבוצת כח אחת.ולמעשה אלוהים מחליט להגביל את כח בני האדם, ולפזר את הכח על פני יבשות, עמים ושפות שונות..
- על פי פסוק ט, מדוע שמה של העיר הוא בבל? (כי אלוהים בלל – ערבב את שפתם במקום ההוא)
- מה קרה לאחר שאלוהים בלבל את שפתם? למה? (האנשים הפסיקו לבנות את המגדל ונפוצו על פני כל הארץ, כי אי אפשר לבנות מגדל בלי לתאם ולדבר על כך)
מבט שלישי- התבוננות
נקרא לתלמידים את המדרש המובא בדף ההעשרה (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור) ונבקש מתלמידים לצייר את מגדל בבל על פי התיאור שבמדרש:
שבע מעלות (מדרגות או קומות) היו למגדל בצד אחד, ושבע מעלות בצד השני.
היו מעלים את הלבנים מצד אחד ויורדים מצד אחר.
אם נפל אדם ומת – לא היו שמים לב אליו.
ואם נפלה לבנה אחת – היו יושבים ובוכים ואומרים 'כמה עוד נחכה עד שיכינו ויעלו לבנה במקום זו שנפלה'.
(מעובד מתוך פרקי דרבי אליעזר כד)
לאחר קריאת המדרש נשאל את התלמידים:
- מה היה חשוב יותר לאנשי אותו הדור, האנשים או החומר והלבנים?
- מדוע לדעתכם חומרי הבניין היו חשובים יותר מהאנשים? (הערצת הבנייה על חשבון האנשים)
מבט לחיים
נשמיע לתלמידים את השיר של נעמי שמר אורחים לקיץ (אצלנו בחצר).
נחלק את מילות השיר (ראו את מילות השיר גם בממערך השיעור) נקרא אותו ונסמן יחד מי המברכים שלום, מה הדרך שלהם להגיד "שלום" ומאילו ארצות מהן באים.
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות. בכל קבוצה יקבלו התלמידים תפקידים של אומרי השלום. בקבוצה אחת כל תלמיד יברך בשפה שבה הוא מברך בשיר, ובקבוצה השנייה ימציאו התלמידים מילה אחת לשלום וכולם יברכו באותה מילה.
נשאל את התלמידים:
- איזו קבוצה מייצגת את אנשי מגדל בבל?
- מה טוב יותר לדעתכם?
- מה טוב יותר לדעת המשוררת?
כדי למצוא את התשובה נדגיש שורות כמו:
"לכל אחד מהם שפה משלו ודרך משלו להגיד שלום"
"כל מי שבא אלינו הביתה, יש לו שלום משלו".
"והברכה שהוא יביא לי היא היפה מכולן"
השורות משקפות התייחסות חיובית למצב שלכל אחד שפה משלו.
- האם שפות שונות מונעות שיתוף פעולה? (לא, בסוף השיר כולם רוקדים יחד)
- במה זה שונה ממה שעשו בוני מגדל בבל? (הם חשבו שכדי להיות מאוחדים ולפעול יחד צריך להיות אחידים "וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים")
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור במשחק שביטא את הצורך בשפה משותפת, המשכנו בקריאת הפסוקים ומחאנו כף בכל פעם שהמילה "שפה" הופיעה. למדנו מדרש המתאר את הערצת המגדל וזילות חיי האדם וסיימנו את השיעור במפגש עם השיר 'אצלנו בחצר' בדגש על המסר שאלוהים לא רצה שפה אחת ואנשים שווים אלא עודד שונות בין בני האדם.
מיומנויות: זיהוי מילה בפסוקים, קריאת מדרש ושיר.
מתודות: משחק תנועות בזוגות, מחיאת כף במשימת איתור בפסוקים, עבודה בקבוצות סביב מצבים חברתיים, הבנת מסר בטקסט מקראי בעזרת שיר עדכני.