סגור תצוגת כיתה
הפרק

הערצת המגדל וזילות חיי אדם, לא כולנו אותו דבר

פסוקים ה-ט

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נקרין לתלמידים את הסרטון המתאר בנייה של בניין בחמישה עשר ימים.

נקדים לקראת קריאת הפסוקים: בפסוקים שנקרא נראה איך אלוהים, שלא רצה את בניית המגדל, מכשיל את בנייתו.

קוראים ביחד

נכתוב על הלוח את המילה "שפה" ונפנה לקרוא את פסוקים ה-ט בפרק יא.
נבקש מהתלמידים למחוא כף בכל פעם שמופיעה המילה "שפה" (בצורת היסוד שלה או בהטיותיה).

מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים

  • כמה פעמים הופיעה המילה "שפה"? (ארבע פעמים)
  • למה המילה מופיעה כמה פעמים? (כדי לציין כיצד הכשיל אלוהים את בניית המגדל – בלל את שפתם)

מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

נסביר לתלמידים את פסוקים ה-ז: אלוהים יורד לארץ, רואה את המגדל ומחליט לבלבל את שפתם של האנשים כדי שלא ידברו באותה שפה ולא יוכלו לקיים קבוצת כח אחת.ולמעשה אלוהים מחליט להגביל את כח בני האדם, ולפזר את הכח על פני יבשות, עמים ושפות שונות..

  • על פי פסוק ט, מדוע שמה של העיר הוא בבל? (כי אלוהים בלל – ערבב את שפתם במקום ההוא)
  • מה קרה לאחר שאלוהים בלבל את שפתם? למה? (האנשים הפסיקו לבנות את המגדל ונפוצו על פני כל הארץ, כי אי אפשר לבנות מגדל בלי לתאם ולדבר על כך)

מבט שלישי- התבוננות

נקרא לתלמידים את המדרש המובא בדף ההעשרה (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור) ונבקש מתלמידים לצייר את מגדל בבל על פי התיאור שבמדרש:

שבע מעלות (מדרגות או קומות) היו למגדל בצד אחד, ושבע מעלות בצד השני.
היו מעלים את הלבנים מצד אחד ויורדים מצד אחר.
אם נפל אדם ומת – לא היו שמים לב אליו.
ואם נפלה לבנה אחת – היו יושבים ובוכים ואומרים 'כמה עוד נחכה עד שיכינו ויעלו לבנה במקום זו שנפלה'.
(מעובד מתוך פרקי דרבי אליעזר כד)

לאחר קריאת המדרש נשאל את התלמידים:

  • מה היה חשוב יותר לאנשי אותו הדור, האנשים או החומר והלבנים?
  • מדוע לדעתכם חומרי הבניין היו חשובים יותר מהאנשים? (הערצת הבנייה על חשבון האנשים)

מבט לחיים

נשמיע לתלמידים את השיר של נעמי שמר אורחים לקיץ (אצלנו בחצר).

נחלק את מילות השיר (ראו את מילות השיר גם בממערך השיעור) נקרא אותו ונסמן יחד מי המברכים שלום, מה הדרך שלהם להגיד "שלום" ומאילו ארצות מהן באים.

נחלק את הכיתה לשתי קבוצות. בכל קבוצה יקבלו התלמידים תפקידים של אומרי השלום. בקבוצה אחת כל תלמיד יברך בשפה שבה הוא מברך בשיר, ובקבוצה השנייה ימציאו התלמידים מילה אחת לשלום וכולם יברכו באותה מילה.

נשאל את התלמידים:

  • איזו קבוצה מייצגת את אנשי מגדל בבל?
  • מה טוב יותר לדעתכם?
  • מה טוב יותר לדעת המשוררת?

כדי למצוא את התשובה נדגיש שורות כמו:
"לכל אחד מהם שפה משלו ודרך משלו להגיד שלום"
"כל מי שבא אלינו הביתה, יש לו שלום משלו".
"והברכה שהוא יביא לי היא היפה מכולן"

השורות משקפות התייחסות חיובית למצב שלכל אחד שפה משלו.

  • האם שפות שונות מונעות שיתוף פעולה? (לא, בסוף השיר כולם רוקדים יחד)
  • במה זה שונה ממה שעשו בוני מגדל בבל? (הם חשבו שכדי להיות מאוחדים ולפעול יחד צריך להיות אחידים "וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים")

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור במשחק שביטא את הצורך בשפה משותפת, המשכנו בקריאת הפסוקים ומחאנו כף בכל פעם שהמילה "שפה" הופיעה. למדנו מדרש המתאר את הערצת המגדל וזילות חיי האדם וסיימנו את השיעור במפגש עם השיר 'אצלנו בחצר' בדגש על המסר שאלוהים לא רצה שפה אחת ואנשים שווים אלא עודד שונות בין בני האדם.
מיומנויות: זיהוי מילה בפסוקים, קריאת מדרש ושיר.
מתודות: משחק תנועות בזוגות, מחיאת כף במשימת איתור בפסוקים, עבודה בקבוצות סביב מצבים חברתיים, הבנת מסר בטקסט מקראי בעזרת שיר עדכני.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
בנייה
כמה תפקידים של פועלים אתם רואים? האם לדעתכם הפועלים יכלו לעשות את העבודה המורכבת בלי...
בנייה

  • כמה תפקידים של פועלים אתם רואים?
  • האם לדעתכם הפועלים יכלו לעשות את העבודה המורכבת בלי שפה משותפת ותיאום?

קרדיט: בנייה של בניין גבה קומות בסין. 30-Story Building Built In 15 Days, מערוץ MrBeeblebroxx פורסם ב-2012.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
אצלנו בחצר
קרדיט: ערוץ הופ! שירי ילדות ישראלית, פורסם ב-2013. 
אצלנו בחצר

קרדיט: ערוץ הופ! שירי ילדות ישראלית, פורסם ב-2013. 

על אנשים שלא אכפת להם מאנשים
וּמַעֲלוֹת הָיוּ לוֹ מִמִזְרָחוֹ וּמִמַעֲרָבוֹ, אֵלוּ שֶׁהָיוּ מַעֲלִין אֶת הַלְבֵנִים הָיוּ עוֹלִים מִמִזְרָחוֹ, וְאֵלוּ שֶׁהָיוּ...
על אנשים שלא אכפת להם מאנשים
"וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ." (יא, ד)

tandemich/shutterstock.com

וּמַעֲלוֹת הָיוּ לוֹ מִמִזְרָחוֹ וּמִמַעֲרָבוֹ, אֵלוּ שֶׁהָיוּ מַעֲלִין אֶת הַלְבֵנִים הָיוּ עוֹלִים מִמִזְרָחוֹ, וְאֵלוּ שֶׁהָיוּ יוֹרְדִין הָיוּ יוֹרְדִין מִמַעֲרָבוֹ, וְאִם נָפַל אָדָם וּמֵת לֹא שָׂמִים אֶת לִבָּם עָלָיו, וְאִם נָפְלָה לְבֵנָה אַחַת הָיוּ יוֹשְׁבִין וּבוֹכִין וְאוֹמְרִין אוֹי לָנוּ אֵימָתַי תַעֲלֶה אַחֶרֶת תַחְתֶיהָ. (פרקי דרבי אליעזר, פרשה כד)

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ בָּנוּ אַנְשֵׁי דוֹר הַפַּלָגָה (הַדוֹר שֶׁאַחֲרֵי הַמַבּוּל) מִגְדָל שֶׁרֹאשׁוֹ בַּשָׁמַיִים?

  • כֵּיצַד מְתָאֵר הַמִדְרָשׁ אֶת הִתְנַהֲגוּתָם שֶׁל בּוֹנֵי הַמִגְדָל? לְפִי דַעְתְכֶם, מָה גוֹרֵם לְהִתְנַהֲגוּת כָּזֹאת?

  • הַאִם אַתֶם יְכוֹלִים לַחְשׁוֹב עַל מִקְרִים שֶׁבָּהֶם אֲנָשִׁים מִתְיַיחֲסִים לַבִּנְיָינִים אוֹ לָרְכוּשׁ שֶׁלָהֶם בְּאוֹפֶן דוֹמֶה לָאֲנָשִׁים שֶׁבָּנוּ אֶת מִגְדַל בָּבֶּל?

     

בין דור המבול לדור הַפַּלָגָה
אוֹתָן שֶׁל דוֹר הַמַבּוּל לֹא נִשְׁתַיְירָה מֵהֶן פְּלֵיטָה, וְאִילוּ שֶׁל דוֹר הַפַּלָגָה נִשְׁתַיְירָה מֵהֵם פְּלֵיטָה?!...
בין דור המבול לדור הַפַּלָגָה
"וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר." (פסוק ח)

askib/shutterstock.com

אוֹתָן שֶׁל דוֹר הַמַבּוּל לֹא נִשְׁתַיְירָה מֵהֶן פְּלֵיטָה, וְאִילוּ שֶׁל דוֹר הַפַּלָגָה נִשְׁתַיְירָה מֵהֵם פְּלֵיטָה?! אֶלָא דוֹר הַמַבּוּל עַל יְדֵי שֶׁהָיוּ שְׁטוּפִים בְּגֶזֶל… לְפִיכָךְ לֹא נִשְׁתַיֵיר מֵהֶן פְּלֵיטָה. אֲבָל אֵלוּ עַל יְדֵי שֶׁהָיוּ אוֹהֲבִים זֶה אֶת זֶה, שֶׁנֶאֱמַר: וַיְהִי כָּל הָאָרֶץ שָׂפָה אַחַת, לְפִיכָךְ נִשְׁתַיְירָה מֵהֶן פְּלֵיטָה. (מדרש בראשית רבה, פרשה לח)

להמשך קריאה

הַמִדְרָשׁ שׁוֹאֵל מַדוּעַ אַנְשֵׁי דוֹר הַמַבּוּל מֵתוּ כּוּלָם, וְאַנְשֵׁי דוֹר הַפַּלָגָה, שֶׁבָּנוּ אֶת מִגְדַל בָּבֶּל, לֹא מֵתוּ. תְשׁוּבַת הַמִדְרָשׁ: לְאַנְשֵׁי דוֹר הַפַּלָגָה הָיְיתָה זְכוּת מִשׁוּם שֶׁהֵם אָהֲבוּ זֶה אֶת זֶה, בְּנִיגוּד לְאַנְשֵׁי דוֹר הַמַבּוּל.

  • מָהֵם הַצְדָדִים הַטוֹבִים וּמָהֵם הַצְדָדִים הָרָעִים בְּכָךָ שֶׁכָּל הָאֲנָשִׁים בָּעוֹלָם דִיבְּרוּ בְּאוֹתָהּ שָׂפָה?

לעשות שֵׁם
הַחֲלוֹם שֶׁלִי זֶה לִכְתוֹב סֵפֶר וּלְהִתְפַּרְסֵם. לִהְיוֹת סֵלֵבּ, לְהִתְנַקֵם בְּנוּפָר. אֲנִי מַמָשׁ רוֹאֶה אֶת הַתְמוּנָה:...
לעשות שֵׁם
"...וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם..." (פסוק ד)
כריכת הספר: גלילה רון פדר-עמית, להיות מפורסם - סדרת להתבגר הוצאת מודן, ‏2016 .

כריכת הספר: גלילה רון פדר-עמית, להיות מפורסם – סדרת להתבגר. הוצאת מודן, ‏2016 .© כל הזכויות שמורות

הַחֲלוֹם שֶׁלִי זֶה לִכְתוֹב סֵפֶר וּלְהִתְפַּרְסֵם. לִהְיוֹת סֵלֵבּ, לְהִתְנַקֵם בְּנוּפָר. אֲנִי מַמָשׁ רוֹאֶה אֶת הַתְמוּנָה: הִנֵה אֲנִי, הַסוֹפֵר הַמְפוּרְסָם אֶבְיָתָר שְׁנֶלֶר.

להמשך קריאה

בְּכָל הָעִיתוֹנִים, בָּעַמוּדִים הָרִאשׁוֹנִים, מוֹפִיעָה הַתְמוּנָה שֶׁלִי; הַתִקְשׁוֹרֶת כּוּלָה רוֹדֶפֶת אַחֲרַיי, כּוּלָם מְדַבְּרִים עָלַיי. כְּשֶׁאֲנִי מוֹפִיעַ בְּאֵיזֶשֶׁהוּ מָקוֹם לַחֲתוֹם עַל הַסֵפֶר שֶׁכָּתַבְתִי, מִשְׂתָרְכִים תוֹרִים אֲרוּכִּים שֶׁל אֲנָשִׁים שֶׁמַמְתִינִים לְהַחֲלִיף אִיתִי כַּמָה מִילִים וְשֶׁאֶחְתוֹם לָהֶם עַל הָעוֹתֶק שֶׁקָנוּ. וּבֵין הָאֲנָשִׁים – שִׂימוּ לֵב מִי נִמְצֵאתָ, זֹאת נוּפָר! אַחֲרֵי אַרְבַּע שָׁעוֹת שֶׁל הַמְתָנָה, כְּשֶׁהִיא סוֹף סוֹף מַגִיעָה לְרֹאשׁ הַתוֹר וְנֶעֱמֶדֶת מוּלִי… בְּחַיַי, אֵיזֶה רֶגַע! (גלילה רון פדר-עמית, להיות מפורסם – סדרת להתבגר. הוצאת מודן, ‏2016 .© כל הזכויות שמורות)

  • לְפִי הַקֶטַע מֵהַסֵפֶר שֶׁל גָלִילָה רוֹן-פֶדֶר, מַדוּעַ אֶבְיָתָר רוֹצֶה לְהִתְפַּרְסֵם?
  • מַדוּעַ הָאֲנָשִׁים בַּפֶּרֶק שֶׁלָנוּ רוֹצִים "לַעֲשׂוֹת" לְעַצְמָם שֵׁם? הַאִם אַתֶם מִזְדַהִים עִם הָרְצוֹנוֹת שֶׁלָהֶם?
  • הַסְבִּירוּ מָה זֶה "לַעֲשׂוֹת שֵׁם", בַּהֶקְשֵׁר שֶׁל הַפֶּרֶק שֶׁלָנוּ.
שפה אחת
https://www.youtube.com/watch?v=eonD8jTygTM   אֵהוּד בַּנַאי אוֹמֵר בַּשִׁיר: וְהָיָה בַּיוֹם הַהוּא אוֹר חָדָשׁ גָדוֹל יָאִיר לְאַט נִפְתַח...
שפה אחת
"וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים." (יא, א)

https://www.youtube.com/watch?v=eonD8jTygTM  

להמשך קריאה

אֵהוּד בַּנַאי אוֹמֵר בַּשִׁיר: וְהָיָה בַּיוֹם הַהוּא אוֹר חָדָשׁ גָדוֹל יָאִיר לְאַט נִפְתַח הַסֶדֶק לְאַט נוֹפֵל הַקִיר וּכְשֶׁתַּגִיעַ הַשָׁעָה יָבוֹא אֶחָד בְּשֵׁם אֶחָד יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כָּל הָעוֹלָם שָׂפָה אַחַת סְפִּיק דֶה לֶנְגְוִויג' אוֹב דֶה הִיבְּרוּמֵן [מֵאַנְגְלִית: דַבְּרוּ בַּשָׂפָה שֶׁל הָאִישׁ הָעִבְרִי].

קרדיט: אהוד בנאי, "היברומן" (קטע מהיצירה). © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • בִּתְחִילַת הַפֶּרֶק כּוּלָם דִיבְּרוּ שָׂפָה אַחַת.

    מָה הָיְיתָה הַבְּעָיָה בְּכָךָ? מָה קָרָה בִּגְלַל זֶה? וּמָה הַשְׁאִיפָה שֶׁל אֵהוּד בַּנַאי בַּשִׁיר?

קרדיט: אהוד בנאי – בהופעה היברומאן | קליפ / אהוד בנאי – הערוץ הרשמי, 2012

חטא הגאווה
פִּיטֵר בְּרוֹיְגֵל הָיָה צַיָיר הוֹלַנְדִי שֶׁנוֹדַע בְּעִיקָר בְּצִיוּרֵי נוֹף וְחַיֵי הָאִיכָּרִים. בִּיצִירָה זוֹ תֵיאַר בְּרוֹיְגֵל...
חטא הגאווה
"...וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר." (יא, ח)
פיטר ברויגל האב, מגדל בבל, ציור שמן, 1563 לערך

פִּיטֵר בְּרוֹיְגֵל הָאָב, מִגְדַל בָּבֶּל, צִיוּר שֶׁמֶן, 1563 בְּעֵרֶךְ. מֵאוֹסֶף הַמוּזֵיאוֹן לַתוֹלְדוֹת הָאוֹמָנוּת, וִינָה, מתוך ויקישיתוף

  • פִּיטֵר בְּרוֹיְגֵל הָיָה צַיָיר הוֹלַנְדִי שֶׁנוֹדַע בְּעִיקָר בְּצִיוּרֵי נוֹף וְחַיֵי הָאִיכָּרִים.
להמשך קריאה

בִּיצִירָה זוֹ תֵיאַר בְּרוֹיְגֵל מִגְדַל בָּבֶּל הַדוֹמֶה מְאוֹד לְמִבְנֵה הַקוֹלוֹסֵיאוּם שֶׁבָּעִיר רוֹמָא. הוּא בָּחַר דַוְוקָא בְּמִבְנֶה זֶה מִשׁוּם שֶׁהַמִבְנֶה סִימֵל בְּעֵינָיו אֶת הַהִיבְּרִיס – חֵטְא הַגַאֲוָוה. בַּצִיוּר שֶׁל בְּרוֹיְגֵל אֶפְשָׁר לִרְאוֹת שֶׁבִּגְלַל הַבְּנִיָיה הַמְהִירָה שֶׁל הַמִגְדָל בָּנוּ אֶת הַקוֹמוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת עוֹד לִפְנֵי שֶׁהִשְׁלִימוּ אֶת הַקוֹמוֹת הַתַחְתוֹנוֹת, וְלָכֵן הַמִגְדָל מַתְחִיל לִקְרוֹס.

 

  • מִצְאוּ שְׁלוֹשָׁה פְּרָטִים מְעַנְיְינִים בַּצִיוּר.

  • מָה מוֹסִיפִים הַפְּרָטִים שֶׁמְצָאתֶם לְסִיפּוּר מִגְדַל בָּבֶּל?

     

מבול ומגדל
בַּמִקְרָא מְסוּפָּר עַל תְקוּפָה שֶׁבָּה כָּל בְּנֵי הָאָדָם הָיוּ עַם אֶחָד וְדִיבְּרוּ בְּשָׂפָה אַחַת. בְּנֵי...
מבול ומגדל
"...וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם..." (יא, ד)
בדפורד מאסטר, בניית מגדל בבל, מתוך הספר: "שעות בדפורד".

בדפורד מאסטר, בניית מגדל בבל, מתוך הספר: "שעות בדפורד". © The British Library Board, מתוך ויקישיתוף

בַּמִקְרָא מְסוּפָּר עַל תְקוּפָה שֶׁבָּה כָּל בְּנֵי הָאָדָם הָיוּ עַם אֶחָד וְדִיבְּרוּ בְּשָׂפָה אַחַת.

להמשך קריאה
  • בְּנֵי הָאָדָם נִיסוּ לִבְנוֹת מִגְדָל שֶׁרֹאשׁוֹ יַגִיעַ לַשָׁמַיִים. בַּצִיוּר מְתוֹאָרִים אֲנָשִׁים עוֹבְדִים, לְבֵנִים, כֵּלַי עֲבוֹדָה וּמִגְדָל שֶׁרֹאשׁוֹ מַגִיעַ לָעֲנָנִים. הַמִגְדָל כִּמְעַט נוֹגֵעַ בַּדְמוּת הַמוֹפִיעָה בַּשָׁמַיִים, שֶׁכַּנִרְאֶה מְיַיצֶגֶת אֶת הָאֵל (הַדְמוּת לְקוּחָה מֵאוֹמָנוּת מִצְרִית קְדוּמָה, וְהַדָבָר נוֹבֵעַ כַּנִרְאֶה מִקִישׁוּר בֵּין תְקוּפַת הַמִקְרָא לְבֵין מִצְרַיִם הָעַתִיקָה, גַם כַּאֲשֶׁר מְדוּבָּר בְּסִיפּוּר הַמְתָאֵר תְקוּפָה קְדוּמָה יוֹתֵר). בְּעִקְבוֹת נִיסָיוֹן שְׁאַפְתָנִי זֶה שֶׁל בְּנֵי הָאָדָם, הֶחְלִיט הַ' לִבְלֹוֹל אֶת שְׂפָתָם, וּבְכָךָ לְהַפְרִיד בֵּינֵיהֶם. כָּךָ נוֹצְרוּ עַמִים שׁוֹנִים בָּעוֹלָם. רֶמֶז לְכָךָ שֶׁכָּל בְּנֵי הָאָדָם הָיוּ אָז עַם אֶחָד וְרַק אַחַר כָּךָ פּוּזְרוּ, אֶפְשָׁר לִמְצוֹא בִּסְמָלִים קְטַנִים הַנִיצָבִים עַל הַקַרְקַע, הַמְסַמְלִים אֶת שְׁלוֹשׁ הַדָתוֹת הַמוֹנוֹתֵאִיסְטִיוֹת (שֶׁמַאֲמִינוֹת בְּאֵל אֶחָד) הַגְדוֹלוֹת: הַיַהֲדוּת (מְנוֹרָה הַמוֹפִיעָה מִשְׂמֹאל לְמִגְדָל), הַנַצְרוּת וְהָאִסְלָאם (צְלָב וְסַהַר הַמוֹפִיעִים מִיָמִין לְמִגְדָל).
  • מָה מְסוּכָּן בַּנִיסָיוֹן שֶׁל בְּנֵי הָאָדָם לִבְנוֹת מִגְדָל שֶׁרֹאשׁוֹ יַגִיעַ לַשָׁמַיִים?
  • בַּצִיוּר מִפּוֹרְטוּגָל נִבְחֲרוּ צְבָעִים עַזִים כְּדֵי לְהַדְגִישׁ אֶת הַמִגְדָל, אֶת הַשָׁמַיִים וְאֶת הָאֲדָמָה. צַיְירוּ אֶת מִגְדַל בָּבֶל שֶׁלָכֶם, וְשִׂימוּ לֵב מָה אַתֶם בּוֹחֲרִים לְהַדְגִישׁ בַּצִיוּר.
בקעת שנער
דָוִיד שָׁרִיר הוּא צַיָיר יִשְׂרְאֵלִי. הוּא הֵחֵל לְצַיֵיר בְּיַלְדוּתוֹ, וְתַעֲרוּכַת הַצִיוּרִים הָרִאשׁוֹנָה שֶׁלוֹ הִתְקַיְימָה כְּשֶׁהָיָה...
בקעת שנער
"וַיְהִי, בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם; וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם." (יא, ב)

דָוִיד שָׁרִיר, מִגְדַל בָּבֶּל, הֶדְפֵּס אֶבֶן, 1975. גַלֶרְיַית סַפְרָאִי, יְרוּשָׁלַיִם כל הזכויות שמורות © גלריה ספראי, ירושלים.

דָוִיד שָׁרִיר הוּא צַיָיר יִשְׂרְאֵלִי. הוּא הֵחֵל לְצַיֵיר בְּיַלְדוּתוֹ, וְתַעֲרוּכַת הַצִיוּרִים הָרִאשׁוֹנָה שֶׁלוֹ הִתְקַיְימָה כְּשֶׁהָיָה רַק בֵּן 19. בִּיצִירָה זוֹ רוֹאִים פּוֹעֲלִים שֶׁבּוֹנִים אֶת מִגְדַל בָּבֶּל מִלְמָטָה וְגַם מִלְמַעְלָה.

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּצִיוּר וְקִרְאוּ אֶת הַפָּסוּק. הֵיכָן בָּחֲרוּ הָאֲנָשִׁים לְמַקֵם אֶת הַיְסוֹדוֹת שֶׁל הַמִגְדָל?
  • מָה אַתֶם חוֹשְׁבִים עַל הַבְּחִירָה שֶׁלָהֶם?
בבל
https://www.youtube.com/watch?v=KIeGK4n0TzU בָּבֶל הוּא שְׁמָה הַמִקְרָאִי שֶׁל מַמְלָכָה עַתִיקָה בְּאֵזוֹר מֶסוֹפּוֹטַמְיָה. שְׂרִידֵי הָעִיר נִמְצָאִים בְּעִירַאק שֶׁל...
בבל
"עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ, בָּבֶל, כִּי שָׁם בָּלַל ה' שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ..." (יא, ט)

https://www.youtube.com/watch?v=KIeGK4n0TzU בָּבֶל הוּא שְׁמָה הַמִקְרָאִי שֶׁל מַמְלָכָה עַתִיקָה בְּאֵזוֹר מֶסוֹפּוֹטַמְיָה. שְׂרִידֵי הָעִיר נִמְצָאִים בְּעִירַאק שֶׁל יָמֵינוּ.

להמשך קריאה

מֵהָעִיר בָּבֶל צָמְחָה הָאִימְפֶּרְיָה הַבַּבְלִית, שֶׁשָׁלְטָה בְּשִׂיאָה בְּכָל מסופוטמיה וּבַאֲזוֹרִים נִרְחָבִים בַּסַהַר הַפּוֹרֶה. הָעִיר עָצְמָה נִבְנְתָה עַל נְהַר פְּרָת, וְהַנָהָר חִילֵק אוֹתָה לִשְׁנֵי חֲלָקִים שָׁוִוים. הַפֵּירוּשׁ שֶׁנָתְנוּ תוֹשָׁבֵי הָעִיר לַשֵׁם שֶׁל הָעִיר הוּא: "בְּאָב-אֵלִי", כְּלוֹמַר: "שַׁעַר הָאֵל".

  • קִרְאוּ אֶת הַפָּסוּק וְהַקְשִׁיבוּ לָשִׁיר שֶׁל טוּבְיָה צָפִיר. מָה הַמַשְׁמָעוּת שֶׁל הַשֵׁם "בָּבֶל" לְפִי בְּרֵאשִׁית פֶּרֶק יא?

קרדיט: סבא טוביה – סיפורי התנ"ך – מגדל בבל / סבא טוביה, 2012.

זיגורט
  זִיגוּרָט הוּא מִבְנֶה גָבוֹהַ מְאוֹד, שֶׁהַחוֹקְרִים מְשַׁעֲרִים שֶׁבְּרֹאשׁוֹ נִבְנָה מִקְדָשׁ. מַטְרַת הַזִיגוּרָט הָיְיתָה לְהַרְשִׁים,...
זיגורט
"וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם." (יא, ד)
הזיגוראת הגדול של אור שבשומר, בדרום עיראק של היום

הַזִיגוּרָט הַגָדוֹל שֶׁל אוּר בְּשׁוּמֵר (הַיוֹם דְרוֹם עִירָאק)
Hardnfast, Ancient ziggurat at Ali Air Base Iraq 2005 – Wikimedia commons, CC BY 3.0

 

זִיגוּרָט הוּא מִבְנֶה גָבוֹהַ מְאוֹד, שֶׁהַחוֹקְרִים מְשַׁעֲרִים שֶׁבְּרֹאשׁוֹ נִבְנָה מִקְדָשׁ.

להמשך קריאה

מַטְרַת הַזִיגוּרָט הָיְיתָה לְהַרְשִׁים, וְהַזִיגוּרָטִים שֶׁנִמְצְאוּ הֵם אָכֵן מַרְשִׁימִים. מִבְנִים גְדוֹלִים וּבַעֲלֵי מַדְרֵגוֹת רַבּוֹת הַמַשְׁקִיפִים עַל הָעִיר כּוּלָה. לְעִיתִים קְרוֹבוֹת הִטְבִּיעוּ הַמְלָכִים שֶׁבָּנוּ אֶת הַזִיגוּרָטִים אֶת טְבִיעַת הַחוֹתָם שֶׁלָהֶם עַל אַחַת מֵהַלְבֵנִים שֶׁבַּכְּנִיסָה לַמִבְנֶה לִפְנֵי שֶׁהַחוֹמֶר הִתְיַיבֵּשׁ, כְּדֵי לְהַנְצִיחַ אֶת שְׁמָם, וּלְרוֹמֵם וּלְפָאֵר אֶת עַצְמָם. יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁלְכָךָ הִתְכַּוְונוּ כְּשֶׁכָּתְבוּ בַּפֶּרֶק יא: "וְנַעֲשֶׂה לָנוּ שֵׁם".

(פסוק ד).

  • הִסְתַכְּלוּ עַל הַמִבְנֶה וְהַצִיעוּ הַשְׁעָרוֹת – לְמָה יָכוֹל לְשַׁמֵשׁ מִבְנֶה גָבוֹהַ שֶׁכָּזֶה?
טכניקת בנייה
https://www.youtube.com/watch?v=1kBjPmnyQnM כְּשֶׁבְּנֵי הָאָדָם רָצוּ לִבְנוֹת לָהֶם בָּתֵי קֶבַע וּלְהָקִים יִישׁוּבִים, חוֹמֶר הַגֶלֶם הָעִיקָרִי הָיָה הָאֶבֶן....
טכניקת בנייה
"וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר." (יא, ג)

https://www.youtube.com/watch?v=1kBjPmnyQnM כְּשֶׁבְּנֵי הָאָדָם רָצוּ לִבְנוֹת לָהֶם בָּתֵי קֶבַע וּלְהָקִים יִישׁוּבִים, חוֹמֶר הַגֶלֶם הָעִיקָרִי הָיָה הָאֶבֶן. בְּמִקְרִים מְסוּיָמִים הִשְׁתַמְשׁוּ גַם בְּעֵץ.

להמשך קריאה

הָאֶבֶן נִמְצֵאת בְּעִיקָר בַּאֲזוֹרִים הֲרָרִיִים, אֲבָל שָׁם הָיָה קָשֶׁה לְגַדֵל גִידוּלִים חַקְלָאִיִים. הַשְׁטָחִים הָעִיקָרִיִים שֶׁל חַקְלָאוּת וּמַיִם הָיוּ לָאוֹרֶךְ הַנְהָרוֹת הַגְדוֹלִים – הַפְּרָת, הַחִידֶקֶל וְהַנִילוּס. אֲבָל בָּאֲזוֹרִים הָאֵלֶה הָיָה קָשֶׁה לִמְצוֹא חוֹמְרֵי בְּנִיָיה. וְהִנֵה בִּדְרוֹם בָּבֶּל, בְּבִקְעַת שִׁנְעָר, הִמְצִיאוּ הַמְצָאָה גְאוֹנִית וּפְשׁוּטָה: הָאָדָם לָמַד לָקַחַת בּוֹץ, הַנִמְצָא בְּשֶׁפַע לְאוֹרֶךְ הַנָהָר, לְהַכְנִיס אוֹתוֹ לְתוֹךְ תַבְנִיוֹת עֵץ, לְיַיבֵּשׁ אוֹתוֹ – וְאָז לְהַכְנִיסוֹ לְתוֹךְ תַנוּר וְלִיצוֹר תַחֲלִיף לַבְּנִיָיה בְּאֶבֶן. זוֹ הִיא הַבְּנִיָיה בִּלְבֵנִים.

  • הַאִם בְּנִיתֶם פַּעַם מַשֶׁהוּ בְּאֶמְצָעוּת בּוֹץ?

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מָה הַיִתְרוֹנוֹת שֶׁל בְּנִיָיה בְּבוֹץ עַל בְּנִיָיה בְּאֶבֶן?

קרדיט: ליה מכינה לבני אדובה/בידיים, 2013

תנ"ך בחרוזים
מָה מוֹסִיף אֶפְרַיִם סִידוֹן לְפֶרֶק יא וּלְפָסוּק ח? מָה גְרַם לָאֲנָשִׁים לְהַפְסִיק לִבְנוֹת אֶת הַמִגְדָל?...
תנ"ך בחרוזים
"וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ; וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר." (יא, ח)

  • מָה מוֹסִיף אֶפְרַיִם סִידוֹן לְפֶרֶק יא וּלְפָסוּק ח? מָה גְרַם לָאֲנָשִׁים לְהַפְסִיק לִבְנוֹת אֶת הַמִגְדָל?

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – מגדל בבל / חינוכית ראשונים בעולם, 2013