הקדשה
פרק א (ד-י, יז-יט)
בכמה מילים
סיפור הקדשתו של ירמיהו, כמו סיפורי הקדשה רבים אחרים, כולל שלב שבו מקבל השליחות מסרב ומנסה להתחמק ממנה. במהלך זה נבחן את הסיבות לסירוב מתוך השוואה לנביאים ולמנהיגים אחרים במקרא, נעסוק במשמעותו של הדגם ובהשלכותיו על דמות הנביא. נסיק מסקנות מהדיון בדמות הנביא בנוגע לדמות של מנהיג מודרני ולחיינו האישיים.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון בעקבות חז"ל:
נעיין יחד במאמר חז"ל ממסכת עירובין דף יג עמוד א: "כל המחזר על הגדולה – גדולה בורחת ממנו וכל הבורח מן הגדולה – גדולה מחזרת אחריו".
נדון עם התלמידים. נשאל:
- איך רודפים אחר כבוד ואיך בורחים ממנו? חשבו על דוגמאות מן החיים.
- מתי לדעתכם ראוי לברוח מכבוד ומתי לא?
אפשרות שנייה – דיון בטקסט של הרצל:
נעיין בדו-שיח מתוך ספרו האוטופי של הרצל 'אלטנוילנד', שעוסק במנהיג של מדינת היהודים. נזמין את התלמידים להביע את דעתם, נכוון את הדיון בעזרת השאלות המובאות בעזר ההוראה.
הזמנה לקריאה
שלב ראשון – נביא מבטן:
נקרין על הלוח פסוקים ד-י, ונבחר שלושה תלמידים שיקראו שלושה תפקידים: ירמיהו המספר, ירמיהו הדובר, ה'. נסמן את התפקידים בעזרת צבעים או מספור . הקריאה תסייע להדגיש את הדומיננטיות של ה' בסיפור ואת טענת ירמיהו "לֹא יָדַעְתִּי דַּבֵּר". לאחר הקריאה נדון עם התלמידים בשאלות המובאות בעזר ההוראה:
- מי מספר את הסיפור? מיהי הדמות הדומיננטית בסיפור?
- מה ה' מגלה לירמיהו? (פסוק ה)
- מהי תגובתו של ירמיהו לגילוי? מדוע? (פסוק ו)
- מהן שתי הדרכים שבהן ה' מעודד את ירמיהו לקבל את השליחות? (פסוקים ח-ט)
- נסו לחשוב: אם ה' ייעד את ירמיהו להיות נביא מבטן, איך ייתכן שהוא אינו מרגיש מוכן לתפקיד? מה עשוי להיות ההסבר לכך?
- האם הייתה לירמיהו ברירה, לדעתכם?
שלב שני – מבט משווה:
ירמיהו אינו הנביא או המנהיג היחיד שסירב לשליחותו בתחילה. למעשה סיפור הקדשתו של ירמיהו מזכיר במידה רבה סיפורי הקדשה נוספים במקרא. אפשר לזהות חמישה מרכיבים שחוזרים בסיפורי הקדשה של נביאים או מנהיגים רבים במקרא.
נציג לתלמידים דף העבודה, ונבקש מהם לעיין בסיפורי ההקדשה ולהשלים את הטבלה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
(הערה 1: אפשר לבחור להסתיר מהתלמידים את המרכיבים שחוזרים בסיפורים ולבקש מהם לנסח אותם בעצמם לאור סיפורי ההקדשה.
הערה 2: אפשר לחלק את המשימה בין שלוש קבוצות בכיתה, ולאחר מכן לבקש נציג מכל קבוצה ולשתף בממצאים על הלוח).
נתבונן בטבלה המלאה ונתמקד בשורה 2, שבה מובאים נימוקי המנהיגים להתנגדותם הראשונית לשליחות. אומנם סיפורי ההקדשה דומים מאוד זה לזה, אך הסיבה לסירוב הראשוני של המנהיגים לתפקידם מעט שונה. נשאל את התלמידים:
- מהן הסיבות השונות להתנגדות הראשונית של המנהיגים לשליחותם? האם הסיבות האלה באמת מונעות מהמנהיגים למלא את תפקידם, לדעתכם?
- מדוע לדעתכם כוללים סיפורי ההקדשה התנגדות של הנביא או של המנהיג לשליחותו? מה מעידה ההתנגדות הראשונית על דמותו של המנהיג?
שלב שלישי:
נקרא פסוקים יז-יח, שבהם ירמיהו זוכה לעידוד נוסף מה' וגם לטעימה ממה שצפוי לו כנביא בפן האישי. נשאל את התלמידים:
- למה ה' מדמה את ירמיהו? מה משותף בין שלושת הדימויים? מה משמעות כל אחד משלושת הדימויים, לדעתכם? ("לְעִיר מִבְצָר וּלְעַמּוּד בַּרְזֶל וּלְחֹמוֹת נְחֹשֶׁת"; שלשתם מסמלים עוצמה ועמידות בפני התקפות מבחוץ)
- על אילו אויבים ה' מדבר בפסוקים אלו – אויבי עם ישראל או אויבי ירמיהו? מי הם עשויים להיות? (אויבי ירמיהו – אנשים שיתנגדו לנבואותיו ולא ירצו לשמוע לו ואפילו ירצו להורגו כדי שדבריו לא יישמעו. אלו עשויים להיות מלכים, כהנים ושאר מנהיגים שאינם רוצים שינוי)
- מהם החלקים בדברי ה' שירמיהו יכול ירמיהו לשאוב מהם עידוד, ומהם החלקים שעשויים לעורר אצלו חשש? (עידוד – מכך שה' אִתו. חשש – מנבואות הזעם ומכך שהוא זה שאמור למוסרן לאנשים רבי-עוצמה שלא תמיד ירצו לשמוע)
- לדעתכם, האם לאחר דברים אלו ירמיהו חש מוכן יותר לקראת תפקידו? האם רצה בו יותר או פחות מאשר בתחילת הפרק? מדוע?
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – הנשיא איינשטיין:
בשנת 1952 הציע ראש הממשלה דוד בן גוריון לפרופ' אלברט איינשטיין להתמנות לנשיא מדינת ישראל. נקרא עם התלמידים את דברי התגובה שכתב איינשטיין לבן גוריון, ונדון עם התלמידים בשאלת המובאות בעזר הוראה.
אפשרות שנייה – אני יכול/ה לעשות את זה:
- האם קרה שנבחרתם למלא תפקיד רב ערך?
- האם הרגשתם מתאימים לתפקיד או שחשתם שהוא גדול עליכם?
- מה מסייע לכם להרגיש מתאימים למלא תפקיד מסוים?
- איזו שיטה עדיפה לדעתכם לבחירת מנהיג: בחירה באדם המנהל קמפיין כדי שיבחרו בו, או שמא פנייה לאדם רם מעלה וניסיון לשכנעו להיות מנהיג או מנהיגה? מה מרשים יותר?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את ירמיהו פרק א פסוקים ד-י, יז-יט ועסקנו בסיפור הקדשתו של ירמיהו מתוך השוואה לסיפורי הקדשה אחרים במקרא. התמקדנו בסירוב הראשוני שלו ושל אחרים לשליחות שהטיל עליהם ה'.
מיומנויות: הבחנו בין קולות שונים בסיפור והכרנו את דגם ההקדשה המקראי. עסקנו גם בדימויים ובמשמעותם.
מתודות: דיון, קריאת הפסוקים במשחק תפקידים, טבלת השוואה לסיפורי הקדשה נוספים במקרא, דיון בהקשר אקטואלי ואישי.
דגם ההקדשה:
נעיין במאמר על דגם ההקדשה של ורשבסקי ונדון בשאלות:
- מדוע קיימים דפוסים קבועים בספרות ובקולנוע?
- מהם הערכים המשתקפים בדפוס ההקדשה המקראי?
- האם לדעתכם ערכים אלו מתאימים גם למנהיגים בימינו? מדוע?
נביא מבטן:
במהלך זה דנו הרבה בדמיון בין הקדשת ירמיהו להקדשות אחרות, אך יש להקדשת ירמיהו גם מרכיב ייחודי – ההקדשה מבטן.
נקרא את מאמרו של הרב יואל בן נון: 'הקדשה חסרת תקדים', ונעורר דיון בכיתה בשאלת הייעוד והגורל בחיי הנביא ובחיינו.
- לפי המאמר, למה חשוב היה לבחור לנביא בימיו של ירמיהו דווקא נביא מבטן?
- האם כל מה שנבחר לעשות בחיינו תלוי בנו או שיש דברים ש"נולדנו לעשות"?