התגלות ה' לאליהו בחורב כביטוי לביקורת על מנהיגותו
פסוקים ט-יד
בכמה מילים
מהלך הוראה זה מתמקד בהתגלות של ה' לאליהו במערה בחורב. נפתח את המהלך בתרגול הנוגע לכוחו של השקט. ליבו של המהלך יעסוק בהתגלות האל ב"קוֹל דְּמָמָה דַקָּה" ולא ברעש. נלמד כי אופי התגלות זה מכוון כלפי אליהו ומעיד על ביקורת על דרכו המחוספסת מול העם. נסיים בקריאת מאמר המסכם מהלך זה וניחשף לשירם של סיימון וגרפונקל אשר שאבו השראה מסיפורו של אליהו ומההתגלות בקול דממה דקה.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נבקש כמה מתנדבים ונחלק אותם לשתי קבוצות. קבוצה אחת תציג כיתה שבה כל התקשורת נעשית בלי מילים והקבוצה השנייה תציג כיתה שבה התקשורת נעשית בצעקות ובה כל אחד מבקש להתבלט בקולו. ניתן למתנדבים נושא לדיון (למשל: תלבושת אחידה, לינה באוהלים או באכסניה בטיול השנתי וכדומה) ונבקש מהתלמידים הצופים לעקוב אחרי ההבדלים אופי התקשורת בכל קבוצה.
אפשרות שנייה – תרגיל שקט:
נחלק את הכיתה לזוגות ונבקש מהם לשבת זה מול זה. נבקש מהם להסתכל זה לעיני זה במשך דקה שלמה בלי להוציא מילה או צליל.
נדון בסופו של התרגיל:
- מה היה היתרון של השקט בתרגיל זה?
אפשרות שלישית – שאלות:
נשאל את התלמידים:
- מהם היתרונות ברעש ומהם יתרונות השקט?
- מתי אנו משתמשים בכל אחת מהאסטרטגיות האלו?
אפשרות רביעית:
נשמיע מוזיקה חזקה, ולאחריה שקט (אפשר לחזור על כך כמה פעמים). נבקש מתלמידים לצייר באופן אסוציאטיבי מה שהם שומעים ומרגישים. נבחן את הציורים ואת ההבדלים.
הזמנה לקריאה
נחזור ונקרא עם התלמידים את פסוקים ג-י.
לאחר הקריאה ורענון הפסוקים, נפתח במשימת כיתה על הלוח:
קראו את פסוקים ג-י וענו על השאלות:
- מהן הטענות של אליהו כלפי ישראל? פרטו. (עזבו את הברית עם ה', ניתצו מזבחות, ביקשו להרוג את אליהו)
- לו הייתם אלוהים, כיצד הייתם מרגישים כלפי תיאורו הקשה של אליהו את העם הנבחר? כיצד הייתם מגיבים ליחס של אליהו לישראל?
נעבור יחד על השאלות ונרחיב את הדיון בשאלת היחס של אליהו לעם ישראל.
נקרא יחד בכיתה את פסוקים יא-יד ונשאל את התלמידים:
- מה האירוע הזה מזכיר לכם?
- איפה עוד הוזכר לנו הר חורב?
- איפה עוד היה מעמד שבו היו קולות וברקים ולאחריהם קול דממה? (מעמד הר סיני – קראו בספר שמות פרק יט פסוקים יז-כ. והיזכרו באלמנטים הדומים).
נסביר כי בפסוקים שלנו מתואר מעמד דומה של התגלות אלוהית מרשימה מאוד ואפילו קצת מפחידה.
נחזור ונקרא יחד את פסוקים יא-יב:
"וְהִנֵּה ה' עֹבֵר וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי ה' – לֹא בָרוּחַ ה'; וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ – לֹא בָרַעַשׁ ה'; וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ – לֹא בָאֵשׁ ה'; וְאַחַר הָאֵשׁ קוֹל דְּמָמָה דַקָּה."
נסביר את הפסוק במילים פשוטות: ה' אינו מתגלה ברוח ולא ברעש, אלא בדממה דקה. כדי להבין את הפסוק לעומק נערוך תרגיל דרמה קצר – נבקש מהתלמידים להדגים את כל אחת מצורות ההתגלות (ואי ההתגלות). נבקש מכולם לעשות רעש של רוח, רעש, אש ודממה. נשאל את התלמידים:
- האם מישהו יכול לעשות קול דממה?
באמצעות תרגיל זה נבין את ההבדל החשוב בין רעש, רוח, אש לבין דממה.
נדון בכיתה:
- מהי לדעתכם המשמעות של התגלות בדממה דקה?
- מהו המסר שה' רוצה להעביר לאליהו?
נכתוב אפשרויות שונות שאמרו התלמידים על הלוח. נכוון את התלמידים:
- חשבו באיזה אופן מתנהג אליהו, בדממה דקה או ברעש, רוח ואש?
נחלק לכל זוג תלמידים קבוצת פסוקים מפסוקים אלה (גזרת הבצורת, מעמד הכרמל, שחיטת נביאי הבעל): פרק יז פסוק א, פרק יח פסוקים כ-מ ונבקש מהם לקרוא את הפסוקים ולהכריע מהסיפורים שלמדו אם אליהו נוהג בדממה או ברעש, רוח ואש. מקצת הזוגות יציגו את מסקנותיהם בכיתה.
לסיכום נשאל:
- מה משמעות ההתגלות הזאת לאליהו?
- מה משמעות השוני הגדול בין התנהלותו של אליהו לדרך ההתגלות בחורב?
אפשר לראות בצורת ההתגלות של אלהים ביקורת על דרכו של אליהו – הרוח, הרעש והאש מאפיינים את דרכי הפעולה של אליהו, ואילו ה' רוצה להגיד שאין צורך בכל אלו וכי התגלותו של אלוהים היא בקול דממה דקה ולא בדרכים שנקט אליהו.
הזמנה להעמקה
נחלק לתלמידים דף עבודה ובו נשווה בין אליהו למשה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור), דרך השוואה זו ננסה להבין כיצד מוארת דמותו של אליהו.
לאחר מילוי הטבלה נחשוב עם התלמידים:
- מה ההשוואה באה ללמדנו?
רואים שיש הרבה נקודות דמיון בין משה לאליהו אך נקודות אלו באות להדגיש שוני אחד גדול מאוד – משה סנגור של העם, ואילו אליהו הוא קטגור של העם.
נסיים בשירם של סיימון וגרפונקל אשר נכתב בהשראת הפסוקים שלמדנו כעת. נקרא את המילים ונשמע את השיר. גם אם לא כל המילים מובנות, המנגינה חשובה מאוד וניתנת להבנה פשוטה.
מבט לחיים
נצפה בסרטון הממחיש את קול הדממה הדקה ונדון בשאלות המובאות בעזר ההוראה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: התגלותו של ה' לאליהו בחורב והביקורת הנובעת ממנה על דמותו של אליהו.
מיומנות: השוואה ומושג (שלושה וארבעה).
מתודות: דיון, משחק, שמיעת שירה וקריאתה.
אליהו במדרשי חז"ל:
נחלק לתלמידים את דף העבודה על דמותו של אליהו במדרשי חז"ל (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). נמלא את הדף ובאמצעותו נראה כיצד דמותו הקנאית של אליהו במקרא מתרככת באמצעות המסורות המאוחרות יותר ונבין כי התרככותו במסורות חז"ל מבטאת את התיקון שעוברת דמותו של אליהו.
מושג:
נכתוב על הלוח את המושג 'דגם שלושה וארבעה' ואת הגדרתו: דגם ספרותי שבו מופיע רעיון או עניין מסוים ארבע פעמים – שלוש פעמים החזרה היא בצורה דומה ובפעם הרביעית יש מפנה.
נטיל על התלמידים משימת יישום: בסיפור שלנו מופיע דגם שלושה וארבעה. הסבירו היכן וכיצד? (אלהים לא מתגלה בצורה מסוימת שלוש פעמים ובפעם הרביעית הוא מתגלה בקול דממה דקה).