התגלות מתווכת או ישירה?
בכמה מילים
נבחן אם מעמד הר סיני היה מעמד של התגלות ישירה של אלוהים או שמא התגלות בתיווכו של משה. נראה שהתוכנית המקורית של המעמד הייתה שתהיה בו התגלות של אלוהים לכל העם, אך בהמשך נראה שההתגלות נעשתה בתיווכו של משה – גם תיאורים נוספים של ההתגלות אינם עונים בבירור על השאלה.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: שאלה לדיון
נשאל את התלמידים:
- מה אתם מעדיפים, שמחנך הכיתה יספר לכיתה את התקנון של בית הספר או שימנה תלמיד תורן שאחראי להסביר לכולם? מדוע?
הצעה שנייה: שאלה לדיון
נשאל את התלמידים:
- האם הייתם רוצים קשר ישיר לאלוהים? מדוע כן? מדוע לא?
הצעה שלישית: מדרש תמונה
נקרין לתלמידים את התמונה 'משה ולוחות הברית' של מארק שאגאל (ראו עזר הוראה: משה ולוחות הברית).
- היכן משה בתמונה והיכן אלוהים בתמונה?
- למה לדעתכם נותנים למשה מקום מרכזי?
- מה עלולות להיות ההשלכות של זה?(משה במרכז התמונה, הוא שאוחז בלוחות הברית – משה עלול להיתפס כאחראי הבלעדי למתן התורה; אלוהים אינו מתואר כדמות ולכן הוא נסתר מהסיטואציה בתמונה)
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים י-יט יחד בכיתה ונסביר אותם.
לאחר מכן נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים י-יגוטז-יטולענות על השאלות בדף העבודה: תכנון מול ביצוע.
נדון בממצאים במליאה:
- למה משה עולה ויורד כל הזמן?
נחלק את פעולותיו של משה לפי הנמענים שאליהם הוא פונה – אלוהים והעם.
- לאור זאת, מה תפקידו של משה בפרק?(על פי רשימת הפעולות אפשר להסיק שמשה משמש מתווך בין אלוהים לעם)
ההתרחשות בהתגלות עצמה
נבחן את המסופר בפסוקיםי-יז:
- לעיני מי ירד אלוהים על פי פסוקים י-יא? (לעיני כל העם)
- מה תגובת העם למתרחשבפסוק טז? (העם מפוחד ונשאר במחנה)
- מה משה עושה עם העם? (מוביל את העם למרגלות הר סיני)
מי מדבר בהתגלות
נקרא את פסוקים יח-כה. נשים לב להבדל בדובר בהתגלות בין פסוק יט:"מֹשֶׁה יְדַבֵּרוְ הָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל"(אלוהים מדבר עם העם) ובין פסוק כה:"וַיֵּרֶד מֹשֶׁה אֶל הָעָם וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם".(משה מדבר עם העם)
השאלה שלנו מתחדדת:
- מי דיבר אל העם?
נקרא עם התלמידים את דף הפרשנויות ונשאל:
- מה רש"י טוען? (רש"י מפרש שפסוק יט מתאר את עשרת הדיברות. אך הוא טוען כי משה נתן רק את שמונת הדיברות האחרונים –התגלות בתיווך, ואת שני הדיברות הראשונים אלוהים נותן ישירות לעם – התגלות הישירה. לטענת רשי פסוק יט נוגע רק לשמונת הדיברות שמשה אומר לעם)
משה נדרש לרדת מההר ורק אחר כך נשמעים עשרת הדיברות. - מהי טענת המדרש לגבי התיווך של משה בין אלוהים לעם? (המדרש חושף את החשש האלוהי מפני האלהתו של משה, אם העם ישמע את כל דברי אלוהים דרכו)
נסכם את הדיון בשאלת הדובר במעמד הר סיני בעזרת הטבלה המלאה, ונראה שיש ראיות לכאן ולכאן, אך נראה שהתיווך של משה כנביא הכרחי, כי האדם הפשוט אינו יכול לעמוד מול אלוהים. מצד שני, תפקידו של משה, כמו כל נביא, הוא לבטל את עצמו ולשמש צינור לדבריו של האלוהים. ייתכן שהפרק מערפל בכוונה את זהות הדובר במעמד הר סיני כדי להראות שדבר הנביא הוא דבר אלוהים ואין הבדל ביניהם.
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- מהם התפקידים של מתווך? (יוצר קשר בין גורמים שאינם מתקשרים ישירות, עומד בקשר עם כל אחד מהגורמים, מעביר מסר מעודן כדי לפשר, צריך להיות ניטרלי)
- אילו תכונות לדעתכם דרושות למתווך טוב?
- האם צריך מתווך בכל מצב?
- באילו מצבים עדיף מתווך ובאילו עדיף דיבור ישיר?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: בחנו אם מעמד הר סיני היה מעמד של התגלות ישירה של אלוהים או שמא התגלות בתיווכו של משה. וכיצד התיאורים של ההתגלות במקרא אינם מספקים תשובה ברורה לשאלה.
מתודות: דף עבודה, דיון.
מיומנויות: מדרש, פרשנות ימי הביניים.
תיאור מעמד סיני בספר הכוזרי – מאמר ראשון, פ"ז.
'מעמד הר סיני – תכנית שהשתבשה 'מאמרו של יהונתן רוזנק מתוך אתר מוסף שבת של מקור ראשון בקישור זה.