התוכנית האלוהית
בכמה מילים
נבחן את התוכניתהאלוהית להוצאת בני ישראל ממצרים, מה הם השלבים שמשה צריך לעבור כדי לצלוח את המשימה. נעלה השערות בנוגע למטרה של אלוהים בתוכנית זו ונשאל מדוע אלוהים מספר למשה את התוכנית מלכתחילה.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: ספוילר
נקרא קטע מתוך הערך 'ספוילר' בוויקיפדיה (ראו עזר הוראה: ספוילר – ערך בוויקיפדיה). נשאל את התלמידים:
- האם עשו לכם פעם ספוילר למשהו?
- האם ספוילר הוא בהכרח שלילי, או שהוא עשוי גם הועיל?
הצעה שנייה: כתיבת תוכנית פעולה
נבקש מהתלמידים לחשוב על מטרה שהם רוצים להגיע אליה.
- מה הם השלבים שאתם צריכים לעבור בדרך אליה?
- האם יש נקודות בדרך שאתם חוששים מהן?
- האם קל יותר לגשת לפעולה כשיודעים מה יקרה גם אם יהיו קשיים בדרך? מדוע?
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים טז-כב, ונמלא יחד בכיתה (אפשר על הלוח) את תוכנית הפעולה של אלוהים (ראו דף עבודה: תוכנית הפעולה של אלוהים – הוצאת ישראל ממצרים).
אלוהים עושה ספוילר ותקציר להמשך הסיפור ומספר למשה מה הולך לקרות, נעמיק עתה בתוכנית האלוהית.
העמקה בתוכנית של אלוהים
נקרא את פסוק טז. משה צריך לגשת אל הזקנים לומר להם שאלוהים התגלה אליו והוא הולך להוציא אותם ממצרים. נשאל את התלמידים:
- מדוע משה בוחר לציין שנגלה אליו האלוהים של אברהם, יצחק ויעקב?
- האם לדעתכם זה רלוונטי לזקנים ולעם?
נקרא אתפסוק יז ונשאל:
- כיצד הארץ מתוארת? ("אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי, אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ")
- מדוע לדעתכם הארץ מתוארת כך?
- מדוע לדעתכם יש הבדל בין הפנייה של אלוהים למשה לבין הפנייה של משה לישראל בניסיון לשכנע אותם לצאת ממצרים?
(אפשר לחשוב על כמה הסברים להבדל זה: ייתכן שמעמד הסנה היה מרשים דיו כדי לשכנע את משה לעשות כל דבר שה' מבקש, אך את בני ישראל, שלא פגשו את אלוהים, צריך לשכנע באופן אחר; ייתכן שתודעתו של משה שונה כיוון שגדל בןחוריןולכן לא צריך לשכנע אותו שהחירות עדיפה על השעבוד. לעומת זאת בני ישראל, שגדלו בתודעה של עבדים, אולי מודאגים יותר, איך ימצאו מזון בארץ החדשה; ייתכן בפשטות שהכול נאמר גםל משה, אך לא מוזכר בסיפור)
אלוהים מבשר למשה שזקני ישראל ישמעו בקולו.
- מדוע לדעתכם אלוהים מציין זאת?
נשאל את התלמידים אם יש להם שאלות לגבי התכנית של אלוהים. נתמקד בשלב זה בשאלה אם לדעתם היה סיכוי שפרעה יסכים לשחרר את ישראל, הרי הגיוני שפרעה לא יסכים לשלוח את עבדיו לחופשי.
נקרא את פסוק כ: "וְשָׁלַחְתִּי אֶת יָדִי וְהִכֵּיתִי אֶת מִצְרַיִם בְּכֹל נִפְלְאֹתַי אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה בְּקִרְבּוֹוְאַחֲרֵי כֵן יְשַׁלַּח אֶתְכֶם". ונשאל:
- למה לדעתכם צריך את כל המכות של מצרים? מדוע אלוהים לא יכול פשוט להוציא את ישראל ממצרים? בשביל מי אלוהים עושה את כל הבלגן הזה? בשביל משה?
סיכום
נשוב לשאלה המרכזית וננסה להשיב עליה יחד:
- מדוע ה' מגלה למשה את תוכניתו לפרטי פרטיה?
נקרין או נכתוב על הלוח פסוק מתוך נבואת עמוס (ראו דף עבודה: עמוס פרק ג פסוק ז).
נקרא את הפסוק ואת הפרשנות ונשאל:
- מדוע על פי פירוש מצודת דוד, ה' מגלה את סודו לנביאים מראש? מה מטרתו בזה? (כך יוכל הנביא להודיע על מה שיקרה ולהראות שהדברים אינם מתרחשים במקרה, אלא על פי תוכנית אלוהית)
נסו לחשוב: - למי מכוונות נבואותיו של משה? מדוע חשוב שידעו מהו מקורן של המכות שיבואו על מצרים? (נבואות משה מכוונות לפרעה, לבני ישראל, ואולי לעצמו. חשוב שידעו כדי שיאמינו באלוהים ועם ישראל ישוחרר)
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- האם קל יותר או קשה יותר לצאת למשימה שבה כל צעד משורטט היטב וידוע מראש? מדוע?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בחנו את התוכנית האלוהית, העלנו השערות בנוגע למטרה של אלוהים בתוכנית זו ושאלנו מדוע אלוהים מספר למשה את התוכנית מלכתחילה.
מתודות: דף עבודה, ציטוטודיון.
מיומנויות: פרשנות ימי הביניים.