"וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ"
פסוקים ב-ג
בכמה מילים
התורה כותבת: "וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ". במהלך הוראה זה נעסוק במשמעות קדושת השבת.
משמעות הקדושה היא ייחוד, הבדלה. כיצד מקדשים את השבת? במה השבת מיוחדת מכל יום? נלמד על הקידוש המסורתי ועל הסיפור על יוסף מוקיר שבת שהיה כבר מיום ראשון עסוק בהכנות לשבת.
הזמנה ללימוד
נפתח את השיעור בהצגת מצגת העוסקת בשאלה מה משמעות המילה 'קדוש' (ראו קישור למצגת גם בממערך השיעור).
במצגת מובאות דוגמאות לדברים קדושים – מקום קדוש, טקס קידושין, חפץ קדוש, זמן קדוש – ושאלות:
- כיצד אתם הייתם מגדירים את המילה 'קדוש'?
- האם אתם מכירים דברים קדושים נוספים?
נסכם בהגדרה של מילון אבן שושן למילה קדוש:
קדוש – נעלה, נשגב. מרומם, חשוב ומכובד ביותר.
נסביר לתלמידים שקדוש הוא דבר מיוחד, חפץ, מקום או זמן מיוחדים.
נשאל את התלמידים:
- במה השבת שלכם מיוחדת מכל ימות החול? (טיולים, כל המשפחה יחד, עורכים קידוש, מדליקים נרות, קמים מאוחר, לא הולכים לבית הספר וכו'…)
מבט ראשון
נקרא את פסוקים ב-ג ואת הקידוש ונבקש מהתלמידים לחפש מהם שלושת הדברים שאלוהים עשה בשבת (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נמצא בקידוש את השורות מהפרק שלנו.
מבט שני
נשיב על השאלה שפתחנו בה את הקריאה.
אלו שלושת הדברים שאלוהים עושה בשבת:
- שובת מכל המלאכה שעשה עד כה;
- מברך את השבת;
- מקדש את השבת.
במהלך ההוראה הקודם דיברנו על הנקודה הראשונה – השביתה והמנוחה בשבת. במהלך הוראה זה נלמד על הקדושה.
מבט שלישי
קדושה היא ייחוד.
- במה השבת מיוחדת מכל שאר הימים?
על פי המסורת יש מנהגים שמייחדים את השבת.
- מהם המנהגים המסורתיים המיוחדים לשבת שאתם מכירים? (הדלקת נרות, קידוש, הבדלה)
נספר לתלמידים על הקידוש שנהוג לערוך על פי המסורת לפני הסעודה ביום שישי בערב ולפני הסעודה בשבת בבוקר.
נאזין לקריאת הקידוש.
מורים שהביאו בקבוק מיץ ענבים וכוסיות יכולים להזמין את התלמידים לשתות מעט.
מבט לחיים
לאורך ההיסטוריה וגם בימינו יהודים נוהגים להתכונן לקראת שבת, מייחדים בגדים מיוחדים לקראת שבת, מבשלים מאכלים מיוחדים לכבוד שבת, פורסים מפה לבנה על השולחן לכבוד שבת, מדליקים נרות, מברכים זה את זה בברכת שלום המיוחדת לשבת – 'שבת שלום' ועוד ועוד.
נקרא את הסיפור על יוסף מוקיר שבת, יהודי שחי לפני כאלפיים שנה. לחלופין אפשר לקרוא לתלמידים את הספר של אורי אלון 'בשוק של ז'קרובאט: אגדה על פי יוסף מוקיר שבת' שחולק בספריית פיג'מה.
יוסף היה איש עני. כל השבוע רק לחם ומים עלו על שולחנו, אך לקראת שבת יוסף היה קונה מאכלים מיוחדים ועורך שולחן מכובד. כבר מיום ראשון היה יוסף עסוק בהכנות לשבת, הוא חיפש מאכלים מיוחדים כדי לשמור אותם לשבת. יוסף קידש את השבת ובזכות הכבוד הרב וההכנות הרבות שהוא היה עורך לקראת שבת הוא זכה במתנה מיוחדת.
נשאל את התלמידים:
- מה המתנה שיוסף קיבל לכבוד שבת?
- האם תוכלו לחשוב על מתנה שהשבת נותנת לכם? (זמן עם המשפחה, מנוחה, חוויות משפחתיות)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור במצגת העוסקת במונח 'קדושה', קראנו את הפסוקים וראינו שאלוהים מקדש את השבת. שאלנו במה מתבטאת הקדושה של השבת והאזנו לקידוש מסורתי. חתמנו את השיעור בהאזנה לסיפור 'יוסף ומקיר שבת' ושוחחנו על המתנות ששבת מביאה לנו.
מיומנויות: הבנת פסוקים ולימוד המונח 'קדושה'.
מתודות: מצגת, צפייה בסרטון והאזנה לסיפור.