חזק ואמץ! שינויי הנהגה בין יהושע למשה
פסוקים א-ט
הזמנה ללימוד
נפתח את השיעור בהצגת כרזה של חברת ויסוצקי, שנעשה בה שימוש בביטוי "חזק ואמץ". (אפשר להציג כרזות נוספות שעושות שימוש דומה בביטוי – חזק ואמץ תנובה, חזק ואמץ שוקולדה. ראו את הכרזות גם בממערך השיעור) נשאל את התלמידים:
- מהי משמעותו של הביטוי "חזק ואמץ?
- כיצד תאמרו את הביטוי בשפה של ימינו?
- מדוע לדעתכם הוכנס הביטוי לפרסומות? מהי כוונת המפרסמים?
בפרק ו נפגוש את הפסוקים שבהם מופיע הביטוי "חזק ואמץ" לראשונה, ונבין מדוע הוא נעשה ביטוי מפורסם כל כך.
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
קריאה מונחֵית בפסוקים א-ט בפרק א:
נַפנה את תשומת ליבם של התלמידים לצמד המילים "חזק ואמץ" החוזר פעמים אחדות בטקסט, ונבקש:
אתרו את הביטוי בפסוקים האלה וסִפרוּ כמה פעמים הוא מופיע בטקסט.
מומלץ להקרין את הפרק על הלוח ולבדוק זאת יחד עם התלמידים.
נבקש מהתלמידים לשים לב לסיטואציה המתוארת בפסוקים האלה.
נברר יחד: מהו הזמן? מי הן הדמויות? מיהו הדובר? כמה פעמים חוזר הביטוי "חזַק ואמַץ"? מי מחזק את מי? מדוע, לדעתכם?
מבט שני- הסבר לפסוקים ושאלות הבנה
לצורך הבנה והעמקה בטקסט, נחלק לתלמידים דף לעבודה עצמית בכיתה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לאחַר מכן נשאל:
איך מרגיש, לדעתכם, יהושע? איך מרגיש, לדעתכם, מי שאומרים לו "חזק ואמץ"? אמיץ או מפוחד?
זו איננה הפעם הראשונה שמחַזקים את יהושע ואומרים לו "חזק ואמץ". גם משה, לפני מותו, אמר את הדברים האלה ליהושע לפני כל עם ישראל. (מומלץ לקרוא את הפסוק הרלוונטי בספר דברים – פרק לא פסוק ז: וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל יִשְׂרָאֵל חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם וְאַתָּה תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם.)
מבט שלישי- התבוננות
מהם האתגרים שעמדו לפני יהושע ערב הכניסה לארץ? במה היה יהושע צריך להתחזק ולהיות אמיץ? נחזור לדברים שבהם ה' מחזק את יהושע. האם התווסף משהו?
נשים לב שבדבריו של ה' ליהושע יש התייחסות ל-3 נושאים:
- הנחלת הארץ
- שמירת התורה
- לא לפחד, כי ה' איתו.
נבדוק עם התלמידים:
מהו הקושי העומד לפני יהושע בכל אחד מהדברים שבהם ה' מחזק אותו?
נזמין את התלמידים לבחור אחת מברכות 'חזק ואמץ' ליהושע, ולהרחיב אותה. להתייחס לקשיים שעומדים לפני יהושע, ולדרכים שבהן הוא יכול להתחזק לדעתם.
מבט לחיים
מעברים בין מנהיגים הם לא דבר פשוט בהכרח. לא אחת נותרות אחרי המנהיג היוצא 'נעליים גדולות' להיכנס אליהן. האם אתם מכירים מנהיג שהיה עליו להתמודד עם דמותו של המנהיג שהיה לפניו? נבקש מכל תלמיד ותלמידה לבחור דמות שמבחינתם היא דמות מנהיגה ולחשוב:
- מה הרגישו המנהיגים האלה בתחילת דרכם?
- במה הם היו צריכים חיזוק?
- איך הם הרגישו כלפי ההנהגה שקדמה להם?
- מה קורה במעברי הנהגה?
- אֵילו אתגרים עומדים לפני מנהיגים שאיננו מכירים?
לסיכום - מה היה לנו כאן?
תוכן: בשיעור זה עסקנו בביטוי חזק ואמץ. ראינו את החזרה שלו בפסוקים, ניסינו לחשוב על משמעותו ומשמעות החיזוק שיהושע מקבל. התייחסנו למקומות בהם אנחנו צריכים חיזוק.
מיומנות: חיבור בין פסוק לבין משפט מסכם, הכרות עם מקור נוסף בתנ"ך.
מתודה: התלמידים הכירו את הביטוי "חזק ואמץ" דרך התבוננות בכרזה, שמשקפת את אופן השימוש בביטוי זה בימינו. כתבנו ברכת חזק ואמץ ליהושע וחשבנו על מעברי הנהגה ואתגרים בהנהגה של מנהיגים שאנחנו מכירים.