חזרה בתשובה ואפשרות התיקון
ל, א-י
הזמנה ללימוד
נכתוב על הלוח את הביטוי 'לחזור בתשובה'.
נשאל את התלמידים:
- מה משמעות הביטוי הזה?
נספר שכיום השימוש הרווח בביטוי הוא לאדם שהיה חילוני והחליט לעבור להיות דתי, אך היום נלמד על המשמעות הרחבה והמקורית שלו – האפשרות לחזור בך מדבר רע שעשית, בלי קשר לדתיים ולחילונים.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים א-י ונחלק לתלמידים דף ובו הפסוקים. נבקש מהתלמידים לעבוד עבודה אישית ולהדגיש את המילים מהשורש שו"ב (הפועל לשוב על הטיותיו ושמות הנגזרות מהמילה שיבה) בכל פעם שהם פוגשים אותן בפסוקים: "וַהֲשֵׁבֹתָ", "וְשַׁבְתָּ", "וְשָׁב", "שְׁבוּתְךָ", "תָשׁוּב" וכו'…
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם השורש הזה חוזר פעמים רבות כל כך?
נסביר שזוהי מילה מנחה שבאה להדגיש את האפשרות לשוב מהדרך הרעה שהרחיקה את האדם מאלוהים אל הקשר שהיה להם לפני כן. במילה לשוב יש הנחה שהאדם יצא ממקום טוב ועבר למקום רע, ושאם הוא ירצה לחפש את המקום הטוב הוא יוכל לחזור למקום שכבר היה בו.
מבט שני
נשחק את המשחק 'של מי השורה הזאת?'. נכין מראש דף ובו שאלות ונזמין בכל פעם נציג ללוח. הנציג יצטרך לענות על השאלה, ואם הוא לא יודע הוא יבקש עזרה מהכיתה. את השאלות חשוב לשאול לפי סדר הבאתן.
בנק שאלות:
- מי יחזור בתשובה? (כל עם ישראל יחד יתקנו את דרכיהם באופן קולקטיבי)
- מתי עם ישראל ירצה לחזור בתשובה? (כשעם ישראל ישב בגלות בגלל חטאיו)
- מה עם ישראל יעשה כשהוא יחזור בתשובה? (ישמע בקול אלוהים)
- מה אלוהים יעשה אחרי שעם ישראל יחליט לשוב אליו? (יקבל את בקשת התשובה של העם)
- מאיפה יקבץ אלוהים את עם ישראל בחזרה? (מכל הארצות שבהן הם התפזרו)
- לאן יביא אלוהים את עמו אחרי שקיבץ אותו? (לארץ ישראל)
- איזו "מילה" ימול אלוהים את עמו? (מילת הלב)
- את מי יקלל אלוהים אחרי שעמו יחזור בתשובה? (על השונאים והרודפים של עם ישראל)
- באילו דברים טובים יברך ה' את העם ששב אליו? (פריון היבול, הבהמות והאדם)
נקרין את פסוק ט על הלוח או נקרא אותו מהחומש: "וְהוֹתִירְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ, בִּפְרִי בִטְנְךָ וּבִפְרִי בְהֶמְתְּךָ וּבִפְרִי אַדְמָתְךָ, לְטֹבָה, כִּי יָשׁוּב ה' לָשׂוּשׂ עָלֶיךָ לְטוֹב כַּאֲשֶׁר שָׂשׂ עַל אֲבֹתֶיךָ".
נבקש מהתלמידים לסמן את כל המילים שיש להן קונוטציה חיובית: "וְהוֹתִירְךָ" (מהמילה יותר), "לְטֹבָה", "לָשׂוּשׂ", "שָׂשׂ" (לשמוח).
- בזכות מה יהיה לנו טוב כל כך? (בזכות החזרה אל אלוהים)
- למה בכל זאת קשה כל כך לאדם לחזור בתשובה מהחטאים?
נחלק את התלמידים לזוגות וכל זוג יצטרך לענות על השאלה במחברת. נאסוף תשובות מגוונות בכיתה: כי מביך להודות שטעינו; כי אנחנו צריכים להסתכל על החסרונות שלנו; כי לפעמים קל יותר לחטוא מלהתאמץ להתנהג נכון; כי לא עמדנו בהבטחתנו וכן הלאה.
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מזהים מלבד השורש שו"ב החוזר בהטיותיו מילים נוספות שחוזרות יותר מפעם אחת? ("בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ")
נזכיר לתלמידים שאת המילים האלה פגשנו כבר בעבר, בקריאת שמע.
נשאל את התלמידים:
- מה משמעות המילים האלה?
- למה לדעתכם כשאלוהים נותן לעם ישראל את הפתח לתשובה הוא חוזר על מילים אלה כמה פעמים?
כדי לחזור בתשובה ולתקן דבר רע צריך כוונה של הלב והנפש. אדם יכול לחזור בתשובה באמת רק אם כל כולו מתכוון להיטיב את דרכיו, אחרת הוא יתקשה לבקש סליחה ויתקשה לא לחטוא שוב.
מבט שלישי
בפסוקים מוזכרים דברים טובים רבים שייתן אלוהים לעם ישראל אם ילכו בדרכיו או יתקנו את מעשיהם. כאשר אנשים מתפללים, הם בדרך כלל מבקשים לקבל דברים טובים כאלה. נלמד כעת תפילה אחת שמשתמשת בפסוקים שלנו כדי לבקש מאלוהים שיקרו לעם ישראל דברים טובים. נקרין על הלוח קטע מתוך התפילה לשלום המדינה.
נסמן בתפילה את הקטעים הלקוחים מן הפסוקים שלמדנו עתה ונסביר כי את התפילה הזאת אומרים בבית הכנסת בכל שבת. נשאל את התלמידים:
- מה מבקשים בתפילה הזאת? (שאלוהים יגן על המדינה שלנו, יחזק את החיילים שלנו ויביא שלום, שאלוהים יביא לכאן עוד חלקים מעם ישראל שעדיין לא גרים כאן)
מבט לחיים
נתבונן מלמעלה על מושג התשובה – היכולת של אדם לשוב לעצמו משאירה לאדם הזדמנות שנייה ומבטיחה לו שאם ירצה לחזור בו מדרכו הרעה, יהיה מי שיקבל אותו.
נשמע עם התלמידים את השיר 'אל תפחד' של אהוד בנאי.
נשאל את התלמידים:
- מה הקשר לדעתכם בין כותרת השיר 'אל תפחד, אתה לא לבד' ובין רעיון תיקון מעשינו שעליו למדנו?
אהוד בנאי מבטא בשירו את האפשרות של האדם לתקן את דרכיו, ושבשיר זה יש מישהו שמוכן לקבלו בחזרה ולהחזיק את ידו כשיהיה לו קשה.
נזמין את התלמידים לכתוב במחברת תרגיל אישי בנושא תיקון דרכנו – תיקון דבר רע שעשינו. נבקש מהתלמידים לחשוב על דבר שהיו רוצים לתקן ולכתוב עליו בינם לבין עצמם. כדאי להגיב בתרגיל לשאלה הזאת:
- האם יש מישהו שיכול לעזור לי כשאני מנסה לתקן את מעשיי, כדי שלא אתמודד לבד עם הקושי.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על המושג 'חזרה בתשובה' בהקשרו הרחב ולמדנו על האפשרות שאלוהים נותן לעם ישראל לחזור בו מעבודה זרה ולתקן את דרכו הרעה.
מיומנויות: זיהינו מילים וביטויים מנחים בפסוקים ולמדנו את משמעות החזרה, היכרנו תפילה המבוססת על הפסוקים וזיהינו מילים טעונות רגשית (חיוביות במקרה זה).
מתודות: למדנו שיר, כתבנו תרגיל יצירתי אישי במחברת בהתאם לנושא השיעור.