סגור תצוגת כיתה
הפרק

עבודה זרה

כט, טו-כח

שיעור שני מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נקרין לתלמידים את תמונת הלענה.
נשאל את התלמידים:

  • האם מישהו מזהה את הצמח הזה?

נספר שזהו צמח הלענה, שיש לו זנים רבים ושהנפוץ שבהם הוא לענה מדברית. הטעם של הצמח הזה מר מאוד, והוא מופיע בתנ"ך שמונה פעמים, תמיד בהקשר של חטא. מכאן נולד הביטוי 'מר כלענה'. נספר שבפסוקים שלנו נפגוש את הצמח הזה ונזמין את התלמידים להקשיב ולגלות לאיזה חטא הוא קשור הפעם.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פסוקים טו-כ. נקדים ונאמר שבפרק זה יש כמה מילים קשות ולא מוכרות ונבקש מן התלמידים לכתוב במחברת במהלך הקריאה מילים שאינם מבינים.

מבט שני

נקרין על הלוח את פסוקים יז-יח: "פֶּן יֵשׁ בָּכֶם אִישׁ אוֹ אִשָּׁה אוֹ מִשְׁפָּחָה אוֹ שֵׁבֶט אֲשֶׁר לְבָבוֹ פֹנֶה הַיּוֹם מֵעִם ה' אֱלֹהֵינוּ לָלֶכֶת לַעֲבֹד אֶת אֱלֹהֵי הַגּוֹיִם הָהֵם, פֶּן יֵשׁ בָּכֶם שֹׁרֶשׁ פֹּרֶה רֹאשׁ וְלַעֲנָה, וְהָיָה בְּשָׁמְעוֹ אֶת דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת, וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר: 'שָׁלוֹם יִהְיֶה לִּי, כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי אֵלֵךְ לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת הַצְּמֵאָה'".
ראשית נסביר את משמעות המילים הקשות:

  • פֹּרֶה – יוצא;
  • רֹאשׁ (רוש) – צמח רעיל ;
  • לַעֲנָה – פרי מר;
  • הָאָלָה – הקללה;
  • בִּשְׁרִרוּת לִבִּי – לפי מה שהלב שלי רוצה ולא לפי מה שאלוהים ציווה;
  • סְפוֹת – להוסיף;
  • הָרָוָה – רווי, כלומר מלא עד כלות.

ולאחר מכן נסביר את משמעות הפסוק כולו: אדם ששמע את הקללות מהפרק הקודם וחושב שהן לא נוגעות אליו, ומחליט ללכת לפי מה שמתחשק לו בשרירות ליבו, נקרא "שֹׁרֶשׁ פֹּרֶה רֹאשׁ וְלַעֲנָה" – שורש שמוציא פרי רעיל.
לאחר שהסברנו את הפסוק הזה נבקש מהתלמידים לענות במחברת על שאלות ההבנה האלה:

  • מה יעשה אלוהים לאיש שירצה לעבוד עבודה זרה? (ימחה אותו מעל פני האדמה)
  • כאשר יראו הגויים את כעסו של אלוהים השורף את האדמה, מה הם ישאלו? (על מה אלוהים כועס כל כך שכך הוא מגיב?)
  • מה תהיה התשובה שיקבלו הגויים? (עם ישראל שכח את אלוהיו והפר את הברית עמו לטובת אלוהים אחרים, למרות כל מה שאלוהיו עשה בשבילו)
  • מה יעשה אלוהים לעם ישראל אם יפרו את הברית? (יגרש אותם מעל אדמתם לארץ אחרת בכעס גדול)

נשאל את התלמידים:

  • מדוע לדעתכם אלוהים מפרט בהדרגה: "אִישׁ אוֹ אִשָּׁה אוֹ מִשְׁפָּחָה אוֹ שֵׁבֶט"?
  • מה מסוכן כל כך באיש אחד שחוטא?

נכתוב על הלוח את הפתגם: 'די בתפוח רקוב אחד לקלקל את כל השאר' ונשאל את התלמידים:

  • למה הכוונה בפתגם?

כמו שריקבון מתפשט ומדביק את שאר הפירות, כך גם אדם חוטא אחד יכול להחטיא את משפחתו ומשם את כל השבט, וכך נוצר לחץ חברתי שלילי שמתפשט בכל עם ישראל. לכן אלוהים מגיב בחומרה רבה לחוטא יחיד – השפעתו עלולה להיות הרסנית לכל סביבתו.
אפשר לערוך בכיתה מסע פרסום נגד עבודה זרה כדי שהציבור לא יתפתה ללכת אחרי מי שמחטיא אותו. בראשית הפעילות נסער את מוחותינו בשאלות אלה:

  • מה מסוכן בעבודה זרה?
  • מה יכול לדרדר אדם לעבודה זרה?
  • ממה צריך להזהיר אותו?

נוכל להציע לתלמידים לבסס את הפרסומות שלהם על פרסומות קיימות שמטרתן להניא אדם מלעשות דבר רע כדי שלא ישפיע גם על סביבתו: עישון סיגריות, מכירת אלכוהול לקטינים, נהיגה מסוכנת וכן הלאה. התלמידים יתחלקו לקבוצות של ארבעה ויכינו כרזות המזהירות מהחטא, מהחטאת אחרים ומהעונש הצפוי. נתלה את הכרזות בכיתה.
בסיום הפעילות נקרין על הלוח את פסוק כח: "הַנִּסְתָּרֹת לַה' אֱלֹהֵינו, וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת".
נשאל את התלמידים:

  • מה לדעתכם ההבדל בין הנסתרות ובין הנגלות?

נסביר שיש עבירות שאדם עובר בגלוי, ויש עבירות שהוא עובר בסתר בלי שאף אחד רואה, והן בינו לבין אלוהים. נסביר שלפי פסוק כח לציבור יש אחריות על העבירות שנעשות בגלוי – בנוכחות הציבור. על חטאים שאדם עושה בסתר – אלוהים יעניש את האדם, ולכן הציבור אינו צריך וגם לא יכול להתערב.

מבט שלישי

נלמד את פירושו של בעל הכלי יקר למילים: "לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת הַצְּמֵאָה".
על פי פירוש הכלי יקר הביטוי הוא משל מתחום החקלאות: לגנן יש ערוגות רבות, בכל ערוגה יש צמחים מסוג אחר. יש צמחים שצורכים יותר מים ונעשים צמאים מהר יותר, בעוד צמחים אחרים צורכים פחות מים ונשארים רווים (רווה = ההפך מצמא). כשהגנן משקה את הגינה, הוא אינו מבחין בין הערוגות, אלא אם רוב הערוגות צמאות הוא משקה את כל הערוגות – גם את הרוות; הוא מוסיף את הערוגה הרווה על הערוגה הצמאה ומשקה את שתיהן.
בנמשל, הגנן הוא אלוהים, המים הם ברכותיו של האל, והערוגות הן בני ישראל. הברכות והקללות שנזכרו בדברים כח מובטחות לכלל עם ישראל ולא ליחידים. איש או אישה ששומעים את הברכות והקללות עלולים לחשוב: מה הטעם להתאמץ ולקיים את המצוות? אני אעשה מה שאני רוצה, ומכיוון שרוב עם ישראל יקיימו את התורה – אלוהים ייתן את הברכות לכולם, וגם לי אתם – "לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת הַצְּמֵאָה".
נשאל את התלמידים:

  • מי היא הרווה לפי הפירוש? (הרשעים שאינם שומעים את דברי אלוהים)
  • מי היא הצמאה לפי הפירוש? (הצדיקים שצמאים לדברי אלוהים, ומחכים לשמוע אותם)

נבקש מהתלמידים להסביר את הפירוש לפסוק בקצרה במילים שלהם במחברת.

מבט לחיים

אפשרות ראשונה – טלפון שבור:
נשחק את המשחק 'טלפון שבור' ונשאל את התלמידים:

  • מה הקשר בין הלקח מהמשחק למה שלמדנו בשיעור?(טעות אחת של מישהו או התנהגות לא ראויה של אדם אחד משפיעה לרעה על הכול, וכולם נפגעים ממנה. לכל אחד יש אחריות על התנהגותו ועל המילים שלו וההתנהגות של כל אחד מאתנו משפיעה על השאר)

אפשרות שנייה – מלך האריות:
נצפה בקטע מהסרט 'מלך האריות' ונדון בשאלות בעקבותיו.
נסו להיזכר במקרים שבהם בחירה שלכם לנהוג בדרך מסוימת השפיעה על הסביבה הקרובה לכם.

  • האם בחרתם בהתנהגות שהתאימה לכם באותו רגע או בהתנהגות שהייתה טובה לסביבתכם?
  • האם תמיד מה שטוב לכם טוב גם לסביבה?

נבקש מהתלמידים להציע רעיונות כיצד נוכל לזכור תמיד לחשוב גם על ההשפעות של המעשים שלנו על הסביבה, ולא רק על עצמנו.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו את החלק בנאום הברית שבו אלוהים מזהיר את העם מפני עבודה זרה ומפרט את העונש הצפוי לעובדי עבודה זרה. התמקדנו בכך שגם חוטא אחד הוא מסוכן מאוד כי הוא עלול להחטיא את מי שסביבו.
מיומנויות: ענינו על שאלות הבנה מתוך הפסוקים, הרחבנו את אוצר המילים והביטויים שלנו ולמדנו פרשנות מסורתית.
מתודות: הכנו קמפיין פרסום, צפינו בסרטון בנושא אחריות חברתית או שיחקנו 'טלפון שבור'.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
לענה
ww.biolib.de and Hebrew Wikipedia, CC BY-SA 3.0 מהו הצמח הזה וכיצד הוא קשור לפסוקים שלנו?
לענה
"פֶּן יֵשׁ בָּכֶם שֹׁרֶשׁ פֹּרֶה רֹאשׁ וְלַעֲנָה" (פסוק יז)

ww.biolib.de and Hebrew Wikipedia, CC BY-SA 3.0

  • מהו הצמח הזה וכיצד הוא קשור לפסוקים שלנו?
כלי יקר
"לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת הַצְּמֵאָה" – כי יסמוך על זה להינצל מן העונש לומר: 'בתוך...
כלי יקר

"לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת הַצְּמֵאָה" – כי יסמוך על זה להינצל מן העונש לומר: 'בתוך עמי אנכי יושב, והמשקה שדה צמאה למים ישקה אגב אותה שדה גם הרוה. כך על ידי שישלח ה' את הברכה אל הצדיקים הצמאים לדבר ה', יקבלו אגבן הברכה גם הרשעים השבעים מעבודת השם, עד שבוחרים להם עבודות זרות חדשים'.
גם יאמר: 'מאחר שהעולם נידון על פי רובו, אם כן זכות הצדיקים יעמוד גם לי ויסלח לי בעבורם'.

מלך האריות
כיצד משפיעות ההתנהגות שלנו והבחירות שלנו על הסביבה? קרדיט: פורסם בערוץ rachel itzk ב-15 בדצמבר...
מלך האריות
"כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי אֵלֵךְ לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת הַצְּמֵאָה". (פסוק יח)

  • כיצד משפיעות ההתנהגות שלנו והבחירות שלנו על הסביבה?

קרדיט: פורסם בערוץ rachel itzk ב-15 בדצמבר 2013. 

קרוב מאוד
"כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ…"אמר רבי שמואל בר רב נחמן: למה הדבר דומה? לבת מלך, שלא היה...
קרוב מאוד
"כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד, בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ."
(ל, יד)

איור: shutterstock.com

"כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ…"
אמר רבי שמואל בר רב נחמן: למה הדבר דומה?
לבת מלך, שלא היה אדם מכיר אותה, והיה לַמֶלֶך איש אחד שהיה קרוב אליו והיה נכנס לארמונו בכל שעה, והייתה בתו של המלך עומדת לפניו.
להמשך המדרש

אמר לו המלך: ראה עד כמה אני מחבב אותך, שאין איש מכיר את בתי, ועומדת היא לפניך.
כך אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: ראו עד כמה אתם חביבים עליי, שאין איש בארמוני שמכיר את תורתי, ולכם נתתי אותה.

(עיבוד. על פי: מדרש דברים רבה, פרשת ניצבים, סימן ז)

  • במה מתבטאת הקִרבה של עם ישראל לאלוהים, על פי המדרש?
לא בשמיים היא
"כִּי הַמִּצְוָה… לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא…"אמר להם משה: שלא תאמרו – משה אחר עומד ומביא לנו...
לא בשמיים היא
"כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא. לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא, לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה."
(ל, יא-יב)

רמברנדט ואן ריין, משה ולוחות הברית, 1659, מאוסף גמלדה-גאלרי, גרמניה, מתוך ויקישיתוף

"כִּי הַמִּצְוָה… לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא…"
אמר להם משה: שלא תאמרו – משה אחר עומד ומביא לנו תורה אחרת מן השמיים. כבר אני מודיע לכם: "לא בשמיים היא", משום שלא נשתייר חלק ממנה בשמיים.

(עיבוד. על פי: מדרש דברים רבה, פרשת ניצבים, סימן ו)

  • מדוע חשוב למשה להדגיש שהתורה ירדה לארץ בשלמותה?
שרירות לב
בפסוק מתואר מי שחושב ששבועת הברית עם האל לא מחייבת אותו.המילה שְׁרִירוּת מופיעה כמה פעמים...
שרירות לב
"וְהָיָה בְּשָׁמְעוֹ אֶת דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר: שָׁלוֹם יִהְיֶה לִּי כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי אֵלֵךְ לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת הַצְּמֵאָה."
(כט, יח)

הלב. איור: shutterstock.com

בפסוק מתואר מי שחושב ששבועת הברית עם האל לא מחייבת אותו.
המילה שְׁרִירוּת מופיעה כמה פעמים בתנ"ך, תמיד בצירוף 'שרירות לב', במשמעות של 'כוח', 'תוקף' – בדומה לשורש מהשפה הארמית שר"ר ('שריר וקיים'). על פי הבנה זו, שרירות לב היא עקשנות.
היום הצירוף 'שרירות לב' משמש גם לציון רוע, עָרִיצוּת והתנהגות חסרת התחשבות או ללא שיקול דעת.

(מעובד. על פי: האקדמיה ללשון)

  • כִּתבו משפט ושלבו בו את הביטוי "שרירות לב".
לא בשמיים היא
משה אומר שהתורה אינה נמצאת בשמיים, אלא היא בהישג יד וקיומה אפשרי. חז"ל למדו מפסוק...
לא בשמיים היא
"לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא, לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה."
(ל, יב)

לא בשמיים היא. איור: מיכל בן חמו

משה אומר שהתורה אינה נמצאת בשמיים, אלא היא בהישג יד וקיומה אפשרי.
חז"ל למדו מפסוק זה כי משום שהתורה כבר אינה נמצאת בשמיים, יש לפרש את פרטי הלכותיה על פי המסורת ופסיקות החכמים, ללא התערבות אלוהית משמיים.
היום משתמשים בצירוף "לא בשמיים היא" גם כדי לומר שדבר מסוים הוא אפשרי, אם רק נתאמץ.

  • הסבירו כיצד האיור של המאיירת מיכל בן חמו ממחיש את הביטוי "לא בשמיים היא" – האם האיור ממחיש את הביטוי על פי משמעותו בפסוקים, מרחיב אותו או מציג פרשנות שונה?
לבחור נכון
השיר "לבחור נכון", של הזמר והיוצר אמיר דדון, מתאר את החופש של האדם לבחור את...
לבחור נכון
"הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ, הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ."
(ל, יט)

השיר "לבחור נכון", של הזמר והיוצר אמיר דדון, מתאר את החופש של האדם לבחור את הדרך שבה יצעד. זאת בדומה לנושא המרכזי בפרק – הבחירה החופשית של האדם.

למילות השיר

לבחור נכון
מילים ולחן: אמיר דדון ואלדד ציטרין

בסוף הכול מתנקז אליי,
עניין של זוויות,
אני לא מבין רמזים אולי,
צבעים ואותיות.

מבט חטוף אל עצמי ודי,
רק לא להסתכל,
מה שֶׁבִּפְנִים כבר בִּפְנִים מדי,
קוראים לזה הֶרְגֵל.

מתי אלמד לבחור נכון?
להאמין, לראות שטוב,
בלי להביט שוב לאחור,
לבחור נכון.

אותו הקול מדבר אליי,
פוגש בי בלילות,
הולך מבלי להבין לאן,
האם אדע לחזור?

מבט חטוף מסביב ודי,
יותר כבר לא אפול,
יש ילד שמסתכל עליי,
קוראים לזה לגדול.

מתי אלמד לבחור נכון?
להאמין, לראות שטוב,
בלי להביט שוב לאחור,
לבחור נכון.

בסוף הכול מתחבר אליי,
עניין של חלומות,
אם אתעורר בדיוק בזמן,
אולי אוכל לזכור.

אומרים יש מי ששומר עליי,
נותן לי את הכוחות,
עוד לא מצאתי תשובה אֲבָל
קוראים לזה לִחְיוֹת.

מתי אלמד לבחור נכון?
להאמין, לראות שטוב,
בלי להביט שוב לאחור,
לבחור נכון.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • אמיר דדון חוזר ושואל: "מתי אלמד לבחור נכון?"
    גם פרק ל עוסק בנושא זה. "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" – לכל אדם שתי דרכים אפשריות, הטוב והרע, ומכאן האדם בוחר כיצד לנהוג.
    הסבירו מה הכוונה במילים "לבחור נכון" על פי הפרק.
קרדיט: לבחור נכון / אמיר דדון, 2016
נחלת ראובן, גד וחצי המנשה
לפני הכניסה לארץ ביקשו שניים וחצי השבטים (גד, ראובן וחצי המנשה) להישאר בעבר הירדן המזרחי,...
נחלת ראובן, גד וחצי המנשה
"וַנִּקַּח אֶת אַרְצָם וַנִּתְּנָהּ לְנַחֲלָה לָראוּבֵנִי וְלַגָּדִי וְלַחֲצִי שֵׁבֶט הַמְנַשִּׁי."
(כט, ז)

מפת נחלות השבטים בעבר הירדן המערבי והמזרחי Janz, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 3.0

לפני הכניסה לארץ ביקשו שניים וחצי השבטים (גד, ראובן וחצי המנשה) להישאר בעבר הירדן המזרחי, משום שזה אזור פורה והיה להם צאן רב. תחילה משה כעס עליהם, אולם לאחר משא ומתן הוחלט שהם יוכלו להתיישב בעבר הירדן המזרחי לאחר שיסייעו לאחֵיהם בכיבוש הארץ.

  • מדוע רצו שניים וחצי השבטים להישאר בעבר הירדן המזרחי? התייחסו לאופי האזור ולכמות המשקעים.
    כדי לענות, קראו את תחילת הערך על אזור הגלעד בויקיפדיה.
הירדן
נְהַר הַיָּרְדֵּן עובר לאורכה של ארץ ישראל מצפון לדרום בשבר הסורי-אפריקאי, ומחלק אותה לשני חלקים...
הירדן
"הִגַּדְתִּי לָכֶם הַיּוֹם כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן, לֹא תַאֲרִיכֻן יָמִים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר אֶת הַיַּרְדֵּן לָבוֹא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ."
(ל, יח)

הירדן סמוך ליציאתו מהכנרת. צילום: י.ש, ויקיפדיה העברית, CC BY-SA 2.5

תוואי נהר הירדן. ‏‏מתוך ויקישיתוף

נְהַר הַיָּרְדֵּן עובר לאורכה של ארץ ישראל מצפון לדרום בשבר הסורי-אפריקאי, ומחלק אותה לשני חלקים – עבר הירדן המזרחי והצד המערבי של הירדן.
לנהר הירדן היה תפקיד אסטרטגי חשוב בתקופת התנ"ך: הירדן נזכר כמה פעמים בתנ"ך כגבול המזרחי של ארץ כנען, וכמפריד בין נחלתם של שניים וחצי שבטי ישראל ממזרח לירדן לבין נחלות שאר שבטי ישראל. עם חציית הירדן נכנסו בני ישראל אל ארץ כנען.

  • מדוע משה נשא את נאומו על גדת הירדן?
ברית במקרא ובעולם העתיק
  ברית היא הסכם בין שני צדדים. בספר דברים מתוארת הברית שנכרתה בין אלוהים לבין...
ברית במקרא ובעולם העתיק
"וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת הָאָלָה הַזֹּאת."
(כט, יג)

חוזה אֵסַרְחַדוֹן – שבועת אֱמוּנִים של המלכים הכפופים למלך ממדי לשמור אמונים לאשור ולמלכהּ לרגל חילופי מלכים בשלטון, בשנת 672 לפנה"ס. The Trustees of the British Museum © , CC BY-SA 4.0

 

ברית היא הסכם בין שני צדדים. בספר דברים מתוארת הברית שנכרתה בין אלוהים לבין בני ישראל. הברית דומה במבנה שלה לבריתות שאנחנו מכירים מהמזרח הקדום, שנכרתו בין מלכים לא שווים בעוצמתם – מדובר במערכת יחסים לא שוויונית, שבה החלש התחייב בשבועה בפני החזק לשמור על תנאי הברית בתמורה לקבלת הגנה. אם יָפֵר החלש את תנאי הברית – יבואו על ראשו קללות נוראיות.

  • באילו פסוקים מתוארות הקללות (קללה – אָלָה) שיבואו על בני ישראל אם יָפֵרוּ את הברית בינם לבין אלוהים?
הפירמידה החברתית
בפסוקים ט-י בפרק כט משה פונה לכל העם העומד מולו, ומונה את מרכיביו, מהאנשים שנמצאים...
הפירמידה החברתית
"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם, רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ, מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ."
(כט, ט-י)

איור: shutterstock.com

בפסוקים ט-י בפרק כט משה פונה לכל העם העומד מולו, ומונה את מרכיביו, מהאנשים שנמצאים במעמד הגבוה ביותר ועד לאנשים שנמצאים בתחתית הפירמידה החברתית, מי שעוסקים במלאכות הכַּפַּיים הפשוטות ביותר – חוטבי העצים ושואבי המים.

  • על פי הפסוקים, חוטבי העצים ושואבי המים הם במעמד הנמוך ביותר בעם.
    מדוע דווקא העוסקים במלאכות אלה הם במעמד הנמוך ביותר?
אתם ניצבים היום
דֹב אלבוים ויצחק לבני מציגים פרשנות מעניינת למילים "אַתֶּם נִצָּבִים".
אתם ניצבים היום
"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם, רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל."
(כט, ט)

דֹב אלבוים ויצחק לבני מציגים פרשנות מעניינת למילים "אַתֶּם נִצָּבִים".

  • מה היא הפרשנות המוענקת למילים "אַתֶּם נִצָּבִים" בסרטון?

קרדיט: מקבלים שבת עם דב אלבוים – פרשת "ניצבים" – אורח: יצחק לבני/כאן 11- תאגיד השידור הישראלי, 2015

ברכות וקללות
פרקים כח-לד הם שיאו של נאום משה – טקס הברכות והקללות בהר גריזים ובהר עיבל...
ברכות וקללות
"וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַתֶּם רְאִיתֶם אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְעֵינֵיכֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לְפַרְעֹה וּלְכָל עֲבָדָיו וּלְכָל אַרְצוֹ."
(כט, א)

פרקים כח-לד הם שיאו של נאום משה – טקס הברכות והקללות בהר גריזים ובהר עיבל – שם יבינו עם ישראל את הברירה העומדת לפניהם ואת ההשלכות של כל בחירה.

  • מה משמעות הטקס שמשה מצווה לערוך בהר עיבל ובהר גריזים?