חטאו של גיחזי, נער אלישע
פסוקים כ-כז
בכמה מילים
במהלך ההוראה השלישי נתמקד בגיחזי, נערו של אלישע, ובתהליך ההידרדרות המתואר בפרק. נחשוב על הנטייה האנושית לרדיפת בצע ועל הרצון בעושר, ונראה כיצד גיחזי מקלקל את כל תהליך בניית האמונה שיצר אלישע אצל נעמן.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון:
נשאל את התלמידים:
- מה גורם לבני אדם לרצות כסף רב ועושר?
- אילו דברים שליליים יכולים לבוא מהרצון בכסף רב ובעושר כמטרה מרכזית?
נכתוב על הלוח בצד אחד 'אמצעי' ובצד שני 'מטרה'. נכתוב מתחת למילה מטרה 'לחיות טוב ובכבוד'.
- האם אתם מסכימים שרוב האנשים רוצים לחיות טוב ובכבוד?
- האם הרצון לכסף רב אמור להיות אמצעי, או מטרה?
- האם יש מעשים שרק הזמן שבהם הם נעשו קובע אם הם טובים או רעים? (אם לקחתי מוצר מהסופר לפני ששילמתי, זו גנבה. אם יצאתי מהסופר עם המוצר לאחר התשלום, מדובר בסיפור אחר לגמרי)
נסכם בדיון שעם הרצון האנושי לכסף ולעושר, יש גם חשיבות לתזמון ולדרך שבה נעשים הדברים.
אפשרות שנייה – משחק:
נכין 'חבילה עוברת' – ממתק קטן עטוף בניירות. נספר לתלמידים לפני שאנו מתחילים שיש משהו בפנים, ושהתלמיד שהחבילה תיעצר אצלו בסופו של דבר יזכה במה שיש בפנים.
נשחק במשחק – נשמיע שיר כלשהו (אפשר לשלב את השיר 'עבדים' ראו עזר הוראה: עבדים), נעצור כל פעם אצל תלמיד אחר והתלמיד שהחבילה עצרה אצלו יוריד עטיפה אחת, עד שיסתיים המשחק ותלמיד אחד יזכה בממתק.
לאחר המשחק נשאל:
- מי רצה לזכות? מדוע?
- מדוע אנחנו רוצים לזכות בדברים? מה גורם לנו לרצות?
- לו תלמיד באמצע המשחק היה מחליט שנמאס לו, פותח את החבילה ולוקח את מה שיש בפנים. האם הייתם מסכימים? מדוע?
נדון בכך שאף שהרצון שלנו הוא בסיסי, התזמון שלו יכול ליצור דבר שלילי – כעס, ריב, ויכוח, חוסר אמון – אם תלמיד ייקח בלי רשות; לעומת זאת התלמיד שזכה בסוף המשחק על פי התזמון לעיתים אפילו יזכה בכבוד מסוים. אם מדובר במשחק שגם תלוי בכישרון, עוד יותר.
אפשרות שלישית – שיר:
נאזין לשיר 'עבדים' שכתב, הלחין ושר ברי סחרוף ונקרין את מילות השיר (הנמצאות בעזר ההוראה) על הלוח.
לאחר השמעת השיר נחזור ונקרא את הפזמון ונשאל:
לפי השיר, למה כולנו מחכים? (לעונג הבא, להרגשה הבאה)
- למה לדעתכם מתכוון המשורר במילים האלו? (לכך שאנשים מחפשים את ההנאה הגופנית, החומרית, וזה משהו שיש אצל כולם)
- לקראת סוף השיר עולה המילה 'קנאה'. איך קנאה קשורה ברצון להנאה ולעונג? (כאשר מציבים כערך מרכזי את הרצון ליהנות, זה יכול להוביל לכל מיני דברים שליליים, גם לקנאה)
נסביר שאף שהשיר מודרני, והבית האחרון בו רומז לתרבות הצרכנות, הוא מתייחס לרגש אנושי שתמיד קיים – הרצון לכסף, לעושר, לעוד דברים.
- אילו דברים שליליים יכולים לבוא מהרצון לכסף רב ועושר כמטרה מרכזית?
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוק יט שבו מתוארת הפרדה של נעמן ואלישע ונשאל:
- האם כל הסיפור עם נעמן היה יכול להסתיים בפסוק זה? (לכאורה כן)
נסביר שיש כאן שינוי בסיפור, שמתחיל בדמות שעדיין לא הופיעה בשמה בפרק זה.
נקרא יחד את פסוק כ ונשאל:
- מי הוא גיחזי? (נערו של אלישע, שהוזכר בפרק הקודם)
- האם גיחזי הוזכר כבר בפרק זה? (ייתכן, הוזכר שליח שבא מאלישע לנעמן, אך לא בשמו)
- עם מי מדבר גיחזי? (ככל הנראה לעצמו)
- מה אומר לעצמו גיחזי? (משכנע את עצמו שוודאי שהוא צריך לקחת ממון וחפצים מנעמן)
אפשר לראות את ההידרדרות של גיחזי במהלך הפסוקים, ונראה את תהליך ההידרדרות עם התלמידים. נקרא את פסוקים כא-כה ונבקש מהתלמידים לשים לב לכל פעם שגיחזי משקר:
- פסוק כב – "אֲדֹנִי שְׁלָחַנִי".
- פסוק כב – "הִנֵּה עַתָּה זֶה בָּאוּ אֵלַי שְׁנֵי נְעָרִים".
- פסוק כ"ה "וַיֹּאמֶר: 'לֹא הָלַךְ עַבְדְּךָ אָנֶה וָאָנָה'".
נראה מה גורלו של גיחזי יותר מאוחר, ונחזור להתעמק במה שקורה בפסוקים.
נבקש לענות על השאלות בדף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור), לחלופין אפשר לקיים דיון ער ופתוח בכיתה בשאלות.
נתמקד בפסוק כו, נקרא אותו בקול, נדגיש את המילה "הַעֵת" בקריאת הפסוק ונשאל:
- מדוע על פי הפסוק אלישע כועס על גיחזי?
- איזה תהליך עבר נעמן מתחילת הפרק?
- מדוע חשוב כל כך לאלישע לא לקבל מתנות מנעמן?
נעמן רואה בנתינת המתנות מעין תשלום תמורת הריפוי שלו. אלישע לא מוכן לקבל אותם כדי ללמד את נעמן את ההפך: הריפוי היה נס מאלוהים שבא ללמד את נעמן על אמונה ועל כוחו של אלוהים. אם הנביא מוכן לקבל את המתנות, זה מלמד את נעמן שהוא פשוט שילם על ריפויו, וחסר ממד תהליך האמונה שנבנה.
- ראינו שנעמן מפציר באלישע לקחת מתנות. מדוע? (נעמן מרגיש צורך לשלם על הריפוי שלו)
יש חשיבות לתזמון של גיחזי- גיחזי פועל בזמן התהליך של נעמן ולכן אלישע מדגיש את הבעייתיות בתזמון במילה "הַעֵת". אלישע כביכול שואל: "דווקא עכשיו?! אחרי כל התהליך שעבר?" (להעמקה והרחבה אפשר לראות במאמרו של הרב אלחנן סמט: "מתנת נעמן וסירוב אלישע" – חלק ו, ראו ב'אפשר עוד…' בתחתית העמוד).
- אם כך, מדוע נותן אלישע חשיבות גדולה כל כך לזמן שבו הדבר נעשה? (משום שהמעשים של גיחזי מקלקלים את כל העבודה שעשה אלישע עם נעמן ואת בניית האמונה שלו)
נזכור לרגע את העיתוי של גיחזי, ונבחן את כל המעשים שלו נקרין על הלוח את התשובה לשאלה עשר בדף העבודה שחילקנו לתלמידים קודם לכן.
נסביר שבפסוקים המועטים שעוסקים בגיחזי יש פירוט נרחב מה אמר ולמי שיקר, הפירוט מראה באופן בהיר את ההידרדרות שלו. ממחשבה שלילית שעולה בראשו, לביצוע, לשקר לאדם שלא מכיר, לרדיפת בצע, ולבסוף לשקר לאדם קרוב מאוד אליו.
אפשר להרחיב בהצעת הפרשנות של המלבי"ם.
המלב"ים מצביע שהזמן לא היה מתאים, ולקיחת המתנות לא הייתה מוצדקת אלא נבעה מרדיפת בצע.
מבט לחיים
נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). נקרא יחד את הפסוקים מקוהלת המובאים בדף העבודה ואחרי הקריאה נשאל את התלמידים במליאה:
- מדוע בפסוקים אלו יש חשיבות גדולה כל כך למילה "עֵת"?
- למה הזמן שבו משהו נעשה חשוב? (משום שהמציאות שלנו נעה בחיבור לזמן, וההבדל בין מעשה טוב לרע יכול להיות נעוץ בזמן שהוא נעשה. כל מעגל החיים שלנו מחובר לזמן)
לאחר הדיון במליאה נבקש מהתלמידים לענות על השאלות בדף העבודה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על חטאו של גיחזי, על רדיפת הבצע ועל התזמון השגוי שהוביל את כל הסיטואציה לטמיון.
מיומנויות: השלכת משמעות משיר, דמיון סיטואציה שונה.
מתודות: דיון, קריאת טקסטים, שיר, עבודה כיתתית, הוראה פרונטלית, השוואה, כתיבה אישית.
מאמר:
מאמר של הרב אלחנן סמט 'מתנת נעמן וסירוב אלישע' – חלק ו מתוך אתר התנ"ך של מכללת הרצוג
דמותו הייחודית של גיחזי:
נשווה בין דמותו של גיחזי כפי שהוא מצטייר בפרקנו לבין דמותו כפי שהיא מופיעה בסיפור השונמית בפרק ד פסוקים יד-לז. נרחיב עוד על דמותו של גיחזי במדרשי חז"ל (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור).