חטאי סדום
פסוקים יז-כב
הזמנה ללימוד
היום נכיר את העיר סדום.
- מי יודע היכן סדום נמצאת?
נציג את סדום על המפה בקישור זה.
- ליד מה סדום נמצאת? (ים המלח)
- מי מכיר את האזור של ים המלח?
נלמד כיצד התנהגו אנשי סדום: נחלק את הכיתה לארבע קבוצות, כל קבוצה תקרא על כלל שהיה נהוג בסדום ותציג אותו בפני הכיתה (כל התיאורים בדף העבודה על פי ספר האגדה והמשנה במסכת אבות. ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לאחר שכל הקבוצות סיפרו על סדום, נסכם מה אנחנו יודעים על אנשי סדום ונגלה איך אלוהים רוצה לגמול להם על התנהגותם.
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נקרא את פסוקים יז-כב בקול, והתלמידים יעקבו בחומש, כל אחד על פי יכולתו.
מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
בפסוק יז אלוהים אומר בתמיהה: "האם אני מכסה או מסתיר מאברהם את מה שאני עומד לעשות בסדום?"
- מדוע לדעתכם אלוהים מגלה לאברהם את תוכניתו בקשר לסדום? (תשובות אפשריות: כי זו הארץ שהובטחה לאברהם; כי אלוהים אוהב את אברהם; כי אלוהים רוצה לראות את תגובתו של אברהם)
- כיצד אברהם מתואר בפסוקים יח-יט? (יהיה לגוי – לעם – גדול, נברכו בו כל גויי הארץ, הוא יצווה את בניו אחריו לשמור צדקה ומשפט)
- מי הם האנשים שפונים ללכת לסדום בפסוק כב? (שלושת האורחים של אברהם)
מבט שלישי - התבוננות
נצייר על הלוח ציר, בצידו האחד נכתוב "אברהם – לעשות צדקה ומשפט" ובצד האחר – "סדום – רבה חטאתם".
- מה ההבדלים בין אנשי סדום לבין אברהם?
- על פי ההצגות שהצגנו בפתיחת השיעור, השוו בין יחסו של אברהם לאורחים לבין יחסם של אנשי סדום.
- מה להערכתכם תהיה תגובתו של אברהם לבשורה של אלוהים על כוונתו להשמיד את סדום? (שמחה, הקלה, "מגיע להם" או אולי ניסיון להציל את אנשי סדום)
מבט לחיים
אנחנו צאצאי אברהם בואו נחשוב על דרכים שבהן אנו יכולים להיות טובים ונעימים יותר לחברים, למשפחה ולסביבה כולה. להידמות לאברהם ולהתרחק מדרכי אנשי סדום.
נחלק את הכיתה לקבוצות בנות ארבעה תלמידים – נציג מקרה, והתלמידים יחשבו בקבוצות על דרך התנהגות ראויה שיש לאמץ, להלן המקרים:
- מיכל שכחה את הכריך בבית, אין לה מה לאכול וכשכל התלמידים אוכלים בארוחת עשר היא יושבת בכיסא עצובה.
- לרועי אבד העיפרון, הוא חיפש וחיפש ולא מצא – מה הוא יכול לעשות? בשיעור הבא יש מבחן חשוב במדעים.
- לכיתה הגיע תלמיד חדש שעלה לפני חודש לישראל, הוא לא מבין טוב כל כך עברית, נראה קצת אחרת והבגדים שלו מוזרים, המורה שואלת: "מי מוכן לשבת ליד החבר החדש?"
- את בבית יושבת ומשחקת במחשב, פתאום אחיך הקטן בן השלוש מתחיל לבכות, הוא לא מוצא את המוצץ שלו.
נסכם שבכל יום נקרות בדרכנו הזדמנויות רבות לעזור, להושיט יד ולהאיר פנים. עלינו להתאמץ ולהתנהג כבניו של אברהם אבינו בלב פתוח, בנדיבות, בזריזות ובטוב לב.
ומה יעלה בגורלם של אנשי סדום? נראה בשיעור הבא…
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: הכרנו את העיר סדום מבחינה גיאוגרפית ואת אופי אנשיה קראנו כיצד אלוהים מחליט לשתף את אברהם בתכניתו לגבי סדום ועמורה החוטאות.
מיומנות: השוואה לאורך ציר.
מתודה: למידה בקבוצות והוראת עמיתים.