סגור תצוגת כיתה
הפרק

חטא העגל

פרק לא, יח ופרק לב, א-ו

שיעור שני מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נחלק פתק לכל תלמיד ונבקש ממנו לכתוב עליו את שם החפץ היקר לו ביותר (בלי שם התלמיד). נאסוף את הפתקים לכובע ונקרא בקול רשימה של חפצים. נזמין את התלמידים לשתף איזה חפץ הם כתבו ולהסביר למה הוא יקר להם.
נסביר שיקר יכול להיות בגלל ערכו הכספי או בגלל ערכו הרגשי מבחינתנו, למשל כי קיבלנו אותו מאדם שאנחנו אוהבים או כי הוא נמצא אצלנו שנים רבות.
לאחר מכן, נשאל את התלמידים:

  • באיזה מצב הייתם מוכנים לוותר עליו או למסור אותו?

נספר שהיום נלמד את סיפור שבו התבקשו בני ישראל למסור חפצים שיקרים להם מאוד כדי להכין עגל מזהב, וננסה להבין מה גרם להם להסכים למעשה הזה.

מבט ראשון

נציג את התמונה ונסתייע בה להבנת הפסוקים.
נקרא בקול את פסוקים א-ו בפרק לב ונסביר את המתרחש בהם. נבקש מהתלמידים להעתיק למחברת שלהם את המילה: "בֹשֵׁשׁ" מפסוק א ולחפש את פירושה במילון "ספיר" ברשת,(קישור ) או שנקרין את המילון המקוון על הלוח. נבקש מהתלמידים להעתיק למחברת לפחות שתי מילים נרדפות למילה זו. לאחר מכן נכתוב את החלק הראשון של פסוק א על הלוח: "וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר" ונשאל:

  • מה ראה העם? (שמשה מתעכב ואינו חוזר מההר)

מבט שני

נחלק לתלמידים את דף העבודה ובו מצוינים האירועים בלשון זמננו בסדר מבולבל ונבקש מהם לסדר אותם נכון (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לאחר שנחזור על סידור האירועים יחד בכיתה נשאל:

  • איזה דיבר מתוך עשרת הדיברות שלמדנו בשיעורים הקודמים מפר העם?

נוכל לבקש מהתלמידים לפתוח את התנ"ך בשמות פרק כ או להעלות תשובה מן הזיכרון. נכתוב את הדיבר השני על הלוח, פרק כ פסוק ב: "לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי, לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה".
נשאל את התלמידים:

  • האם זהו דיבר שבין אדם לחברו או בין אדם למקום (כלומר לאלוהים)?

נסכם: עם ישראל עבר בפרשייה זו על הצו "לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה" ולכן סיפור זה נקרא חטא העגל.

מבט שלישי - הפנמה

לאחר שסידרנו את האירועים נשוב לפסוק א. נשאל את התלמידים:

  • מה לפי הפסוק גרם לעם לדרוש מאהרון ליצור להם את עגל הזהב? (היעדרותו הממושכת של משה)

נחלק לתלמידים פתק ובו רגשונים (אימוג'ים) ונבקש מהם לבחור אילו רגשונים לדעתם מתארים טוב את הרגשת העם לאחר היעדרותו של משה (ראו לדוגמה את עזר ההוראה).
נבקש מהתלמידים להסביר באיזה רגש מדובר (פחד, אימה, חרדה, בדידות, חוסר אונים ודאגה), מה גרם להם לחוש כך ומה אפשר להסיק מהתנהגות העם על רגשותיהם.
נקרא בקול את פסוק ב ונשאל:

  • למה לדעתכם אהרון מבקש מהעם להביא דווקא את נזמי הזהב (עגילים) מהאוזניים שלהם ושל בני משפחותיהם?

התשובה הפשוטה היא כי הם עשויים זהב. רש"י נתן תשובה מעמיקה יותר – בהיעדרו של משה ניסה אהרון למנוע מבני ישראל לחטוא ולכן ביקש מהם את הרכוש היקר ביותר שברשותם, בתקווה שיסרבו או יתמהמהו וכך לא יספיקו לחטוא עד שמשה יחזור.
בהמשך הסיפור מתבהר כי בני ישראל מסרו את תכשיטיהם אף שהיו יקרים להם, ונראה שהייתה לאהרון סיבה טובה לנסות לעכבם, אך ללא הועיל.
ניזכר בחפצים שכתבנו שהם יקרים לליבנו בתחילת השיעור ובמה שהיה גורם לנו בכל זאת למסור אותם. עכשיו, לאחר שאנו מכירים את הסיפור, אפשר להניח שהעם חשש מהיעלמותו של משה עד כדי כך שהיה מוכן לוותר על החפצים היקרים לו.
נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם העם חשש כל כך? (משה השרה בעם ביטחון לכל אורך הדרך, ובני ישראל הרגישו אבודים ומפוחדים בהיעדרו)
  • למה הסכימו בני ישראל למסור את חפציהם היקרים בכל זאת? (נראה שבני ישראל היו מפוחדים מאוד מאוד, ובעגל הזהב הם ראו דמות אחרת שהם יכולים להישען עליה, ולכן הם היו מוכנים לוותר על החפצים היקרים להם. קצת כמו ילד שרוצה לחבק דובי בלילה כי זה עוזר לו להרגיש לא לבד כשההורה לא נמצא)

אבל העם אינו רק בונה עגל ומתחיל להאמין בו. נבקש מהתלמידים לעיין שוב בפסוקים ולמצוא את המילים המדויקות המתארות את התנהגותו של העם סביב העגל: "וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק". העם מגיע להשתוללות ולפריקת עול. נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם גם פריקת העול קשורה לתחושת חוסר הביטחון ולדאגה לגורלם אם משה לא יחזור? כיצד?

לפעמים כשאנחנו מפחדים ממשהו או לא רוצים להרגיש לבד אנחנו מתחילים להשתולל ולהתפרע. למה? אולי כי אנחנו יודעים שאם נשתולל המנהיג יבוא לראות מה קרה לנו, אולי כי ההשתוללות מחברת אותנו זה לזה וגורמת לנו לא להרגיש לבד.

מבט לחיים

נבקש מהתלמידים לנסות להיזכר במקרים שבהם הם הרגישו שחסרה להם הנהגה, כפי שהרגישו בני ישראל כאשר נשארו בפעם הראשונה מאז יציאת מצרים בלי מנהיג. אם לא זכורים להם מקרים כאלה אפשר לדמיין לדוגמה מקרה שבו המורה אינו נמצא יום שלם וכל הכיתה משתעממת. ונשאל:

  • מה עלול לקרות במקרה כזה?
  • כיצד תנהגו במקרה זה?

אפשר לדמיין גם מקרה אחר שבו מגיעה לכיתה מורה מחליפה חדשה וכל הכיתה מפריעה ומשתוללת. נשאל את התלמידים:

  • כיצד תנהגו?
  • האם תיסחפו אחרי השאר?
  • האם תנסו לשנות את המציאות?
  • האם תשבו בשקט בצד?
  • מה אפשר ללמוד מהטעות שטעו בני ישראל במדבר במצב כזה?

נדון בתשובות האפשריות:
כשאנחנו מרגישים שנשארנו לבד בלי מישהו שיגיד לנו מה לעשות, אנחנו יכולים לבחור בכל מיני התנהגויות: אנחנו יכולים לשאת באחריות ולהיות מנהיגים חיוביים בעצמנו; אנחנו יכולים להיגרר אחרי מנהיגים שליליים מבין התלמידים, להפריע ולהתנהג לא כיאות; או שאנחנו יכולים להיות אחראים על עצמנו בלבד ולפעול בעצמנו כדי שהמצב שלנו ישתפר.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על בחירתו של העם ליצור עגל מזהב, על מוכנותו לוותר על חפצים יקרים לו לטובת הבנייה ועל הסיבות שהובילו אותו למעשה זה.
מיומנויות: חיברנו בין שני מקורות מקראיים וסידרנו אירועים לפי הסדר.
מתודה: דיון על רגשות בעזרת ריגשונים

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
עגל הזהב
עגל הזהב מאת ניקולס פוסין ((1665–1594 מתוך ויקיפדיה
עגל הזהב
"וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה, וַיֹּאמְרוּ: 'אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם'" (לב, ד)

עגל הזהב מאת ניקולס פוסין ((1665–1594 מתוך ויקיפדיה

דפי עבודה והעשרה לשיעור
דפי עבודה והעשרה לשיעור
רגשונים
By ober-art shutterstock.com
רגשונים

By ober-art shutterstock.com

לוחות החירות
"וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה, וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת."אל תקרא חָרוּת אלא חֵרוּת,...
לוחות החירות
"וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה, וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת."
(לב, טז)

רמברנדט, משה עם לוחות הברית, 1659, מאוסף גמלדה גלארי, מתוך ויקישיתוף

"וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה, וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת."
אל תקרא חָרוּת אלא חֵרוּת, משום שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה.

(מעובד. על פי: תנא דבי אליהו, זוטא, פרק יז)

  • המדרש מציע לקרוא ללוחות הברית – לוחות החירות.
    כיצד העיסוק בתורה ובגבולות הברורים שהיא מציבה, יכול לגרום דווקא לתחושות של חירות וחופש?
אהרֹן מנסה להרוויח זמן
"וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ" (שמות לב, ה) –בִּקְּשׁוּ בני ישראל לִבְנוֹת עִמּוֹ.אָמַר לָהֶם: הַנִּיחוּ לִי,...
אהרֹן מנסה להרוויח זמן
"וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ לְפָנָיו, וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וַיֹּאמַר חַג לַה' מָחָר."
(לב, ה)

שעון חול, צילום: shutterstock.com

"וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ" (שמות לב, ה) –
בִּקְּשׁוּ בני ישראל לִבְנוֹת עִמּוֹ.
אָמַר לָהֶם: הַנִּיחוּ לִי, וַאֲנִי עוֹשֶׂה אוֹתוֹ מֵעַצְמִי, שֶׁאֵין כְּבוֹדוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ שֶׁיִּבְנֵהוּ אַחֵר עִמִּי.
אַהֲרֹן נִתְכַּוֵּן: עַד שֶׁאֲנִי בּוֹנֶה אוֹתוֹ – משֶׁה יוֹרֵד.
כְּשֶׁבָּנָה וְלֹא יָרַד משֶׁה – קָרָא: "חַג לַה' מָחָר" (שמות לב, ה).
אָמַר: יִדָּחֶה הַדָּבָר עַד לְמָחָר…

מבוסס על ספר האגדה מבית סנונית

  • כיצד ניסה אהרֹן "להרוויח זמן" עד שמשה יֵרֵד מההר?
קוֹל עַנּוֹת
משמעות הצירוף "קוֹל עַנּוֹת" היא צלילים הנשמעים למרחוק.משה ויהושע יורדים מן ההר ושומעים קולות רועשים...
קוֹל עַנּוֹת
"וַיֹּאמֶר אֵין קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה וְאֵין קוֹל עֲנוֹת חֲלוּשָׁה, קוֹל עַנּוֹת אָנֹכִי שֹׁמֵעַ."
(לב, יח)

רמקול המשמש כמגביר קול. shutterstock.com

משמעות הצירוף "קוֹל עַנּוֹת" היא צלילים הנשמעים למרחוק.
משה ויהושע יורדים מן ההר ושומעים קולות רועשים במחנה ישראל. קולות אלה גורמים להם לתהות מה משמעות ההמולה במחנה.
יהושע אומר למשה שהוא שומע קול מלחמה במחנה, ומשה משיב שלוש תשובות:
"אֵין קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה", כלומר: אין קול של מנצחים.
"וְאֵין קוֹל עֲנוֹת חֲלוּשָׁה", כלומר: אין קול של מפסידים.
אלא "קוֹל עַנּוֹת אָנֹכִי שֹׁמֵעַ", כלומר: אני שומע צלילים של שמחה וצהלה.

מבוסס על: יצחק אבישור (עורך), עולם התנ"ך – שמות, 2002, עמ' 194. © כל הזכויות שמורות לדברי הימים הוצאה לאור. הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי

  • נסו לדמיין מה היו הקולות ששמעו משה ויהושע כשירדו מן ההר.
עַם קְשֵׁה עֹרֶף
הביטוי "עַם קְשֵׁה עֹרֶף" מתאר את עם ישראל כעם עיקש ומתמרד, ומבטא את הקושי להנהיגו.
עַם קְשֵׁה עֹרֶף
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא."
(לב, ט)

צילום: shutterstock.com

הביטוי "עַם קְשֵׁה עֹרֶף" מתאר את עם ישראל כעם עיקש ומתמרד, ומבטא את הקושי להנהיגו.

  • מדוע עם ישראל מתואר כ"עַם קְשֵׁה עֹרֶף"?
עגל הזהב
  עגל הזהבמילים ולחן: אהוד בנאי אֲנַחְנוּ כָּאן בְּלֵב מִדְבָּר צְמֵאִים לְמַיִם חַיִּים, וְאַתָּה עַל...
עגל הזהב
"וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר, וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ."
(לב, א)

 

למילות השיר

עגל הזהב
מילים ולחן: אהוד בנאי

אֲנַחְנוּ כָּאן בְּלֵב מִדְבָּר
צְמֵאִים לְמַיִם חַיִּים,
וְאַתָּה עַל רֹאשׁ הָהָר
מֵעַל הָעֲנָנִים.
אֵין שׁוּם אוֹת
אֵין סִימָן,
כָּל כָּךְ הַרְבֵּה יָמִים
בְּמַעְגָּל סָגוּר מִסְתּוֹבְבִים
סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב.

אֵין מִי שֶׁיַּכֶּה עַל הַסֶּלַע,
מִי יִתֵּן כִּוּוּן?
בָּאֲפֵלָה כָּאן נִלְחָמִים עַל כָּל פֵּרוּר,
סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב.

הוּא לֹא יוֹרֵד מֵרֹאשׁ הָהָר
הוּא לֹא יוֹרֵד אֶל הָעָם,
הֵם יוֹצְאִים בִּמְחוֹל טֵרוּף
וְשׁוֹכְחִים אֶת עַצְמָם,
רוֹקְדִים סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב
סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב.

מִתְחַנְּנִים אֵלָיו, אַל נָא תַּעֲזֹב אוֹתָנוּ עַכְשָׁו,
הֱיֵה לָנוּ לְאָב.
עֵדֶר נֶעֱזָב, רוֹקֵד סְבִיבוֹ,
קוֹרֵא אֵלָיו לַשָּׁוְא,
עֵגֶל הַזָּהָב,
עֵגֶל הַזָּהָב…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • מאיזו נקודת מבט נכתב השיר "עגל הזהב" – מי הדובר?

קרדיט: אהוד בנאי – עגל הזהב / מוזיקה ישראלית, 2011

חטא העגל
במרכז היצירה עגל הזהב ניצב על במה גבוהה, וסביבו העם חוגג בשמחה, בריקודים ובהקלה גדולה....
חטא העגל
"וַיַּשְׁכִּימוּ מִמָּחֳרָת וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיַּגִּשׁוּ שְׁלָמִים, וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹל וְשָׁתוֹ וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק."
(לב, ו)

ניקולא פוסן, חטא העגל, המאה ה-17, מאוסף הגלריה הלאומית (לונדון), מתוך ויקישיתוף

במרכז היצירה עגל הזהב ניצב על במה גבוהה, וסביבו העם חוגג בשמחה, בריקודים ובהקלה גדולה. ואיפה הר סיני? הרחק מאחור, ברקע, כולו אפוף עשן.
נראה שהעם מרוחק ממה שקורה על הר סיני גם פיזית וגם סמלית. איש אינו מביט לכיוון ההר, כל תשומת הלב מופנית אל העגל.

  • התבוננו ביצירה – כיצד מוצג בה אהרֹן, וכיצד מוצג העם?
הר סיני
הר סיני הוא ההר שעליו ניתנה התורה.לפי המסופר בתורה, בני ישראל חנו מול ההר ומשה...
הר סיני
"וַיִּשְׁכֹּן כְּבוֹד ה' עַל הַר סִינַי וַיְכַסֵּהוּ הֶעָנָן שֵׁשֶׁת יָמִים, וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִתּוֹךְ הֶעָנָן."
(כד, טז)

הר משה, צילום: shutterstock.com

הר סיני הוא ההר שעליו ניתנה התורה.
לפי המסופר בתורה, בני ישראל חנו מול ההר ומשה עלה אל ראשו. כאשר ירד, העביר להם את עשרת הדיברות שמסר לו ה' עבור העם. למרגלות ההר התרחש גם חטא העגל.

להמשך קריאה

להר שמות רבים: הר סיני, הר חורב, הר האלוהים, הר פארן.
איננו יודעים בוודאות היכן נמצא הר סיני, משום שבמקרא לא מצוין מיקומו המדויק.
החוקרים הציעו הצעות שונות לזיהוי ההר, הקשורות למסלול הנדודים של בני ישראל במדבר. חלק מהחוקרים סבורים שהר סיני הוא גַ'אבֶּל הילאל שבצפון סיני, וחלק סבורים שמדובר בג'אבל מוסה או בג'אבל קתרינה – ההרים שבדרום חצי האי סיני. אחרים סבורים שהר סיני הוא הר כרכום שבנגב.

מבוסס על מקרא גשר: האתר שלך ללימודי התנ"ך – אנציקלופדיה. © גשר מפעלים חינוכיים.

  • חטא העגל אירע מייד אחרי נקודת שיא ביחסים שבין עם ישראל לאלוהים – מעמד הר סיני. כיצד אפשר להסביר חטא כל כך גדול דווקא לאחר שיא כזה?
נזמי זהב
נזמי הזהב המופיעים בסיפור חטא העגל הם למעשה עגילי זהב, שענדו נשים וגם גברים. היו...
נזמי זהב
"וַיִּתְפָּרְקוּ כָּל הָעָם אֶת נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם וַיָּבִיאוּ אֶל אַהֲרֹן."
(לב, ג)

עגילי זהב דמויי סהר (ירח), תל אל-עג'ול, תקופת הברונזה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

נזמי הזהב המופיעים בסיפור חטא העגל הם למעשה עגילי זהב, שענדו נשים וגם גברים. היו גם נזמי זהב ששימשו תכשיט לאף, אולם אצל נשים בלבד. בחפירות ארכאולוגיות מוצאים לפעמים מטמונים – אוצר של תכשיטים וחפצים יקרי ערך שהוטמן באדמה או במערה.

להמשך קריאה

במטמון שהתגלה בתל אל-עגו'ל נמצאו תכשיטי זהב רבים, והוא נחשב לעשיר וליפה במטמוני התכשיטים שהתגלו בארץ ישראל. עגילי הזהב שבתמונה הם מתקופת מתקופת הברונזה, כ-200 שנה לפני הספירה.

  • מה אפשר ללמוד מכך שהעם היה מוכן לתרום את נזמי הזהב לטובת יצירת עגל הזהב?
פולחן העגל
מדוע נבחר דווקא העגל כתחליף למשה וכמייצג האל?לפי דעה אחת, בני ישראל הושפעו מפולחן העגל...
פולחן העגל
"וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה, וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם."
(לב, ד)

צלמית פר, אזור שומרון, תקופת הברזל. קרדיט: יחידת קמ"ט ארכאולוגיה ביהודה ושומרון. צילום © מוזיאון ישראל, ירושלים / ארדון בר חמא

מדוע נבחר דווקא העגל כתחליף למשה וכמייצג האל?
לפי דעה אחת, בני ישראל הושפעו מפולחן העגל עוד מימיהם במצרים, והעתיקו אותו לפולחן ה'. במצרים העתיקה סגדו לבעלי חיים שונים כסמל לשליטה בטבע.

להמשך קריאה

לפי דעה אחרת, בני ישראל הושפעו ממסופוטמיה מעיר בשם חרן, עיר מולדתם של האבות. בחרן היה נהוג פולחן לאל הירח, שכונה גם "פַּר השמיים". בפולחן זה היה העגל החיה המקודשת. פולחן זה כנראה הובא לכנען על ידי משפחת האבות, והוא רווח בשבטי הצפון.
לאחר שהתפלגה הממלכה שהקים דוד לשתי ממלכות, ממלכת ישראל וממלכת יהודה, נפוץ פולחן העגל בממלכת ישראל.

מעובד. מבוסס על גליה סמו, "עגל הזהב ופולחן העגלים", אתר מקראנט.

  • מדוע בחרו בני ישראל ליצור דווקא עגל?
משבר אמון
בסרטון – תקציר של סיפור חטא העגל וכן רקע לסיפור. 
משבר אמון
"וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר, וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ."
(לב, א)

בסרטון – תקציר של סיפור חטא העגל וכן רקע לסיפור. 

  • כיצד מוסברת בסרטון התנהגותו של העם בסיפור חטא העגל?

קרדיט: סיכום שבועי – שמות לא-לה /929 תנך ביחד, 2015

ובינתיים, במחנה ישראל
אפרים סידון מספר בחרוזים את סיפור חטא העגל, ודני קרמן מאייר.
ובינתיים, במחנה ישראל
"וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר, וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ."
(לב, א)

אפרים סידון מספר בחרוזים את סיפור חטא העגל, ודני קרמן מאייר.

  • כיצד הצליח משה לשכנע את אלוהים לבטל את העונש על חטא העגל?

קרדיט: תנך בחרוזים – עגל הזהב/כאן חינוכית, 2014