חטא העגל- "ומאוד לא פשוט לחכות"
בכמה מילים
מנקודת השיא של מעמד הר סיני ומתן תורה מגיעים בני ישראל ליצירת עגל מזהב ולקריאה "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל".מה גורם להם לעשות זאת? האם הם באמת מאמינים שהעגל שזה עתה נוצר הוא אלוהים? במהלך הוראה זה נדון בסיבות ליצירת העגל, ומדוע חטא העגל היה חמור כל כך. ובכלל, איך נופלים ממקום גבוה למקום כה נמוך.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה: דיון
נשאל את התלמידים:
- מה קורה לכם כשאתם צריכים לחכות הרבה זמן למשהו חשוב, ואינכם יודעים כמה זמן צריך עוד לחכות? כיצד זה גורם לכם להרגיש?
- האם אתם מנסים לעשות משהו בינתיים?
- האם ההמתנה טובה או רעה בסופו של דבר?
אפשרות שנייה: שיר
נאזין עם התלמידים לשירו של אהוד בנאי 'עגל הזהב' (ראו עזר הוראה: עגל הזהב) ונדון עם התלמידים בשאלות המובאות בעזר ההוראה.
(בני ישראל משוועים למשה שינהיג אותם, והעגל משמש להם תחליף)
אפשרות שלישית: שיר
נחלק את המילים של השיר 'למחרת' שכתבה לאה גולדברג ושרה יהודית רביץ, נאזין לו (ראו עזר הוראה: למחרת) ונדון עם התלמידים בשאלות המובאות בעזר ההוראה.
הזמנה לקריאה
*הערה מקדימה למורה- בהתאם לנושא השיעור, אפשר לגרום לחוויית המתנה קצת מתסכלת בהתנהלות השיעור. לדוגמה: אפשר להמתין עם תשובה לשאלה שנשאלתם, ומיד לערוך על כך רפלקציה: איך הרגשתם כשלא קיבלתם תגובה בזמן?
ניזכר בשיעורים האחרונים ובנקודות השיא שעזבנו את בני ישראל למרגלות הר סיני במתן תורה (פרקים יט-כ). נשלים בקצרה את האירועים שבין מתן תורה לחטא העגל- לאחר מתן תורה משה עולה להר סיני ושומע מצוות, משפטים והוראות ויורד להעביר את דבר ה' לעם. לאחר מכן שוב הוא עולה להר לארבעים יום ומצווה על הקמת המשכן.
נקרא את פרק לב פסוקים א-ו. בקריאה ראשונה נבין את השתלשלות הפסוקים. בקריאה השנייה נבקש מהתלמידים לשאול על הפסוקים שאלות ונכתוב אותן על הלוח. מתוך השאלות שעלו, נציין שלוש שאלות עיקריות שנדון בהן בהמשך (בשיעור זה או בשיעורים הבאים) ואלו הן:
- איך לאחר נקודת שיא שליציאת מצרים ומתן תורה יצרו בני ישראל עגל?
- מה מטרת יצירת העגל? האם בני ישראל מאמינים שעגל הזהב ישמש תחליף לאלוהים?
- מדוע אהרן משתף פעולה עם מעשה העגל?(בנושא זה נרחיב בשיעור האחרון ביחידה)
מדוע חטא וישראל בחטא העגל?
כדי לנסות ולהבין את החטא נשוב אל המפגש האחרון של משה עם בני ישראל בטרם עלה להר סיני נקרא את הפסוקים ונדון בשאלות שבדף העבודה: שמות פרק כד פסוקים יב-יח.
אפשר לצייר את המעמד–בני ישראל עומדיםבתחתית ההר, הזקניםואהרןבחציהדרך, ומשה על הר סיני. משה אומר שישוב מתישהו: "עַד אֲשֶׁר נָשׁוּב אֲלֵיכֶם", לכאורה לזמן קצר, אך למעשה הוא עלההרארבעיםיום, ובני ישראל כלל אינם יודעים מתי יחזור.
נציין שהאירועים בפסוקים שקראנו כעת מתרחשים בתום אותם ארבעים יום. נקרא שוב את פסוק א ונשאל:
- "כִּיבֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר"- מה מטריד את העם? מה לדעתכם הם חושבים שקרה למשה? (בני ישראל אינם יודעים מה עלה בגורלו של משה, שכן איננו חוזר כבר כמה שבועות, ולפי מניין הימים כבר היה אמור לחזור– על פי רש"י טעו בני ישראל בספירה)
- "קוּם עֲשֵׂהלָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ"- מה חסר לבניי שראל? ומה הם מבקשים מאהרן?
נקרא את פרשנות הרשב"ם והרמב"ן לפסוק א (ראו דף עבודה: רשב"ם ורמב"ן לפסוק א) ונשאל במליאת הכיתה את השאלות שבדף העבודה.
(רשב"ם: בני ישראל רוצים אלוהים אחרים שיגיד להם כיצד לנהוג – אלטרנטיבה לאלוהים.
רמב"ן: בני ישראל רוצים מנהיגאחר שילך לפניהם, הם אינם רוצים אלוהים אחרים אלא נציג חדש של אלוהים, אלטרנטיבה למשה, ולא לאלוהים)
נשאל את התלמידים:
- "כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם"- כיצד בני ישראל תופסים אתמשה? (בשביל בני ישראל משה הוא האיש אשר העלם מארץ מצרים על פי דבר ה')
נקרא את פסוקיםב-ו, נבין את השתלשלות האירועים ונשאל:
- מה אהרן מבקש מבני ישראל לעשות?
- מה הוא עושה עם הזהב?
- איך מתייחסים בני ישראל לעגל הזהב?
- מדוע אהרן מכריז "חַגלַה' מָחָר"?
- מההקשר בין האמירה של העם:"אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל" לאמירה של אהרן:"חַגלַה' מָחָר"?
- מהאפשר להבין מכאן על הגישה של אהרן כלפי בקשתם?
(אהרן מבקש מבני ישראל להביא את תכשיטי הזהב, ומהם הוא יוצר עגל.בני ישראל קוראים "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל" ,וכנגד אהרן מכריז: "חַגלַה' מָחָר" – אולי בניסיון להחזיר את בני ישראל למסלול. אהרן עדיין מכוון את לבו לשמיים– על פי רש"י. רעיון זה תומך בגישה העולה מהרמב"ן, שהעגל אינו חלופה לאלוהים אלא רק ייצוג וסמל שלו בקרב בני ישראל)
סיכום קצר:נחזור לשאלות הכתובות על הלוח ונראה שענינו על שתיה שאלות הראשונות – בני ישראל חיכו למשה ארבעים יום ולילה, וראו שבושש לבוא, ואולי חשבו שמשהו קרה לו. הם מבקשים מאהרן אלטרנטיבה לאלוהים (על פי רשב"ם) או אלטרנטיבה למשה(על פי רמב"ן).
נקפוץ לפסי ונשאל:
- כיצד ה' מגיב לחטא העגל? (ה' רוצה לכלות את בניי שראל)
לפי הגישה של רשב"ם, שבני ישראל מחפשים אלטרנטיבה לאלוהים- התגובה הקשה מובנת. בני ישראל עוברים בבירור על הדיברה ראשון ועל הדיבר השני –"אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים, לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי".
לפי הגישה של רמב"ן, שלפיה בני ישראל מחפשיםאלטרנטיבהלמשה – מדוע החטא חמור כל כך?
מה היה נורא כל כך בחטא העגל?
נפנה את התלמידים לדף העבודה: מה היה נורא כל כךבחטא העגל ובו יבחנו את הנושא.
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מזדהים עם הצורך במשהו גשמי שיסמל משהו רוחני?
- האם זה מקלע להקרבה אל הרוחני?
- האם הייתם פעם בחגיגה או באירוע חברתי שהגיע למקומות שלא חשבתם שיגיעו?
- איך זה גרם לכם להרגיש או להתנהג?
- איך אדם תופס את עצמו ואומר אני לא חלק מ'הצחוק' הקולקטיבי הזה?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: דנו בסיבות לחטא העגל, בקושי של בני ישראל לחכות ובצורך שלהם במישהו שיחליף את משה. לאחר מכן דנו בשאלה מדוע חטא העגל היה חטא חמור כל כך.
מיומנויות: פרשנות, אינטרטקסטואליות.
מתודות: שיר, דף עבודה.