חלום הכוכבים
פסוקים ט-יא
הזמנה ללימוד
נציג לתלמידים את מילות השיר 'רציתי שתדע' שכתב ושר עוזי חיטמן ונשמיע להם את השיר.
לאחר שנשמע את השיר נשאל את התלמידים בעל פה במליאת הכיתה:
- כמה חלומות יש בשיר? (שניים)
- על מה המשורר חולם? (על מלאך שבא משמיים להביא שלום ועל מלח שבא מהים להביא שלום)
- מה הכוונה במילים "הוא מזמן הלך, ואני עם החלום"? (החלום נגמר, אבל למשורר נשארו מחשבות על השלום)
- מה המשורר עושה כשהוא מתעורר? (יוצא לחפש מעט שלום)
במהלך זה נלמד על יוסף ששוב חולם חלום שבו מופיע אותו רעיון שחלם בחלום הראשון, בהמשך הפרקים נראה מה קורה עם חלומותיו – האם ליוסף נשארו מחשבות על החלום גם אחרי שהתעורר והוא רוצה לממש אותו כמו החלום בשיר?
מבט ראשון
לפני קריאת הפסוקים נבקש מהתלמידים לומר בסיומה מה לדעתם מרגישים האחים כלפי יוסף.
נקרא בקול את פסוקים ט-יא ובעת הקריאה נסביר את הכתוב במילים שלנו. לאחר הקריאה נבקש מהתלמידים לענות על השאלה המטרימה. (האחים חשים כעס, שנאה ועוינות כלפי יוסף ואולי אפילו קצת כבוד כיוון שלא נרתע לספר את חלומותיו והוא הולך עם האמת שלו)
מבט שני
נציג את התמונה ונשאל את התלמידים:
- מה החלום שחלם יוסף? (השמש, הירח ואחד עשר כוכבים משתחווים לו)
- מה מסמלים השמש, הירח והכוכבים בחלום? (את אחיו והוריו)
- מה משותף לחלום הזה ולחלום הקודם? (יוסף שולט וכולם משתחווים לו)
- מהם ההבדלים בין החלום הזה לחלום הקודם? (בחלום הזה יוסף אינו מתאר רק את התנשאותו על אחיו אלא גם על הוריו, ואת החלום הזה הוא מספר גם לאביו. יתרה מזו, בחלום הזה האחים וההורים משתחווים ליוסף עצמו ואילו בחלום הראשון האלומות השתחוו לאלומתו של יוסף)
מבט שלישי
נבדוק יחד את הקשר בין החלום של יוסף לבין מציאות חייו באותה עת בעזרת טבלה (ראו טבלה גם בממערך השיעור).
את הטבלה נשלים עם התלמידים על הלוח בעזרת חומש פתוח.
לאחר מילוי הטבלה נשאל את התלמידים:
- מה אפשר להבין מכך שיוסף חולם פעמיים חלום בעל משמעות דומה?
- מה התגובה של יעקב לדברי יוסף? (אביו שומע את החלום וגוער ביוסף אבל נראה שהוא מרגיש שיש בחלום אמת, מעין נבואה. כמו שכתוב בפסוק יא: "וְאָבִיו שָׁמַר אֶת הַדָּבָר", ומסביר רש"י: "היה ממתין ומצפה מתי יבוא". כלומר, כלפי חוץ יעקב כועס על יוסף כדי שהאחים לא יקנאו בו עוד, אך בתוכו יעקב מחכה וממתין לראות אם ומתי החלומות יתגשמו)
- מה התגובה של האחים? (מקנאים בו, אולי לא רק על החלומות אלא גם מכיוון שהם מרגישים שאביהם אינו כועס עליו באמת)
- שאלת אתגר: קראו בפרק מב פסוק ו, האם החלומות יתגשמו? (כן, "וַיָּבֹאוּ אֲחֵי יוֹסֵף וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ אַפַּיִם אָרְצָה")
מבט לחיים
נסביר שהיום יש הטוענים שחלומות הם משאלת לב, יש הטוענים שחלומות הם סתמיים ואין להם פירוש. אך בספר בראשית החלום הוא מעין נבואה.
נשאל את התלמידים:
- האם פעם חלמתם חלום שהתגשם או שמעתם על מישהו שחלם חלום שהתגשם?
נבקש מהתלמידים לשתף את הכיתה בחלום וכיצד הוא התגשם.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: שוב פגשנו את יוסף מספר לאחיו חלום המעיד על רצון למלוך, אלא שהפעם ראינו כי גם הוריו משתחווים לו ויתרה מזו, אביו כועס אך שומר את החלום בליבו ושנאתם של אחי יוסף רק גדלה ומתעצמת.
מיומנויות: השוואה בין שני מקורות והסקת מסקנות מן ההשוואה.
מתודות: שיר והאזנה לפסוקים.