חלום שלמה בגבעון
פסוקים א-טו
בכמה מילים
מטרתו של מהלך זה היא לבחון את בקשת החוכמה של שלמה ואת בחירתו של אלוהים להעניק לו יותר מכך. בפתיחה נחשוב על מה שנדרש ממנהיג כדי להצליח בשלטונו ועל משמעותה של החוכמה. לאחר מכן נלמד על חלום שלמה בגבעון אשר במהלכו מבקש שלמה חוכמה כדי לשפוט את ישראל ומקבל חוכמה, עושר ויציבות מה' בתמורה לבקשתו הצנועה. לבסוף נשאל מה הייתה מטרת בקשת החוכמה ומהי מגמת סיפור זה?
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה: רשימת תכונות
נבקש מהתלמידים לערוך במחברת רשימה של תכונות שנדרשות לדעתם ממנהיג ולהסביר מדוע תכונות אלו חשובות במיוחד.
אפשרות שנייה: אינטליגנציה
נבקש מהתלמידים לענות במחברת אל שאלות אלו:
- כיצד הייתם מגדירים חוכמה? כיצד אדם חכם נוהג ומתנהל?
- לפניכם מבחן הבוחן מהו סוג האינטליגנציה שלכם. ערכו את המבחן. האם אתם מסכימים עם התוצאות? האם הייתם רוצים סוג אחר של אינטליגנציה? נמקו.
אפשרות שלישית: דילמות
נשאל את התלמידים:
- לו הייתם שלמה המלך והייתה ניתנת לכם אפשרות להגשמת משאלה אחת שתסייע לכם למלוך, מה הייתם מבקשים?
- לו הייתם שלמה המלך והייתה ניתנת לכם לבחור בין שלוש משאלות, במה הייתם בוחרים?
א. חוכמה לשפוט את העם
ב. יציבות שלטונית – שלום עם עמי האזור, שלום בין חלקי העם והבטחה שהמלוכה תמשיך לצאצאיכם
ג. עושר, רכוש וכבוד
נמקו את בחירתכם.
הזמנה לקריאה
לקראת הקריאה נלמד את המושג אקספוזיציה.
נבקש מהתלמידים לקרוא בפרק ג פסוק א ולתאר מה מסופר שם.
נערוך דיון בכיתה:
שלמה מתחתן עם בת פרעה. נראה שצעד זה נבון מבחינה פוליטית שכן ייתכן שחתונה זו יוצרת ברית בינו לבין מלך מצרים.
- מהן הסכנות במהלך זה?
- פסוק זה משמש אקספוזיציה להמשך הסיפור – החלטתו של שלמה להתחתן עם בת פרעה מרמזת לדבר שעתיד להתרחש. למה אתם משערים פסוק זה מרמז שעתיד להתרחש?
- בפסוקים שנקרא יתואר מצב הפולחן (כלומר, טקס דתי) מהו (זכרו שעוד לא נבנה בית לאלוהים והעם זובחים בבמות)?
- כיצד ייראה לדעתכם הפולחן בעקבות האקספוזיציה?
נקרא את פסוקים ב-ד ונשאל את התלמידים:
- כיצד רואה הכתוב את מצב הפולחן בתחילת מלכות שלמה? (יש להפנות את תשומת ליבם של התלמידים למילה "רַק" = אבל)
- בעקבות האקספוזיציה שערו מה עומד לקרות בפרקים הבאים בממלכתו של שלמה. התבססו על הרמזים בכתוב (בהמשך נבחן אם צדקנו).
עבודה עצמית
נחלק לתלמידים דף עבודה המלווה את חלום שלמה בגבעון (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לאחר העבודה נסכם על הלוח בטבלה מה ביקש שלמה ומה ניתן לו בסופו של דבר.
מבט לחיים
נדון בכיתה:
- מה המסר שאתם לומדים מכך שאלוהים מעניק לשלמה גם דברים שלא ביקש?
- מה חשוב כל כך בקבלת החוכמה ובהכרה האלוהית דווקא עכשיו?
- מדוע לדעתכם שלמה מבקש דווקא את החוכמה ולא דברים אחרים?
לאחר הדיון נבקש מהתלמידים לקרוא את הקטע בדף העבודה, מתוך מאמרה של רוני מגידוב ולענות על השאלות שמובאות אחריו (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור זה למדנו את חלומו של שלמה, מה נותנת החוכמה ומהי מטרת הבקשה לחוכמה.
מיומנויות: קראנו את הפסוקים בעיון והסקנו מסקנות בנוגע לחלום ולמטרותיו, למדנו מהי מילה מנחה ומהי אקספוזיציה.
מתודות: השיעור משלב מענה על שאלות במחברת, דיון בכיתה וקריאת מאמר אקדמי.