סגור תצוגת כיתה
הפרק

חלומות פרעה והחיפוש אחר פותר

פסוקים א-יד

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נחלק את התלמידים לקבוצות קטנות.
בכל קבוצה נמנה "מלך" והשאר יהיו עבדים. כל קבוצה תשחק 'המלך אמר': אם המלך אומר: "המלך אמר להרים ידיים" – כולם מרימים ידיים. אם הוא אומר: "להרים ידיים" בלי להגיד: "המלך אמר" לפני כן, אסור להרים ידיים. בכל פעם המלך יחליף פעולה ויחליט אם להגיד "המלך אמר" או לבלבל את העבדים. לאחר שתי דקות של משחק נעבור בין הקבוצות ונחליף את המלך באחד העבדים – העבד יהיה המלך, והמלך יהיה עבד.
נאסוף את התלמידים למליאה ונדון בתחושות של התלמידים, נתמקד בעיקר בתחושות של התלמידים שהתחילו עבדים ונהיו מלכים.
נספר לתלמידים שביחידה זו נראה איך עבד שאנחנו מכירים היטב (יוסף) נעשה בבת אחת מלך.

מבט ראשון

נקרא בקול את פסוקים א-יד. נבקש מהתלמידים לכתוב את הדברים שעליהם חולם פרעה – שיבולים, פרות, שומן/רזון, הרע אוכל את הטוב. בשלב התלמידים איננו מצפים מהתלמידים לכתוב את כל הדברים, אלא טוב גם אם יכתבו רק חלק מהדברים.

מבט שני

בפסוק א כתוב: "וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים". נשאל את התלמידים:

  • בסוף שנתיים ממתי? מה קרה שנתיים לפני כן? (יוסף פתר את חלומות שר המשקים ושר האופים. יוסף כבר שנתיים בכלא מאז)

נקרין תמונה של היאור – הנילוס, הנהר של מצרים ונשאל את השאלה המובאת בעזר ההוראה. נענה על השאלה: מצרים היא ארץ מדברית, יש בה מעט מאוד גשם, וכל החקלאות בה מבוססת על היאור שעולה ומשקה את הארץ. כשהיאור מלא מים – יש תבואה, הכול צומח, יש מה לאכול. כשהיאור מתייבש שום דבר לא יכול לצמוח ויש רעב.
נשאל את התלמידים:

  • מה פרעה רואה בחלומו הראשון? (שבע פרות שמנות עולות מהיאור, ואחריהן באות שבע פרות רזות וטורפות אותן)

אפשר להציג לתלמידים את התמונה ולבקש מהם לקשר בין הפסוק לתמונה.

פרעה מתעורר בבהלה אבל מיד נרדם שוב וחולם חלום נוסף. נשאל את התלמידים:

  • מהו החלום? (שבע שיבולים טובות צומחות, ואחריהן צומחות שבע שיבולים דקות ורעות, והשיבולים הרעות אוכלות את השיבולים הטובות)
  • מהם קווי הדמיון בין שני החלומות? (המספר שבע, הרע שאוכל את הטוב)
  • מה ההבדל ביניהם? (פרות לעומת שיבולים. חוץ מזה אין הבדל. חלומות מקבילים)

אפשר להשוות בין החלומות בעזרת התמונה.
נבקש מהתלמידים לנסות לפרש את החלומות האלה.
פרעה מחליט לקרוא לחרטומים שלו שיעזרו לו לפענח את החלום. נשאל את התלמידים:

  • מי הם החרטומים? (החרטומים היו כוהני הדת במצרים, הם ידעו לפענח חלומות ולעשות כשפים)
  • האם החרטומים מצליחים לפענח את חלומו? (לא)
  • במה נזכר שר המשקים? (ביוסף שפתר לו את החלום בכלא)
  • מה גורם לו להיזכר בו?

להיזכרות שר המשקים בשלב זה שני הסברים – הסבר אחד טבעי ומציאותי, והסבר אחר אלוהי.

  • ההסבר הטבעי: המצב של פרעה שחלם חלום ואין לו מי שיפתור לו אותו, מזכיר לשר המשקים שגם הוא היה במצב הזה לפני שנתיים, והוא נזכר מי עזר לו אז ויכול אולי לעזור גם עכשיו.
  • הסבר אלוהי: אלוהים גרם ששר המשקים ישכח את יוסף שנתיים בכלא, כי הוא רצה לכוון את המציאות כך שייזכר בו בדיוק ברגע המתאים שיעלה את יוסף לגדולה.

לאורך כל הסיפור של יוסף אנחנו רואים שאפשר להבין שהכול קורה בצורה טבעית, לפי רצון הדמויות הפועלות בו או במקרה, ורואים גם שאלוהים מכוון את הכול שיתאים לתוכנית הגדולה שלו – להוריד את בני ישראל למצרים ולהוציא אותם משם כעבור 400 שנה כפי שהובטח בברית בין הבתרים. כשיש הסבר כפול כזה, אנחנו קוראים לו "סיבתיות כפולה". נראה את זה באופן בולט עוד כמה פעמים לאורך הסיפור.
נשאל את התלמידים:

  • כיצד שר המשקים מתאר את יוסף? (נער עברי, עבד לשר הטבחים, פותר חלומות טוב)
  • מה הדבר הראשון שיוסף עושה כשהוא יוצא מן הבור? (מתגלח ומחליף בגדים – לא מכובד לבוא אל המלך בבגדי אסיר מלוכלכים)
  • מה לדעתכם יוסף מרגיש כשבאים להוציא אותו מהכלא ומודיעים לו שיש לו פגישה עם המלך? (לא מאמין, שמח שסוף-סוף הוא בכיוון להגשים את חלומו ועוד)
  • האם לדעתכם הוא נזכר בחלומות שחלם פעם ושבגללם מכרו אותו?

מבט שלישי

בסוף הפרק שלנו יוסף מחליף בגדים.
ניזכר בפרקים הקודמים:

  • איפה עוד הוזכרו בגדים בסיפורי יוסף? (כתונת הפסים, הבגד שיוסף משאיר אצל אשת פוטיפר, הבגדים שיוסף מחליף כשהוא יוצא מהכלא)

נבקש מהתלמידים לצייר את שלושת הבגדים האלה בדף בגודל רבע דף A4 (לשלושתם יחד) ולגזור אותם. נשאל את התלמידים:

  • מה מספר לנו כל אחד מהבגדים? (כותונת הפסים מסמלת את ההעדפה של יעקב ליוסף, הבגד שהוא משאיר אצל אשת פוטיפר מסמל את הניסיונות שלו לעמוד בפיתוי ולהישאר נאמן לעצמו. והבגדים שהוא מחליף ביציאה מהכלא הם הצעד הראשון שלו לקראת התממשות החלום הישן – מסמלים את תחושת החופש)

נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה אישית (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נדביק בדף העבודה את ציורי הבגדים שציירנו קודם, במקום המתאים (את כתונת הפסים נדביק ליד הפסוק הראשון וכן הלאה).

מבט לחיים

נבקש מהתלמידים יום קודם להביא בגד מיוחד שאומר עליהם משהו, ובשיעור הם ילבשו את הבגד ואחרים ינחשו מה אומר עליהם הבגד שבחרו.

  • מה הבגד יכול לספר לנו על האדם שלובש אותו? (במה הוא עובד, אם יש לו הרבה כסף או לא, מה האופי שלו וכו')

נכתוב על הלוח את המשפט: "הבגד עושה את האדם".
נשאל את התלמידים:

  • האם תמיד הבגד עושה את האדם, או שייתכנו מצבים שבהם אופיו הפנימי של האדם אינו מתאים ללבושו? (למשל אדם הלבוש בצורה מכובדת אבל מתנהג לא בכבוד, או אדם הלבוש בפשטות אבל למעשה הוא אדם חשוב)

נסכם ונאמר כי לבגדים יש משמעות, ועל כן גם יוסף מחליף את בגדיו לפני הפגישה עם המלך, אולם צריך תמיד לזכור שהבגדים אינם חזות הכול, ולא למהר לשפוט אדם רק על פי לבושו.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על פרעה הדואג בשל שני חלומות דומים ומוזרים שהוא חולם, והצטרפנו אליו לניסיונות למצוא פותר לחלומותיו. התרגשנו יחד עם יוסף היוצא מן הבור, מתגלח ומחליף את בגדיו, ושוחחנו על המשמעות שיש לבגדים בחיינו.
מיומנויות: 'סיבתיות כפולה', סידור פסוקים על פי סדר התרחשותם, יצירת תרשים זרימה.
מתודות: ניתוח הטקסט בעזרת שאלות מנחות, ציור, דף עבודה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
היאור
By Anton Shahrai, shuttersstock.com מה חשיבות היאור במצרים?
היאור
"וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים, וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר" (פסוק א)

By Anton Shahrai, shuttersstock.com

  • מה חשיבות היאור במצרים?
חלום הפרות
By askib מה פרעה רואה בחלומו הראשון?
חלום הפרות
"וְהִנֵּה מִן הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת יְפוֹת מַרְאֶה וּבְרִיאֹת בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ. וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן הַיְאֹר, רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר. וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת עַל שְׂפַת הַיְאֹר. וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּת הַבָּשָׂר אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת יְפֹת הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹת. וַיִּיקַץ פַּרְעֹה" (פסוקים ב-ד)

By askib

  • מה פרעה רואה בחלומו הראשון?
חלומות פרעה
By anonimous, via Wikimedia Commons במה דומים ובמה שונים שני חלומות פרעה?
חלומות פרעה
"וַיִּישָׁן וַיַּחֲלֹם שֵׁנִית - וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים עֹלוֹת בְּקָנֶה אֶחָד בְּרִיאוֹת וְטֹבוֹת. וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים דַּקּוֹת וּשְׁדוּפֹת קָדִים צֹמְחוֹת אַחֲרֵיהֶן. וַתִּבְלַעְנָה הַשִּׁבֳּלִים הַדַּקּוֹת אֵת שֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַבְּרִיאוֹת וְהַמְּלֵאוֹת. וַיִּיקַץ פַּרְעֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם" (פסוקים ה-ז)

By anonimous, via Wikimedia Commons

  • במה דומים ובמה שונים שני חלומות פרעה?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
חלום של מלך
"וּפַרְעֹה חֹלֵם" (בראשית מא, א).מָה מְיֻחָד בְּכָךְ, וְכִי כָּל הַבְּרִיּוֹת אֵינָם חוֹלְמִים?אֶלָּא שֶׁחֲלוֹם שֶׁל מֶלֶךְ...
חלום של מלך
"וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר."
(פסוק א)

איור של יוסף כשליט מצרים: shutterstock.com

"וּפַרְעֹה חֹלֵם" (בראשית מא, א).
מָה מְיֻחָד בְּכָךְ, וְכִי כָּל הַבְּרִיּוֹת אֵינָם חוֹלְמִים?
אֶלָּא שֶׁחֲלוֹם שֶׁל מֶלֶךְ – הוּא שֶׁל כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ.

(עיבוד. על פי מדרש בראשית רבה, פרשה פט פסקה ד)

  • הַסְבִּירוּ אֶת הָרַעְיוֹן שֶׁבַּמִדְרָשׁ – בְּמָה שׁוֹנֶה חֲלוֹם שֶׁל מֶלֶךְ מֵחֲלוֹם שֶׁל אָדָם פְּרָטִי?
אחרון חביב
  "וַיִּשְׁלַח וַיִּקְרָא אֶת כָּל חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם וְאֶת כָּל חֲכָמֶיהָ" (בראשית מא, ח).אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ...
אחרון חביב
"וַיְהִי בַבֹּקֶר וַתִּפָּעֶם רוּחוֹ וַיִּשְׁלַח וַיִּקְרָא אֶת כָּל חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם וְאֶת כָּל חֲכָמֶיהָ, וַיְסַפֵּר פַּרְעֹה לָהֶם אֶת חֲלֹמוֹ וְאֵין פּוֹתֵר אוֹתָם לְפַרְעֹה."
(פסוק ח)

יוסף פותר את חלומות פרעה, מציורי התנ"ך של גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19. מציורי התנ"ך של גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19.

 

"וַיִּשְׁלַח וַיִּקְרָא אֶת כָּל חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם וְאֶת כָּל חֲכָמֶיהָ" (בראשית מא, ח).
אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ דְּסִכְנִין בְּשֵׁם רַבִּי לֵוִי: פּוֹתְרִים הָיוּ אוֹתוֹ, אֶלָּא שֶׁלֹּא הָיָה קוֹלָם נִכְנַס בְּאָזְנָיו.
וְכָל כָּךְ לָמָּה? כְּדֵי שֶׁיָּבוֹא יוֹסֵף הָאַחֲרוֹן וְיִטֹּל אֶת הַגְּדֻלָּה.
כִּי אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אִם יָבוֹא יוֹסֵף תְּחִלָּה וְיִפְתֹּר אֶת הַחֲלוֹם, אֵין זֶה שִׁבְחוֹ. אֶלָּא הִמְתִּין לָהֶם עַד שֶׁנִּתְיַגְּעוּ וְהוֹצִיאוּ אֶת רוּחוֹ של פַּרְעֹה, וְאַחַר כָּךְ בָּא יוֹסֵף וְהֶחֱזִירָהּ…

(מעובד על פי: מדרש בראשית רבה, פרשה פט פסקה ו)

  • מַדוּעַ הָיָה חָשׁוּב שֶׁיוֹסֵף יִפְתוֹר אֶת חֲלוֹם פַּרְעֹה רַק אַחֲרֵי הַנִיסְיוֹנוֹת שֶׁל הַחַרְטוּמִים?
לשבור מזון
הַיוֹם מַשְׁמָעוּת הַמִילָה "לִשְׁבּוֹר" הִיא – לְנַפֵּץ, לְפָרֵק, אַךְ מַשְׁמָעוּתָהּ בַּפֶּרֶק הִיא לִמְכּוֹר תְבוּאָה אוֹ...
לשבור מזון
"וְכָל הָאָרֶץ בָּאוּ מִצְרַיְמָה לִשְׁבֹּר אֶל יוֹסֵף, כִּי חָזַק הָרָעָב בְּכָל הָאָרֶץ."
(פסוק נז)

באדיבות המשביר לצרכן.

הַיוֹם מַשְׁמָעוּת הַמִילָה "לִשְׁבּוֹר" הִיא – לְנַפֵּץ, לְפָרֵק, אַךְ מַשְׁמָעוּתָהּ בַּפֶּרֶק הִיא לִמְכּוֹר תְבוּאָה אוֹ מָזוֹן.
מַשְׁמָעוּת הַמִילָה "שֶׁבֶר" בִּלְשׁוֹן הַמִקְרָא – תְבוּאָה אוֹ מָזוֹן שֶׁנִקְנוּ בְּכֶסֶף.
מִמַשְׁמָעוּת זוֹ נִגְזַר שְׁמָהּ שֶׁל רֶשֶׁת "הַמַשְׁבִּיר לַצַרְכָן", רֶשֶׁת שֶׁל חֲנוּיוֹת גְדוֹלוֹת שֶׁיֵשׁ בָּהֶן מִגְוַון מוּצָרִים לַבַּיִת וְלַמִשְׁפָּחָה.

  • הָכִינוּ כְּרָזַת פִּרְסוֹמֶת לַחֲנוּת לִמְכִירַת תְבוּאָה בְּמִצְרַיִם בִּתְקוּפַת הָרָעָב, וְהִשְׁתַמְשׁוּ בַּמִילִים "לִשְׁבּוֹר" אוֹ "שֶׁבֶר".
שבע השנים הטובות
הַמָקוֹר שֶׁל הַבִּיטוּי "שֶׁבַע הַשָׁנִים הַטוֹבוֹת" הוּא בַּסִיפּוּר עַל יוֹסֵף, שֶׁפָּתַר אֶת חֲלוֹמוֹת פַּרְעֹה. מַשְׁמָעוּת...
שבע השנים הטובות
"שֶׁבַע פָּרֹת הַטֹּבֹת שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה וְשֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַטֹּבֹת שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה, חֲלוֹם אֶחָד הוּא."
(פסוק כו)

מילים של שפע: צילום. לליב גל.

הַמָקוֹר שֶׁל הַבִּיטוּי "שֶׁבַע הַשָׁנִים הַטוֹבוֹת" הוּא בַּסִיפּוּר עַל יוֹסֵף, שֶׁפָּתַר אֶת חֲלוֹמוֹת פַּרְעֹה. מַשְׁמָעוּת הַבִּיטוּי הַיוֹם – תְקוּפָה אֲרוּכָּה וּרְצוּפָה שֶׁל שִׂגְשׂוּג וְהַצְלָחָה (וְלָאו דַוְוקָא שֶׁבַע שָׁנִים). הַבִּיטוּי הֶהָפוּךְ הוּא "שֶׁבַע הַשָׁנִים הָרָעוֹת", שֶׁגַם הוּא מוֹפִיעַ בַּסִיפּוּר עַל יוֹסֵף, וּמַשְׁמָעוּתוֹ הַיוֹם – תְקוּפָה אֲרוּכָּה וּרְצוּפָה שֶׁל מַחְסוֹר וְצָרוֹת.

מבוסס על: רוביק רוזנטל, מילון הצירופים: ניבים ומטבעות לשון בעברית החדשה: גלגולים, מקורות, שימושים, 2009, עמ' 825. © הוצאת כתר.

  • כִּתְבוּ מִשְׁפָּט שֶׁמוֹפִיעַ בּוֹ הַצֵירוּף "שֶׁבַע הַשָׁנִים הַטוֹבוֹת" אוֹ הַצֵירוּף "שֶׁבַע הַשָׁנִים הָרָעוֹת".
יוסף ופרעה
הָאוֹמָן מִיכָאֵל פַלְק צִייֵר בְּסִגְנוֹן שֶׁנִקְרָא "נָאִיבִי", שֶׁבְּדֶרֶךְ כְּלָל מְאוּפְיָין בְּשִׂמְחָה וּבִצְבָעִים עַזִים. בַּצִיוּר מוּצָג...
יוסף ופרעה
"שֶׁבַע פָּרֹת הַטֹּבֹת שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה וְשֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַטֹּבֹת שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה, חֲלוֹם אֶחָד הוּא."
(פסוק כו)

יוסף פותר את חלומות פרעה. © מיכאל (אוטו) פלק. באדיבות המשפחה

הָאוֹמָן מִיכָאֵל פַלְק צִייֵר בְּסִגְנוֹן שֶׁנִקְרָא "נָאִיבִי", שֶׁבְּדֶרֶךְ כְּלָל מְאוּפְיָין בְּשִׂמְחָה וּבִצְבָעִים עַזִים. בַּצִיוּר מוּצָג יוֹסֵף עוֹמֵד לִפְנֵי פַּרְעֹה וּפוֹתֵר אֶת הַחֲלוֹמוֹת שֶׁלוֹ, וּבָרֶקַע פָּרוֹת וְשִׁיבּוֹלִים. יוֹסֵף לָבוּשׁ בֶּגֶד שֶׁיֵשׁ בּוֹ רֶמֶז לִכְתוֹנֶת הַפַּסִים שֶׁקִיבֵּל בְּיַלְדוּתוֹ מֵאָבִיו.

  • אֵילוּ פְּרָטִים הַמוֹפִיעִים בַּצִיוּר הוֹפִיעוּ בַּחֲלוֹמוֹת שֶׁל פַּרְעֹה? אֵילוּ פְּרָטִים הוֹסִיף הָאוֹמָן מִדִמְיוֹנוֹ?
רגע נדיר
בְּמֶרְכַּז הַצִיוּר, הַמַעֲמָד שֶׁבּוֹ יוֹסֵף מְקַבֵּל אֶת הַטַבַּעַת. פַּרְעֹה, לְרֹאשׁוֹ כֶּתֶר, אוֹחֵז בְּטַבַּעַת בֵּין אֶצְבְּעוֹתָיו....
רגע נדיר
"וַיָּסַר פַּרְעֹה אֶת טַבַּעְתּוֹ מֵעַל יָדוֹ וַיִּתֵּן אֹתָהּ עַל יַד יוֹסֵף, וַיַּלְבֵּשׁ אֹתוֹ בִּגְדֵי שֵׁשׁ וַיָּשֶׂם רְבִד הַזָּהָב עַל צַוָּארוֹ."
(פסוק מב)

ג'ובאני בטיסטה טייפולו, פרעה נותן את טבעתו ליוסף, 1733. מאוסף גלריית דאליס, מתוך ויקישיתוף

בְּמֶרְכַּז הַצִיוּר, הַמַעֲמָד שֶׁבּוֹ יוֹסֵף מְקַבֵּל אֶת הַטַבַּעַת. פַּרְעֹה, לְרֹאשׁוֹ כֶּתֶר, אוֹחֵז בְּטַבַּעַת בֵּין אֶצְבְּעוֹתָיו. יוֹסֵף עוֹמֵד מוּלוֹ וּמוֹשִׁיט בְּהַסְסָנוּת אֶת הָאֶצְבַּע. יוֹסֵף מְתוֹאָר כְּבָחוּר יְפֵה תוֹאַר, בַּעַל תָוֵוי פְּנִים עֲדִינִים, כִּמְעַט נָשִׁיִים.

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּתִלְבּוֹשׁוֹת שֶׁל הַדְמוּיוֹת. הַאִם הֵן נִרְאוֹת תִלְבּוֹשׁוֹת מִתְקוּפַת הַמִקְרָא? מָה יְכוֹלָה לִהְיוֹת הַסִיבָּה לְכָךְ שֶׁהָאוֹמָן בָּחַר לְהַלְבִּישׁ אֶת הַדְמוּיוֹת דַוְוקָא בַּתִלְבּוֹשׁוֹת הָאֵלֶה?
    (רֶמֶז – חִשְׁבוּ עַל הַתְקוּפָה שֶׁבָּה הָאוֹמָן חַי.)
היאור
יְאוֹר – שְׁמוֹ הַמִקְרָאִי שֶׁל נְהַר הַנִילוּס, אֶחָד מִשְׁנֵי הַנְהָרוֹת הָאֲרוּכִּים בָּעוֹלָם, הַנִמְצָא בְּמִצְרַיִם. מַשְׁמָעוּת...
היאור
"וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר."
(פסוק א)

דייוויד רוברטס, המעבורת לאורך הנילוס לגיזה, מצרים, CC BY-SA 4.0

יְאוֹר – שְׁמוֹ הַמִקְרָאִי שֶׁל נְהַר הַנִילוּס, אֶחָד מִשְׁנֵי הַנְהָרוֹת הָאֲרוּכִּים בָּעוֹלָם, הַנִמְצָא בְּמִצְרַיִם. מַשְׁמָעוּת הַמִילָה "יְאוֹר" בְּמִצְרִית הִיא – נָהָר, תַעֲלֶה.
לַיְאוֹר הָיְיתָה חֲשִׁיבוּת רַבָּה וּמֶרְכָּזִית בְּכַלְכָּלַת מִצְרַיִם, הוּא הָיָה אֶמְצְעִי הַשְׁקָיָיה וְשִׁימֵשׁ עוֹרֵק תַחְבּוּרָה רָאשִׁי שֶׁדַרְכּוֹ הוּעַבְרוּ סְחוֹרוֹת מִמָקוֹם לְמָקוֹם.

  • כֵּיצַד הוֹפָעַת הַיְאוֹר בַּחֲלוֹם פַּרְעֹה רוֹמֶזֶת לְמָה שֶׁצָפוּי בַּתְחוּם הַכַּלְכָּלִי?
תסרוקות ושמלות במצרים העתיקה
הַמִצְרִים הָיוּ שׁוֹנִים מִבְּנֵי הָעַמִים הָאֲחֵרִים בָּעֵת הָעַתִיקָה, בְּאוֹפֶן הַטִיפּוּל בְּשַׂעֲרוֹת רֹאשָׁם. בְּנֵי הַמַעֲמָד הָעֶלְיוֹן...
תסרוקות ושמלות במצרים העתיקה
"וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת יוֹסֵף וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר, וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂמְלֹתָיו וַיָּבֹא אֶל פַּרְעֹה."
(פסוק יד)

נשים מצריות בתסרוקות ובתלבושות שונות. צילום: shutterstock.com

הַמִצְרִים הָיוּ שׁוֹנִים מִבְּנֵי הָעַמִים הָאֲחֵרִים בָּעֵת הָעַתִיקָה, בְּאוֹפֶן הַטִיפּוּל בְּשַׂעֲרוֹת רֹאשָׁם. בְּנֵי הַמַעֲמָד הָעֶלְיוֹן בְּמִצְרַיִם נָהֲגוּ לְגַלֵחַ אֶת שְׂעַר הָרֹאשׁ כְּדֵי שֶׁיוּכְלוּ לַחֲבוֹשׁ פֵּאוֹת נוֹכְרִיוֹת. רוֹב הַמִצְרִים גִילְחוּ גַם אֶת זְקָנָם. עִם זֹאת, הַמֶלֶךְ וְחֵלֶק מִן הָאֵלִים מְתוֹאָרִים בִּשְׁעַת טְקָסִים מְיוּחָדִים כְּשֶׁעַל פְּנֵיהֶם זָקָן מְלָאכוּתִי קָלוּעַ, שֶׁהָיָה מְחוּבָּר לַסַנְטֵר בִּרְצוּעָה הַקְשׁוּרָה לַכֶּתֶר.
כְּשֶׁהוֹצִיאוּ אֶת יוֹסֵף מִבֵּית הַכֶּלֶא כְּדֵי לַעֲמוֹד לִפְנֵי פַּרְעֹה, הוּא הָיָה צָרִיךְ כַּמוּבָן לְהִתְגַלֵחַ וּלְהַחֲלִיף אֶת בְּגָדָיו לִפְנֵי כֵן.

  • מָה אֶפְשָׁר לִלְמוֹד עַל הַמַרְאֶה שֶׁל יוֹסֵף מִן הַתֵיאוּר בְּפָסוּק יד?
טבעת המלך
הַטַבַּעַת שֶׁל פַּרְעֹה לֹא הָיְיתָה טַבַּעַת פְּשׁוּטָה. הַחוֹתָם, שֶׁהוּא חוֹתֶמֶת עִם הַסֵמֶל הַמְיוּחָד שֶׁל הַמֶלֶךְ,...
טבעת המלך
"וַיָּסַר פַּרְעֹה אֶת טַבַּעְתּוֹ מֵעַל יָדוֹ וַיִּתֵּן אֹתָהּ עַל יַד יוֹסֵף וַיַּלְבֵּשׁ אֹתוֹ בִּגְדֵי שֵׁשׁ וַיָּשֶׂם רְבִד הַזָּהָב עַל צַוָּארוֹ. וַיַּרְכֵּב אֹתוֹ בְּמִרְכֶּבֶת הַמִּשְׁנֶה אֲשֶׁר לוֹ וַיִּקְרְאוּ לְפָנָיו אַבְרֵךְ וְנָתוֹן אֹתוֹ עַל כָּל אֶרֶץ מִצְרָיִם."
(פסוקים מב-מג)

חותם בן 3,500 שנה ועליו דמות פרעה וסמליו. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

הַטַבַּעַת שֶׁל פַּרְעֹה לֹא הָיְיתָה טַבַּעַת פְּשׁוּטָה. הַחוֹתָם, שֶׁהוּא חוֹתֶמֶת עִם הַסֵמֶל הַמְיוּחָד שֶׁל הַמֶלֶךְ, הָיָה מְקוּבָּע בַּטַבַּעַת וְשִׁימֵשׁ כַּחֲתִימָתוֹ הַבִּלְעָדִית שֶׁל הַמֶלֶךְ. פַּרְעֹה הֶעֱנִיק אֶת טַבַּעַת הַחוֹתָם לְיוֹסֵף, מַעֲשֶׂה שֶׁסִימֵל אֶת כְּנִיסָתוֹ לְתַפְקִיד מַלְכוּתִי. גַם בִּמְגִילַת אֶסְתֵר מְסוּפָּר שֶׁמָרְדְכַי קִיבֵּל טַבַּעַת מֵהַמֶלֶךְ אֲחַשְׁוֵורוֹשׁ, כְּסִימָן לְכָךְ שֶׁהַסַמְכוּת עָבְרָה מֵהָמָן אֶל מָרְדְכַי.

  • פַּרְעֹה אָמַר לְיוֹסֵף: "רְאֵה נָתַתִּי אֹתְךָ עַל כָּל אֶרֶץ מִצְרָיִם" (פָּסוּק מא), וּבְכָךְ מִינָה אוֹתוֹ לְנַהֵל אֶת הַמַמְלָכָה. אֵילוּ דְבָרִים הֶעֱנִיק פַּרְעֹה לְיוֹסֵף, שֶׁסִימְלוּ שֶׁיוֹסֵף מְנַהֵל אֶת הַמַמְלָכָה?
חלומות פרעה
בַּקֶטַע מֵהַסֶרֶט "יוֹסֵף – מֶלֶךְ הַחֲלוֹמוֹת" מְתוֹאָר חֲלוֹם הַפָּרוֹת שֶׁל פַּרְעֹה.
חלומות פרעה
"וַיְדַבֵּר פַּרְעֹה אֶל יוֹסֵף: בַּחֲלֹמִי הִנְנִי עֹמֵד עַל שְׂפַת הַיְאֹר."
(פסוק יז)

בַּקֶטַע מֵהַסֶרֶט "יוֹסֵף – מֶלֶךְ הַחֲלוֹמוֹת" מְתוֹאָר חֲלוֹם הַפָּרוֹת שֶׁל פַּרְעֹה.

  • אֵילוּ תְחוּשׁוֹת מְעוֹרֵר בָּכֶם הַחֲלוֹם הַמוּצָג בַּקֶטַע? הַאִם כָּךְ דִמְיַינְתֶם גַם אַתֶם אֶת הַחֲלוֹם שֶׁל פַּרְעֹה?

קרדיט: מתוך הסרט: יוסף נסיך החלומות – באנגלית Joseph King of Dreams

לפעמים חלומות מתגשמים
יוֹסֵף פּוֹתֵר אֶת חֲלוֹמוֹת פַּרְעֹה, וּפַרְעֹה מְמַנֶה אוֹתוֹ לְהָכִין אֶת כָּל מַמְלֶכֶת מִצְרַיִם לִקְרַאת שְׁנוֹת...
לפעמים חלומות מתגשמים
"וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יוֹסֵף: חֲלוֹם חָלַמְתִּי וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ, וַאֲנִי שָׁמַעְתִּי עָלֶיךָ לֵאמֹר תִּשְׁמַע חֲלוֹם לִפְתֹּר אֹתוֹ."
(פסוק טו)

יוֹסֵף פּוֹתֵר אֶת חֲלוֹמוֹת פַּרְעֹה, וּפַרְעֹה מְמַנֶה אוֹתוֹ לְהָכִין אֶת כָּל מַמְלֶכֶת מִצְרַיִם לִקְרַאת שְׁנוֹת הָרָעָב.

  • בִּתְחִילַת הַסִרְטוֹן נֶאֱמַר: "לִפְעָמִים חֲלוֹמוֹת מִתְגַשְׁמִים". אֵיזֶה חֲלוֹם הִגְשִׁים יוֹסֵף כַּאֲשֶׁר פַּרְעֹה מִינָה אוֹתוֹ לְתַפְקִיד חָשׁוּב?
    (רֶמֶז – חִזְרוּ וְקִרְאוּ אֶת פְּסוּקִים ה-ט בְּפֶרֶק לז)

קרדיט: סיכום שבועי- בראשית פרקים מא-מה/929 תנך ביחד, 2015