חציית הירדן וקריעת ים סוף
פרק ג
הזמנה ללימוד
לפני שנספר לתלמידים במה נעסוק היום נתחיל את השיעור בחידון ניסים קצר:
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות, וכל קבוצה תצטרך לכתוב כמה שיותר ניסים שקרו לעם ישראל מיציאת מצרים (כולל). הקבוצה שכתבה הכי הרבה ניסים מנצחת.
נבדוק אם התלמידים הכניסו את נס חציית הירדן לרשימה. אם כן, נבקש מהם לספר לנו את כל הידוע להם על חציית הירדן. אם לא, נשאל אותם אם הם מכירים עוד נס שדומה לקריעת ים סוף, והתרחש לעם ישראל לפני הכניסה לארץ.
היום נלמד על הנס שקרה לעם ישראל בעת הכניסה לארץ.
כשעם ישראל יצא ממצרים אל המדבר התרחש להם נס קריעת ים סוף, הם עברו בתוך המים והמים עמדו משני צדדיהם. כעת, כשעם ישראל נכנסים לארץ חדשה, היא ארץ ישראל, קורה להם נס דומה אבל פחות מפורסם מקריעת ים סוף.
היום נלמד על נס חציית הירדן ונדבר על הדומה והשונה בין הניסים.
מבט ראשון
נחלק את קריאת הפסוקים לתלמידים לפי תפקידים – כל תלמיד מקבל תפקיד אחר: אלוהים, יהושע, שוטרים, קריין א – שקורא את המתרחש בפסוקים א-יד (חוץ מהדברים שהקוראים האחרים קוראים בתורם).
לאחר הקריאה הזאת נעצור ונסביר את השלבים המקדימים לחציית הנהר. לאחר מכן קריין ב יקרא את תיאור הנס שבפסוקים יד-יז.
לאחר קריאת פסוקים אלו נסכם ונסביר את ההתרחשות בפסוקים (למורה: מומלץ להכין לעצמך מראש כרטיסייה ובה הפסוקים המודגשים לקוראים).
מבט שני
התלמידים ישלימו את ביאורי המילים ויבצעו את מטלת ההבנה בדף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לאחר עבודת הכיתה נקדיש זמן לבדיקת העבודות שעשו התלמידים ונוודא שהם הבינו לפני שנעבור לשלב ההשוואה, שגם הוא בדף העבודה.
מבט שלישי
לאחר הבנת הפסוקים ננחה את התלמידים לכתוב לעצמם במחברת את כל התיאורים שמזכירים לנו את קריעת ים סוף.
נערוך השוואה בין קריעת ים סוף למעבר הירדן. התלמידים ימלאו את בדף העבודה שחילקנו, ולאחר מכן נמלא אותה יחד על הלוח ונעבור עליה.
קריעת ים סוף שמות פרק יד |
חציית הירדן |
|
מתי התרחש הנס? | לאחר היציאה ממצרים | לפני הכניסה לארץ כנען |
מי המנהיג? | משה | יהושע |
מיהם האויבים? | מצרים | אין, בכנען יילחם עם ישראל בשבעת העממים, אבל הם אינם מופיעים כאן. |
מה מתרחש לפני המעבר? | מצרים רודפים אחרי ישראל ודוחקים אותם לים סוף | שני המרגלים חוזרים אל יהושע. מסתיימות שנות הנדודים במדבר. העם לן ליד הירדן שלושה ימים. |
אילו הכנות עם ישראל עושה? | אין הכנות מסודרות. עם ישראל בוכה וצועק אל משה. | יהושע מסביר לעם כיצד יש ללכת אחרי ארון הברית. העם מכין את עצמו לקראת המעבר. הכהנים הולכים עם הארון לפני העם. יהושע מכין את העם לקראת מה שיבוא. |
מה אלוהים אומר למנהיג? | שייתן הוראה לבני ישראל לנסוע. | אלוהים אומר ליהושע שכעת הוא יתחיל להגדיל את שמו בעיני העם. מורה לו כיצד יתרחש הנס. |
כיצד מתרחש הנס? | אלוהים מורה למשה להטות את המטה על ים סוף והים נבקע לשניים. | הכהנים נושאי הארון הולכים לפני העם ונעמדים אתו בתוך המים, והנהר נבקע. |
מה קורה לאויבים? | טובעים בים | __ __ (עוד אין אויבים) |
הדומה: | 1. גוף מים גדול שנחצה לשניים ועם ישראל עובר בתוכו. 2. נס שקורה במעבר חשוב (ממצרים למדבר, מהמדבר לארץ ישראל) . 3. אלוהים מורה למנהיג כיצד לבצע את הנס. 4. מילים דומות: בחרבה, נד. |
|
השונה: | 1. המנהיג שונה. 2. בירדן אין אויב שרודף אחרי העם, וכתוצאה מכך העם מתנהג אחרת. 3. בים סוף המטה של משה בוקע את הים, בירדן ארון הברית הוא שבוקע. |
נשאל את התלמידים:
- למה אלוהים עשה לעם ישראל ניסים ביציאה ממצרים?
- למה הוא עושה להם נס כעת, לפני הכניסה לארץ?
- איך מרגיש מי שקורה לו נס?
נסכם את החלק הזה בכך שנס מעבר הירדן מקביל לקריעת ים סוף. הנדודים במדבר נפתחו בקריעת הים ונסגרו במעבר הירדן. הנס גם מראה לעם שיהושע הוא מנהיג כמו משה – וגם בעבורו האל עושה ניסים וקורע את המים. הניסים האלו הם הדרך של האל להגיד לעם ישראל שהוא מלווה אותם, דואג להם, ועוזר להם לעשות גם את הבלתי אפשרי.
מבט לחיים
נמשיך את הדיון בשאלה: למה דווקא בכניסה לארץ נעשו ניסים?
נשוחח עם התלמידים על היתרונות והחסרונות שעשויים להיות לניסים, ועל התהליך שעוברים בני ישראל במדבר.
נאמר לתלמידים שמכאן ואילך, בארץ ישראל, הם כבר לא יהיו תלויים כל כך בניסים.
נדון: מה נראה לכם קשה יותר, להיות תלויים בנס או דווקא לא לחכות לו?
משימה לשיעור:
התלמידים יתחלקו לזוגות ויצלמו סרטון של "מבזק חדשות" המתאר את מעבר בני ישראל בירדן. על התלמידים לדייק כמה שיותר בתיאור האירוע ולשלב פרטים התואמים את התיאור התנ"כי.
כדי לעבד טוב את המשימה, נצפה בסרטונים שהכינו התלמידים ונבקש מהם לכתוב את רשמיהם מהאירוע כפי שעולה ממהדורות החדשות (אפשר לערוך תחרות נושאת פרסים בין זוגות בכיתה. מומלץ שהפרסים יהיו קשורים לנושא).
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור זה עסקנו בדמיון ובשוני בין חציית הירדן לקריעת ים סוף, תוך העמקה בנושא הניסים ומשמעותם.
מיומנויות: עבודת הכיתה מעודדת למידה עצמאית, ובמסגרתה אנו משתמשים רבות באיתור מידע, השוואה וארגון המידע בטבלה.
מתודות: השיעור נפתח בחידון כדי להעלות את האנרגיות והמרץ בכיתה. קראנו את הפסוקים בפי קוראים מגוונים, ולמדנו עצמאית בעזרת עבודת הכיתה.