יוסף יוצא בשליחות אביו
פסוקים יג-כ
הזמנה ללימוד
נחלק לתלמידים (בזוגות או בקבוצות) את הפסוקים העוסקים בהתגברות הכעס של אחי יוסף והקנאה שלהם בו, ונבקש מהם לזהות את הגורמים להתגברות הקנאה והשנאה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם את המידע ונבין שהמצב הפותח את הפסוקים שבהם נעסוק טעון ומלא מתח.
נקרא ונגלה מה יעשו האחים בכל השנאה והקנאה שלהם כלפי יוסף?
מבט ראשון
נקרא בקול ובהטעמה את פרק לז פסוקים יג-כ ונסביר את הפסוקים. נבקש מהתלמידים לעקוב אחר הפסוקים ולשים לב למה גורמת השנאה של האחים ליוסף?
מבט שני
נשאל את התלמידים שאלות הבנה:
- מי נמצא במרעה ומי נמצא בבית, ליד אביו? (האחים רועים את הצאן, ויוסף נשאר בבית, ליד אביו)
- מה השליחות שהטיל יעקב על יוסף? (לבקר את אחיו הרועים בשכם, לבדוק מה שלומם ולספר על כך לאביו)
- מי מכוון את יוסף למקום המרעה של אחיו? (האיש שפגש בשכם, חז"ל טוענים שהיה מלאך אלוהים, כי בכך שכיוון את יוסף להגיע אל אחיו קבע את כל עתיד עם ישראל)
- על פי פסוק יח, מה חושבים אחיו של יוסף כשהם רואים אותו מתקרב? (תכננו להמיתו, להשליך אותו לבור שבו ימות ולהגיד ליעקב שחיה רעה אכלה אותו)
בפסוקים יט-כ כתוב: "הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא, וְעַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת וְאָמַרְנוּ, חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ, וְנִרְאֶה מַה יִּהְיוּ חֲלֹמֹתָיו". בתחילת פרק זה למדנו על חלומותיו של יוסף ועל קנאת אחיו.
- האם לדעתכם הכינוי "בעל החלומות" נאמר בכעס או באהבה? הוכיחו זאת מהפסוקים (כתוב בסוף הפסוק, ונראה מה יהיו חלומותיו, האחים מתכננים להשליך אותו לבור ואז אומרים עכשיו נראה מה הוא יחלום…)
מבט שלישי
הפסוקים שקראנו עוסקים ביחסי האחים, מצד אחד עומד יוסף, שלא חש שעשה משהו רע, אינו חושש ללכת לפגוש את אחיו ונענה לבקשת אביו ללכת לדרוש בשלומם; ומצד שני עומדים האחים, ששנאתם מתגברת וקנאתם צומחת עד שהם רוצים להרוג את יוסף.
נבקש מהתלמידים להתחלק לשתי קבוצות: קבוצת יוסף וקבוצת האחים, כל קבוצה תכתוב מה הן התחושות של הדמות או דמויות שהיא מייצגת, מדוע הם חשים כך ומה הם רוצים לעשות בעקבות תחושותיהם (ראו גם פתרון לדוגמה למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
בסיום העבודה נבקש מהקבוצות להציג את עבודתם זו לזו, ולשוחח ביניהם בשם הדמות או הדמויות שהם מייצגים.
לדוגמה יוסף יכול לומר לאחיו: למה אתם רוצים להרוג אותי? לא התכוונתי לשום דבר רע, רק רציתי לשתף אתכם בחלום שלי. חשוב לי הקשר אתכם ואני אוהב אתכם.
האחים יכולים לענות ליוסף: אם אתה אוהב אותנו, מדוע אתה מספר לנו שאתה עומד לשלוט בנו ואנחנו נשתחווה לך?
מבט לחיים
מהלך ההוראה עוסק ביחסים בין אחים, לרובנו יש בבית אחים ולעיתים יש מתחים ביננו, אך גם חיבה ואהבה.
הזמר והיוצר אהרון רזאל השתמש בפסוק "אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ" בשירו העוסק ביחסים בין אחים גם בשעת מתח וניתוק.
נאזין לשיר 'את אחיי' ונקרא את מילות השיר המובאות בסרטון.
נקרא יחד את השיר, נראה איך הפסוק מפרק זה הפך לשיר, והיוצר לוקח אותו לחייו ולקשריו עם אחיו שלו. שבצעירותו היו יחד ועכשיו הם רחוקים ורק הזיכרונות מחברים אותם.
נחשוב:
- מה מהשיר מתאים לחיים שלנו?
- אילו משחקים ופעילויות שאנחנו עושים עם האחים שלנו יוכלו לחבר אותנו גם בעתיד?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: נזכרנו בגורמי הקנאה והשנאה של אחי יוסף כלפיו, ראינו שיוסף אינו חש בכל אלה ובתמימותו יוצא לחפש את אחיו בשליחות אביו, ואף מתאמץ למצוא אותם ומבקש הכוונה כאשר הוא תועה בדרך. ראינו שאחיו חשים תחושות שונות לגמרי כלפיו ומתכננים להרוג אותו. העמקנו בביטוי המשמש בבסיס שיר עכשווי "אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ" ושוחחנו על קשרי אחים במצבי מתח ומניעתם.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, פרשנות מעמיקה של מהות הפסוקים, הזדהות עם דמות וייצוגה.
מתודות: ייצוג דמות מקראית בלמידה חקרנית בקבוצות, האזנה וקריאת מילים של שיר וקישור לחיי היום-יום שלנו.