יעקב או עשו – למי מגיעה הבכורה?
פסוקים יט-לד
בכמה מילים
בפרק כה מתואר סיפור יעקב ועשו, שני אחים שעוד בטרם החליפו ביניהם את המילים הראשונות נידונו למערכת יחסים מורכבת לעד. מערכת יחסים זו נסובה סביב שאלת הבכורה: עשו נולד ראשון, כך שבאופן טבעי הבכורה מגיעה לו; יעקב בהמשך הסיפור קונה את הבכורה.
במהלך זה נעמוד על משמעות הבכורה, נציע קריטריונים אחרים לקבלת זכויות הבכורה נוסף לקריטריון המולד.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – משחק:
נבקש מהתלמידים לקום ולהתחלק כמה שיותר מהר לקבוצות לפי המקום שלהם בסדר האחים במשפחה מהבכורים ועד בני הזקונים. נבקש מהבכורים להכין, תוך דקה בלבד, רשימה של כמה שיותר פריווילגיות שיש להם כבכורים. באותו זמן, הקבוצות האחרות יתבקשו לכתוב כמה שיותר סיבות למה מגיעות להם זכויות יתר במשפחה.
בינתיים, נצייר טבלה על הלוח – כותרת העמודה הימנית תהיה: מה טוב בלהיות בכור וכותרת העמודה השמאלית תהיה מה טוב בלהיות 'סנדוויץ" / בן זקונים / אחר. נציג מכל קבוצה ישתף בתכנים שעלו בקבוצה, נמלא את הטבלה על הלוח ונשאל את התלמידים מה לדעתם יהיה נושא השיעור לאור הפעילות.
הצעה לפעילות קצרה יותר: נבקש מכל תלמיד לכתוב יתרונות על מקומו במשפחה ונאסוף את הדברים על הלוח.
הצעה שנייה – משפטי נכון / לא נכון:
נקרין על הלוח ארבעה משפטים הקשורים בבכורה בתקופת המקרא. נבקש בכל פעם מתלמיד אחד לקרוא בקול משפט ותלמידי הכיתה יתבקשו לומר אם המשפט הוא נכון או לא נכון לדעתם.
הזמנה לקריאה
שלב א – עיון בזוגות במעמד הבכורה:
נציג לתלמידים את נושא השיעור (ראו 'בכמה מילים' לעיל). נסביר כי בטרם נלמד את סיפור מכירת הבכורה של יעקב ועשו נבין מהי המשמעות של להיות בן בכור בתקופת המקרא.
נסביר לתלמידים שאת מעמד הבכורה נלמד מעיון בספר דברים: נקרין את המשימה על הלוח וניתן להם כמה דקות לעיין בדברים ולענות על השאלות במחברת.
נסכם שמעמד הבכור במקרא מקנה לו זכויות על אחיו, הוא מקבל כפליים בירושה.
נסביר לתלמידים כי אמנם החוק המקראי ברור – הבכורה מגיעה לבן שנולד ראשון. אם כך, למה יעקב היה מעוניין בבכורה? נבקש מהתלמידים להציע תשובות שונות לשאלה זו.
- מה תשובתו של עשו להצעתו של יעקב?
על פי מה שראינו עד כה הבכורה משמעה זכויות יתר לבכור. אם כך, אפשר להבין למה רצה יעקב את הבכורה, אך מה הסיבה שעשו הסכים למכור אותה?
נבחן כיצד הפרשנים מתמודדים עם השאלה – נקרין על הלוח את פירושו של הרשב"ם לפסוק לב בפרק.
נעיין בפירושו אל האברבנאל על הפסוקים:
שיעקב אמר לעשו: הנה הבן הבכור הוא עומד במקום אביו, ועליו מוטלת הנהגת הבית במקום אביו בהיות האב חלוש וזקן… ואתה, עשו, אינך עושה כן, שאתה הולך תמיד בשדה ואינך חושש בדבר מהבית, ואני נער קטון וכואב, ואצטרך לעבוד את אבי בחוליו, ולעשות נזיד שיאכל, ולא די לי כל הצער הזה אלא שגם אתה תבא מן השדה כדב שכול וכדרך הזוללים תבקש ממני "הלעיטני נא", כאילו מוטל עלי להכין לפניך!… לכן בחר לך, אם תרצה, להיות בכור עשה הנהגת הבית וצרכה במקום אבינו ויהיה כל העול מוטל עליך. ואם לא תרצה לקחתו – הנח לי את הבכורה ואני אעשה את הכל, ואתן לך לאכול כמו שיתן הבכור לצעיר… והנה עשו התבונן בלבו ואמר: גם אני לא בחרתי ללכת בדרכי אבותי שתפארתם לשבת בית… וקבל יעקב על עצמו הנהגת הבית כולה ובקשת צרכיו והכנתם, ולכן היה שמיד נתן לעשו לחם ונזיד עדשים, כאשר יתן הבכור לצעיר לאכול.
- כיצד מבין האברבנאל את תפקיד הבכור? (הבכור בעל אחריות משפחתית)
- כיצד סיפור קניית הבכורה מבטא את האחריות המשפחתית לדעת האברבנאל? (יעקב הצעיר מאכיל את אחיו הבכור, ולא להפך. על פי פירושו האח הבכור צריך לדאוג להאכיל את הצעיר ממנו)
בסיפור מכירת הבכורה יעקב מבקש מעשו להישבע. עשו נשבע ואז מוכר את בכורתו. הכתוב אינו מספר לנו מה תוכן השבועה. נשאל את התלמידים:
- על מה לדעתכם נשבע עשו?
- האם מכירת הבכורה באה מחולשה רגעית של עשו?
- האם הוא הצטער על הבכורה? הוכיחו מן הפסוקים (עשו בז את הבכורה לאחר מכירתה על כן מובן שזו לא הייתה חולשה רגעית)
- עשו מכר את הבכורה ליעקב – את הזכויות ואתן את החובות. כיצד כל אחד מהאחים מרגיש בהיפוך התפקידים?
- נסו לכתוב או לצייר את המחשבות של עשו ויעקב לאחר מכירת הברכות.
מבט לחיים
- האם לדעתכם המיקום בתוך המשפחה קובע את התפקידים במשפחה?
- האם יש משמעות לתפקידים קבועים בין אחים?
- מה התפקיד שלכם בבית ומה התפקידים של האחים שלכם?
- האם היו דברים שהייתם רוצים לשנות?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: דיברנו על משמעות מעמדו של הבן הבכור, על הזכויות והחובות; ניתחנו את הסיפור וניסינו להבין מה משמעות מכירת הבכורה.
מיומנויות: התמודדות עצמאית עם קריאת הטקסט המקראי, קריאה והבנה של פרשנים, כתיבה אישית.
מתודות: הבנו את מעמד הבכורה במקרא באמצעות קריאה עצמאית במקרא ועיינו בפרשנים.
כתבות מעניינות בנושא סדר המקום במשפחה והשפעותיו:
- קרן צוריאל הררי, "אח, איזו מכה", אתר כלכליסט, 11 באוקטובר 2011.
- דניאל דריי, "אני הבכור, את בת זקונים. נעשה סנדוויץ'?", אתר ynet, 4 באוגוסט 2013.
- רוני לנגרמן-זיו, "כיצד משפיע סדר הלידה על אופי הילדים", אתר ynet, 5 בפברואר 2014 בקישור זה.
- מרינה קיגל, "מחקר מגלה: מיקום הילד במשפחה משפיע על חוכמתו", אתר ynet, 30 באוקטובר 2015 בקישור זה.
- דני בר-און, "אז בגלל זה אתה לא שוטף את הכלים בבית?", אתר הארץ, 6 בינואר 2018 בקישור זה.